Mazda 3 MPS (2007) #6

autoreview

Mazda 3 MPS (2007)

Signalement

Uitvoering3 MPS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf14.000 km
KM-stand laatst14.109 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen Mazda 3 MPS

  • 24.100 km

Voorwoord
Ongeveer een jaar geleden vond ik het tijd worden voor een beetje meer vermogen dan de bescheiden 150pk van mijn vorige auto.
Na alle factoren zoals prijs, kilometerstand, vermogen, rijeigenschappen en ruimte afgewogen te hebben tegen elkaar, kwam mijn keuze al gauw uit op de mazda 3 MPS.
Bij de eerste proefrit voelde alles gewoon goed aan,het voor het eerst inkomen van de turbo, wauw de toon was gezet.Het was wel duidelijk dat de vorige eigenaar de auto netjes had bijgehouden.
Prestaties en netheid van de auto waren dus tiptop in orde.

Interieur
Voor een auto in deze prijsklasse is het interieur netjes afgewerkt met hoogwaardig kunststof.
Bereikbaarheid van bedieningsorganen zijn allemaal in orde.
Nette 6cd wisselaar met bose versterker, subwoofer en 6 speakers voorzien in de audio, persoonlijk had ik in dit topmodel een mp3 functie of sd-kaart functie graag gezien.

Verder heeft de MPS een mooi en duidelijk instrumentarium, mooi rood verlichte klokken met een blauwe gloed er overheen, netjes.
Een ontbrekende must-have in deze auto is wel een turbodruk-,oliedruk-, en olietemperatuurmeter zoals de Focus ST heeft. Deze missende accessoire heb ik van dag 1 al gemist.
Ik heb al veel plezier mogen ondervinden van de regensensor en het keyless entry systeem, zeer praktisch.

Enkele minpuntjes zijn er ook wel te melden;
*De ruimte voor je rechterknie houdt niet over, je knie raakt al snel het dashboard.
*Het interieur is wel gevoelig voor rammeltjes. Het handschoenenkastje mist bv. aan 1 kant een stootrubber, dit is opgelost door de dealer. Maar het probleem is er nog steeds.
*De gordelhouders willen nog weleens tikken, met een beetje siliconenspray tussen de bevestigingsbout is dit voorlopig opgelost.
*Lichte (gebruikers) plooien in lederen stukken van de voorstoelen. Leer wordt maandelijks behandeld.

Exterieur
De MPS is en blijft een wolf in schaapskleren.
De dikke uitlaattip en de 18inch standaard velgen zou het een en ander kunnen verraden maar verder weet zijn niet opvallende uiterlijk menig sportieve weggebruiker op een verkeerd been te zetten. Dat maakt deze auto zo leuk om te rijden.

De Black-Mica lak komt in de zon echt goed tot zijn recht. De Xenon koplampen en LED-achterlichten geven deze auto wel een veel luxere uitstraling.

Toch ook weer 1 minpuntje de bovenste hoekjes van de voorbumper klikken niet lekker vast en gaan iets wijken met de tijd. De verkopende dealer heeft dit proberen op te lossen, maar dit is niet gelukt.

Motorprestaties
Deze auto lokt niet direct uit om vol gas te gaan, de auto weet de gebruiker niet direct op te zwepen maar eigenlijk juist rustig te rijden. De uitlaat is voor zo'n soort auto relatief rustig. Bij vol op spoolen van de turbo hoor je deze wel gieren door de uitlaat heen. Maar dan moet je de auto al flink tot zijn uiterste drijven. Het had mooi geweest als mazda hier een tikje meer werk in had gestoken, dat had deze auto wat meer emotie gegeven.

De 2.3 disi turbo intercooler motor van mazda levert in de MPS 260pk met een goede 380 nM aan koppel (max.turbodruk 1,1 bar). Mijn ervaring is dat in deze auto dit wel enorm veel is. Begrijp me goed, er valt goed mee te rijden, maar bij vol koppel merk je wel dat de auto de neiging heeft met zijn neus iets omhoog te komen en met nat wegdek weet de traction control slippen van de voorwielen niet te voorkomen.
De voorbanden krijgen dus flink wat voor de kiezen in deze voorwielaangedreven auto.

Er is veel geschreven in diverse autoartikelen over het zgn . torque-steer van de MPS. Dit is zeker aanwezig als men te vroeg op het gas gaat in bv. een bocht of als de turbo net inkomt op dat moment. Je voelt inderdaad het stuur trekken bij vol acceleren. Mijn ervaring is dat je er wel mee leert te rijden.
Hou er echter wel rekening mee dat bij nat weer, de voorbanden de grip niet altijd houden.

Maar door een beetje creatief op het gas te gaan is deze hothatch...RAP! Tussensprintjes in de 3e versnelling hebben een enorme fun-factor en worden verslavend. Zelfs in de 6e versnelling weet deze auto enorm veel koppel te genereren.

Mijn ervaring is wel dat je echt moet leren om met deze auto te rijden. Dosering van het gas maakt het verschil tussen weinig turbodruk of volledig turbodruk. Het motormanagement weet handig in te spelen op de rijstijl van de gebruiker, daar is deze auto gevoelig voor. Het kan zo zijn dat bij flink gas geven de auto minder vermogen geeft omdat daarvoor er rustig meegereden is. Echter bij de volgende acceleratie is de motor wakker en accelereert deze als een bezetene.

Het benzineverbruik van dit kaliber auto valt enigzins mee. De
boordcomputer geeft na 10.000km een gemiddelde aan van 10,2/100km. Dit is niet helemaal accuraat, meestal is het verbuik 9,6/100km. Ik rij vaak provinciale wegen en zeer weinig snelweg.
Het motor management is wel goed instaat snel het verbruik te verlagen, want bij het wat meer rijden van langere trajecten is een 1 op 10,5 al gauw mogelijk.
Korte stukjes rijden, veel schakelen, veel optrekken is funest voor het verbruik.

In het begin veel ruzie gehad met de bediening van het koppelingspedaal, deze is nogal gevoelig. Maar ook hier oefening baart kunst.
Bij een koude versnellingsbak gaat het inleggen van de 3e versnelling (vanuit de 2e) niet geruisloos. Echter is de bak warm,
dan is dit nagenoeg weg.

Wegligging
Voor deze hothatch heeft mazda een goede balans weten te vinden in comfort en wegligging. De MPS plakt lekker op de weg en is iets harder afgeveerd. Er is zelfs over een klinkerweg nog goed mee te rijden. Mocht je iets te enthousiast de rotondes nemen, weet de DSC (Dynamic Stability Control) de boel op de weg te houden.
Slijtage van de voorbanden is acceptabel, de eerste banden zitten er nog op, maar zijn na deze zomer aan vervanging toe.

Conclusie tot op heden.
Zeer praktische hothatch met veel vermogen. Prijs en kwaliteit verhouding dik in orde zover ik nu kan beoordelen.
Om de potentie uit de MPS te halen dient er nog wel gesleuteld te worden aan het overbrengen van vermogen op de weg en het engineeren van een sportief maar beschaafd geluid.

Aangeschafte accessoires;
*Mazda 3 Sportieve spiegels (zat er al op bij aanschaf)
*Mazda 3 MPS vloermatset (rode biezen en logo)
*Antislipmat kofferbak
*Dashdaq OBDII scanapparaat (motormanagement uitlezen)
*2 jaar Verlengde fabrieksgarantie

Toekomstige modificaties;
Corksport CatBack Exhaust
Forge Dumpvalve (recirculerend)
Mazdaspeed Cold Air Intake

Problemen/Historie

  • 14.109 km

14.109km; Aankoop + Kleine beurt + Linkerhoekje voorbumper getracht vast te zetten (t.h.v. koplamp)
15.600km; Steenslag voorruit; reparatie bij Mazda.
15.900km; Bevestiging van dealer betreffende uitvoering recall op bevestigingsbout versnellingsbak
16.270km; Pakking downpipe-midpipe uitlaat vervangen i.v.m. piepend geluid bij optrekken (beweging motorblok). Motorolie afgetapt i.v.m. maximaal niveau op peilstok.
16.300km Geen olieverbruik geconstateerd.
19.929km; * Handschoenenkastje rammelt, ontbrekend linkse stootrubber geplaatst. * Tikkend geluid bestuurderszijde onder voorruit (alleen bij koud weer --> Paravaan gedemonteerd en schuimrubber ondergeplakt (TSB) * Kort piepend geluid motor bij koud stoppen en starten --> Onderste motorsteunen gedemonteerd en weer vastgezet.
21.520km; Eenmalige gebeurtenis; Na lang cruisen (+/-8km) op 120km/h vol gas gegaan (WOT), ECU schroeft ontstekingstijdstip weg, vermogensverlies en rook uit uitlaat, enkele seconden later vermogen weer terug sindsdien niet meer voorgekomen.
21.542km; Controle op rook uit uitlaat bij lang stationair draaien (bestaande mazda tsb in USA), alles OK.
24.230km; Oliepeiling, licht olieverbruik geconstateerd, oliepeil binnen werkniveau.
25.000km; 0,4 tot 1 graden pingelsensor gedetecteerd met dashdaq obdII scanner, onder lichte belasting. ECU zoekt pingelgrenzen bewust op om benzineverbruik te temperen. Volgens dealer OK
28.114km;
*Voorbanden versleten. Potenza re050a 215/45/r18 93y vervangen 240euro/stuk incl.montage.
*Olie ververst, stukje bedrading rechts naast intercooler niet goed beschermd, laten intapen.
*Mechanisch geluid schakelen 2>3 verzet, geen oorzaak kunnen achterhalen, versnellingsbak eigenschap?
*Bonkend geluid rechtsvoor bij linksom insturen drempel op of af rijdend, garage kon geen fout achterhalen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.