Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020) #4

autoreview

Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020)
Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020)Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020)Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020)Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020)Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2020)

Signalement

Uitvoering3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf82 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen na 3,5 jaar

  • 40.000 km

Na 3,5 jaar wil ik mijn ervaringen met de Mazda 3 delen om potentiële kopers te informeren over zaken die bij een proefrit mogelijk niet opvallen.

1. Waarom de Mazda?
Begin 2020 mocht ik een leaseauto uitzoeken en met een beoogd jaarkilometrage van 40.000 (werd uiteindelijk door een pandemie en verhuizing veel minder) moest het een C-segment auto zijn met automaat en 4 cilinders, liefst een sedan. Op dat moment zaten een flink aantal auto's tussen 2 modellen in waardoor proefritten niet mogelijk waren en was de Mazda een van de weinige auto's die met de gestelde eisen binnen budget viel. De keuze viel voor de Skyactiv-X omdat deze op papier 60pk meer had dan de skyactiv-G tegen een geringe meerprijs.

2. Design
Wat absoluut voor de Mazda 3 sedan pleit is het design. De buitenkant is zowel gewaagd en elegant, de hatchback is wat stoerder. Het interieur is modern en strak vormgegeven zonder overdreven minimalistisch te zijn. De aanwezigheid van fysieke knoppen kan ik erg waarderen.

3. Comfort
Materiaalgebruik in het interieur is op de belangrijke plekken goed op orde. De stoelen ben ik iets minder over te spreken, deze hebben namelijk geen (instelbare) lendesteun. Hoewel ze opzich aardig zitten merk ik dat ik de steun op langere ritten echt wel miste.
Absoluut pluspunt is het geluidsniveau aan boord, zowel windgeruis als bandengeruis is minimaal. Motor is enkel onder vollast te horen (en dan ook meteen flink).

Infotainment werkt prettig, het gebrek aan touchscreen is voor mij persoonlijk een voordeel en zelfs met android auto volstaat de draaiknop prima. De Bose audio is oke, al zou je meer verwachten wanneer een dergelijk bedrijf zijn naam er aan hangt.

Verder hangt de Mazda goed in de spulletjes, head-up display, adaptieve cruisecontrol, keyless entry, stoel en stuurverwarming, achteruitrijcamera (noodzakelijk) en allerhande veiligheidssystemen, over dat laatste straks meer.

4. Rijbeleving
De wegligging van de Mazda is prettig, comfortabel en scherp genoeg. Tot zo ver het positieve.
Dan zijn er nog de motor en bak, en daar ben ik wat minder over te spreken. De Skyactiv-X heeft op papier 180pk maar zo voelt het niet en ook de acceleratiecijfers liegen er niet om. 8.6 seconden op papier naar de 100km/h maar in de praktijk ligt het dicht tegen de 10 seconden aan. Erg traag is het niet maar de concurrentie haalt met dat vermogen en vergelijkbaar gewicht tijden onder de 8 seconden. Het skyactiv-X blok heeft gewoon geen trekkracht. Het aanhaalmoment van de wielbouten heeft meer newtonmeters dan het blok.

Maar die Skyactiv-X is dan tenminste wel heel zuinig toch? Nee.

En dan die versnellingsbak, wat een draak. De proefrit heb ik in een handbak gemaakt want een demo met automaat was nergens (met reden). Journalisten en ook de verkoper melden dat deze niet zo goed is als die van andere auto's. Understatement.

Vanaf dag 1 is het schakelgedrag gewoon raar. De bak schakelt bij 50-53km/h al naar de 6 wat een te lang verzet is en dan loopt de motor niet fijn. Vervolgens gebeurt bij oprijden van de snelweg het tegenovergestelde, de bak vergeet op te schakelen. Natuurlijk zal deze wat langer in zijn 4 hangen voor acceleratie maar blijft vervolgens met regelmaat in zijn vier hangen als je een constante snelheid hebt.

Daarnaast is mijn ervaring dat de bak bij lage temperaturen erg veel slip heeft. Koud wegrijden de wijk uit met 20km/h schakelt hij over naar het 3e of soms zelfs 4e verzet wat gewoon niet gaat en in plaats van terugschakelen loopt de bak dan te slippen. Wanneer ik dan vervolgens de doorgaande weg op draai blijft de bak in dat verzet en wanneer de snelheid dan oploopt naar 30-40km/h krijg je een dreun door de auto omdat de bak dan in lock-in gaat. Absoluut waardeloos.

Oja en dan is er nog het fly-by-wire gaspedaal. Mazda maakte reclame dat er 0.2 seconden vertraging in zit zodat je spieren zich kunnen voorbereiden op de acceleratie. Werkelijkheid is het gewoon een bloed irritant ding en krijg je alsnog een klap in de nek vanwege de lompe kickdown van die automaat wat overigens meer dan een seconde duurt.

5. Veiligheidssystemen
Mazda heeft alles op alles gezet voor het halen van 5 sterren in de euro NCAP rating. Om dit deze te halen moesten allerhande elektronische preventiesystemen worden gemonteerd. Adaptieve cruisecontrol, collision prevention, traffic recognition, speed warning, blind Spot information, lane assist, cross traffic warning, pedestrian collision prevention, driver alertness measurement en weet ik het allemaal, het zit er op. Goed bedoeld, uitvoering niet. Gevaarlijk zelfs.

Verkeersborden herkenning is net zo waardeloos als op alle andere auto's. Je rijdt op een 50 weg en de auto denkt dat je 30 mag, rood streepje op de snelheidsmeter, niet hinderlijk. Het wordt hinderlijk wanneer je de snelweg op gaat en de auto de eenrichtingsborden van de naastgelegen afrit ziet. Dan rijd je over de snelweg met een dashboard dat loopt te piepen dat je tegen het verkeer in rijdt. Best irritant.

De adaptieve cruise control werkt best aardig, al remt hij soms voor auto's die op een andere baan rijden en een flauwe bocht om gaan. Erger is dat de Mazda de radar ook gebruikt wanneer de cruisecontrol gedeactiveerd is. Mocht je willen bumperkleven (heb het enkel gedaan om te controleren) dan gaat dat niet want de auto knijpt gewoon de benzine toevoer af. Geen probleem. Maar dan komt het gevaarlijke. Sta je in de file in stilstaand/kruipend verkeer en je wil van rijstrook wisselen dan geeft de auto geen vermogen vrij. Je draait naar de vrije rijbaan met het gaspedaal diep in het tapijt maar er gebeurt werkelijk niets. De Mazda is in de veronderstelling is dat je nog achter een andere auto zit kruipt het met een gangetje van 10km/h naar links terwijl het overige verkeer met 80km/h nadert. Het kan 2 volle seconden duren voordat de auto doorheeft dat je schuin staat en er echt niets op je pad zit voordat hij denkt, oh, je duwt het gaspedaal vol in, laat ik eens wat gaan doen. Levensgevaarlijk.

Laneassist werkt slecht, heeft vanaf dag 2 uit gestaan.

6. Bouwkwaliteit
De Mazda 3's die we hier in Nederland binnenkrijgen zijn niet in Japan gebouwd maar in Thailand. Wellicht is dat de reden dat de bumpers en skirts met je pink centimeters verticaal kan bewegen. Of misschien hoort het zo. De achterschermen kun je ook makkelijk met 1 vinger indrukken en de vulhals van de tank beweegt ook vrolijk alle kanten op.

7. Betrouwbaarheid
In 3.5 jaar geen grote zaken gehad. Maar wel héél erg veel storingen. Met 710 kilometer op de teller was de eerste storingsmelding er al.
Storingen hadden meestal met betrekking op veiligheidssystemen (zaten ze er maar niet op), ESP, cruise control en start/stop systeem.
De cruisecontrol werkte vaak niet. Dit was vanwege een storing met de sensor, of de melding kwam dat deze niet werkt onder de 30km/h ook al reed je 100 of soms ook gewoon dienstweigering zonder error melding.
Keyless entry werkte soms ook niet.

5,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.