Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2018) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 186.500 km |
Mijn eerste splinternieuwe auto
Zo trots als een pauw met mijn eerste splinternieuwe auto, zelf gekocht. Mijn eerste benzinewagen ook, omdat diesel duurder ging worden dan benzine. Ik reed wel veel dagelijks (100 km heen en terug) en deze auto stond bekend als erg efficiënt met benzine. Dat bleek ook echt zo te zijn.
Review na 7 jaar en 186000 km
- 186.000 km
Ik wil gewoon kort en bondig mijn totale ervaring delen, die kan helpen om al dan niet een Mazda 2 te kiezen.
DESIGN
Ik wilde specifiek dit model in deze kleur omdat ik persoonlijk het design prachtig vind.
UITRUSTING
Dit betreft een actiemodel, Ginza, en die heeft wel luxe zaken als stoelverwarming, dode hoek sensoren, parkeersensoren achter die ook dwarsverkeer ziet. Bijna perfect voor mij. Ik had liever ook nog de LED-koplampen gehad, en een armsteun en Apple carplay, maar je moet op een bepaald moment keuzes maken.
COMFORT/ RIJPLEZIER
De auto rijdt als een grotere auto en staat bekend om zijn rijplezier dat zich bijna kan meten met de Ford Fiesta. Ook dat was voor mij een belangrijk argument voor dit model, komende uit een geweldig rijdende BMW 118d. Lange ritten zijn zeer aangenaam, de stoelen zijn prima maar er zijn natuurlijk auto’s met nog veel betere stoelen. Weinig op aan te merken. Ook geen slijtage op de wangen na 186000 km. Echt kwaliteit.
BETROUWBAARHEID
Nog een belangrijk aankoopargument: de reputatie van betrouwbaarheid. Ik ben niet teleurgesteld. Alle onderhoudsbeurten volgens schema uitgevoerd bij de Mazda-dealer. Altijd alleen maar regulier onderhoud zoals olie, filters, remblokjes. Nooit was er iets kapot, nooit moest er iets vervangen worden, zelfs alle verlichting is nog origineel. Echt, deze auto is pure kwaliteit. Geweldig.
PRESTATIES
Houd deze auto op toeren (handgeschakeld) en hij presteert prima. Dan is het leuk autorijden. Bij lage toeren is het niet veel soeps. Dit is de laatste auto zonder turbo en zonder kleine cilinderinhoud in zijn klasse. Lekker 1,5 liter en geen turbo die kapot kan gaan.
Ik heb de auto nu ingeruild en de dealer die hem overnam zei dat hij de kilometerstand er echt niet aan ziet. Ik rijd voortaan in een Peugeot e208 GT. Niet dat ik de Mazda beu was, wel omdat ik nu ook eens een automaat wilde en ik wilde de switch naar elektrisch maken. Wie een compacte, betrouwbare, mooie benzineauto wil, raad ik de Mazda 2 met volle overtuiging aan. Wat een zalige auto.
ISSUES
De eerste versnelling en de achteruit kon ik soms maar na 2-3x inleggen. Nooit geweten hoe dat kwam. Dat was al van in het begin af en toe zo en zal exemplarisch geweest zijn.
Verkocht voor een Fiat 500e
- 186.500 km
Ik heb de Mazda ingeruild voor een Fiat 500e 3+1 Icon, 42 kWh in de kleur ocean green. Waarom? Ik pendel niet meer met de wagen doordat ik ipv 50 km nu 3 km moet pendelen naar mijn werk. Ik ga nu per fiets naar het werk, mijn auto is puur voor privéverplaatsingen nu. Het voordeligst is de auto oprijden maar na 7 jaar wil je wel eens iets anders. Ik heb ook vaak gratis stroom van de zonnepanelen dus ja. Ingeruild dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.