Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M Line (2016) #3

autoreview

Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M Line (2016)

Signalement

Uitvoering2 SkyActiv-G 90 GT-M Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf97.000 km
KM-stand laatst104.667 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste kilometers

  • 97.500 km

De kinderen zijn de deur uit dus er moest iets kleiners voor in de plaats komen. Ik had een Hyundai IX20 waar ik zeer tevreden over was maar het benzine verbruik schoot omhoog. Ik rij nogal veel en met korte stukjes dan gaat het aardig in de papieren zitten. Gekeken naar een Kia Rio en Hyundai I20 maar het kon mij niet bekoren. En opeens kwam er een Mazda 2 voorbij. Ik vond het een geinig wagentje en ben er in gaan verdiepen.

Mijn wensen waren stoelverwarming cruisecontrol en eventueel navigatie. Er was zat keus alleen viel mij op dat de prijzen ook hoog waren. In verschillende gezeten en het werd toch tijd voor een proefrit. Mij werd al verteld dat ik de 75pk versie moest laten staan want die was echt te traag voor het overige verkeer. Dus op zoek naar een 90pk en die zijn er zat. Wilt u echt feest dan moet je gaan voor de 115pk maar die zijn er niet zoveel. De proefrit beviel mij goed en het viel mij op dat de afwerking echt heel mooi was. Tevens de luxe aanboord voor dit sigment had ik totaal niet verwacht. Waren er nadelen.... ja zeer zeker, zo vond ik de instap best laag maar ja je komt uit een IX20. De stoelzitting is kort en je zit diep in je stoel. Veel blinde plekken achter de A-stijl en de achter uitzicht. Daar tegenover staat weer dat ik ook slecht zicht had in de IX20 met zijn brede A-stijl.

Thuis er maar nog eens over nagedacht en mij eens wezen verdiepen of er nog adere nadelen aan zaten zoals de motor. Maar daar was ik vlug klaar mee. Motorisch is het 1 van de beste motoren maar werd mij geadviseerd als ik er ene mocht aanschaffen zorg dat je de gehele geschiedenis heb van de wagen. Wanneer heeft ie onderhoud gehad en alles zwart op wit op papier uitgeprint want Mazda werkt met een electronisch werkplaatshandboekje.

Na een aantal weken verschillende te hebben gezien en gereden wist ik al wat ik niet wilde. Geen HUD display en geen achterlijk veel hulpsystemen. Het HUD-display vond ik vermoeiend en de vele hulpsysytemen leidde alleen maar af. Ik kwam uit op een exemplaar met navigatie en elektrische spiegels en regensensor en automatische verlichting. Er zat standaard al Lane assist op wat voor mij niet had gehoeven. De history was helemaal goed en de prijs ook. Leuke deal kunnen maken reed naar huis met een prachtige zwarte Mazda 2.

En de eerste kilometers waren al fun. De wagen is zuinig en toch fel genoeg als je wil inhalen. Lekker laag in de toeren en schakelen als een mes in de boter. De komende tijd zal ik meer revieuws schrijven over deze mazda als ik meer kilmeters heb gemaakt.

Wel vraag ik mij af er updates te krijgen zijn voor het systeem. Af entoe springt ie op een andere taal en vroeg mij af daar terugroep acties voor zijn. De navigatie heeft de allerlaatste kaart die uitgegeven is voor geheel europa met verkeers-info. Hopelijk kunnen andere Mazda gebruikers mij duidelijkheid geven op dit forum.

1500 km verder

  • 100.000 km

We zijn nu ongeveer 1500 km verder en in de tussentijd onderhoud uitgevoerd aan de Mazda. Ik vond de Mazda wat bokkerig optrekken dus ik dacht laten we eens de bougies olie en filters vervangen. Ondanks volgens de uitgeprinte papieren zou deze uitgevoerd zijn in november 2024 is er niets vervangen. Beetje jammer maar goed. De olie was kachel zwart en de bougies zagen er ook slecht uit. Het interieurfilter kon je soep van koken. Het enige wat ik nog moet vervangen is de bakolie en preventief de riempjes en spanveer. Maar dat doe ik wel als het wat droger is en minder koud. Het verschil merk ik wel gelijk, auto reageert beter, rijdt veel soepeler en begint zuiniger te worden.

Tevens wilde ik er Aplle-carPlay/Auto-indroid auto in hebben. De dealer begon over bedragen van 500 eurootjes en ik dacht dat kan ik zelf ook wel. Er moest eerst een software-update plaatsvinden, dus mijzelf eens goed ingelezen op internet. Software gevonden en dat moest in twee stappen. Dan moest je nog een andere unit hebben waar de SD-kaart inzit voor navigatie. Er zijn 2 modellen beschikbaar, eentje draadloos en eentje bedraad. Draadloos schijnt nogal kuren te vertonen, dus voor de bedrade versie gekozen. Je moet je dashboard half uit elkaar trekken en dan het kastje vervangen door de andere en wat kabels trekken.
Alles gelukt en moet zeggen dat is ideaal. Zodra je de telefoon aansluit op de kabel kan je in mijn geval Apple-carplay kiezen en alles werkt zoals het hoort. Mooie upgrade voor 90 euro.

Verder heb ik ontdekt dat het rechter achterraam slecht open gaat en sluit. Alle raamsponningen ingespoten met silicone spray en dat scheelt enorm. In het voorjaar zal ik eens de deurbekleding eruit halen en kijken naar het mechanisme zelf.

Verassend zuinig

  • 104.667 km

Nu het weer beter is geworden ook de bakolie vervangen en er weer wat kilometers bijgedraaid. Het valt mij op dat de Mazda echt zuinig is geworden. In de stad gemiddeld een 1 op 16 en op de snelweg 1:19.

Inmiddels ook de deurpanelen verwijderd om eens de boel flink te smeren en de ramen gaan weer lekker soepel open dicht achter. Voor de rest doet het wagentje het perfect. Als laatste een trekhaak besteld die ik er nog onder ga bouwen en maar weer verder kilometers maken.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.