Mazda 3 1.6 CiTD Executive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 1.6 CiTD Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 168.000 km |
(Helaas) einde looptijd in zicht
- 168.000 km
Aangezien het einde in zicht komt van de lease-periode (180.000km), ga ik weer rondkijken naar iets nieuws. Maar niet zonder terugkoppeling over de afgelopen fijne jaren met deze Mazda 3.
Vooraf een aantal typische (307, Leon, Corsa) leaseauto's naast elkaar gehouden. Aangezien mijn zwak voor sedans, kwam ik uit bij de mooie Mazda 3 (het laatste model vind ik minder). Gevoelsmatig oogde de 6 een stuk pittiger, maar voor mij niet betaalbaar.
Levering:
De Mazda 3 CiTD Executive heb ik als leaseauto besteld in november 2007 bij Van Willegen in Gorinchem. Oorspronkelijk besteld de Icy blue metallic, maar na een aantal weken werd ik gebeld dat deze kleur niet meer werd geleverd (ik heb er slechts één zien rijden). Op de boot stond nog wel een zilver metallic, en dat zou gelijk twee weken schelen in levertijd.
Levering geschiedde zonder problemen in maart 2008 en koud 6 kilomer op de teller. In vergelijking met de huurauto's (Opel Corsa) en mijn oude Renault Laguna, is dit toch wel een andere wereld. Een lekkere vlotte diesel, en niet eens zo veel meer geluid dan mijn Laguna uit '96.
Betrouwbaarheid:
Inmiddels kijk ik terug op ruim drie jaar vrijwel zorgeloos rijden. Tijdens klein onderhoud van de eerste 20.000km, werd geconstateerd dat de carterpan pakking lekte. Dit is vervangen onder garantie.
In december 2010 was er een Mazda 3 recall vanwege een mogelijk defect in het stuurhuis, dit is ook onder garantie vervangen. Ik heb inderdaad een keer ervaren dat op een kruispunt de stuurbekrachtiging volledig uitviel (en het lampje begon te branden). Ik heb de auto aan de kant kunnen sturen en opnieuw gestart, het incident heeft zich sindsdien niet meer voorgedaan.
Ik ben slechts één keer naar de garage geweest met een echte storing in november 2010: Het lampje van het motorsysteem begon spontaan te brandend, de betekenis is dat er van alles aan de hand kan zijn in het electrisch systeem. Aangezien ik er mee kon rijden, ben ik een dag later naar de dealer geweest. Hier werd geconstateerd dat de slang waarmee uitstoot kan worden gecontroleerd, was uitgedroogd en gescheurd met als gevolg te hoge waarden.
Goed meekomen met verkeer:
Ik gebruik de auto met name voor snelwegkilometers en vaak op de cruise control, gemiddeld 150-200 per dag.
De auto kan zeer goed mee komen met het verkeer op de linkerbaan (soms even terugschakelen naar 4) en optrekken gaat eigenlijk erg vlot voor een diesel. De auto wil nog wel eens inhouden als de airco aan staat en heel en af toe kent de auto een optrekdip: dan wil je lekker vlot wegrijden, maar lijkt het alsof er een 12 ton trailer achter de auto hangt.
Het verbruik komt volgens de tankpas neer op 166.000km: 10210 liter = 1:16,1. Nu het wat warmer wordt, ga ik meer richting 1:17. De airco staat alleen aan tijdens regen of extreme warmte.
Plussen, minnen:
Tijdens de onderhoudsbeurten is vijf keer vanwege steenslag een mistlampglas vervangen. Niet echt te vermijden deze schade.
Echte minpuntje is de radio; de RDS werkt langzaam en voor de flitsinformatie is dat juist niet handig.
Tegenwoordig is 55 liter dieseltank de standaard. Hiermee heb ik een actieradius van ~700km, waarna het lampje gaat branden. Wat mij betreft mag de tank nog wel wat groter, zodat ik niet twee keer per week hoef te stoppen.
Met mijn 1m90 staat de stoel op de achterste stand en heb ik genoeg ruimte. Zowel de spiegels als het stuur zijn goed in te stellen, ik heb een voor mij prettige rijpositie in deze auto. De passagier achter mijn stoel moet echter niet te fors van formaat zijn.
De automatische airo werkt lekker snel. Als het goed warm is buiten en je zet de stand op automatisch, dan schakelt de airo de hercirculatie in. Deze wordt echter niet meer uitgeschakeld, dus na een tijdje moet je zelf even frisse lucht toevoegen (ofwel de automaat uitschakelen).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren