Mazda 3 MPS (2007) #5

autoreview

Mazda 3 MPS (2007)

Signalement

Uitvoering3 MPS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst136.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 21.050 km

Wat mij erg bevalt is de power van de auto; inhalen in de zesde versnelling is geen enkel probleem.
Maar ja het is ook 260 pk en 380Nm koppel.
Terugschakelen hoeft niet.
Ik heb de auto nu een jaar en ik zie nog steeds mensen kijken naar de auto, je ziet toch dat het geen standaard mazda 3 is.

Wat bevalt mij niet:
Onderhoud is erg veel geld.
Alleen al de eerste onderhoudsbeurt op 5000 km alleen maar olie vernieuwen 118 Euro.
De 15000 km beurt was 318 Euro vind ik nog een hoop geld.
Mijn vorige auto de Seat Leon FR (Benzine) was veel goedkoper.
Maar aan de andere kant moet je ook niet zeuren want dan moet je niet zo een snelle auto kopen.

Het benzine verbruik is gemiddeld op 1:10 of 1:11.
Dat vind ik erg netjes.

Update.
Inmiddels ben ik met de Mazda op vakantie geweest, naar Spanje.
In totaal bijna 3300 kilometer 7x getankt, met een gemiddeld verbruik van 1:11.
Ook veel met de cruisecontrol gereden, dus dat vind ik een mooi verbruik.
Waarbij er veel tol snelwegen bij zaten, maar ook een heel stuk binnendoor gereden.
Auto staat inmiddels op 22.000 zeer tevreden kilometers.

PROBLEMEN

  • 21.050 km

Bij de 15000 km beurt is gebleken dat de uitlaat gescheurd is dit moet nog steeds vernieuwd worden zit al 2 weken op een telefoontje te wachten.
Vind ik erg jammer van een groot auto merk.
Voor de rest is het een zeer leuke en snelle auto.
En zijn verder geen dingen gevonden, de monteur heeft echt alles gecontroleerd en of aangedraaid.
Verder geen bijzonderheden.

Inmiddels is de uitlaat vervangen, heb 4 weken op een telefoontje zitten wachten dat de uitlaat binnen was (moest waarschijnlijk van ver komen die uitlaat.)
Allemaal netjes vervangen.

Bij de laatste onderhoudsbeurt is er niets vervangen, alleen alles gecontroleerd.
Alleen maar de 5,2 liter olie is vervangen + oliefilter.
Verder moet je ook betalen om de computer uittelezen, of er eventueel ook storingen zijn geweest.
Verder zijn er werkplaats tarieven ook erg prijzig ongeveer 70 Euro per uur.
Vandaar de 318 Euro.

Update.
Ook minder vind ik dat er meer rammeltjes en kraakjes te horen zijn.
Waaronder ergens bij het dashboard, kan niet precies zeggen waar nu precies.
Ook de bestuurdersstoel kraakt af en toe volgens mij.
Tevens beginnen de voorbanden te slijten, moet met 30.000 kilometer wel vervangen worden.
Zal daar eens naar laten kijken.
Verder geen bijzonderheden te melden.
Komt wel weer bij de 30.000 km beurt.

Update

  • 30.000 km

Inmiddels is mijn Mazda 3 MPS voor de 30.000 km grote onderhoudsbeurt geweest.
Niets gevonden en de kosten waren 375 euro inclusief alles.
Na wat rond gemailt te hebben met verschillende Mazda garage's.
De enigste opmerking was de profieldiepte van de voorbanden is nu nog 3 mm, wel een aardige prijs trouwens die banden.
Bij garage en Euromaster rond de 350 euro per stuk, en bij Kwik-Fit rond de 225 per stuk.
Maar ik kan in ieder geval nog wel de zomer mee doorkomen, daarna zie ik wel weer verder.
Verder kan ik alleen maar melden dat ik iedere keer weer met een grote grijns op mijn gezicht weer uit de auto kom na een stuk gereden te hebben.
Het blijft leuk om de stoplicht sprintjes te doen met jongens die denken dat ze sneller zijn.
Volgende update bij 45.000 km, of bij bijzondere dingen.

Update - 12-05-2010

  • 40.000 km

Zo de auto heeft inmiddels weer een onderhoudsbeurt ondergaan.
Niet bij 45000 km maar pas bij 40000 km, omdat ik de 45000 niet gehaald heb in 1 jaar.
Niets belangrijks uit gekomen totale prijs was rond de 200 euro.

Komen nu toch wel wat meer kraakjes en piepjes hier en daar.
Ergens bij de voorruit zit een kraakje, en het lijkt net of de bestuurderstoel piept.
Tevens 4 of 5 weken geleden een rare bonk van rechtsvoor gehoord als je door een kuil of over drempels reed.
Deze eigenlijk sindsdien niet meer gehoord, garage kon ook niets vinden, dus dit hou ik nog even in de gaten.
Verder wel wat steenslag, em krassen op de auto aangetroffen na een grondige was beurt.
Maar ja dat kan niet anders met al die gaten in de wegen na de winter.
Nog steeds blij met de auto vooral de GTI's pesten blijft erg leuk.
Maar ga dit jaar misschien toch voor een andere auto kijken, (wordt wel erg duur met benzine/wegenbelasting/verzekering) weet alleen nog niet precies welke.

Misschien de nieuwe:
Volkswagen Polo
Citroen DS3
Audi A1

Als er tussen tijds nog iets aan de hand is dan meld ik dat wel.

Update - 10-01-2011

  • 60.000 km

Zo weer een onderhouds beurt en 1 jaar verder.
Inmiddels heeft de auto de 60000 km grote beurt gehad.
Verder geen bijzonderheden gevonden.
Wel als extra informatie op de rekening staat:
Achterbanden gecupt, iets schuin afgesleten.
En nog steeds linker mistlamp voor glas kapot, prijs is 310 euro om te laten repareren niet gedaan mij te duur.

Ben nog steeds tevreden met de auto.
Brandstof verbruik gemiddeld op 1:10 a 11.
Ook al een paar keer 1:12,5 gereden maar dan moet je echt je best doen en netjes bij 2500 t/pm schakelen.

Meeste kraakjes zijn inmiddels weer weg na adviezen van andere MPS rijders, mijn dank hiervoor.

Als er nog iets veranderd dan zal ik dat wel weer melden, op naar de 75000 km dan maar.

Update - 10-04-2011

  • 64.000 km

Even een tussentijdse update.
Inmiddels zijn alle 4 de Bridgestone's vervangen voor nieuwe.
De achterbanden waren gecupt, werd gek van het geluid.
Tevens waren de voorbanden ook weer aan vervanging toe, dus nu weer alles nieuw en weer stil.
De auto is uitgelijnt en een APK keuring gehad, hierbij niets gevonden.
Dus op naar de volgende onderhoudsbeurt.

Update - 05-07-2011

  • 75.000 km

Ben met de MPS op vakantie geweest, vanuit het midden van het land naar Faro in Portugal en weer terug.
Wat een heerlijke reisauto is het toch.
Totaal 6000 km gereden, gemiddeld verbruik voor deze reis was 1:11,4.
Erg netjes vind ik.

Inmiddels was er weer een onderhoudsbeurt nodig.
Iets meer gereden dan de 15000 km die er voor stond, maar dat was geen probleem.
Er is wel een probleem gevonden, wat wel belangrijk is.
De waterpomp blijkt te lekken, niet erg hard, maar ik moet het wel in de gaten houden voorlopig.
Wat ik dus nu ook doe, verder niets bijzonders gelukkig.
Weer verder naar de volgende onderhoudsbeurt, of misschien wordt het tijd om eens naar een volgende auto te gaan kijken!!

Update - 12-02-2012

  • 90.000 km

Zo inmiddels weer 15.000 km verder.
Auto naar garage geweest voor 90.000 km beurt, blijkt een grote te zijn.
Dit is er aan gedaan:
* - Bougies vervangen
* - Olie vervangen 6 liter
* - Remvloeistof vervangen
* - Transmissie olie vervangen
* - Interieur filter vervangen

Verder geen problemen meer met de waterpomp, blijkt niet meer te lekken gelukkig.
Wel opmerking over de voorbanden die waren gevaarlijk glad.
0,2 mm en 1,1 mm nog over.
Inmiddels laten vervangen maar niet bij de garage wat een prijs zeg daar, totaal kwam ik op €608 voor 2 voorbanden.

Nog steeds blij met de auto, maar er zijn inmiddels wel steeds meer rammeltjes en kraakjes te horen.
Ook van de schokdempers als het koud is zoals de laatste tijd.
Gewoon weer verder naar de volgende beurt.
Of als er tussentijds nog wat gebeurt leest u het hier wel.

Update - 10-05-2014

  • 136.000 km

Zo na een tijd weer een update.
Kilometerstand is nu 136.000 km.
Auto heeft net weer zijn kleine beurt gehad.
Helemaal niets gevonden gewoon normale onderhoud.
Drie kwart jaar geleden weer de 2 voorbanden laten vernieuwen van Pirelli nu naar Hankook.
Deze banden vind ik beter dan de Pirelli meer grip in de regen en in de bochten.
Er zijn nog steeds wat rammeltjes maar ja dat kan ook niet anders na 7 jaar gebruik.
Denk dat ik er nog 1 jaar mee door rij dan gaat er toch echt een andere auto komen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.