Mazda 2 SkyActiv-G 90 Intro Edition (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 Intro Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 33.049 km |
Trotse Mazda2-bezitter
- 18.357 km
Mijn autogeschiedenis begon in 2002, toen ik net mijn rijbewijs had behaald. Mijn oom had een VW Polo uit '86 waar hij vanaf moest, dus die nam ik van hem over.
Toen het ding op een gegeven moment niet harder mee kon dan 80 km/h, werd het tijd voor een nieuwe auto. Mijn vader wees me op de Mazda 323F BG en zodoende was mijn liefde voor het merk geboren.
Helaas reed ik deze 3 maand later in de prak en keek ik uit naar een 323F BA. Een standaard BA werd optisch opgewaardeerd tot een V6 GT met de sideskirts en spoilers. Toen de teller de 250.000 aantikte werd het toch tijd voor wat nieuws.
Een Mazda3 2.0 Evolv (zeer zeldzaam) werd zijn opvolger. Wat een pret heb ik in deze auto gehad. Op ski-vakantie mee geweest naar zuid-Duitsland Nooit een probleem mee gehad behalve de reguliere onderhoud.
Deze Auto was toch wat te duur met de belasting en het verbruik, daarnaast kwamen de eerste foto's uit van de nieuwe Mazda2, waar ik bij het eerste aanzien meteen verliefd op was. Weliswaar de Hazumi concept, maar dat was genoeg.
Zodra het mogelijk was meteen de auto besteld. Het werd de Intro Edition. Een TS versie met MZD-connect en Navi. Een behoorlijke gok om 18000,- uit te geven zonder ook maar een meter proefrijden of de auto uberhaupt in het echt te hebben gezien.
28 Maart was de grote dag, wij mochten de auto ophalen. 1 ding was voor mij al zeker; de achterspoiler van Mazda gaat er achterop. Sindsdien is het hek van de dam. Ik heb de auto flink aangepakt door:
- OEM achterspoiler
- OEM skidplate achter
- Emblemen achter verwijderd
- H&R 3,5 cm verlaging dmv veren
- Uitlaatsierstuk
- Hella Supertones claxon
- LED stadslichtjes
- OEM sideskirts
- OEM voorspoiler
- OEM striping
- Motordeksel in 'Soul Red' gespoten
- Soul Red spiegelkappen vervangen voor Jet Black spiegelkappen
- Dim- en mistlichten in LED uitgevoerd
- 17x7,25 ET35 JR Wheels JR11 velgen
- Toyo Proxes T1R banden 205/45/17R
- Remklauwen Soul Red gespoten
- OEM velours Mazda2 vloermatten
- Climair windschermen
- Bose emblemen op boxen
Hij is lekker pittig voor een auto met 90 pk. Komt vlot mee en kan af en toe nog behoorlijk snel optrekken. Het verbruik ligt op dit moment op 5,5 op 100km. Mijn record was 5,3, maar sinds ik met de auto wat pittiger rijd, is het verbruik logischerwijs wat gestegen.
De uitrusting is lekker compleet en het MZD-connect systeem werkt goed. De navigatie werkt ook naar behoren en het scherm is goed bedienbaar. Zowel op het stuur als vanaf de middenconsole. Touchscreen werkt alleen tot een snelheid van 7km/h. Niet meer dan logisch.
De auto is ook comfortabel genoeg om er met 4 volwassenen in te zitten. Een vriend van mij is rond de 2 meter en heeft fatsoenlijk een uur op de achterbank door gebracht, zonder dat hij echt krap zat. Verder een hele fijne reisauto.
De auto heeft net zijn eerste onderhoudsbeurt gehad. Tot nu toe nog geen problemen gehad, noch op technisch vlak noch op de electronica.
Zeer tevreden met de auto wat sowieso toch al een blikvanger op de Nederlandse wegen is, want veel kom je ze (helaas) niet tegen.
Still going strong
- 26.800 km
Inmiddels alweer bijna 27k erop en nog steeds een lust om in te rijden. Niet alleen het plezier, ook het bekijks wat ik met de auto heb maakt van elke rit een toertocht.
Inmiddels heb ik de velgen ingewisseld voor JR Wheels exemplaren. De spiegelkappen zijn Jet Black's en de mist- en dimlichten voorzien van LED.
Ik zal na de 40k-beurt weer een up2date doen.
Eerste grote beurt
- 33.049 km
Gisteren heeft de 2 zijn eerste grote beurt gehad. Bij de beurt is er niks merkwaardigs geconstateerd, hier kijk ik dus ook niet van op. De auto heeft 'slechts' 33000 km gereden dus dat was volgens verwachting. Naast het gebruikelijke onderhoud is er dus niks aan het handje. Geen piepje, kraakje of gebonk ondanks dat de auto bij 8000 km verlaagd is. Meteen tijdens de beurt een OEM striping set laten monteren. Ik ben nog steeds zeer content met mijn Mazda2.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 2
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 2 1.5 SkyActiv-G Kizoku | VOL AIRCO | STOELVERWARMING | 1e EIGENAAR | VOLLEDIG DEALER ONDERHOUDEN
- 2017
- 79.325 km

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Sport Selected Airco, navigatie, cruise controle, achteruitrijcamera, trekhaak, licht metalen velgen, enz.
- 2019
- 42.842 km

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G GT-M Line
- 2016
- 90.251 km