Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M Line (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 GT-M Line |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 43 km |
KM-stand laatst | 1.001 km |
Keuze maken en eerste indrukken...
- 43 km
Op Zaterdag 1 Oktober 2016 was het dan zover. Een nieuwe auto gaan ophalen is altijd spannend. Tegelijk voelt het toch een beetje raar de oude achter te laten.
Dit is mijn derde auto in totaal, en mijn 2e auto die geheel nieuw is. Helemaal geen problemen met mijn vorige auto, de Renault Twingo uit 2013, maar zo langzaam aan kwam die APK datum dichterbij en daarmee ook de kans dat er verschillende grotere uitgaven aan gingen komen.
Dus een tijdje al een klein beetje de autowebsites afstruinen op zoek naar een nieuwe. Hierbij waren de eisen dat het (in elk geval de belangrijkste) zaken die ik in de Twingo had hier ook in zou hebben; liefst een 5-deurs (is toch zo makkelijk); een ietwat grotere auto (dit betekend dus een overstap van A naar B segment); en een auto waarmee ik wat makkelijker kan meekomen op de snelweg en kan inhalen op de N-wegen. Ook ben ikzelf geen fan van de nieuwe versie van de Twingo. Dus het werd sowieso op zoek naar iets anders.
De keuze is gevallen op een Mazda 2 met het actiemodel GT-M line. Hier zitten vrijwel alle opties in die ik in de Twingo ook had (Cruise control, Airco (Climate control in Mazda), Privacy glass, Carkit via Bluetooth etc.) en enkele extra's daarop (Parkeersensoren, Licht- en Regensensor, Stoelverwarming), en alsnog binnen budget valt.
Ten opzichte van de alternatieven, kwam de 2 op het moment als zeer goede optie uit vanwege de GT-M line uitvoering. Alternatieven die ik bekeken heb zijn o.a. de Opel Corsa en Renault Clio / Captur.
Op 10 September een goed inruilaanbod gevonden voor mijn Twingo, maar het bracht een nieuw dilemma met zich mee. Welke kleur wordt de nieuwe auto? Mijn eerste voorkeur ging uit naar de Dynamic Blue variant, maar nu deze dealer zelf de Soul Red had staan (waarmee ik dan ook proefgereden heb), werd dit toch een discussiepuntje voor mezelf. Toen de dealer aanbood om het verschil (de rode is €150 euro duurder) te delen, was mijn keuze gemaakt om te gaan voor de rode. Deze werd dan ook besteld en dit zou enkele weken duren om te bestellen en afleveren.
Op 1 Oktober was het zover om de auto werkelijk te halen. Beginstand kilometerteller: 43km.
Eerste 1000
- 1.001 km
Vandaag dus de eerste 1000 kilometer op de teller.
Ik had de auto toen ik 'm kreeg diezelfde dag maar meteen volgetankt om de kunnen zien hoe zuinig de auto werkelijk ging worden.
Gisteren de tweede tankbeurt, en de eerste verbruiksresultaten zijn binnen. Tot nog toe kom ik op een aardig gebruik van 5.49l/100km (of 1 op 18,2). Dit is eigenlijk verdacht dicht bij het verbruik wat ik met de Twingo ook reed. Leuk dat niet alleen het theoretisch verbruik van beide auto's gelijk is, maar dit in de praktijk ook wel tot nog toe zo lijkt te zijn.
Dit komt denk ik deels door dat deze auto eigenlijk helemaal niet zo zwaar is ten opzichte van de concurrentie. De Twingo woog 839KG, de Mazda weegt met zijn 950KG maar 111KG meer. Dat komt ook neer dat de Mazda met 950KG mooi op het randje zit om dus maar 1 categorie hoger in wegenbelasting uit te komen. Mooi meegenomen dus, vooral als de concurrentie vaak meer weegt (Opel Corsa: 1041KG, Renault Clio: 1057KG, Hyundai i20: 1040KG).
Waar ik vooralsnog even aan moet wennen is het geluid dat de motor maakt. Bij de Twingo kon je redelijk snel aan het geluid horen met welke snelheid je reed bij welke versnelling, de Mazda hoor je eigenlijk nog helemaal niet bij hetzelfde geluid. Ook op de snelweg is goed te merken dat de kleinere motor in de Twingo toch duidelijk meer toeren moest maken voor dezelfde snelheid.
Dat de motor toch een heel stuk krachtiger is, is te merken hoe snel ik nu in de juiste snelheid zit, nog zonder de kans / tijd gehad te hebben om te schakelen. Dat schakelen doet de Mazda ook heel lekker overigens.
Wat ik gek vind, is dat de auto alhoewel een stukje langer (~40cm), wel een kleinere draaicirkel weet klaar te spelen (9.9m -> 9.4m).
Zal ook nog maar kijken of ik een foto van de auto kan toevoegen. De rode kleur staat echt prachtig erbij.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.