Mazda 2 SkyActiv-G 90 Skylease GT (2015)

autoreview

Mazda 2
Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2

Signalement

Uitvoering2 SkyActiv-G 90 Skylease GT
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst1.265 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Impressie

  • 1.265 km

Vanwege aflopen leasecontract was ik op zoek naar een zuinige doch sportieve prive auto.
Mazda heeft met het Kodi design eerder al de 3, de 6 en de CX5 gerestyled. In April kreeg ook de 2 een hele nieuwe facelift.
Eigenlijk geen facelift, de auto is bijna volledig opnieuw gebouwd.

In de showroom (Hartgerink en Klomp te hoofddorp) stonden een First Edition en Skylease GT je bij binnenkomst vrolijk aan te staren.
Vooral de Led koplampen van de Skylease GT uitvoering maken de auto af! Het verschil in prijs tussen deze twee versies is behoorlijk, dus bedenk vooaf goed wat je budget is, en welke opties je perse wilt en welke je evt. zonder kan.

De verkoper nam de tijd om zaken toe te lichten, en stelde me op geen enkel moment op de proef om snel te beslissen. Fantastische ervaring.
Uiteindelijk besloten om voor de Dynamic Blue Skylease GT te gaan.

Dan nu de auto zelf:
Comfort:
Voor een auto in het B-segment is het een behoorlijk ruime auto! Ik ben zelf 1.75, dus zit niet vaak te krap. Toch merk ik dat de zitting nog behoorlijk ver naar achteren kan. Ook achterin pas in nog zonder opgevouwen te zitten. De lederen stoelen zijn heerlijk. In het midden van de zitting is speciaal materiaal aangebracht dat wegglijden tegengaat, briljant bedacht. De stoelverwarming is in drie standen instelbaar, en geeft al binnen 2 minuten een aangename warmte af. Komend najaar/winter zal ik pas echt kunnen testen uiteraard.

De schokbrekers staan relatief stug zonder het gevoel te hebben dat je over de weg stuitert. Deze versie heeft 16" velgen, dus de goedkopere versies zullen nog wat meer demping ervaren. Hij ligt heerlijk in de bochten, iets waar de recensenten eerder al de nieuwe 2 om prezen.

De versnellingbak is enorm direct. Volgens de verkoper is deze afgeleid van de MX-5, en wat mij betreft een reden om altijd de handgeschakelde versie te kiezen! De koppeling is soepel en grijpt netjes aan. Mijn favoriete versnellingsbak van alle auto's die ik gereden heb.

De Skylease GT uitvoering heeft ook climate control. Dat was een must voor me. Helaas is deze minder goed af te stellen als ik gehoopt had. De temperatuurinstelling is vrij grof, waardoor je regelmatig moet bijstellen. Ook de ronde ventilatiegaten zijn optisch erg mooi, maar lastig af te stellen. (Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik erg verwend was met de Lexus CT, die een uitzonderlijk goede climate control had).

Motor:
Mazda doet niet aan downsizing. Gewoon een 1.5 liter motor zonder turbo. Een dieet op de kooiconstructie door gebruik te maken van lichter staal maakt de auto slechts 950kg (goed voor je houderschapsbelasting). Deze versie heeft 90pk wat voor dagelijks gebruik voldoende lijkt. Het is duidelijk een motor die bedoeld is om in lage toeren te houden. De computer geeft op het dashboard aan wat de optimale versnelling is, en laat je liefst niet boven de 2000 toeren komen. 60 in z'n 5e versnelling is niet vreemd voor deze 2.
Deze zuinigheid komt wel met een prijs. Onder de 2500 toeren gebeurt er weinig tot niets. Wil je plots accelereren (bijv. bij inhalen) dan moet je echt terugschakelen. Boven de 3000 toeren komen de 90 paarden wel tot leven.
De fabrieksopgave van 4.5l/100km (1:22.2) is wel erg positief. De demoauto bij de dealer haalde gemiddeld 6.7l/100km, en ik heb met rustig inrijden nu een gemiddelde van 5.5l/100km (1:18.1) wat eigenlijk best acceptabel is, maar wel ver van de fabriefsopgave verwijderd is.

Veiligheid:
Deze Skylease GT zit bomvol met veiligheidsopties. Zo zit er een head-up display in. In eerste instantie lijkt dit een gimmick, maar het is verrassend hoe relaxed het is dat je niet meer op je dashboard hoeft te kijken. Ook de navigatie wordt in het display getoond indien geactiveerd. In de spiegels zit een notificatie indien een voertuig in je dode hoek zit, iets wat enkele jaren geleden alleen in een dure D-segment auto te vinden was. Deze zelfde notificatie wordt ook gebruikt bij het achteruit uitparkeren, en moet zeggen het werkt perfect!
Verder zit er (ook uit te schakelen) lane departure warning op.
Indien je boven de 80km/u rijd en over een witte lijn gaat zal de deurspeaker aan die zijde een lage brom geven om je te waarschuwen.

De i-stop functie is Mazda's start-stop oplossing. Je kunt het aan/uitzetten, en wordt geactiveerd als je de auto in z'n vrij zet met de koppeling los. Bij het intrappen van de koppeling start de auto snel, en merk ik nauwelijks vertraging om weg te komen.

Verder zijn de Led koplampen het vermelden waard. Deze schijnen nog helderder dan xenon, en ook verkeersborden worden extra opgelicht. Het heldere witte licht is echt een genot op b-wegen en snelwegen, zou niet meer zonder kunnen!

Entertainment:
Het ingebouwde navigatiesysteem werkt razendsnel. Mazda geeft 3 jaar gratis mapupdates (2x per jaar), en gebruikt navteq maps. Helaas is nog niet bekend wat de updates daarna gaan kosten.
Het 7" scherm dat oa. voor de navigatie wordt gebruikt geeft ook de infotainment weer, radio, usb, cd, aha, stitcher en iphone zijn allemaal te gebruiken als databron. De stemgestuurde commando's werken ook met zoeken naar een album, artiest of routebeschrijving. Het is nog wat onwennig, maar helpt je om de aandacht op de weg te houden.
De speakers zijn in deze versie echt super! Zelden zo'n goede sound gehoord af fabriek.

Voorlopige conclusie:
20K is een hoop geld voor een b-segment auto, toch voelt het eenmaal in de auto een klasse groter. De extra's in deze versie zijn te veel om allemaal te noemen. Als het budget niet toereikend is, dan is een first edition een serieuze overweging. Qua techniek en wegligging identiek en scheelt je ruim 4000 euro.

Bij 10K zal ik mijn review bijwerken.



9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.