Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 117.000 km |
KM-stand laatst | 166.000 km |
Top auto!
- 150.000 km
Voor mijn werk in de cultuursector rijd ik behoorlijk veel, zo'n 30k km per jaar. Ik was het lenen van andermans auto zat (en zij ook) dus wilde ik mijn eigen auto, wat overigens mijn eerste auto is.
Het moest een betrouwbare, zuinige en toch leuk rijdende auto worden. Veel ruimte heb ik niet nodig want ik rijd voornamelijk alleen en heb niet giga veel spullen mee voor tijdens het werk. Aanvankelijk wilde ik graag een Mazda 3, maar die zit nog boven het budget. Dan maar een maatje kleiner, dus goedkoper. Ik heb gekozen voor een financial lease. Dit houdt in dat je een tweedehands auto in termijnen afbetaald. Onderhoud en verzekering etc is voor eigen rekening. Aan het eind van de lease periode is de auto van mij.
Eind 2022 ben ik gaan proefrijden met de Mazda 2 90 GT-M met 117.000 op de klok. Tijdens deze proefrit wist ik eigenlijk al direct dat ik m moest hebben. Wat een heerlijke B segmenter is dit zeg. Voelt solide, rijdt lekker lichtvoetig en stuurt fijn, mooi interieur en genoeg technische opties aan boord om comfortabel mee van A naar B te komen. behoorlijk zuinig is ie ook, al is een rustige rijstijl dan wel absoluut vereist. Ik rijd momenteel 5.6L op 100 km. Ik veronderstel dat dit nog lager wordt want toen ik 'm net in mijn bezit had was het verbruik 6.5L/100 km. Ik moet zeggen dat er ook veel op provinciale wegen wordt gereden waar ik op de cruise control 85 km/h rijdt. Dan ligt het verbruik volgens de verbruiksmonitor op 3,3L/100km (!). Die cijfers neemt ik niet erg nauw, maar dat het voertuig zuinig kan zijn geloof ik graag.
Ah fijn, even over de uitvoering... Het gaat hier om een Skyactiv G 1.5 90 GT-M. De auto is rijk uitgerust met led verlichting, HUD, cruise-control, automatische climate control, automatische ruitenwissers, automatische high beam, lane assist, emergency brake assist en blind spot monitor. Die laatste werkt overigens als een tierelier. Hij ziet werkelijk al het verkeer aankomen tijdens bijvoorbeeld achterwaarts uit parkeren op een drukke plek, super!
Ik lees niet overal even positieve verhalen over het comfort, maar ik vind de auto behoorlijk comfortabel. De stoelen zitten erg fijn en het ik vind het onderstel niet te stug. Het is zelfs de eerste auto die ik ooit heb bestuurd waarbij ik geen rugklachten krijg na 4/5 uur rijden. Verder voelt de auto kwalitatief goed aan. Het is allemaal mooi en degelijk gebouwd.
Net als iedere Mazda 2 rijder irriteer ik me ook aan het luie karakter van de 1.5 sky-activ op lage toeren. Onder de 3000 rpm doet hij weinig. Dat zorgt er overigens wel voor dat je zuinig rijdt, maar als je even snel wilt inhalen moet je 'm echt hoog in te toeren trappen. Vanaf die 3000 rpm vind ik hem best rap, maar trekkracht onderin mist ie zeker. Sturen doet hij echt heerlijk. Je voelt dat het voertuig weinig gewicht heeft, wat erg aantrekkelijk is bij een wat sportievere rijstijl.
Bij ongeveer 135.000 km is de auto apk gekeurd en heeft hij zijn eerste beurt gehad. In totaal was ik zo'n 350,- kwijt. Er was niets op aan te merken. Ik heb wel wat kleine dingetjes:
- Bij het insturen naar links hoor ik regelmatig een soort tikje/klopje aan de rechterkant. Net alsof iemand een steentje tegen het portier gooit. Is naar gekeken, ze konden niets vinden.
- De regensensor werkt niet naar behoren op automatische stand. Er moet echt een flinke plens water op de vooruit liggen willen de ruitenwissers goed hun werk doen. Ik haal m dan van de automatische stand, maar kan dan telkens het juiste interval niet vinden want hij gaat te snel of te langzaam, beetje irritant.
- Tijdens een rit in met hevige regenval ging het lane assist storingslampje branden. Dit is nu ongeveer een jaar geleden en ik heb het nog niet weer meegemaakt.
- De laklaag/folie van de linker koplamp unit begint wat los te raken. Lijkt net als hij nog in het beschermingsplastic zit, maar ik blijf er vooral van af want het hoort duidelijk niet. Er komen doffe plekken op de unit.
- Het infotainment systeem loopt vast als ik muziek wil terugspoelen terwijl de telefoon verbonden is.
- Auto is gehorig rondom. Als je bijvoorbeeld over een takje rijdt o.i.d. geeft dat echt flink kabaal binnen. Ook windgeruis is best aanwezig
- Geen dashboardkastje verlichting, jammer.
- Een Mazda 2 koop je niet voor de ruimte en het zicht rondom, maar dat wist iedereen al.
- Als ik de auto 's ochtends start bij vorst (echt alleen bij vorst), komt de HUD soms maar half omhoog. Bij opnieuw starten is het probleem verholpen.
Ik vind het belangrijk om een zo gedetailleerd mogelijk beeld te geven van deze Mazda 2 en daar horen ook alle kritische punten bij. Verder mag echt benadrukt worden dat ik behoorlijk onder de indruk ben van wat Mazda heeft gebouwd. Een auto die lekker puur aanvoelt door zijn rijeigenschappen, fantastische handbak en zijn mooie analoge toerenteller, fysieke knoppen en sportief uiterlijk. Iedere keer als ik uitstap kijk ik nog even achterom.
Binnenkort gaat de auto voor zijn 2e beurt. Tot nog toe, op de kleine punten na, heeft dit apparaat zich probleemloos gedragen.
Op rolletjes
- 166.000 km
Inmiddels zijn we zo'n 16000km en 2 onderhoudsbeurten verder, eentje bij 150k en net bij 165k. In beide gevallen niets bijzonders naar voren gekomen. Bij de laatste onderhoudsbeurt zijn alleen wel 2 nieuwe banden gemonteerd, maar thats it... De 150k beurt was ongeveer 350, -en de 165k beurt 550,-.
Afgelopen zomer zijn we naar Schotland geweest en tijdens deze vakantie heeft de auto een daktent moeten dragen. Dit beviel eigenlijk prima, maar het heuvelachtige landschap icm een daktent op het dak en volgeladen auto lieten blijken dat 90pk niet erg veel is, en gezien het luie karakter van de skyactiv op lage toerentallen moest ik eigenlijk constant op hoge toeren rijden. Gemiddeld verbruik was al met al 1 op 12 ongeveer. Verder heeft hij deze reis prima doorstaan. Die schotse weggetjes zijn overigens echt heerlijk om te rijden, zelfs met volgepakte wagen en daktent! Ik kan me voorstellen dat het zonder al dat gewicht al helemaal leuk moet zijn, hopelijk maak ik het nog eens mee..
Voor het B-segment vind ik het echt een uitzonderlijk fijne auto waarin ik van elke km geniet. Wat extra kleine mankementjes, waarmee ik makkelijk heb leren leven:
- Deurrubbers achter laten los.
- Gordel linksachter rolt niet meer op.
- Als ik met de telefoon verbonden ben en ik probeer audio terug te spoelen, freezed het infotainment systeem soms.
- Soms geeft de blindspot monitor een waarschuwing bij het afslaan terwijl er geen voertuig in de buurt zit.
Nou, dat was het wel weer. Nogmaals een super auto. Wegligging, schakelen en algeheel kwaliteitsgevoel is dik in orde. Op naar de volgende fijne km's!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.