Mazda 2 SkyActiv-G 90 TS+ (2015)

autoreview

Mazda 2 SkyActiv-G 90 TS+ (2015)

Signalement

Uitvoering2 SkyActiv-G 90 TS+
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst38.462 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kennismaking

  • 219 km

’s Morgens de Mazda 2 opgehaald. De kleur is Snowflake White Pearl. De wagen heeft ook een zogenaamde Waxoyl plus behandeling gehad. Of het daardoor komt, of door de oorspronkelijke lak weet ik niet, maar het lijkt in de zon net of er iets lichtere spikkeltjes in de lak zitten. Wijzelf en alle belangstellenden tot nu toe vinden dat mooi.
De Waxoyl zou er voor moeten zorgen dat vuil minder hecht en dat de wagen de eerstvolgende 3 jaar niet meer in de vaste was gezet hoeft te worden.
Wat tot nu is opgevallen, is dat vliegen erg gemakkelijk verwijderd kunnen worden.

Dan de wagen zelf: wij hebben deze gekozen omdat het model ons aanspreekt, er voor ons – wij rijden maximaal met 3 personen – voldoende ruimte binnen is en last but not least omdat Mazda niet meedoet aan het motoren downsizing verhaal.
D.w.z. geen 1.0 opgefokt motortje in het vooronder, maar een heerlijk soepele en als je wilt pittige 1.5.
De wagen rijdt hiermee heerlijk, wij zijn rustige rijders en dan maak je tijdens een rit niet snel meer dan pakweg 2.500 toeren. In de ato is het dan heerlijk stil.
De meegeleverde Michelin Energy Savers maken ook weinig geluid en dat komt het comfortgevoel alleen maar ten goede.
Je voelt dat er meer in de motor zit dan je in eerste instantie zou denken: zodra je de 3.000 toeren aantikt komt er een extra boost bij voor je gevoel.
Sturen gaat lekker scherp en de auto is dusdanig geveerd dat je goed voelt wat er op de weg gebeurt. Zonder af te doen aan het comfort.

Wij hebben als optie een middenarmsteun besteld. Ik heb mijn ongenoegen uitgeproken over de meerprijs van 299 euro, maar de armsteun zit erg prettig als je achter het stuur zit. Wel is de handrem daardoor wat moeilijker bereikbaar, want je moet nu een soort bocht met je hand maken om deze aan te trekken of vrij te geven.

De stoelen zijn goed verstelbaar en bieden goede steun. Ook achterin kun je nog aardig zitten, al is het daar natuurlijk geen ruimtewonder. De kofferbak moet namelijk ook nog het een en ander kunnen herbergen.
Onder deze kofferbak is slechts ruimte voor een thuiskomer, daar de wagen is afgeleverd met een spuitbus reparatieset ga ik er nog een kopen, met krik erbij natuurlijk.

We hebben nog wel 1 puntje van aandacht: dit type zou standaard geleverd moeten worden met stoelverwarming, echter deze zit er niet op.
Navraag door onze garage levert tot nu toe op dat alle andere TS+ modellen die in Nederland in de garages staan wel over stoelverwarming beschikken, dus er is waarschijnlijk iets mis gegaan in de fabriek.
Wordt vervolgd!

Fijne wagen!

  • 919 km

Na een bezoek van Mazda Nederland is de stoelverwarming inmiddels 100% ok. Alles bleek er al in te zitten, met uitzondering van het bedienings-paneel. De betreffende robot zal ontslagen worden……
Lof ook voor de afwikkeling van e.e.a. door garage Kooy te Spijkenisse!

Inmiddels hebben we al een kleine 1.000 kilometer weg in de wagen en kunnen we iets meer vertellen. Dit doen we graag, omdat het een nieuwe wagen betreft en mensen hier misschien wat van kunnen opsteken voor het maken van hun eigen keuze.

Wat ons opvalt, is dat de deuren zo gemakkelijk en vrijwel geruisloos open en dicht gaan. Dat is echt heel netjes voor een auto in dit segment. Misschien een klein pluspunt, maar we willen het gewoon ook even noemen.
Wat minder functioneren de mistlampen voor. Doordat de LED koplampverlichting zo veel helder licht geeft (echt een aanrader deze optie van de TS+) zie je vrijwel niets van het aan- en uitdoen van de mistlampen.
Misschien op te lossen door het plaatsen van fellere lampjes?

Het gaspedaal is van het type dat tot op de vloer doorloopt (dus niet hoger vanuit het schutbord) en dat zit heerlijk bij wat langere ritten heb ik gemerkt.
De handmatige airco (climate control pas in de GT-M) functioneert prima, ook op die dagen dat het laatst > 30 graden was.

In het eerste review beschreef ik al de rust en de power van de motor. Inmiddels ben ik er achter waarom er geen 6e versnelling is gemonteerd. Dat is helemaal niet nodig met deze motor, hij blijft ook bij pakweg 130 a 140 km op de teller rustig zijn werk doen.
Bij een stoplicht moet je echt opletten om te horen of de motor is afgeslagen (vanuit de stop en go) of nog loopt.

Wennen kan ik maar niet aan het lane warning systeem. Tot nu toe heb ik zoiets van “ik kijk het nog een paar weken aan en dan zet ik het uit”. Het systeem staat al in de meest ‘rustige’ stand, maar toch komt er regelmatig een gebrom om me te waarschuwen. Of ben ik gewoon een slecht bestuurder…..?

Tot slot het info scherm: ik vind het er mooi uit zien, maar of het scherm nu echt nodig is in een wagen zonder navigatie vraag ik me oprecht af. Alles werkt prima en vrij simpel, daar niet van.

Het geheel overziende is mijn conclusie: top wagen, we hebben een goede keuze gemaakt. Voor aspirant kopers die wat goedkoper uit willen zijn en de bovenstaande argumenten onderschrijven zou ik willen zeggen: kijk eens naar de TS en koop daar voor 400 euro het Comfort Pack bij.

Ik kom er nog een keer op terug bij pakweg 5.000 km!

2.000 km controle

  • 2.119 km

Bij 2.000 km is er door mijn garage een kleine gratis inspectie gedaan. Dat is een kosteloze extra service van mijn garage, geeft een goed gevoel.
Het enige dat tot nu toe aan de wagen mankeerde was een schrapend geluid bij het rechter voorwiel. Dit bleek een dunne metalen beschermkap te zijn die stof en ander vuil weghoudt van de remschijven. Kwestie van even de duim er tegen zetten.

Het verbruik van de Mazda is – vind ik – enorm laag! Ik hou keurig in een spreadsheet al mijn getankte liters en kilometerstanden bij en zit nu op 1 : 20,08. Dit is ook de eerste auto in mijn bezit waarvan de verbruiksmeter niet erg veel afwijkt: deze meter geeft namelijk 4.9 / 100 aan op dit moment.
Wij rijden redelijk rustig met de auto, gewoon met de stroom mee. Op 80 km wegen is het verbruik ongelooflijk laag en ook tot 120 km / uur komt er nooit 6.0 / 100 op de verbuiksmeter te staan. Hooguit tijdens het wegrijden en optrekken.
Over het wegrijden met koude motor: de automatische choke geeft wel erg veel power na een koude start. Je rijdt vrij snel weg uit je parkeervak als je er geen erg in hebt.

Voor de liefhebbers heb ik het aantal toeren bij diverse snelheden genoteerd. Hierbij moet worden aangetekend dat je moeilijk kunt zien of je bv op 1.200 of 1.300 toeren zit.

60 km is 1.300 toeren in 5 en 1.800 in 4
80 km is 1.800 toeren in 5 en 2.200 in 4.
100 km is 2.200 toeren
120 km is 2.700 toeren
140 is 3.000 toeren

Mijn mening over het lane warning systeem heb ik niet bijgesteld. Ik heb het systeem uitgeschakeld en alleen tijdens lange vakantie ritten zal ik het weer aanzetten.

Tot slot de puntjes van aandacht die ik bij de 2.000 km controle gaf:

1. Er zijn – naast de instellingen via het scherm – ook instellingen mogelijk die alleen de garage kan doen. Ik heb gevraagd om:
- Het vergrendelen van de deuren niet alleen met het knipperen van de richting-aanwijzers maar ook met een piep-signaal te laten geschieden. Dit blijkt op dit type niet mogelijk te zijn.
- Het volume van de richtingaanwijzersignaal harder te zetten. Dit is ook via het scherm mogelijk, maar deze hoor je vrijwel niet. Ook dit blijkt op dit type niet mogelijk te zijn.
2. Kunnen er andere lampen in de mistlampen worden gemonteerd? Dit kan niet.
3. Kan de choke wat ‘zachter’ worden afgesteld. Dit kan niet.
4. Kunnen de beschermkappen aan de binnenzijde van de wielen beter afgesteld worden: dit is gebeurd.

Ik hou jullie op de hoogte van het vervolg!

Super!

  • 7.800 km

De Mazda is nu precies 6 maanden in ons bezit, tijd voor een korte update.
Onze tevredenheid over de wagen is alleen maar toegenomen! Rijdt heerlijk en het is ook vrij stil in de auto. In het dashboard horen we inmiddels een licht kraakje op oneffen wegen, maar dat wordt binnenkort verholpen.

De kleur wit is wel erg besmettelijk, maar dit is een open deur. Hoewel, het lijkt er op dat de Waxoyl Plus behandeling het wassen vergemakkelijkt. Ik gebruik uitsluitend water en tot nu toe gaat al het vuil er gemakkelijk van af.

Het Lane Warning System vinden wij (3 berijders) blijvend irritant! In onze omgeving heb je namelijk veel relatief smalle wegen waarop een onderbroken streep voor langzaam verkeer is getrokken: ook hier geeft het systeem waarschuwingen op en dat is knap vervelend. We hebben dus definitief besloten om het systeem niet meer te gebruiken. Aan en uit zetten gaat niet via het centrale display (daar kun je instellen hoe snel en met welke toon de waarschuwing volgt), maar via een klein knopje links onder het stuur.

De totaalkosten (brandstof, wegenbelasting, all risk verzekering) bedragen over het afgelopen half jaar 1.072, 98 euro.
Het totaal gemiddeld verbruik is volgens mijn spreadsheet 1:19,8 , het display in de auto geeft 4,9/100 aan.

De winter (..) door

  • 12.950 km

De winter (..) heeft geen noemenswaardige vermeldingen opgeleverd. Het kraakje in het dashboard is inmiddels verholpen in de garage. De auto is weer heerlijk stil.
Het verbruik is wel wat toegenomen, op het display staat nu 5.0 en vanuit mijn spreadsheet kom ik op 1:19,3.
De choke (zie eerder review) begint steeds meer te storen. Na het wegrijden kan ik zeker 500 meter met een snelheid van 30 a 35 km rijden zonder gas te geven. In onze wijk heb ik mijn voet dan gewoon bij de rem, want de snelheid is eigenlijk te hoog. Daar moet toch nog eens naar gekeken worden.

Verder heeft het entertainment systeem al 2 keer een storing ondervonden. Bij het starten van de motor zijn alle instellingen en zenders verdwenen. Daarnaast lijkt het er op dat het start-waarschuwingsscherm steeds langer na het starten blijft staan.
Op het Mazda forum lees ik dat er updates voor het systeem beschikbaar zijn, maar dat dealers daar (instructie Mazda…) niet scheutig mee zijn. Ik zal het zeker navragen!

Voor de rest niets dan lof over de wagen. Comfortabel, stil en zuinig! Best apart dat er slechts 294 van deze wagens in 2016 zijn verkocht!

1e beurt

  • 15.426 km

Bij een km stand van 15.426 is de eerste (kleine) beurt uitgevoerd.
Zoals in het review hiervoor gezegd, heb ik het krakende dashboard, de choke en het entertainment systeem als extra attentiepunten genoemd.

Helaas, aan de choke is echt niets te doen (motor draait koud zoveel toeren om deze sneller warm te krijgen om zodoende de emissie laag te houden is de verklaring).
Het krakende dashboard kon men niet constateren, ik moet er bij zeggen dat bij een warmere wagen het geluid ook weg gaat, het is alleen als het kouder is.

Het entertainment systeem heeft een nieuwe update gekregen. Dat kostte 40 minuten extra wachten, maar Garage Kooy schenkt werkelijk prima koffie met een krantje erbij, dus dat was wel te doen.

De kosten de van kleine onderhoudsbeurt bedroegen 272,23 euro.
De wagen is nu op een paar weken na 1 jaar oud en dit zijn de cijfertjes over deze periode:

Totale kosten, inclusief wegenbelasting en verzekering: 2,396,86
Totaal gemiddeld verbruik: 1:19,51 (de verbuiksmeter in de wagen geeft 5/100 aan).

Wij zijn heel erg tevreden met zowel de Mazda2 als de garage!!

Heerlijke wagen!

  • 23.301 km

De wagen is nu op enkele weken na 1.5 jaar oud en in 2016 hebben we tot nu 14.345 km gereden.

De totale operationele kosten (inclusief benzine, verzekering en wegenbelasting) over 2016 zijn 2.155,16 euro.

Het jaar is probleemloos verlopen. Geen enkel probleem of een foutmelding in het display.
De Waxoil Plus lijkt nog steeds te functioneren want vuil gaat nog steeds erg gemakkelijk van de lak.
Tijdens het wassen heb ik gezien dat de ‘bekleding’ aan de binnenzijde van de spatborden los lijkt te komen. Dat houden we in de gaten.

Het totaal verbruik over de 23.301 km die we in totaal met de wagen hebben gereden is - berekend via mijn spreadsheet - 1:19,95 (de boardcomputer geeft 4.9/100 aan dit is 1:20,4) en daar blijf ik tevreden mee!

We zijn super tevreden over deze wagen!!!

2 jaar

  • 31.700 km

Bij een km stand van 31.693 is de tweede (grote) beurt uitgevoerd.
Als enige opmerking bij het wegbrengen had ik het verlies van een rubberdempertje aan de klep van de kofferbak te melden.
Verder rijdt de Mazda nog steeds volledig naar wens en zijn er geen afwijkingen te melden.
Eerder dit jaar is een band lek gereden en deze kon niet meer worden gerepareerd (de Mazda Euro Service werkte prima: binnen 15 minuten stond er een hulpwagen bij ons).
Ik heb toen 2 nieuwe voorbanden laten monteren. Michelin Energy Saver.
De profieldieptes tijdens deze beurt waren: voor 6,9 mm, achter 4 mm.

De kosten van de beurt waren tevoren geraamd op 355 euro. Er werd gebeld dat de remvloeistof vervangen moest worden en dat het (te bestellen) rubbertje 8,02 zou gaan kosten.
De kosten van de onderhoudsbeurt bedroegen uiteindelijk 415,93 euro. Dit is inclusief huur-auto.
De wagen is nu op een paar weken na 2 jaar oud en dit zijn de cijfertjes over deze periode:

Totale kosten, inclusief wegenbelasting en verzekering: 5.147,97
Totaal gemiddeld verbruik: 1:19,82 (de verbuiksmeter in de wagen geeft 4.9/100 aan).

Wij blijven heel erg tevreden met zowel de Mazda2 als de garage!!

Verkocht, lichte pijn in het hart

  • 38.462 km

De Mazda is verkocht!
Met 38.462 km op de teller is de wagen ingeruild.
Reden: we gaan (veel) meer kms maken en een kleine diesel was wenselijk.
De Mazda hebben we met lichte pijn in het hart achtergelaten. Nieuwstaat, staat in de verkoop-advertentie. Dat ligt niet alleen aan ons onderhoud, maar ook aan Mazda: de gebruikte materialen zijn heel erg degelijk.
Wij kunnen eigenlijk niets negatiefs over de auto zeggen.

Voor de cijferfreaks hier nog wat info:

Verbruik over die bijna 39.000 km: 1:19,89 (de boordcomputer geeft 4.9/100 aan).
Totale kosten inclusief onderhoud, wegenbelasting, verzekering, brandstof: 6.273,60 euro. Dat is iets meer dan 16 ct de kilometer.

Ik zou het leuk vinden als 1 van jullie de wagen koopt!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.