Mazda 3 2.0 S-VT GT-M (2006)

autoreview

Mazda 3 2.0 S-VT GT-M (2006)
Mazda 3 2.0 S-VT GT-M (2006)Mazda 3 2.0 S-VT GT-M (2006)Mazda 3 2.0 S-VT GT-M (2006)Mazda 3 2.0 S-VT GT-M (2006)Mazda 3 2.0 S-VT GT-M (2006)Mazda 3 2.0 S-VT GT-M (2006)Mazda 3 2.0 S-VT GT-M (2006)

Signalement

Uitvoering3 2.0 S-VT GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf159.000 km
KM-stand laatst237.425 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 162.000 km

Na ongeveer 4 jaar tevreden te hebben gereden in een Seat Ibiza uit 2000 was ik toe aan een iets grotere auto.

Er waren een aantal auto’s die mijn voorkeur hadden, dit waren in eerste instantie een Golf 5 of een Seat Leon 1P. Probleem bij deze auto’s vind ik dat er weinig complete versies beschikbaar zijn, en als ze wel compleet zijn met een normale kilometerstand betaal je er (naar mijn idee) te veel voor!

Toevallig kwam ik een Mazda 3 GT-M tegen. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat Mazda een betrouwbaar en onderschat merk is. Veel auto voor 'weinig' geld, mede doordat ze een beetje onderschat zijn. Dus een betaalbare auto met veel opties en een nette kilometerstand.

Uiteraard heeft ook de Mazda 3 wat zwakke punten dus daar heb ik de auto goed op gecontroleerd
- Roestvorming bij de wielkasten
- Roestvorming bij de kitnaden van de portieren
- Aircopomp
- Distributieketting die kan rammelen.
- Corrosie op de velgen (vooral modellen voor 2006)

Geen van deze problemen kwam ik tegen bij deze Mazda. Na een proefrit de auto direct gekocht en meegenomen.
Het betreft een Mazda 3 GT-M sedan uitvoering uit 2006
Auto is voorzien van onder andere:
- Cruise control (origineel op het stuur)
- Xenon koplampen
- Led achterlichteb
- Lederen bekleding
- Stoelverwarming
- Key-less entry
- Lichtsensor
- Regensensor

Inmiddels heb ik er zo’n 1500 kilometer opzitten, en de auto rijdt echt heerlijk!
Door de 2.0 motor met 150pk komt de auto prima mee met het verkeer. Het is geen snelheidsmonster maar rijdt wel heerlijk comfortabel en soepel. De cruise control op het stuur werkt perfect en is een genot om te gebruiken.
Ik moet wel wennen aan de vering van de auto. Mede doordat mijn vorige auto erg stug was is de Mazda ten opzichte van de Seat erg comfortabel, misschien zelfs te. Maar dat zal ook een kwestie van wennen zijn. Wellicht dat ik in de toekomst een keer andere veren uitzoek. Een paar centimeter lager zou de looks van de auto ook goed doen.

Wat verbruik betreft valt de auto me ook niet tegen.
De Mazda lust ongeveer 1 liter op 12 km. Dezelfde 1:12 reed ik met mijn Ibiza ook.
Bij de Mazda is er een 6e versnelling beschikbaar, dat zal uiteraard bij het verbruik wel wat schelen. Bij 120km/h in de 6e versnelling maakt de auto ongeveer 3000 toeren.

Tot nu toe dus geen problemen en trotse eigenaar van een heerlijk rijdende auto. Ik zal m’n ervaringen hier proberen bij te houden.

APK

  • 166.000 km

Afgelopen week (5 oktober) is de auto weg geweest voor de APK.

Ik verwachtte geen problemen maar toch altijd even spannend met een auto die je pas een half jaar in bezit hebt.
Gelukkig met de APK helemaal niks aan de hand dus ik was voor een klein bedrag klaar. Auto is even extra gecheckt op rubbers, ophanging enz, en alles ziet er prima uit!

Bij Mazda wordt sinds halverwege 2006 het onderhoud digitaal vast gelegd. Dit is minder gevoelig voor fraude dan een eenvoudig in te vullen onderhoudsboekje.
Van deze auto is het laatst (digitaal) bekende onderhoud bij 103.000 kilometer geweest. Daarna wel gewoon onderhoud gehad maar helaas niet meer gedigitaliseerd.
Deze maand een afspraak voor een grote beurt. Voor de zekerheid. Mocht blijken dat het niet nodig is worden de huidige bougies enz. gewoon weer in de auto gestopt, maar dan weet ik wel zeker dat alles in uitstekende conditie is!

Tot nu toe een heerlijke, luxe en probleemloze auto!!

Grote beurt

  • 166.900 km

Zoals eerder vermeld stond er kort na de APK een grote beurt op de planning. Deze is inmiddels achter de rug.

Er was te zien dat de laatste grote beurt niet erg lang geleden is. Bougies waren nog keurig en de filters waren ook nog redelijk schoon.
Diverse vloeistoffen ververst, ontlucht enz. Niks vreemd aan de hand.

Ondanks dat 'mijn' monteur echt een VAG man is gaf hij complimenten over de degelijkheid van de Mazda. Volgens hem is de auto in topconditie en zit de Mazda 3 heel erg goed in elkaar voor wat betreft de motor en versnellingsbak. Het enige wat hij aangaf is dat de staalkwaliteit van de uitlaat matig is en dus wat eerder zou gaan roesten (in vergelijking met VAG). Nu nog niks aan de hand dus gewoon in de gaten houden.

Ontzettend tevreden met de Mazda!

Aanpassen onderstel

  • 175.000 km

Ondertussen vliegen de kilometers asfalt vrolijk onder de Mazda door.
Vanaf het begin vond ik de Mazda al ontzettend comfortabel, misschien zelfs iets te. Al is dat uiteraard ook een gevolg van de redelijk stugge Seat Ibiza die ik hiervoor had.
Daarbij mag hij van mij iets zakken om m iets sportiever te maken, hij staat origineel redelijk hoog op zn poten.

Via het ZoomZoom forum een bijna nieuwe Bilstein B12 set kunnen kopen. Dit moet er voor zorgen dat de auto rondom 3 cm zakt en wat stugger wordt. De set bestaat uit Bilstein dempers en Eibach veren. Deze combinatie is voor elkaar ontwikkeld en dus perfect in balans. De (progressieve) Eibach veren moeten er voor zorgen dat de auto wordt verlaagd en minder in zal veren bij een zware belading, met de Bilstein dempers zal de auto stabieler zijn in bochten en minder overhellen.
Deze week ga ik met een kennis de set onder de auto plaatsen. Ben ontzettend benieuwd of het aan de verwachtingen zal voldoen!

Bilstein B12 Pro Kit gemonteerd

  • 175.300 km

Afgelopen week hebben we de Bilstein set onder de auto gezet. Inmiddels dus een week met deze set gereden, en het bevalt me echt heel erg goed.

Zoals vermeld vond ik de auto iets te comfortabel, maar wilde absoluut geen stuiterbak. Auto is zeker stugger geworden en dat is te merken op oneffen wegen. De kuilen en hobbels worden meer doorgegeven aan de auto/bestuurder maar zeker niet vervelend. Mijn vrouw merkte op de bijrijders stoel geen verschil, dus dat is al mooi ;-) In bochten ligt de auto steviger op de weg en helt nauwelijks nog over. Na een drempel veert de auto minder in en staat eerder weer stil. Bij hard remmen duikt de voorkant beduidend minder naar voren. Voor mij allemaal dingen die het rijplezier met de Mazda vergroten. Daarbij vind ik de Mazda veel mooier nu deze niet meer zo hoog op zijn poten staat.
Mensen die het originele onderstel al redelijk stug vinden zullen deze set als te stug ervaren vermoed ik. Zelf ben ik ontzettend tevreden en zou niet meer naar het originele onderstel terug willen. Bij deze heeft de set dus absoluut aan zijn verwachtingen voldaan!

So far, so good!

Richting de 200.000

  • 192.500 km

Het is weer een tijdje geleden sinds mijn laatste update.
De Mazda doet zn werk nog steeds prima. Afgelopen voorjaar zijn de remschijven en blokken aan de voorkant vervangen. Eén schijf was iets krom waardoor de auto flink trilde tijden het remmen, geen idee hoe het kan maar helaas. Verse remmen aan de voorzijde is ook wel weer prettig.

Inmiddels zitten de Billstein dempers en Eibach veren er ook al een dikker 15.000 km onder. Bevalt me nog steeds goed. Ik houd wel van een strak geveerde auto. Wel merk ik wat meer kraakjes in het interieur. Zou goed kunnen komen omdat de auto al richting de 200.000 gaat. Misschien dat het stuggere onderstel er ook iets aan bijdraagt maar daar is lastig achter te komen.
Bij drempels en putdeksel hoor ik een rammeltje aan de voorzijde. In november laat ik hier tegelijk met de APK even naar kijken.

Verder nog steeds heel erg tevreden, kijk nog regelmatig even om als ik de auto ergens heb geparkeerd. Blijf het een mooie verschijning vinden.

Over de 2 ton

  • 201.763 km

Inmiddels is de auto de 200.000 kilometer gepasseerd.
Nog steeds vind ik de auto niet vervelen. Ik blijf genieten van het strakke sturen van deze Mazda. In hoeverre de Billstein dempers daar aan bijdragen houd ik in het midden.
Feit blijft dat ik echt kan genieten van de wegligging in de bochten.

De banden van mijn originele 17inch velgen waren aan vervanging toe. Ik twijfelde of ik nieuwe zomerbanden voor deze velgen moest kopen. Stiekem wilde ik nog een keer andere velgen onder de Mazda, het liefst een maatje groter en origineel Mazda. Dit was natuurlijk het moment om dat te doen. Ik heb een set RX8 velgen gevonden, zelf opgeknapt en nieuwe Dunlop banden gekocht. Voor de originele velgen ga ik op zoek naar winterbanden.

Allereerst vind ik het ontzettend mooi staan, niet te schreeuwerig al is dat natuurlijk een persoonlijke smaak. Ik merk ook zeker dat nieuwe banden een flink verschil geven ten opzichte van (bijna) versleten banden. Auto is stiller en ik heb, zeker in de regen, veel meer grip.

Paar minpuntjes aan de auto:
Helaas krijgt ook deze Mazda last van de bekende euvels. De onderkant van de deuren beginnen rondom de kitrand iets te roesten. Het is nog geen groot drama maar ik moet er wel even iets aan laten doen voor het “te laat’ is.
De aircopomp maakt een ratelend geluid en de airco werkt minder goed dat hij heeft gedaan. Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat de aircopomp van deze generatie Mazda 3 niet helemaal goed ontworpen zijn. Ze krijgen te weinig koeling als het warm is en de auto stilstaat. Hierdoor kunnen ze stuklopen. Ik weet niet of dat bij mij nu ook het probleem is, maar het rateltje dat ik hoor voorspelt weinig goeds. Hier ga ik wel even naar laten kijken want een airco is toch wel lekker, ook al wonen we in Nederland ;-)
Zo nu en dan hoor ik een bijgeluid bij de voorwielophanging. De ophanging en omliggende zaken laten controleren maar daar ziet alles er goed uit. Wellicht een gevalletje van 'hoort bij de auto'

Soms wel aan het kijken naar een eventuele opvolger, een beetje vooruit kijken kan geen kwaad. Maar zolang de Mazda het nog goed doet geniet ik er nog van.

Onderhoud en voortgang

  • 219.000 km

Inmiddels gaat de Mazda 3 richting de 220.000 kilometer.
Ongelooflijk hoe snel de kilometers er bij komen. De meeste kilometers is voor woon-/werkverkeer, zo'n 150km per week.
Afgelopen winter voor het eerst met de auto op vakantie geweest, naar Oostenrijk. Wat heerlijk om lange stukken met 160-170 over de autobahn te rijden, dat ging uitstekend met de Mazda! Viel me eerlijk gezegd niets tegen. Helaas bij het parkeren van de auto de interieurverlichting aan laten staan, de accu was het daar niet mee eens. Auto op de parkeerplaats gestart met behulp van wat vrienden, eenmaal thuis een nieuwe accu geplaatst. Daar kan de Mazda niets aan doen.

Wel merk ik sinds de laatste APK (november 2018) dat de auto wat meer olie verbruikt dat hij in het verleden deed. Ik moet nog even gaan bekijken wat het verbruik precies is, maar jammer vind ik het wel.

Verder nog wat extra onderhoud zelf gedaan met een kameraad van me. Er was bij putdeksels e.d. een vervelende rammel te horen bij de voorwielophanging. Mijn vermoeden was dat het de koppelstangen en/of de rubbers van de stabilisatorstang waren. Die zijn vervangen en dat heeft geholpen. Helemaal rammelvrij is de auto niet, maar daar laat ik met de APK wel even naar kijken. Storend is het niet meer vind ik :-)

Auto doet nog steeds uitstekend waarvoor hij is bedoeld, en ik kijk met plezier nog even naar de auto als ik 'm ergens heb geparkeerd :-)

Kijken naar iets anders?

  • 235.000 km

De Mazda is er nog steeds. Wel ben ik steeds vaker aan het kijken naar iets anders. Nu zeker omdat mijn vrouw en ik een kleintje verwachten. Een iets praktischere auto zou dan handig kunnen zijn.
Soms heb ik echt zin in een andere auto, maar dan rij ik weer weg in de Mazda en dan geniet ik van het weggedrag en de eigenschappen van deze auto. Hij stuurt zo lekker strak, ligt goed op de weg en is nog steeds ontzettend betrouwbaar! Waarom zou ik 'm eigenlijk weg doen?

Vorig jaar een nieuwe APK, waarbij en fuseekogel is vervangen. Daarbij een grote beurt uit laten voeren en dat is alles. De auto komt één keer per jaar bij de garage, beter kan het niet.
Hoewel, een paar maanden terug een vreemd kraakje rechts achter. Geen fijn geluid, dus laten checken. Niets gevonden wat kwaad kon, wel een interieurdeel dat ergens langs schuurde. Weinig aan de hand dus.

De twijfel:
Deze lekker blijven rijden, weten wat je in huis heb. Nog steeds vind ik het een mooie auto, en kijk ik nog eens om als ik 'm geparkeerd heb.
Of toch maar eens kijken naar een eventuele opvolger.....?

Verkocht

  • 237.425 km

Eerder al genoemd dat we wellicht wat meer ruimte zouden willen omdat er gezinsuitbreiding aan zat te komen. De gezinsuitbreiding is inmiddels een feit, en het viel toch tegen hoeveel ruimte er in de 3 beschikbaar was.

Mijn vrouw zit met de rugleuning recht en de knieën tegen het dashboard om onze zoon achter haar te kunnen zetten. Beiden zijn we vrij lang dus daar knelt het natuurlijk ook.
De kinderwagen past precies in de kofferbak, maar dat houdt ook niet over.

Besloten om op zoek te gaan naar een andere auto, en tot we iets gevonden zouden hebben kon ik proberen de 3 particulier te verkopen, zodat we zonder inruil snel konden schakelen mochten we een mooie auto zien.
Inruilen kan altijd nog.

Ik had echter niet verwacht dat ik de auto binnen drie dagen kwijt zou zijn.
De volgende eigenaar gaat er echt nog een tijd een fijne auto aan hebben, hopelijk is hij er zuinig op! Wij gaan opzoek naar een opvolger, ik zal daar ook een review van maken als het zo ver is :-)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.