Mazda 2 SkyActiv-G 90 Skylease GT (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 Skylease GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 10.500 km |
Topper!
- 10.500 km
Sedert 2011 waren wij in het bezit van een Mazda 2 TS+, 1.3 hp. De 3-deurs wel te verstaan. Toen Mazda de eerste beelden vrijgaf van de Hazumi, was ons interesse gewekt. Die designstudie - die uiteindelijk zou leiden tot de nieuwe 2 - beloofde immers veel goeds voor het uiteindelijke productiemodel. In december 2014 maar eens een kijkje gaan nemen bij de dealer, toen het pre-productiemodel op zijn Tour door Nederland de showroom van de lokale dealer aandeed. Dat showmodel was (vanzelfsprekend) de dikste versie en natuurlijk in soul red metallic, de kleur die Mazda graag gebruikt in advertising.
Inmiddels hebben we 10.500 km gereden in onze nieuwe Mazda 2 1.5 Skyactiv (90 PK) Skylease GT. Die heeft (zoals elke 2 tegenwoordig) vijf deuren. En dat is veel handiger dan ons oude 3-deurs model. Als we dan toch aan het vergelijken zijn: het oude model was vrij anoniem. Type grijze muis. Niet raar wellicht, gelet op de kleur 'Napolitan grey pearl mica' waarop in 2011 onze keuze viel. De nieuwe 2 daarentegen heeft 'the looks' en is een echte beauty. Het 'snowflake white pearl' bevalt uitstekend en doet de zwarte accenten goed tot hun recht komen. Maar kleur is een kwestie van smaak, natuurlijk! De nieuwe 2 zit dik in de spullen. Zeker in deze uitvoering zit alles erop en eraan: (deels) wit leer, stoelverwarming, regensensor, navigatie, MZD-connect, driver pack, i-stop, cruise control, mooie 'dikke' alu-velgen etc. In principe ontbreekt slechts een achteruitrijcamera. Ook in dat opzicht verbleekt de oude 2 behoorlijk. Dit is een enorme stap voorwaarts! Ook qua verbruik zet het nieuwe model het oude in de schaduw: haalde de oude 2 met moeite 1:16, de skyactiv motor van de nieuw 2 is tevreden met 5,3 liter per 100 km. Dat is bijna 1:19! En het rijden? Elke kilometer was een genot! Ik zal u verder niet vermoeien met termen als 'sportief weggedrag', 'communicatief stuurgevoel'. Persoonlijk kan ik weinig met dit soort terminologie. Vraag bij uw dealer om een proefrit, ga een eindje rijden en oordeel zelf.
Om kort te zijn: ik ben helemaal verguld met deze auto. Maar is dan ook alles goud wat er blinkt? Nee. Er zijn wat akkefietjes geweest. En dat zit met name in de gadgets.
Tijdens vakantierit een korte storing gehad in de 'blind spot monitoring': het indicatielampje dat een storing aanduidt, ging na een motorstart branden en pas na 20 minuten uit. Da's niet normaal! Systeem gereset, lampje uit, klaar! Voor de zekerheid na thuiskomst effe bij de garage langs: geen aanwijsbare verklaring. 'Komt u maar terug als dat nog eens gebeurt'. En dat is niet nodig geweest. Die storing heeft zich nooit meer voorgedaan. En het systeem functioneert verder vlekkeloos.
Week na de vakantie gaat het lampje van de bandenspanningsindicator branden. Over een spijker gereden zeker?Bandenspanning gecheckt. Alles OK. Waarom brandt dat lampje dan? Geen idee! Ook hier is een reset voldoende geweest om het probleem duurzaam te verhelpen.
Tenslotte is het MZD-connect ooit spontaan overgeschakeld in een vreemde taal. Taal weer gewijzigd in 'Nederlands'. Opgelost.
Eindoordeel: geen seconde spijt van gehad!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.