Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 40.473 km |
KM-stand laatst | 59.100 km |
Zoom-zoom experience
- 46.866 km
Op de teller nu: 46866 km
Na een paar maanden in bezit te zijn van de Mazda2 besluit ik een eigen review over te schrijven.
Een korte inleiding; voor wie gelijk over Mazda2 wilt lezen scroll een alinea verder. Dit is mijn tweede Mazda. Ik had hiervoor een Mazda3 (2006) executive 1.6 benzine. Met plezier heb ik 10 jaar in gereden. Op de teller stond (jawel 305.900km). Dit is fors voor een benzine. In tien jaar tijd heb ik 1x accu vervangen en 1x een draagarm. Voor de rest geen problemen. Ik heb ook dan besloten om bij Mazda te blijven rijden vanwege de fun driving en hoge betrouwbaarheid.
Ik heb mijn Mazda3 ingeruild en zocht naar een nieuwere Mazda. Ik heb in eerste instantie gekeken voor de nieuwere 3 (vanaf 2014). Als ik dan keek bij een GT-M versie liep deze wat boven mijn budget, en dan laat ik even de kilometerstand even ter zijde.
Ik zag een Mazda2, die heb ik altijd al leuk gevonden. Ik heb toen een proefrit gemaakt en dat beviel mij. Daarnaast heb ik nooit eerder compact gereden en dacht; dit is ook niet verkeerd. Als ik kijk naar de prijsklasse is de Mazda2 GT-M jonger, heeft minder kilometers, goedkoper in onderhoud (denk aan wegenbelasting) dan de Mazda3. Dan zou ik uitkomen bij een TS of een TS+ model.
Mijn keuze was dan ook niet moeilijk en koos voor de Mazda2 GT-M 90 Skyactiv benzine. Ik wilde wel een met armsteun. Dat was wel eventjes zoeken, maar vond er één.
Het multimedia systeem MZD connect is eenvoudig te bedienen en ben erg blij met de grote ronde knop om het menu mee te bedienen. Ik ben geen liefhebber van touchscreen.
Qua uitrusting is deze Mazda2 rijk; stoelverwarming, binnenspiegels elektrisch inklapbaar, twee USB poorten, head-up display (die laat ook navigatie route zien d.m.v. pijlen), voor(led)verlichting, automatische dimmende binnenspiegel, getinte achterruiten, automatic brake, cruise control en parkeersensoren. De GT-M heeft meer uitrusting maar dit zijn de dingen die mij erg opvielen en leuk zijn.
De TomTom (denk ik) is zeer duidelijk. Navigatie werkt goed, en telefoon synchroniseren via bluetooth is zo gedaan. Ik krijg van anderen te horen dat ze niet eens horen dat ik aan het autorijden ben als ik aan de telefoon ben. De instrumentenpaneel vind ik prachtig, alles ziet er ergonomisch goed in elkaar en straalt luxe uit. Ook vind ik de toerenteller in het midden zeer sportief en digitale km snelheid. Het geluid uit de speakers is goed. Niets om op aan te merken.
Ik zit met mijn 1.94m goed in de auto. Ik heb nog zat hoofdruimte over. Een volwassen persoon kan niet achter mij zitten. Ik moet dan mijn bestuurdersstoel eventjes naar voren trekken. Ik heb de stoel ook niet maximaal naar achteren zitten, is niet nodig.
Het rijden dan; de Mazda2 is een genot om mee te rijden. Ik had ook niets anders verwacht omdat mijn vorige Mazda3 ook een fun-car was. Lekker compact, wel wennen in het begin. De auto stuurt direct, en is iets strak geveerd. Het schakelen is een genot. Ik was erg benieuwd naar de Skyactiv technology qua rijden en qua verbruik. De motor is erg soepel. Het accelereren bij stoplicht gaat goed en vind 'm lekker rap. Een armsteun is ideaal. Ik raad je dit ook aan indien je een Mazda2 wilt, neem deze met armsteun.
Het verbruik; ik heb het een paar keer bijgehouden (komt nog vervolg van). Met een volle tank heb ik 670 km mee gereden. Dit bestond uit stadsverkeer, snelweg 120 km/u en 130 km/u. Ik heb getankt met RON95 en soms ook met RON98.
De laatste keer dat ik een volle tank had was met RON98.
De ritten die ik maakte waren stadsverkeer, en snelweg. Dat was maximaal 100 km/u. Ik heb 'm bijna leeg gereden, was nog 10 km over volgens board computer. Ik heb 810 km gereden met deze volle tank. Dit is erg verrassend. Met mijn vorige Mazda3 kon ik met een volle tank 550 km mee halen (sportief rijden) én die had een grotere tankinhoud. Wel is het zo dat ik met de laatste volle tank zuinig heb gereden. In stadsverkeer zit ie in z'n 5 als ik al boven de 50 rijd.
Ik zal nog bij gaan houden hoeveel de auto doet met sportief rijgedrag en houd jullie op de hoogte.
Ik merk hierbij ook even op dat volgens het boekje de Mazda2 een tankinhoud zou hebben van 44 liter. Dit klopt absoluut niet. Wat ik al eerder schreef, kon ik volgens de board computer nog 10 km rijden en tankte deze weer helemaal vol en daar ging 39,8 liter in.
Heb ik ook kritiek aan de Mazda2? Ja. Een perfect auto bestaat immers niet.
De opbergvakjes aan de zijkant deuren zijn te klein, ze hadden wat groter gemogen. In het dashboard kastje zit geen verlichting. De twee binnenlichtjes zijn te fel als ze allebei aan staan. Één in het midden zou voldoende moeten zijn in plaats van twee aparte.
In het midden (tussen de voorstoelen) zit geen binnenverlichting. Dit had ik liever gezien.
Achterdeuren hebben geen opbergvakjes. Of het een gemis is, weet ik niet want in mijn Mazda3 werd er ook geen gebruik van gemaakt.
Voor de rest is het een top auto. Wat ik overigens heel gaaf vind is dat er op de achterkant geen Mazda2 en skyactiv technology staat.
Drive together
- 59.100 km
Hierbij een update over mijn Mazda2. Ik ben in de zomer voor de eerste keer met deze auto op vakantie gegaan. Dan kon hij echt uitgetest worden qua verbruik en comfort. Ik vertrok op een zaterdagochtend en reed meteen even bij Shell langs om V Power in te gooien. Ik tank overigens alleen V Power de laatste tijd.
Vanuit NL t/m Duitsland is het echt daadwerkelijk 100 rijden op de snelweg (route R'dam - Arnhem - richting Oberhausen). Eenmaal in Duitsland reed ik gemiddeld 135 km/u. Af en toe ging ik naar 160 km/u zonder problemen. Accelereert goed en mijn stuurwiel blijft stabiel (trilt niet). Om de 2 of 2,5 uur deed ik even een pitstop bij een pompstation en dan weer verder rijden. De auto zat wel helemaal volgepakt overigens. Tussen Nürnberg en Regensburg (route via Köln - Frankfurt - de 3 autobahn dus) had ik 50 km ongeveer over. Ik heb ongeveer 700 km mee gemaakt. Ik vind dat zeer netjes en had een verbruik van 1 op 18 gemiddeld. Ik had toen volgetankt met 38 liter. Door Oostenrijk reed ik gemiddeld 125 km/u, en hield mij ook aan de maximum snelheid. In Oostenrijk zijn de snelheidscamera's meer actief dan in Duitsland. Door Slovenië en stukje Kroatië snelweg t/m Karlovac en dan hield de snelweg op en ging om de provinciale wegen rijden waar je gemiddeld 70 - 80 km/u kon rijden (als je een door een dorp rijdt dan moest t soms zelfs naar 50 km/u (vanwege de flitspalen) die er stonden. Eindbestemming : Bihac (BiH) en daarmee heb ik met die volle tank uit Duitsland mee gered. Ik vind het verbruik bijzonder zuinig. Ik heb in mijn reis erg genoten van het autorijden, met mijn 1.94m. De TomTom navigatie is erg duidelijk en overzichtelijk (heb meerdere complimenten van anderen er over gekregen). Hij laat echt ook zien als er file is, wegwerkzaamheden en verkeersongeval.
In Bosnië was ik de enige denk ik in een Mazda2 :-). Ik merkte wel als ik voorbij reed, dat de voorbijgangers mij even aankeken. Het had 2 redenen: of ze dachten: welke mooie Mazda is dat (er staat overigens geen Mazda2 bij mij op de achterkant) of ze dachten wat doet deze gek in Corona tijd in Bosnië? Ik heb daar paar nieuwe Mazda's gezien o.a. een CX-5, CX-30 (duits kenteken) en een Mazda6. Men rijdt daar niet vaak in Japanse auto's omdat onderdelen gewoon erg lastig te verkrijgen zijn, dus de waarde zakt dan in hun ogen ook. Eigenlijk wil niemand daar een Japanse auto kopen. Het gaat daar alleen maar over VW groep auto's, BMW en Mercedes. Ik hoorde wel overigens van iemand dat er in de buurt van Prijedor een Audi kerkhof zit, met alleen maar Audi's die gewoon naar de klote zijn.
Even off topic: wat betreft Corona, (Oranje zone) alles was daar zeer veilig en mensen hielden zich ook echt aan de regels. Waar je ook naar binnen ging; mondkapje verplicht. En dan praat ik over augustus jl.
Het verbruik daar was zelfs naar de 1 op 21 gegaan. Ik schrijf er wel bij dat het provinciale wegen zijn (dus max 80). Bij een tankstation maakte ik een praatje met een bediende daar en vroeg of er bio ethanol in de benzine zit; 95 en 98. Hij zei dat het niet 't geval was. Ik heb 98 getankt.
Richting NL, volgetankt in Bihac en net voorbij Passau (D) weer. Met gemiddelde snelheid van 140 km/u was t rijden echt heerlijk. De auto ligt lekker op de weg en stuurt direct. Ik heb m op de laatste stuk voordat je Nederland binnengaat tussen (Oberhausen - Emmerich) even op z'n staart getrapt. Ik heb 184 km/u mee geklokt, zonder dat t stuurwiel trilde of iets dergelijks. Ik had nog zeker 160 km over en ging tanken bij Rees. Dat scheelt dan weer even met de prijzen in Nederland.
Met een sportief rijgedrag rijd ik 1 op 18. Laatst heb ik met een volle tank alleen zuinig gereden. Dus gewoon rustig optrekken, snelweg 100. Daarmee heb ik 792 km mee kunnen rijden (ik had nog 9 km over).
Met mijn vorige Mazda3 (2006 - 1.6 benzine) lukte het mij met zuinig rijden 650 km mee te maken (die had ook een groter tankinhoud). En sportief rijden haalde ik 550 met een volle tank.
Met de Mazda2 met normaal en af en toe sportief rijden haal ik zeker 700 km met een volle tank. Ik vind dat zeer netjes en de Skyactiv motor laat echt zien dat het een zuinige bak kan zijn.
Ik heb overigens geen problemen, storingen e.d. gehad met de Mazda en ik rijd er nog met plezier mee.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 2
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 2 1.5 90pk Nakama
- 2016
- 152.000 km

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G SkyLease GT - ORIGINEEL NEDERLANDSE AUTO - AFKOMSTIG VAN 1E EIGENAAR - VASTE TREKHAAK - TREKGEWICHT 900 KG - VERKEERT IN EEN PRACHTIGE STAAT - DODEHOEK DETECTIE -NAVIGATIE - CLIMATE CONTROL - CRUISE CONTROL - PARKEERSENSOREN ACHTER - VOORSTOELEN VERWARMD -
- 2019
- 55.453 km

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G SkyLease GT
- 2019
- 89.505 km