Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)

autoreview

Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)
Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)Mazda 3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort (2019)

Signalement

Uitvoering3 Sedan SkyActiv-X 2.0 180 Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 2.500 km

Sinds januari 2020 ben ik de eigenaar van de Mazda 3 Skyactiv-X sedan in de kleur Machine Grey. Het is de uitvoering Comfort met Bose + 18 inch lichtmetalen velgen. Volgens mij wordt in Nederland de hatchback meer verkocht, maar persoonlijk vind ik de sedan mooier.

Over het algemeen ben ik zeer positief over de auto. Ik kom van een Volkswagen Polo en dan is dit wel even een paar stappen vooruit (logisch, want ander segment). Ik heb voor de Mazda 3 gekozen omdat ik het simpelweg veruit de mooiste auto vind in zijn klasse. Daarnaast vind ik het ook leuk om een auto te hebben die je niet op iedere hoek van de straat ziet staan.

MOTOR
Over de motor is al veel gezegd en geschreven. Ik heb in de zomer van 2019 een proefrit gemaakt in de Mazda 3 met Skyactiv-G. Een half jaar later kreeg ik mijn Skyactiv-X, dus vind het moeilijk vergelijken. Ik heb voor de Skyactiv-X gekozen vanwege het geringe prijsverschil, meer vermogen en extra zuinig. Ik ben zelf tevreden met het vermogen van de motor. Ik was natuurlijk ook niet veel gewend met een Polo met 1.2TDI 75PK. Desondanks heb ik niet het idee dat er 180PK onder de motorkap zit. Ik zou eerder denken aan 125PK. Sportief rijden kan wel als je wil hoor. Als je de 2e versnelling doortrekt tot 6000 toeren dan voel je pas het echte vermogen. Je rijdt dan 100km/u in de 2e versnelling, zonder dat de toerenteller het rood in gaat. Nog een ander dingetje. In andere reviews las ik wel eens over een hikje bij het optrekken. Dat heb ik nooit gemerkt.

VERBRUIK
Over het gebruik kan ik nu nog niet veel zeggen. Ik ben het verbruik bij aan het houden en zal dit in een volgende review delen.

SCHAKELEN
Ik heb gekozen voor de handgeschakelde versie. Eigenlijk wilde ik een automaat, maar 2500 euro extra werd me te gortig. Daarnaast wordt de automaat in zo'n beetje alle reviews die je kunt vinden afgeraden. De handbak wordt juist aangeraden, omdat Mazda daar zo sterk in is. En ik moet toegeven, het schakelt fantastisch. Wel nodigt de auto uit om rustig te rijden. Meestal schakel ik al rond de 2000/2500 toeren. Het valt ook op dat de auto niet nerveus wordt als je bijvoorbeeld maar 1000 toeren maakt in de 5e of 6e versnelling. Sterker nog, bij 55km/u raadt de auto al aan om over te schakelen naar het 6e verzet.

RIJDEN
De auto rijdt heel sportief. De wegligging is super goed en hij rijdt heel strak door alle bochten, ook op hogere snelheid. Verder merk je dat de vering strak afgesteld is. Je voelt ieder hobbeltje, maar niet op een vervelende manier. Het geeft je gewoon het gevoel dat je volledige controle hebt. Wat verder opvalt is de stilte aan boord. Laatst reed ik een lange rit met 4 volwassenen in de auto en we konden eenvoudig gesprekken voeren met z'n vieren, ook als er zacht werd gepraat. Dat vond ik echt opvallend. Vaak zie je dat mensen op de achterbank naar voren moeten leunen en harder moeten praten om iets tegen de mensen voorin te kunnen zeggen. Dat is hier absoluut niet nodig, ook niet als je 120km/u rijdt. Dit maakt handsfree bellen in de auto ook meteen een stuk prettiger.

INTERIEUR
Het interieur is toch wel het toppunt van deze auto. De looks, de materialen, de afwerking zijn 100x beter dan je bij auto's in dit segment zou verwachten. Alle knoppen zitten precies op de juiste plaats. Vrijwel alles is afgewerkt met soft touch leer. Toen een vriend mijn auto voor het eerst zag zei hij als eerste "dikke bak". Toen hij instapte was zijn eerste opmerking "Wow, je hebt ook echt een of andere premium executive uitvoering ofzo." Dat zegt eigenlijk wel genoeg.

ACHTERBANK
Ook over de achterbank is een hoop gezegd en geschreven. Het zou het grote minpunt van deze auto moeten zijn. Ik moet zeggen dat ik dat heel erg mee vind vallen. Ik ben 1,80m en kan makkelijk achter mezelf zitten. Ruimte genoeg.

KOFFERBAK
De kofferbak van de sedan is echt enorm. Daar kunnen zo een aantal grote koffers in. Wat wel een nadeel is, is dat de verticale opening niet zo groot is. Een verhuisdoos erin zetten zonder te kantelen is al lastig.

HEADS-UP DISPLAY
Super mooie feature. Verwacht je ook absoluut niet in een auto in dit segment. In eerste instantie dacht ik dat het een coole nutteloze gadget was, maar nu ik er aan gewend ben vind ik het echt super handig en nuttig in gebruik. Alle informatie die je nodig hebt (huidige snelheid, maximum toegestane snelheid, ingestelde snelheid cruise control, aanwijzingen navigatiesysteem, blind spot monitoring) zie je geprojecteerd in de voorruit. In feite hoef je je ogen dus niet meer van de weg te halen. Ook handig: je kunt de hoogte van de projectie en de informatie die je wilt zien instellen in het menu.

ADAPTIVE CRUISE CONTROL
Mijn eerste auto met adaptive cruise control. Ik ben redelijk tevreden over hoe het werkt. Positief vind ik dat je kunt schakelen naar een andere versnelling zonder dat de adaptive cruise control uit gaat. Eigenlijk werkt alles goed, op een ding na. Als ik met 120km/u een vrachtwagen nader die 80km/u rijdt, dan verwacht ik dat de auto op ruime afstand het gas loslaat en uiteindelijk misschien een beetje bijremt, om vervolgens op gepaste afstand van de vrachtwagen 80km/u te gaan rijden. De praktijk is echter anders. Hij rijdt in mijn beleving veel te lang door en trapt op een laat moment hard in de rem. Dat voelt niet prettig en is brandstoftechnisch gezien ook niet echt handig. Het maakt hierbij niet uit op welke volgafstand (4 standen) ik de adaptieve cruise control ingesteld heb. Ik ben ervan overtuigd dat er auto's van andere merken zijn waarbij dit beter werkt. Toch vind ik de adaptive cruise control goed genoeg werken om steeds weer te gebruiken.

BLIND SPOT MONITORING
De blind spot monitoring werkt erg goed. Als er een auto naast of schuin achter je rijdt dan verschijnt er een rood lampje in de spiegel. Tevens zie je een waarschuwing in de heads-up display. Als je vervolgens toch de richtingaanwijzer aanzet, dan hoor je een waarschuwingsgeluid en zie je een melding op het dashboard. De sensoren van de auto kunnen tot 50m naar achteren kijken om te zien of er een auto nadert op hogere snelheid. Dit zorgt ervoor dat het lampje op tijd aangaat.

LANE ASSIST
Ik lees in andere reviews dat veel gebruikers niet tevreden zijn over de lane assist en deze uitzetten. Ik ben zelf redelijk tevreden. Je hebt lane assist systemen bij andere merken die proberen de auto in het midden van de rijbaan te houden, zo werkt die van Mazda niet. Die van de Mazda heeft echt een corrigerende functie. Zodra je over de lijn van de rijbaan dreigt te gaan begint het stuur te trillen en draait het stuur automatisch terug. Het is even wennen in het begin, maar ik vind het wel fijn. Soms let je even wat minder op en dan zorgt deze functie er mooi voor dat je toch in de rijbaan blijft, waar je normaal iets over de streep zou gaan. Heel soms is de functie onprettig. Dat is het geval bij wegen met lijnen, maar geen echte rijbanen. Zeg maar stippellijntjes voor fietsers bijvoorbeeld. Als je dan een tegenligger krijgt wil je naar rechts sturen en iets over die lijn heen, dan gebeurt het wel eens dat het systeem terug stuurt. Je kunt dat echter eenvoudig tegenhouden, door het stuur gewoon vast te houden.

KEYLESS ENTRY
Het keyless entry systeem werkt bij instappen perfect. Je loopt naar de auto, pakt de handgreep vast en de auto opent onmiddellijk de sloten. Je kunt min of meer direct de deur open maken dus. Waar ik echter ontevreden over ben is het uitstappen. Ik heb in het menu van de auto ingesteld dat de auto automatisch op slot moet gaan als ik wegloop van de auto. Dit doet hij echter maar de helft van de keren. Regelmatig blijft de auto gewoon open. Als ik vervolgens 5 minuten later zonder sleutel naar de auto loop, dan is hij nog gewoon open. Dat vind ik echt niet kunnen. Ik moet dus iedere keer achterom kijken of de spiegels wel inklappen, dan weet ik dat de auto gesloten is. Ik weet niet of andere mensen hier ook last van hebben.

VERLICHTING
De koplampen werken erg goed. Het zicht is goed. Daarnaast vind ik automatisch grootlicht een mooie feature. Ik rijd nu veel vaker met grootlicht dan ik anders zou doen, en eigenlijk is dat wel prettig. Wel moest ik de gevoeligheid even aanpassen in het menu, omdat ik vond dat hij af en toe te lang aanbleef als er een tegenligger naderde. Wel vind ik het echt super jammer dat Mazda overal led verlichting gebruikt behalve voor de dagrijverlichting. Je ziet dan super mooie felle witte koplampen en daarnaast wat gele spotjes. Zonde. Ik ga de dealer eens vragen of hij die kan vervangen.

INFOTAINMENT SYSTEEM
Het infotainment systeem is duidelijk en werkt goed en snel. Het is opvallend hoeveel eigenschappen van de auto je nog kunt aanpassen in het systeem. Zoals bekend is het geen touchscreen maar dat is helemaal niet storend. Bij een touchscreen moet je vaak naar voren leunen en met je vinger precies de goede plek op het scherm raken. Scrollen vind ik bij touch systemen ook vaak onhandig. De knoppen op het middenconsole zitten precies op de goede plek en daarmee is het systeem super goed te bedienen. Wel had het scherm van mij iets groter gemogen, maar dat is persoonlijk.

ANDROID AUTO
Ik heb zelf een Samsung en gebruik regelmatig Android Auto. Dat werkt eigenlijk prima. Je sluit je telefoon aan op de auto middels een van de twee USB poorten. Vervolgens kun je eenvoudig schakelen tussen het Mazda menu en Android Auto. Ik gebruik Android Auto voornamelijk om te navigeren via Waze app, die is toch wat beter in het navigeren in druk verkeer. Verder is het prettig dat Android Auto inkomende Whatsapp berichten voor kan lezen. Je kunt zelfs reageren met je stem, welke dan omgezet wordt in een tekstbericht. Ideaal. Wat ik wel jammer vind, is dat de navigatieaanwijzingen van Waze app of Google Maps niet te zien zijn in het heads-up display als je Android Auto gebruikt.

BOSE SYSTEEM
Het geluid van het Bose systeem is prima. Ik vind het niet geweldig (ik ben audiotechnisch gezien behoorlijk kritisch), maar wel gewoon goed.

CONCLUSIE
Op wat kleine dingen na ben ik zeer positief over de auto. Absoluut geen spijt van mijn keuze. Ik kan de auto aan iedereen aanraden.

Verbruik

  • 6.000 km

Even een kleine update om het verbruik te delen. Ik heb nu 6000km met de auto gereden in de maanden Januari-Maart met winterbanden. Ik tank altijd de normale E95. Over het algemeen heb ik er vrij rustig mee gereden. Daarmee bedoel ik normaal optrekken en veel gebruik gemaakt van adaptive cruise control, die ik altijd instel op de toegestane maximum snelheid.

Let op: onderstaande gegevens zijn met 120/130 op de snelwegen. Ik verwacht dat in de komende periode het verbruik wel beter wordt, omdat de maximumsnelheid naar 100 is gegaan.

Totale gemiddelde verbruik: 14,55 km/l

Misschien had ik verkeerde verwachtingen, maar dit verbruik valt me toch een beetje tegen bij mijn relatief rustige rijstijl. Ik had meer verwacht van de SkyActive-X. Ik denk zelfs dat je deze aantallen ook haalt met de SkyActiv-G motor.

Over 5000-6000km zal ik weer een update geven, dan kunnen we mooi zien wat het verschil is met 100km/u op de snelweg i.c.m. zomerbanden.

10,000km

  • 10.000 km

ALGEMENE UPDATE
Nu ik wat langer met de auto rijd, merk je dat bepaalde zaken wel gaan wennen. Ik ben nu gewend aan hoe de motor presteert en vind dat meer dan prima. In het begin moest ik ook wennen aan de adaptive cruise control, maar ook dat vind ik nu heel goed werken. Het enige wat gewoon echt niet goed werkt is de keyless entry. Ik krijg regelmatig de deur niet open, terwijl de sleutel in mijn broekzak zit. Ook gaat de auto regelmatig niet op slot als ik wegloop met de sleutel in mijn broekzak. Ik heb de indruk dat dat met name gebeurt als het niet de bestuurdersdeur is die als laatste dicht gaat. Je zou verwachten dat de auto na een minuut ofzo dan alsnog automatisch sluit omdat de sleutel buiten bereik is, maar dat gebeurt niet. De auto blijft gewoon uren of dagen niet op slot.

VERBRUIK
Vanaf begin April rijd ik op zomerbanden en is de maximumsnelheid van 100km/u op snelwegen ingegaan. De verwachting is dus dat het verbruik zal verbeteren.

Het gemiddelde verbruik over kilometers 6.000-10.000 is 15,32 km/l. Dat is dus een stuk beter dan het verbruik van 14,55 km/l over de eerste 6000km. Toch had ik gedacht dat je met een rustige rijstijl wel richting 17 km/l zou gaan. Maar dat valt dus een beetje tegen. Over de eerste 10.000km kom ik dus op een verbuik van 14,87 km/l.

DAGRIJVERLICHTING (DRL)
Er is al genoeg over gezegd en gesproken, de oranje halogeen dagrijverlichting ziet er niet uit. Dus besloot ik deze te vervangen door witte led lampjes. Gelukkig kun je de lampjes vervangen via de open motorkop. Oké, het is niet echt comfortabel, maar het lukt. Het is dus niet nodig om de hele wielkasten los te maken. Het was alleen een grotere uitdaging om led lampjes te vinden die geen storing geven op het dashboard. De meeste led lampjes geven een storing dat er een probleem is met het parkeerlicht. Je kunt de storing negeren, want het licht doet het wel gewoon, maar echt ideaal is het niet. Via via vond ik een verkoper in Australië (STEDI LED Light Bars), welke T20 led lampjes verkopen die geen storing geven op de Mazda 3, zoals je ook kunt lezen in de reviews op hun site. Ik heb deze besteld voor € 37,85 inclusief verzendkosten. 5 dagen later had ik ze al in huis! Ik heb ze geïnstalleerd, ze geven fel wit licht en geen foutmelding. Zie foto's. Heel tevreden mee dus!

20,000km

  • 22.000 km

ALGEMENE UPDATE
Nog steeds heel tevreden over de auto. Geen noemenswaardige problemen gehad. Vind het nog steeds een van de mooiste auto's in zijn segment.

VERBRUIK
Het gemiddelde verbruik over 20.000km komt uit op 15,0 km/liter. Niet slecht voor zo'n grote auto, maar had met de veelbelovende SkyActiv-X motor toch een beter vebruik verwacht. Zeker nu het mereldeel van de snelweg kilometers 100 km/u is.

LAADRUIMTE
Een van de beperkingen van deze auto (en misschien wel sedan's in het algemeen) is de laadruimte. Je kunt behoorlijk veel spullen kwijt in de auto, maar grote spullen passen niet. Een kruiwagen of bureaustoel krijg je niet in de auto, terwijl dat voor veel auto's geen enkel probleem is.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens