Mazda 2 SkyActiv-G 90 Skylease GT (2015) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 Skylease GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 49.000 km |
KM-stand laatst | 190.258 km |
De beste kleine B-segmenter
- 190.258 km
In 2019 is de Mazda 2 onze stal binnengerold als lease-auto. Het betreft een 1.5 Sky-ActivG 90pk met handgeschakelde 5 bak en zo goed als alle opties in donkerbruin metalic met wit/creme (kunst)leer. De 2 had bij ontvangst 45k gelopen en was 4 jaar oud.
Nu, na 150k gereden kilometers in de afgelopen 5 jaar is de 2 ingeruild.
De 2 heeft ons vanaf het begin kunnen bekoren met het prachtige interieur. Vooral het wit/creme (kunstleer) dat ook over het dashboard loopt geeft de auto een luxe en rijke uitstraling. De stoelverwarming en climate control dragen hier ook aan bij. Na het toevoegen van de (origineel mazda) apple Carplay module bleef er eigenlijk weinig te wensen over op het gebied van uitrusting voor bestuurder en passagier.
Comfort
Het comfort is goed te noemen. Stoelen zitten goed voor 1,75 en normaal postuur en de ergonomie is ronduit top in semi-moderne Mazda's, zo ook in de 2. Op een vakantie rit van enkele uren beginnen de stoelen wel wat op te spelen, vooral de steun in de rug maar voor dagelijks gebruik niks te klagen. Achterin is de 2 krap. Prima voor kinderen en/of een kort ritje op de achterbank, maar de 2 is gemaakt voor euh... 2. Achterbank zit prima, is voorzien van hetzelfde mooie (kunst)leer, elektrische geblindeerde ramen en isofix. Ook de kofferruimte is krap bemeten, hoewel er prima weekboodschappen voor 2 in passen en ook 3 handbagagekoffers kan je gerust kwijt. De achterbank is gemakkelijk plat te gooien waardoor er toch nog wel een redelijke ruimte ontstaat. Het blijft echter een klein uitgevallen auto voor het B segment.
Een minpunt is het geluidsniveau. De 2 laat t.o.v. andere auto's uit het segment veel windgeruis in de cabine doordringen.
Prestaties
Mazda heeft een andere kijk op motoren dan zo'n beetje alle andere merken. Zo is de 2 uitgerust met een 1.5 liter atmosferische 4 cilinder. Om snelheid te maken betekend dat toeren maken. Iets wat veel mensen niet meer gewend zijn. Als je dat doet, zit er best wat gang in de wagen, maar doe je dat niet dan voelt de 2 traag en moet 'ie echt even op gang komen. Het zit er echt wel in en 150 op de snelweg is geen enkel probleem. De auto ligt dan mooi stabiel en de motor draait zonder morren op deze snelheid. Geen enkel teken dat de 2 aan het eind van z'n adem zit. De beperkende factor is hierbij het windgeluidsniveau. Harder wil je echt niet zonder oordoppen. Op de Nederlandse snelweg met 110 op de cruise is het allemaal wat rustiger.
De 2 is uitgerust met een perfect schakelende handbak. Wat een genot die handbakken van Mazda. Trefzeker, soepel en met het juiste ''gewicht''.
Een ander erg sterk punt van de 2 is het verbruik. Dat 3 cilinder turbotorretjes op papier zuinig zijn is leuk, deze auto is dat in de praktijk. Zelden is het verbruik boven de 1 op 18 uitgekomen waarbij 1 op 21 de regel is geweest.
Betrouwbaarheid
Dit wordt een korte paragraaf. De Mazda heeft geen storingen gehad in de afgelopen 150.000km. Enkel voor normaal onderhoud geweest. Bij 170.000 op de teller hebben wij de auto overgenomen van de leasemaatschappij. Er zat toen een heel licht hoorbare zoem in de 2e en 3e versnelling. Als onderdeel van de onderhandelingen is de versnellingsbak gereviseerd maar eerlijk gezegd had 'ie er prima mee oud kunnen worden.
Kosten
De 2 is licht en zuinig. Dit leidt tot lage vaste en gebruikskosten. Tel daarbij de betrouwbaarheid op en de 2 is gewoonweg erg goedkoop te rijden. De auto is inmiddels ingeruild en blijkt ook belachelijk waardevast. De inruilprijs die wij door de Mazda dealer aangeboden kregen heeft ons over de streep getrokken om de stap naar een volgende Mazda te zetten.
Conclusie:
Ben je alleen of met z'n tweeën en zoek je een goede allround auto die niet teveel moet kosten in gebruik maar wel uitgerust is als een flink aangeklede c-segmenter? Dan is de 2 dé auto voor jou.
We hebben een stapje op de Mazda ladder gezet en hebben de 2 ingeruild op een CX30. Dat het wederom een Mazda moest worden was kant en klaar. Het bezit van de 2 was de afgelopen 5 jaar een plezier!
Nabespreking
- 190.258 km
In mijn eind-review van de Mazda 2 zijn een aantal zaken nog niet besproken. Zaken die, nu ik het zo teruglees, toch nog even benoemd mogen worden.
In mijn review is het beperkte vermogen en de aangepaste rijstijl ten opzichte van turbo-torretjes ter sprake gekomen en ook de zeer fijn schakelende handbak is benoemd. Het stuurgedrag van de 2 is echter niet benoemd. De 2 is een heel fijn sturende auto, niveau Fiesta wat mij betreft.
Wat ook benoemd mag worden is de sublieme manier van het bedienen van het infotainment. De 2 heeft een touchscreen, maar de keren dat die in de afgelopen 5 jaar is gebruikt is op 1 hand te tellen. De controllerknop in de middenconsole, samen met de 4 sneltoetsen is alles wat je nodig hebt om blindelings te selecteren wat je wilt. Geen vingerafdrukken op je scherm en geen gedoe met een zwevende vinger tijdens het rijden. Klasse. Gelukkig heeft Mazda hieraan vastgehouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 2
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G GT-Luxury | Head-Up display | Camera | Dodehoek detectie | Stoelverwarming | LED | 16"LM velgen |
- 2017
- 86.043 km

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G GT-Luxury DEALERONDERHOUDEN | NAVIGATIE | CAMERA | KEYLESS |
- 2017
- 86.307 km

Mazda 2 1.5 Sky-G Sport Selected /Navi/Cruise/Camera/Black aluminium velgen
- 2018
- 71.000 km