Mazda 2 SkyActiv-G 90 Intro Edition (2015) #4

autoreview

Mazda 2 SkyActiv-G 90 Intro Edition (2015)

Signalement

Uitvoering2 SkyActiv-G 90 Intro Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf52.650 km
KM-stand laatst65.555 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste impressies

  • 53.071 km

Een jaar geleden behaalde ik mijn rijbewijs en na een extra jaar sparen vond ik dat het tijd was om mezelf te trakteren op een leuke eerste auto. Daarbij hanteerde ik de volgende criteria, gerangschikt van belangrijk naar minder belangrijk:
- Zuinigheid
- Betrouwbaarheid
- Licht gewicht
- 4 cilinders
- Praktisch
- Enigszins sportief
- En natuurlijk mooi (hoewel dit subjectief is)

In eerste instantie richtte ik mijn aandacht op Suzuki (Baleno, Ignis, Swift). Hoewel de Baleno voornamelijk binnen mijn budget paste, was het aanbod beperkt en kon ik geen goede deal vinden. Bij de Swift en Ignis was het teleurstellend dat de "Select" uitvoering geen cruise control bood. Nou vind ik cruise control nou ook weer niet zó belangrijk, maar Suzuki benadrukte dit nog eens extra door de rechterkant van het stuur helemaal kaal te laten, en ik kan gewoon niet omgaan met zo'n asymmetrie. De "Style" uitrusting van Suzuki, die wel over cruise control beschikt, viel dan weer buiten mijn budget, en ik had ook niet veel interesse in de mild-hybride technologie. Het geld dat je zou besparen op benzinekosten, zou je vervolgens weer moeten uitgeven aan een hogere motorrijtuigenbelasting vanwege het toegenomen gewicht.

Uiteindelijk kwam ik uit bij een Mazda 2 uit 2015 (Intro Edition) die net binnen mijn budget viel. Hoewel ik eigenlijk liever een iets jongere auto had gehad, is de Mazda 2 de afgelopen 8 jaar zowel cosmetisch als technologisch weinig veranderd. Dit verbaasde me niet, aangezien het destijds al een fraaie en verfijnde auto was. Ik moet zeggen dat het design, zowel van binnen als van buiten, nog steeds tijdloos is, maar dat is natuurlijk mijn mening. Ik maakte uiteindelijk een proefrit en was snel overtuigd. Op 3 juli kon ik eindelijk de auto ophalen en tijdens de bijna 3 uur lange rit naar huis kon ik al goed kennismaken met de auto.

Tijdens deze rit viel het me op dat de auto heel rustig rijdt op de snelweg. Het enige geluid dat je hoort, is wat windgeruis. De motor is zeer stil. Bij een snelheid van 100 km/uur draait de motor slechts op 2.200 toeren, wat zeker niet verkeerd is voor een auto met 5 versnellingen. Ter vergelijking, bij de Suzuki lag het toerental rond de 2.700 bij dezelfde snelheid. Ik had de ingebouwde verbruiksmonitor niet gereset tijdens deze lange rit, en ik weet niet wanneer de dealer dat voor het laatst heeft gedaan, maar toen ik thuiskwam, stond het gemiddelde verbruik op 4,9L/100km. Aangezien de meeste verbruiksmonitors wat optimistisch zijn, ga ik uit van een verbruik van 1 op 20. Een zeer respectabel cijfer, hoewel 90% van deze rit op de snelweg was, met hier en daar wat file. De totale rit duurde 3 uur en ik heb geen last gehad van mijn rug of iets dergelijks. De stoelen zaten prima en dat maakt de Mazda 2 ook op lange afstanden een redelijk comfortabele auto om in te rijden. Ook vind ik de positie van het scherm en de bediening van het infotainmentsysteem, hoewel even wennen, heel fijn. Hierdoor Ik kan mijn ogen toch meer op de weg houden en blijft het scherm vrij van vettige vingervlekken. Een minpunt is wel dat er een behoorlijk grote dode hoek aan de linkerkant achter de auto is. Dus wanneer ik bijvoorbeeld een vrachtwagen wilde inhalen op de snelweg, moest ik meerdere keren extra controleren om er zeker van te zijn dat er niemand in mijn dode hoek zat.

Uiteindelijk nog in België getankt met E98. Sinds de recente prijsstijging in Nederlands is het prijsverschil 30 cent per liter. Sterker nog E98 is in België ietsjes goedkoper dan E95 in Nederland. Bof ik even dat ik vlak bij de grens woon.

Een dag nadat ik de auto had opgehaald, maakte ik een rit van Maastricht naar Landgraaf (voornamelijk snelweg). Deze keer had ik de verbruiksmonitor wel gereset en uiteindelijk kwam ik uit op 4,6L/100km, dus ongeveer 1 op 21. Ik moet wel toegeven dat ik er wel een ''spelletje'' van maakte om zo zuinig mogelijk te rijden. Dit betekende vroeg schakelen, rijden met een laag toerental en goed anticiperen op de weg.

Het vroeg schakelen en rijden met een laag toerental brengt me echter bij een nadeel van de Mazda 2. Hij voelt erg traag aan bij een laag toerental. Dit is trouwens iets wat bijna iedereen opmerkt die met deze SkyActive motoren heeft gereden, dus het was geen verassing maar het is inderdaad wel even wennen.

Desalniettemin ben ik een grote fan van de SkyActive filosofie. De keuze van Mazda om voor een 4-cilinder motor te kiezen in plaats van 3-cilinder motoren met turbo heeft zijn voordelen. Naast het robuuste gevoel dat je ermee krijgt, zijn 4-cilinder motoren over het algemeen beter in balans en hebben ze vaak minder trillingen dan 3-cilinder motoren, wat resulteert in een soepelere en comfortabelere rijervaring.

Wat betreft de efficiëntie van de SkyActive motoren, heeft Mazda zich gericht op het optimaliseren van de compressieverhouding om een beter brandstofverbruik te bereiken. Hoewel ik de exacte compressieverhoudingen niet met zekerheid durf te vermelden. Volgens veel bronnen op internet, waaronder Autoweek, hebben zowel de 90 pk- als de 115 pk-versie van de SkyActive motoren een compressieverhouding van 14:1(!). Echter, er zijn ook websites zoals Autozine en de ANWB die beweren dat de 90 pk-versie een compressieverhouding van 13:1 heeft, terwijl de 115 pk-versie wel een compressieverhouding van 14:1 heeft. Het is dus waarschijnlijk een van deze twee waarden, maar ik kan niet met absolute zekerheid zeggen welke. Als iemand hier meer informatie over heeft, zou ik dat graag willen weten.

Voorlopig voldoet de Mazda 2 aan bijna al mijn criteria, hoewel het nog te vroeg is om een oordeel te geven over de betrouwbaarheid. Het enige aspect dat een beetje tegenvalt, is de praktische kant van de auto. Hoewel ikzelf geen lang persoon ben (1,70 m) en ik dus makkelijk achter mijzelf kan zitten, merk ik dat de ruimte achterin toch wat beperkt kan zijn voor langere mensen. De kofferbak heeft een inhoud van 280 liter, wat vrij klein is. Bovendien heeft de auto een hoge tildrempel en een redelijk smalle opening, waardoor je niet optimaal gebruik kunt maken van de volledige 280 liter. Momenteel zal ik de auto voornamelijk voor mezelf gebruiken, dus praktische aspecten staan niet erg hoog op mijn prioriteitenlijstje.

Hoewel ik de Mazda 2 nog maar net in bezit heb, heeft de auto me al veel en voornamelijk goede impressies gegeven. Maar het zou wel heel vroeg zijn om de auto nu al een eindoordeel te geven. Ik zal daarom proberen om regelmatig een update te geven over mijn ervaring.

+ 5000KM: Nieuwe velgen & enkele opmerkingen

  • 59.175 km

Na ruim 5000 kilometer gereden te hebben, dacht ik: laat ik eens terugkijken op mijn eerste indrukken van mijn Mazda om deze eventueel bij te spijkeren. Over het algemeen ben ik nog steeds hartstikke blij met mijn Mazda, maar er zijn wel een paar dingen waar ik op wil wijzen. Er zijn altijd een paar haken en ogen, toch?

Het windgeruis is bijvoorbeeld iets wat ik op de snelweg meer merk. De motor van de Mazda houdt zich prima, maar die wind kan soms behoorlijk opspelen. Ik moet de speakers soms flink opschroeven, zeker in vergelijking met rijden binnen de bebouwde kom. Niet dat het ondraaglijk is, maar het is er wel. Ik denk dat mijn oorspronkelijke mening misschien wat vertroebeld was door de voorgaande karretjes waar ik in reed, zoals een oude Fiat Punto van (ik gok) 1999. Als ik het vergeleek met die rammelbak, dan voelde de Mazda als een luxe ritje. Na al die kilometers moet ik toegeven dat mijn beeld hierover wel wat is bijgesteld.

Dan die ene keer dat er tijdens een lange rit van 5 uur ineens een stuk plastic op het dashboard licht begon te ratelen. Dat was wel even irritant. Gelukkig kon ik het snel fixen door er gewoon even een beetje druk op te zetten. Maar ja, toch wel opmerkelijk dat zoiets gebeurt tijdens een rustige snelwegrit en niet op een hobbelige weg. Oh, en over deze lange rit gesproken, na zo'n 4,5 uur begon mijn nek toch wel wat te protesteren. Ik rij niet vaak langer dan 1 uur en comfortabel is de Mazda zeker, maar de grens heb ik toen denk ik wel gevonden.

Het meest vervelende aan de Mazda tot nu toe is het start-stop (i-stop) systeem geweest. Die is nogal "dom". Elke keer wanneer je begint met rijden, moet je hem zelf uitzetten. En wanneer je dan stopt met rijden en bijvoorbeeld de volgende dag weer vertrekt, staat het systeem weer aan. Je kan dit ook nergens in het navigatiesysteem uitzetten. Zelfs nu, vergeet ik af en toe nog i-stop uit te schakelen.

Verder heb ik niks te klagen over de auto, en eerlijk gezegd stellen de dingen waar ik over klaag niet veel voor.
Ik was na aanschaf wel op zoek naar winterbanden en kwam toevallig net over de grens in België een setje tegen met 16-inch lichtmetalen Mazda-velgen voor een mooie prijs (zie foto). Ziet er nog eens goed uit ook!

Wat betreft het verbruik, ben ik pas in de herfst begonnen met het bijhouden ervan op de Autoweek Verbruiksmonitor. Wel heb ik de verbruiksmonitor van de auto zelf niet meer gereset sinds ik de auto heb. De auto geeft een gemiddelde van 4.9L/100km. Ik vermoed dat als ik eerder was begonnen met het meten van mijn verbruik op de Autoweek Verbruiksmonitor, het resultaat vrijwel vergelijkbaar zou zijn geweest aan wat de auto aangeeft (mooi accuraat). Op Verbruiksmonitor is te zien dat de winter, winterbanden en nieuwe werkroute met meer verkeer en stoplichten het verbruik een beetje hebben laten stijgen, maar ik verwacht dat dit zal afnemen wanneer het warmer wordt en ik weer op zomerbanden rijd.

Als je zuinig rijdt, zou het in principe vrij eenvoudig moeten zijn om gedurende het hele jaar een gemiddeld verbruik van 1 op 20 te realiseren. Niet slecht voor een 1.5 4-cilinder, toch? Maar ik blijf gewoon lekker het verbruik op de Verbruiksmonitor bijhouden en dan zien we over een halfjaar wel of dat klopt.

Zeker niet de meest opzienbarende update, maar ik zie dat juist als geruststellend, aangezien de auto zich probleemloos gedraagt.

Afscheid van een trouwe vriend

  • 65.555 km

Vandaag heb ik afscheid genomen van mijn trouwe Mazda. Omdat ik de komende maanden in het buitenland verblijf, zou het zonde zijn om de auto ongebruikt te laten staan terwijl de kosten voor verzekering en onderhoud doorlopen. Ik heb een goed bod ontvangen, maar ik weet wel dat ik de Mazda zal missen.

Deze auto heeft altijd als nieuw gereden en ik had hem graag nog jaren gehouden, ware het niet dat mijn plannen in het buitenland roet in het eten gooiden. Misschien, als ik terug ben in Nederland, koop ik wel weer een Mazda 2. Het is en blijft immers een fantastische auto die me altijd van dienst is geweest.

Voor wie het nuttig kan zijn: de auto heeft recent nog een kleine onderhoudsbeurt gehad bij een Mazda-garage. Hierbij zijn nieuwe remschijven en remblokken geplaatst. De totale kosten waren €800, waarvan €320 voor het onderhoud, het toevoegen van een brandstofadditief en de APK keuring, en €480 voor de remmen en remblokken. Dit kan wellicht handig zijn als referentie voor andere Mazda 2-eigenaren

Voor nu neem ik met een beetje weemoed afscheid, maar met de wetenschap dat er in de toekomst misschien wel weer een Mazda op mij wacht.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.