Mazda 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 Sport Selected |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 3.200 km |
KM-stand laatst | 14.000 km |
Net zo goed als mooi?
- 3.200 km
Mijn vorige auto was een Daihatsu, en die daarvoor was een Daihatsu en als het merk nog werd geleverd in Nederland zou mijn volgende auto een no brainer zijn.
Helaas het mocht niet zo zijn. Daarom maar op zoek naar een andere compacte Japanner, want betrouwbaarheid is voor mij veel belangrijker dan zachte dashboardplaten en premiumgevoel (wat dat dan ook mag zijn).
Ik kwam uit op ofwel een Suzuki Swift, ofwel een Mazda 2, beiden hebben een 90 pk no nonsense motor en de reputatie fijn te sturen.
De Mazda is dan toch wel veel fraaier en ik vond er een bij een merkdealer van net 2 jaar oud en maar 3200 km (ja 2 nullen) op de teller. Dat is hem geworden.
Een prachtige auto van binnen en van buiten in mijn ogen. Maar jongens wat een mediamarkt kermis zeg, Een joy stickje om electrisch je spiegels te verstellen (want dat doe je natuurlijk regelmatig) een electrische vergrendeling van de achterklep met drukknopje? werkelijk? Dat ben ik allemaal niet gewend.
De auto rijdt heerlijk, ze wil graag bochten maken en blijft daarbij heel stabiel. Stuurbekrachtiging is even wennen, je verliest toch het mechanische, verfijnde gevoel in je stuurwiel. De vering is wat stug maar niet oncomfortabel. De motor is wel wat lui, de auto heeft ook een tijd stil gestaan voor die bij de dealer kwam.
Wat me vooral opvalt is dat deze auto helemaal niet veel sneller bij het stoplicht weg trekt dan mijn vorige 59 PK blikje. Maar op de snelweg is dat ineens een heel ander verhaal, je kunt er zowaar een andere auto mee inhalen. Oh ja, en je kunt elkaar dan ook nog verstaan als je gewoon praat.
De prachtig fonkelende Soul Red Crystal lak blijkt helaas heel gevoelig (zacht?) te zijn voor krassen en steenslag. Ik bleef bijvoorbeeld bij het uitstappen een keer met een knopje van mijn spijkerbroek haken en moest dat gelijk met een chipje uit de lak bekopen. Mijn overbuurman in de schadeherstel business heeft hem voor de grap eens opgemeten en kwam op gemiddeld 106 micron, hij zei er wel bij dat het bij Suzuki nog veel dunner is.
Al met al toch wel een fijne auto met veel gevoel bij het rijden. Ik ben er blij mee tot dat...
Noodloop
- 4.800 km
...hij er ineens mee op hield.
Ik reed 100 km per uur en ineens begonnen er lampjes op het dashboard te bliepen en viel het vermogen weg... noodloop.
Met het beetje restvermogen ben ik naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats gestrompeld. De motor draaide stationair als een astmatische Trabant
De motor uitgezet en na een na even wachten weer gestart. Nu liep ze weer als een zonnetje, geen bliepje, geen prutteltje, gewoon compleet ich habe es nicht gewusst.
Gelijk naar de dealer ermee. Die zegt dat er alleen een paar foutcodes waren van de lane departure warning camera, maar verder niks.
De dealer lijkt ook niet veel moeite te hebben gedaan om usual suspects even te controleren.
Auw, 20 jaar japans gereden en nog nooit een storing meegemaakt. En nu na 2 maanden een bijna nieuwe Mazda die je op de snelweg ineens in de steek laat, dat is niet fijn, dat is niet Japans.
Ik hoop echt dat het niet nog eens gebeurd
en weer een noodloop
- 4.820 km
Ja, ze volgen elkaar wel heel snel op die ervaringen.
Deze avond, een dag nadat ik de Mazda bij de garage heb opgehaald schiet ie weer in de noodloop. dus morgen nog voor de dealer open gaat staat ie alweer zoom zoom bij ze voor de deur. Dit begint erg frustrerend te worden.
En nog een keer noodloop
- 5.000 km
Na de 2e noodloop gaf de auto een foutcode dat in een van de cylinders te vaak geen ontbranding plaats vindt. De dealer heeft een bobine en bougie vervangen.
Om weer vertrouwen in de auto te krijgen heb ik er de dag daarna een langere snelwegrit mee gemaakt. Na 2 uur probleemloos rijden was het weer raak, weer noodloop, alles precies hetzelfde.
Dus gelijk weer bij de dealer neergezet en nu in afwachting of ze het ditmaal wel goed gaan repareren.
Dit is de 3e keer dat ik de dealer de kans geef om het op te lossen, maar dat kan niet eeuwig zo door blijven gaan natuurlijk.
Weer de weg op
- 5.500 km
De ervaringen volgen elkaar wel erg snel op, maar het is dan ook een roerig leven voor de kleine Mazda.
Na ruim anderhalve week bij de dealer te hebben gestan vanwege de 3e noodloop heb ik de auto gisteren weer opgehaald. Een van de verstuivers had veel vervuiling en voor de zekerheid zijn alle verstuivers vernieuwd. Dat zijn dan ook geen halve maatregelen.
Dit komt overeen met mijn vermoeden (en wat terecht eerder in de comments bij deze review is aangestipt). Deze auto is zeer jong maar heeft een bijzondere achtergrond, ze heeft door omstandigheden langdurig stil gestaan voor ik haar kocht. Dat in combinatie met (waarschijnlijk) die akelige E10 in de tank heeft het brandstofsysteem vervuild met water en gom en met de verstuivers als bottleneck. Zo kan zelfs een auto waar je bijna geen storing over kunt vinden op het web toch geveld worden.
Ze krijgt nu voorlopig geen 98 maar juist E10 benzine om evt resterend vocht af te voeren.
Toch voelt de auto nog even als een vrouw die je bedrogen heeft, het is weer fijn rijden maar in je achterhoofd blijven toch die momenten hangen dat je met een bliepend dashboard en zonder vermogen tussen de vrachtwagens naar de vluchtstrook moest manouvreren, niet senang. Het vertrouwen zal moeten groeien met de kilometers
1000 keer beter
- 6.500 km
Inmiddels heb ik 1000 km gereden met de nieuwe verstuivers. De Mazda heeft zich voorbeeldig gedragen, geen enkele hapering of gekkigheid.
Ze krijgt nu E10 met een brandstof additief om eventueel resterend vocht en gom uit het brandstofsysteem te krijgen. En als die flesjes op zijn (en de grens weer open is) mag ze gewoon weer duitse super benzine.
Omdat ik zo guitig ben en het prachtig weer is krijgt ze weer een ster voor betrouwbaarheid terug. Dat kunnen er meer worden maar daar gaan nog wel een stuk meer kilometers overheen.
Gewoon goed
- 10.500 km
Ik heb inmiddels 5000 kilometer gereden met de nieuwe verstuivers.
De Mazda heeft zich voorbeeldig gedragen, geen enkele storing of gekkigheid meegemaakt.
Wat me wel wat tegen staat is de traagheid/luiheid van de motor
Als je bij het stoplicht weg rijdt hou je een Aygo amper bij terwijl je op papier bijna anderhalf keer zoveel vermogen hebt en niet eens zoveel zwaarder bent.
Eenmaal op de snelweg voel je dat extra vermogen wel degelijk. Het zal allemaal wel electronisch zo ingesteld zijn.
Probleemloos
- 14.000 km
De auto heeft door het thuiswerken en de onaangename brandstofprijzen niet veel kilometers gemaakt. Er is geen enkele storing of hapering geweest, de auto doet het voorbeeldig.
Bij de onderhoudsbeurt bij de Mazda dealer bleek het ruitensproeier reservoir te lekken bij een lijm/lasnaad. dat zou volgens de monteur het gevolg zijn geweest van een tik tegen de voorbumper waar verder nagenoeg niets van te zien is... nou ja.
De Mazda NL prijzen van simpele slijtage onderdelen vind ik echt wansmakelijk. Ik heb in Duitsland online maar een paar originele interieurfilters en wisserbladen besteld omdat het laten vernieuwen door de dealer meer dan het dubbele kost. Arbeidsloon? Een cassettebandje verwisselen is evenveel werk.
Verder blijft het me verbazen hoe zuinig je met deze auto kunt rijden, mijn record staat nu op 3,9 liter per 100 km. Dat is wel op E5 benzine, E10 komt er niet meer in.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 2
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G GT-M LEDER HEAD-UP CAMERA KEYLESS
- 2015
- 154.910 km

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G TS
- 2016
- 84.398 km

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Luxury 1e Eig,. Dealer Ondh, Navigatie, Apple Carplay/ Android Auto, A. Rij-Camera, Head-Up Display, Lichtmetaal, Stuurverw., Stoelverw. , Cruise Controle.
- 2020
- 61.363 km