Mazda 2 SkyActiv-G 90 TS (2015) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 TS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 47.000 km |
1e indruk
- 380 km
Vorige week mijn Mazda2 TS opgehaald. Ik heb nog nooit mijn eigen auto gehad, dus officieel is deze Mazda mijn eerste auto.
Mijn eerste bevindingen:
De auto voelt stevig aan en ik hoor geen piepjes of andere losse onderdelen. Geluidkwaliteit van de speakers krijgen van mij een voldoende bij het luisteren van muziek en bij BT telefoongesprekken.
Jammer dat bij het BT streamen van muziek vanaf mijn telefoon best stroef gaat. Als ik naar de volgende nummer wil gaan kan soms wel 15 seconden duren.
Verder mis ik ook de mogelijkheid dat de deuren automatisch op slot gaan bij het rijden van 20km/h of harder. Waarschijnlijk ontbreekt deze functie bij mijn TS uitvoering.
Soms mis ik een beetje pit bij het optrekken of inhalen van auto's. Ik heb geleerd om zuinig te rijden, maar misschien moet ik vaker terugschakelen.
Verder rijdt deze auto gewoon goed en bij veel wind op de snelweg heb ik niet het gevoel dat ik word weggewaaid.
Tot nu toe mijn bevindingen.
Na 1100 km
- 1.100 km
De eerste 1100 kilometers zitten erop.
Het lijkt of de auto nu meer pit heeft. Als je eenmaal hoge toeren maakt dan merk je wel dat de 4cilinder 1.5 motor goed zijn werk doet. Qua geluid valt het nog best mee. Dit heeft Mazda goed voor elkaar gekregen.
Het schakelen zelf is een genot en zeer vermakelijk. Volgens mij heb ik nooit in een auto gereden waarbij het schakelen zo soepel gaat. Heerlijk om die korte slagen te horen terwijl je schakelt. Ik moet wel eerlijk zeggen dat heel soms vanuit vrijstand in combinatie met I-stop naar 1 schakelen weleens moeizaam verloopt of bij het terugschakelen naar z’n 1.
Ik heb nog niet zovaak getankt, maar momenteel rij ik 1 op 17. Gebaseerd op 75% snelweg, 25% stad en beetje onnodig hoge toeren maken :).
Ik ga vanuit als ik gewoon rustig rij dat ik met gemak 1 op 18-19 haal.
Wat ik wel jammer vind is dat het ingebouwde bluetooth systeem niet optimaal werkt. Als ik achter mijn stuur iemand wil bellen kan ik niet zomaar een telefoonboek openen, maar moet ik diegene zijn of haar telefoonnummer inspreken. 10 jaar geleden klinkt dit wel stoer, maar tegenwoordig kan dit echt niet meer.
Waarschijnlijk ligt het aan mijn mazda 2 TS model en bij duurdere modellen is het vast beter geregeld.
Bijna afscheid nemen
- 47.000 km
Afgelopen jaren heel veel plezier gehad met deze auto. In het begin ging schakelen naar zn 1 zeer moeizaam. Volgens de dealer ging het vanzelf over en gelukkig is het ook vanzelf over gegaan.
Een halfjaar lang hoorde ik linksvoor bij mn auto getik tijdens het rijden. Ook aangegeven bij de dealer maar die kon niets vinden. Tegenwoordig hoor ik geen getik meer. Lijkt of de auto zichzelf repareert :)
Voor de rest helemaal geen klachten. Alles werkt naar behoren.
Na 2.5 jaar ben ik toe aan een grotere auto wegens gezinsuitbreiding. Mijn privatelease contract loopt af in september 2018 en gevraagd aan mijn dealer of ze iets voor mij kunnen betekenen. Helaas na meerdere keren mailen en bellen geen reactie, niet eens een antwoord. Ook contact opgenomen met een andere mazda dealer, maar die konden niets voor mij betekenen. Zeer zeer jammer want ik had dolgraag CX 3 willen leasen of mazda 3. Lijkt of niemand mij een grotere mazda gunt.
Dan maar zelf de lease maatschappij gecontacteerd. Na enkele telefoontjes en mailverkeer kan ik in aanmerking komen voor een Kia Niro. Komende jaren dan maar in een Kia Niro rijden.
Doet veel pijn om afscheid te nemen van Mazda. Wie weet neem ik in de toekomst weer een Mazda.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.