Mazda 3 e-SkyActiv 2.0 186 Luxury (2023)

autoreview

Mazda 3
Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3Mazda 3

Signalement

Uitvoering3 e-SkyActiv 2.0 186 Luxury
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst1.823 km
Lezerswaardering: 54%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste indrukken van al die features,,,.

  • 1.823 km

Op 5 december kon ik mijn nieuwe Mazda 3 ophalen, deze was een beetje "ad hoc" gekocht moet ik zeggen.

Mijn vriendin kreeg een paar weken daarvoor niet zo'n goed nieuws, haar huidige auto (Kia ProCeed) kon niet echt meer door de keuring komen of ze moest er flink wat kosten tegen aan gooien. Dat was deze auto niet echt meer waard, dus ze besloot dan maar een andere auto te kopen.

Deze Kia had ze bij een Mazda dealer in onderhoud lopen, dus ze zat meteen te kijken naar een Mazda 2, ze vond een paar occasions hier en daar, maar ik moet zeggen die waren niet echt "goedkoop". Maar ze had er 1 of 2 op oog en ook onze eigen dealer had er eventueel ook wel 1.

Op een zaterdag gingen wij naar die dealer, toen we net binnen waren kwamen we er achter dat die Mazda2 die ze had gezien, net die vrijdag verkocht was.. (bij een andere dealer). Maar goed, we zijn toen wat verder gaan kijken en we hebben een proefrit gereden in een test Mazda 2 die al 10k of zo had gereden maar wel full optie was.

Bij terugkomst had hij 4 offertes liggen, op volgorde van laag naar hoog kwa prijs, 1 nieuw maar vrij basic, 2 een testauto met een aantal km op de teller maar wel meer opties, 3 degene waar we net in hadden gereden en als laatste een nieuwe Homura. Hier zat ongeveer 3000 euro tussen, van de goedkoopste tot de duurste..

Mijn vriendin zat te twijfelen wat te doen (voor een occasion van 14k uit 2014 of zo en 1 van 18k uit 2018 geloof ik) tot nu wel een nieuwe die oploopt tot 22/23k. En ze wilde nog wel een middenarmsteun die er niet standaard in zit.

Dus ze twijfelde wat te doen... toen dacht ik, ik help haar even.. En ik zei plotseling, wat als ik deze Mazda 3, die hier op 1 meter van mij staat, koop, wat kun je dan als combideal voor ons doen?
De verkoper was plotseling een en al oor ;).

En wij nog een proefrit doen in een Mazda 3 sedan met de automaat en de Skyactive-X motor.
Dat beviel mij wel, echt wel echt een auto wat heerlijk rijd en de cockpit is echt een genot om in te zitten.. (echt wel premium, zelfs meer dan de Volvo V40 waar ik in reed)

Ik was al een beetje aan het kijken mijn V40 D4 was ongeveer 8.5 jaar oud maar ik wou eigenlijk nog wel even doorrijden, maar ik rij niet heel veel km's meer dat de diesel eigenlijk uit kan...

Ik had al naar de Mazda 3 gekeken als goede optie, want een EV zie ik nog niet zitten, ik kan praktisch gezien niet echt thuis opladen (ondanks vele zonnepanelen...) en ik vind de range van 400 km gewoon te weinig, te vaak al bij collega's in gezeten met EV's en ze kunnen niet eens heen er weer naar bv Dortmund rijden zonder te laden, dat vind ik echt niet acceptabel. 

Waar ik wel even uit kon kiezen was een 2023 model (luxury uitvoering) of een 2023 model (Exclusive lijn uitvoering).
Het grappige is dat de verkoper mij meteen een vraag stelde: rij je weleens te hard? Voordat ik kon antwoorden werd er rechts van mij door mijn vriendin al een antwoord gegeven: "Ja"..
Ok dan is die 2024 uitvoering wel wat irritant want die heeft constant een waarschuwing bij te hard rijden en dan moet je per rit uitzetten (over meer van dit soort dingen kom ik hieronder nog wel meer over te spreken).

Dat is best wel irritant. En hij was weer 2k duurder ook, nu zat er wel wat extra/andere dingen op, bv usb-c poorten i.p.v. een usb-a, scherm dat iets groter is en dan je waarschijnlijk ook in kunt stellen voor touch, en draadloos opladen en draadloze android auto.
Heb toch gekozen voor de 2023 versie.. (hier onder meer)

Dus bij terugkomst en na een lunch kwam hij met 2 offertes voor een Mazda 2 en een Mazda 3 hatchback (met beide nog wat extra opties) waar wij dus beide ja op hebben gezegd en we konden deze 2 auto's tegelijk op halen op 5 december met 2 kentekens waar net 1 andere auto er tussen in zit.. (ze zijn net niet opvolgend... maar puur kwa kenteken ben ik hier wel blij mee)

Nu na ongeveer 3 tankbeurten en bijna 2000km dacht ik nu kan ik wel even een review schrijven..

Kwa rijden is het echt lekker, ik kan het slecht omschrijven wat het verschil is met de V40 maar het rijdt gewoon echt anders, of dat nu meer aanvoelt als premium, ik weet het niet maar ik vind het echt een heerlijke auto om in te rijden.
Ja, ik merk wel dat hij wat minder power heeft, zeker in de lage toeren als mijn Polestar getunede turbo diesel D4...

Ook het verbruik ga ik denk ik nooit de V40 evenaren, volgens mij had ik op de laatste 4000km een gemiddeld verbruik van 17.5 km/l (5.7 l/100) (volgens de boordcomputer).
Maar als ik nu kijk zegt de auto zelf 14.9 km/l (6.7l/100) maar als ik het zelf uitreken kom ik op 13.6 km/l (7.4 l/100) voor de laatste volle tank die is leeg gereden.

Wat wel een beetje een nadeel is dat is de aanduiding wanneer je toch echt weer moet gaat tanken, de laatste keer kon ik nog 10km rijden volgens de teller en kon ik er 45 liter er in krijgen (da's toch nog zeker 6 liter in de tank) en had dus 617 km gereden.
En dat was redelijk rustig aan, ik zit nu dus die tank op te rijden en ga meer in mijn eigen stijl rijden en ik zit op dit moment volgens de boordcomputer op 8.0 l/100...
Maar daar heb ik nog niet echt langere afstanden (meer dan 30) mee gereden en het is nu stukken kouder..Maar met mijn V40 die wel een iets grote tank, ik tankte daar als ik hem redelijk leeg reed denk ik rond de 50 liter, maar dan kwam ik wel 800 km ver of zoiets en zeker met vakanties met echte lange afstanden met bv wel 2 elektrische fietsen achter op kon ik ook wel 900km redden.. (maar dan reed ik wel wat rustiger dan mijn dagelijkse verkeer)

Wat voor mij wel een enorme vooruitgang was, is dat dit dus Android auto heeft.Dat deze bedraad is met usb-a maakt mij niet veel uit, ik heb toch weer een Brodit houder geplaatst waar ik de telefoon met in snelle beweging na het instappen inschuif en dan laadt de telefoon automatisch op en is dus geconnect met de de auto voor android auto. Ik had al gehoord dat het draadloos opladen bv niet echt de telefoon vasthoudt dus die kan nogal schuiven..

Dat het scherm niet touch is kan ik ook prima mee leven want met de draaiknop en ook via spraak kan ik makkelijk alles besturen en aansturen, ja soms denk ik wel, als je echt ergens naar toe moet gaan, Mazda, dit was veiliger als ik dat met 1 druk op het scherm zou kunnen doen dan echt aan de knop blijven draaien en opletten als je precies het juiste hebt geselecteerd... maar goed..

Over veiligheid gesproken, dan komen we bij al die features van de huidige auto's en ook op mijn Mazda 3... Daar kan ik dus nu wel even goed op los gaan... ;)

1> Lane Departure Warning 

Wat een drama, dit is echt het eerste wat ik uit heb gezet.... Dit past totaal niet bij mijn rijstijl en dat ga ik dus ook echt niet aanpassen. Wat ik doe (wist ik nooit totdat ik dus in deze auto reed) ik druk mij zelf altijd tegen de linker lijn aan (maakt niet uit of ik de linker of rechter baan heb op een 4 baan snelweg)
Dus constant vindt het systeem dat ik te dicht tegen de lijn aan zit.. hij piept en mijn stuur trilt om de haverklap.. 
Ik vind dit net prettig rijden omdat ik niet echt geïnteresseerd ben in de auto direct voor mij, ik ben geïnteresseerd in de auto daarvoor zodat ik veel sneller kan anticiperen. (kom ik later nog op terug met andere features....)

2> Lane Assist

Na de Warning maar uit gezet te hebben, heb ik de Lane Assist nog wel even aangehouden, maar ook dat is niet echt werkbaar.. Zeker in NL niet of zo met al die spitsstroken en zo.
Want bv rij ik op de ring A10 van Amsterdam richting afslag zuid, en rij ik op de spitsstrook daar, dan gaat ie plotseling de lijn volgen en voordat je het weet rij je 1 afslag te vroeg af...
Of op de terugweg nu rij ik op de A9 en wil ik de spitsstrook daar op (richting de A1). Dan voel ik mijn stuur trekken en sturen naar de vangrail toe! (want ja allemaal doorgetrokken lijnen)
Maar het ergste komt nog, je hebt dus Lane Departure Warning  wat ik uit heb gezet, maar Lane Assist als hij een paar keer heeft moeten ingrijpen (vind ik volledig logisch samen met Adaptive CC) dan gaat ie lopen piepen...
Mega irritant.. dus ook uitgezet... het hele idee is dat de assist je assist en niet dat ook je waarschuwt...

3> Adaptive CC

Dit heb ik nog langer geprobeerd dan de vorige 2, maar nu kom ik terug op mijn "ik kijk over mijn directe voorganger heen" opmerking..
ACC gaat gewoon nooit lekker werken zolang de auto niet echt verder kijkt dan de auto's direct om hem heen.
iIk heb eens 100 km of zo met mijn vriendin op de snelweg gereden en constant dus met ACC gebruikt haar opmerking: Wat rijdt dit enorm schokkerig...
Dit komt door het invoegend verkeer.. 
Normaal gesproken als ik zelf dus rij, zie ik al van ver dat er 1 gaat invoegen, wat ik dan doe is meteen van het gas af, (of op het moment wat ik precies incalculeer). En dan coast ik er naar toe zonder de rem te gebruiken (ik heb een hele grote hekel aan remmen). Ik probeer dit altijd uit te rekenen als ik ergens achter op rij wanneer ik van het gas moet om er precies goed met de juiste snelheid achterop te komen zonder te remmen.
Ik weet nog goed dat toen ik mijn Seat Leon had en ik de V40 kreeg was dit een enorme verrassing en aanpassing. Want plotseling moest ik veel eerder van het gas af, de V40 coast/rolde veel meer door dan de Leon, de Mazda lijkt dat hetzelfde te doen als de V40 of er zit geen groot verschil in.
Maar wat er met ACC gebeurd is hij ziet dat niet, rijd er met volle vaart op af en gaat dan vol in de remmen  (zeker als je een invoegende auto hebt)en het domme is als die auto dus weer verdwijnt, dan gaat hij VOL op het gas, en ik zie al dat heeft niet veel zin want over 100 meter moet je alweer in de remmen...
Je kunt de afstand instellen wat hij aan moet houden, dit heb ik meteen op de kleinste afstand gezet, en dit vind ik prima in normaal cruisen, maar als er plotseling een auto tussen voegd moet hij dus niet direct als een gek gaan remmen, maar gewoon van het gas af en langzaam een gat laten vallen, of een beetje bij remmen maar niet zo "aan" of "uit".
Maar dit is gewoon het probleem dat het systeem niet kijkt zoals ik zelf kijk, dus de auto voor de auto direct voor je...
Ik weet zeker als ik zelf rij en we houden ongeveer dezelfde snelheid aan dat ik zelf veel zuiniger rij dan met ACC, omdat ik veel meer coast en veel minder hard op trek, veel verder vooruit kijk dan hij doet.
Zeker als ik wat sneller rij dan de rest en ook is het wat rustiger op de weg is ACC gewoon irritant, want ik rij op de rechterbaan en ik zie een auto voor mij die ik dus in wil halendan moet ik al heel snel naar links gaan, want als ik iets te laat ben zit de auto al weer in te houden terwijl ik gewoon de snelheid aan wilt houden en hem rustig in wil halen dus ik moet altijd gokken wanneer ik naar links moet voordat dat gebeurd en dan moet ik al een stuk eerder invoegen dan ik zou willen.

Dus ik dacht ok deze feature moet ook uit, ik de settings in en ACC uitgezet, mooi nu werkt het tenminste beter en zorg ik zelf wel dat ik wat langzamer ga als het moet. Totdat ik de auto uitschakelde en weer inschakelde....
STAAT IE WEER AAN?!!?!?
Ehh wat? Waarom wordt deze optie niet bewaard?
Ik lees her en der dat Mazda dit niet doet omdat dit een safety feature is?? eh, wat?
Hoe is dit een veilig iets als ik dus het weer zat ben, weer rijdend door al die menu structuren moet om die setting weer af te zetten elke keer dat ik rij???
Als iemand hier een oplossing voor heeft hoor ik het graag..

4> Adaptive licht

Dit systeem werkt ook niet lekker :( Deze kan ik wel uit zetten in de settings en wordt ook bewaard zover ik nu zie. Maar goed dit is ook snel uit te zetten met 1 druk op de knop van het licht.
Het probleem is dat in de auto stand de adaptive ook automatisch gaat werken, dit zou geen probleem zijn als dit zou gaan werken voor breedstralers (als je onder 60km per uur rijd of zo) of (ik neem even aan dat dit nog geen groot licht is) de special snelweg stand waar ze dus iets verder stralen en die linker koplamp iets minder ver laten komen (er zijn verschillende adaptive standen gebaseerd waar je rijd en hoe snel je rijd).
Het probleem is dat hij ook grootlicht automatisch doet, dit werkt voor geen meter, ik heb nu al een paar keer gehad dat hij het grote licht aan zet en ik rij in of net de bebouwde kom binnen en meteen beginnen tegenliggers mij te signaleren met hun groot licht....

Maar ook op de snelweg, constant gaat het blauwe signaal in het dashboard aan en dan weer uit en dan weer aan, is zeer onrustig (en ik moet zeggen dat ik er ook niet veel van merk als het brand).
Ik ben nogal gevoelig voor wat op mijn dashboard gebeurd want ook bv waar de Mazda slechter doet dan mijn V40 (en er zijn meer auto's die dat irritante gedrag hebben) is dat op klaarlichte dag je onder een viaduct door rijdt en dan gaat het display al even dimmer en dan ben je het viaduct weer voorbij en hij licht weer op..
Dit vind ik persoonlijk heel irritant.
Ik zeg altijd gewoon de 3 seconden regel (of 2) volgen, detecteer je minder licht, voor dat je wat doet, tel tot 3 en als je dan nog steeds minder licht detecteert, dim dan het dashboard en anders niet.
Maar goed dat adaptive heeft ook een setting, maar als je die uitzet zet je hem echt helemaal uit en kun je hem niet snel weer aanzetten via de schakelaar.En eigenlijk vind ik het meeste wel goed werken met adaptive, maar niet het grote licht, ik wou dat dat een aparte setting was, doe alles wat je wilt maar adaptive maar nooit naar groot licht...

5> Auto hold

En nu komen we bij een feature die ik echt 1 van de beste vind die er maar op een auto kan zitten wat een automaat is...
Voor een automaat is dat zo lekker, gewoon je voet al van de rem af kunnen halen en al in de buurt van je gaspedaal kunnen zetten zodat je direct weer gas kunt geven..
Heerlijk, wat een feature...
Maar goed, dit is een feature die dus default uit staat en je bij elke rit weer moet aanzetten want deze wordt dus niet onthouden.....
Maar het is tenminste 1 klik op een knop die direct onder mijn rechterhand zit vanaf de middensteun, het is altijd de tweede knop (na start) die ik indruk....

Maar echt grappig is dat niet, heb ik een feature die ik super vind en die staat standaard niet aan, en wordt ook niet onthouden en heb ik een andere feature die standaard aan staat maar die ik uit wil hebben en die onthoud ie ook niet..... :(

Er zijn ook wel wat andere dingen die ik denk, hmm leuk en aardig dat ze er op zitten maar net wanneer je ze echt wilt gebruiken zijn ze niet bruikbaar...
Bv achteruit camera als het donker en nat is.. D
an zie je echt niks door die camera..
Ook had die camera wel een iets hogere resolutie kunnen hebben als je het mij vraagt.

Ook grappig is dat bv de stoelverwarming bij mij niet wordt onthouden, ook die gaat altijd weer uit, maar in mijn vriendin's Mazda 2 wordt de stoelverwarming wel onthouden...maar goed dat zijn gelukkig echte knoppen en kun je heel snel aan zetten. 
Dat geldt ook voor stuurverwarming, wat is dat lekker, dat was altijd de feature die ik miste in mijn V40, ik heb altijd gezegd maakt niet uit wat mijn volgende auto precies heeft voor features maar ik wil stuurverwarming..
Zeker in dit weer is dit echt super lekker, in zeer korte tijd is het stuur warm, niet altijd precies op de plek waar ik eigenlijk het stuur vast pak, maar ik pas me wel even aan ;).

Dit was het voor nu wel even, als je bovenstaande allemaal leest moet je niet denken, hmm veel vind ie niet goed, waarom heeft ie die Mazda 3 eigenlijk, ik vind het een hele mooie auto (en je ziet er niet zo veel, dus je bent ook wat mere speciaal ;) ). En hij rijdt echt lekker, heb gewoon altijd plezier in om er in te stappen en een stukje te gaan rijden..

Wel hoop ik dat ik een met de dealer nog even een oplossing vind voor die ACC uit te zetten, want dat is eigenlijk mijn grootste irritatie.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.