Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016) #3

autoreview

Mazda 2
Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2Mazda 2

Signalement

Uitvoering2 SkyActiv-G 90 GT-M
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf27 km
KM-stand laatst2.500 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn eerste ervaringen met mijn Mazda 2

  • 2.500 km

Laat ik de review beginnen met een waarschuwing voor liefhebbers van autotechniek en geintereseerden in lease voordeel cijfertjes. Die kunnen mijn review overslaan. Om de doodeenvoudige reden dat ik een gewone simpele bestuurder ben, die best wel iets weet van auto’s maar niet meer dan elke andere ervaren bestuurder, want dat ben ik wel. Het is dus gewoon een gevoel review hoe ik de auto ervaar.

Waarom een Mazda 2. Puur toeval. Ik heb de afgelopen kleine 8 jaar in een Suzuki Alto automaat gereden om praktische redenen. Ik ben slechts 1.45 lang (of klein, je mag zelf kiezen) en deze auto hoefde nauwelijks voor mij aangepast te worden. (De stoel is een paar centimeter verhoogd).

Mijn Alto was aan een beurt toe, en omdat ik lastig iemand kon vinden om mij even op te halen in de garage besloot ik maar te wachten ondanks dat ik wist dat dit 2 tot 3 uur zou duren. Maar met de heerlijke koffie en verse broodjes die ik kreeg was dit wachten geen straf. Maar toch ga je na verloop wat stijf worden en ga je een rondje wandellen in de showroom. Ik had echt nog geen plannen voor inruil, dat moest nog een jaartje wachten, maar ineens zag ik (mijn garage is Suzuki en Mazda dealer) daar de Mazda 2 staan. Wat een plaatje aan de buitenkant. Toch maar eens kijken van binnen. (Was een GT-M uitvoering). Ik kon niet geloven dat een auto in het B segment en van binnen uit kon zien als een zeer luxe C segment auto. Prachtige materialen en alles zo mooi afgewerkt (kunst) lederen bekleding met rode stiksels en carbon look onderdelen. Toch hier volgend jaar maar eens naar kijken ondanks dat het voor mijn lengte eigenlijk een te forse auto was.

Maar het liet mij niet los deze mooie auto, en dan komt toch “de man” weer boven drijven met het gevoel van ikwilhem, ikwilhem, ikwilhem. Dus toch maar eens een afspraak gemaakt om met een goede vriend van mij een proefrit te maken. Dat lukte en zowaar in een automaat. Ik dacht dat ik niet zelf in deze niet aangepaste auto zou kunnen rijden, maar met wat kussens lukte het toch. En wat reed deze “bak” geweldig zeg. Ik had ook mijn vrouw bij me (en geloof het of niet, ze is 1.36) en wilde er van te voren eigenlijk niets van weten, maar ik had al snel door dat ik haar met wat geluk wel over de streep kon krijgen. Dus na de proefrit maar eens om de tafel. Ik ben echt iemand van als ik het wil en doe, dan ook graag het hele varken. Dus een offerte gemaakt voor een GT-M automaat met de nodige toeters en bellen en in die prachtige kleur soul-red. Het bedrag onder de streep kwam echter akelig dicht bij de 26.000 euro uit. Dat was wel even iets boven budget, maar de garage wilde mij blijkbaar graag als klant houden (en ik wilde ook graag klant blijven, echt een super garage) dus ik kreeg echt een bereprijs terug voor mijn alto en de handtekening snel gezet voordat de verkoper zich zou bedenken. Helaas kwam toen wel de teleurstelling, vijf tot zes maanden levertijd. Oeps. Maar elk nadeel heeft ook een voordeel en ik kon vijf maanden extra sparen zodat de financiele pijn bij aflevering wat minder pijnlijk zou zijn.

Na 4 maanden (De verkoper had via een wisseltruuk de levertijd met 6 weken weten te verkorten) was de auto er. Helaas zou het nog twee weken duren omdat de auto eerst bij een speciaal bedrijf moest worden aangepast voor zowel mij als en mijn vrouw. Maar op 13 oktober was het dan zover. Ik kon kiezen om de auto om 9.00 of 15.00 op te halen. Tja makkelijke keus toch ??? De aflevering ging (zoals ik bij Kreijne gewend was) zeer vriendelijk en uitgebreid. Om 10.00 kon ik dan zelf wegrijden. Wat een heerlijk gevoel zeg. We hadden deze dag wat dingetjes te regelen op diverse adressen dus een perfecte dag om vooral de bredere en langere afmetingen aan te voelen. Ik was daar al snel aan gewend, mijn vrouw had er iets meer tijd voor nodig. Ik had als optie ook gekozen voor de achteruit rij camera en dat werkt perfect. Wel even wennen om er op te vertrouwen maar ik heb daar geen spijt van.

Mijn algemene indruk is na een paar weken dat ik echt een fantastische auto heb gekocht. Hij is echt lekker pittig en vooral ontzettend stil van binnen. Nu kom ik uit een Alto en dan is elk andere auto uit een hoger segment natuurlijk “pittig” ik weet dus dat er ook mensen zijn die er anders over denken, m.a.w. het zal zeker niet de rapste auto zijn in het B segment. Maar ik had al binnen een week mijn eerste bekeuring voor een snelheid overtreding binnen, dat was me al in geen 20 jaar meer overkomen. Je zit dus snel ongemerkt op een te hoge snelheid, maar dat gevoel heb je dus echt niet. Als ik met de Alto richting de 120 kpu ging dan kreeg je het opstijg gevoel, in de Mazda krijg ik dat gevoel bij 155 nog niet eens (harder durf ik niet eens te gaan). Fantastisch dus. Ook het comfort is echt super. De stoelen zitten heerlijk en hebben voor ons een heerlijke korte zitting (Wat andere mensen, en begrijpelijk, als een nadeel zien). De stoelverwarming maakt het zitten in deze stoelen helemaal af. Ook het stuur is door dat het in hoogte en diepte is in te stellen in een voor ons prima houding te zetten. Enige minpunt is dat de bijrijders stoel niet in hoogte te verstellen is. Wij hebben ook deze stoel omdat we beide dus erg klein zijn laten verhogen zodat mijn vrouw tijdens een lange rit ook iets meer ziet dan alleen boomtopjes. Het nadeel van deze aanpassing is dat iemand anders op deze stoel dus niet echt comfortabel zit en het gevaar van een nekhernia is na een rit van twee uur is zeker aanwezig. Maar dat komt niet zo vaak voor en daarnaast koop ik een auto voor mijzelf en mijn vrouw en niet voor andere bijrijders. Die passen zich maar lekker aan of gaan maar achterin zitten. Over achterin zitten gesproken. De ruimte is best wel redelijk, maar de zit is wel erg diep. Maar goed, wij zitten nooit op de achterbank, dus kan daar niet zo mee zitten.

Dan de kofferbak, ja dat is wel even een “dingetje” hij is erg diep en heeft een hoge til drempel. Dat is voor kleine mensen niet echt handig. Daar komt bij dat ik ook rugpatient ben en niet hoog kan tillen. Dus dat is wel een nadeel, maar gelukkig laten wij onze boodschappen thuis bezorgen (Heerlijk hoor die picnic thuis bezorg supermarkt in Amersfoort) en gebruiken we de kofferbak niet veel, en als ik hem nodig heb, is er altijd wel iemand die even wil helpen. Kortom, wel een min puntje maar geen echte ramp.

Dan de snufjes. Tja wat moet ik daar nog over zeggen. Echt geweldig. Het MZD systeem van Mazda is echt geweldig (ook al weer zoiets, in welke andere auto in het B segment vind je zo’n mooi bediening paneel tussen de stoelen) Wijst zich vanzelf, en alles werkt makkelijk en je hebt het systeem snel door. Wat mij wel opvalt is dat de navigatie soms een erg (voor mijn gevoel) onlogische route kiest. Waarom stuurt hij mij de snelweg af, om vervolgens 10 km door een paar dorpjes heen te gaan en vervolgens weer diezelfde snelweg op te sturen. Heel vreemd, dat deed mijn Clarion navigatie in mijn Alto beter.

Ik vind het “witte lijnen waarschuwing systeem” ook erg handig. Ondanks de aanpassingen zitten wij nog steeds vrij laag in de auto en ik wil daardoor nog wel eens iets te veel naar links te gaan rijden. Dat wordt nu gelijk afgestraft met een irritante piep of dreigende lage brom (afhankelijk wat je instelt). Werk geweldig. Ook de blind spot warning heeft me al een keer behoed voor een spannende afloop van een inhaal moment. Dat werkt dus ook erg goed. Dan de automatische verlichting. Deze heb ik altijd op automatisch staan met groot licht. Ik had met name over de automatische groot licht optie wat gemengde gevoelens, maar het werkt perfect. Hij schakelt op donkere weken keurig aan en schakelt bij een tegenligger ruim op tijd weer uit. Althans ik ben nog geen knipperende tegenliggers tegengekomen. De regensensor vind ik wat minder, hij doet wat hij moet doen (de regen wissers aan zetten als het regent) maar soms veel te snel (bij een paar drupjes) en soms veel te laat, als ik al bijna niets meer zie (bij wijze dan natuurlijk). Ik heb begrepen dat dit komt doordat het sensor gebied vrij klein is. Ik heb ook gekozen voor het driverpack (waar een aantal van reeds genoemde snufjes deel van uit maken) en dus ook het key-less systeem zit op deze auto. Daar ben ik echt heel erg blij mee. Gewoon het zendertje aan je huissleutelbos en zodra je binnen de 70 cm (geloof ik) van je auto bent kun je de deuren openen. Geen gedoe meer met een sleutel in het contact om de motor te starten, maar gewoon op de start engine knop drukken. Als je de auto verlaat, hoor je eerst een piepje, en een paar stappen verder een 2e piepje. Op dat moment klappen ook de spiegels netjes in (Ja ik zei het al, als ik er voor ga, dan graag het hele varken, dus ook dit is een extra optie). Erg gaaf ook om te zien.

Ik rij nu inmiddels 2 maanden met de Mazda en 2.500 km op de klok. (Wij rijden ongeveer 12.000 km per jaar) en dan moet ik toch wel zeggen dat ik een erg goede keuze heb gemaakt. Wat me helaas wel tegenvalt is het verbruik. Iedereen roemt het lage verbruik, en hoor getallen van 1 op 20 en nog wel beter, maar ik kom niet hoger dan 1 op 14 a 1 op 15. Zal best aan mijn rechtervoet liggen en het feit dat ik voor 75% woon-werkverkeer “doe” van 5 km. Dus erg veel korte ritjes. Maar mijn kleine Alto deed het niet veel beter, dus ik ben inmiddels wel gewend aan dit vrij hoge verbruik en heb mijn maandelijkse brandstofbudget gelukkig niet hoger bij te hoeven stellen.

Ik zal over een tijdje hier mijn langere termijn ervaring ook vermelden.

Update 4 maanden in bezit.

Inmiddels de auto 4 maanden in mijn bezit en de teller staat op ruim 3.200 km. Ik rij dus niet veel kilometers, zeker in de winterdagen niet. dat beperkt zich echt tot wat woon-werk verkeer en in het weekend met mijn meisje eens ergens naar toe. Ik dus niet zo weinig omdat de auto tegen zou vallen. Integendeel. Ik word elke dag vrolijker van mijn rode maatje. Ik kan door mijn toch wel brakke lichaam erg slecht tegen kou en ik ben dus echt heel blij met de verwarmde stoelen. Eigenlijk ben ik nog geen enkel noemenswaardig probleem tegengekomen. is er dan echt niets negatiefs te melden. Zekers wel, want de ideale bestaat niet (net als de ideale vrouw). Ik zal de min puntjes opnemen.

Wat ik mis

1. Jammer dat er geen stuurverwarming is.
2. Ik zou graag adaptief cruise control willen hebben
3. Jammer dat de bijrijders stoel niet in hoogte versteld kan worden. Omdat mijn meisje net als ik erg klein is, hebben we de stoel 9 cm laten verhogen. Voor haar prima, maar niet prettig als er eens iemand anders op deze stoel wil zitten. Maar ik heb de auto natuurlijk voor mezelf en mijn meisje gekocht en niet voor de collega die eens een keer meerijd. Die riskeert maar een nekhernia of gaat maat achterin zitten.
4. Apple carplay (Zo heet dat toch) maar ik heb begrepen dat dit wel in een volgende update zit.

Wat ik storend vind.

1. Geen waarschuwing als de antivries bijna op is, terwijl er wel een lampje voor is en het ook in de handleiding staat. Het is natuurlijk net op als je het nodig hebt (Pekel is niet fijn op je voorruit).

2. De ramen met name de bestuurskant zitten erg snel vastgevroren aan de rubbers. Ik moet nu vaak echt pielen om hem los te krijgen. Voor mij belangrijk omdat ik ons parkeerterrein op moet rijden met een pasje. Nu moet is vaak de auto stilzetten, uit de auto stappen pasje voor de laser houden, de slagboom gaat omhoog en snel weer instappen. En dat is bij nu eenmaal wat lastiger.

Ik heb nu een prijs opgevraagd voor het inbouwen van een standkachel, dan is de auto lekker warm als ik instap en de ruiten ontdooid en de ramen niet meer vastgevroren. Ik hoor dat de prijzen tussen de 2.000 en de 2.500 liggen. Gaat dus even een nadenkertje worden.

Ik zal over 2 maanden wel weer een update plaatsen

Update 23-12-2017 km stand 8.750

Tja, ik zou al na 2 maanden een update plaatsen, maar omdat er eigenlijk weinig te melden viel, niet gedaan.

Inmiddels heb ik de M2 nu 14 maanden en heeft hij zijn 1e beurt achter de rug (275,--). Geen bijzonderheden gemeld, en de dealer heeft ook geen bijzonderheden gevonden.

In de afgelopen 14 maanden heb ik ook geen enkel probleem of irritatie puntje kunnen ontdekken. Ja, of het zou de achterbank moeten zijn. Inmiddels al wel wat meerijders in de M2 gehad en iedereen vind de achterbak extreem laag zitten. Voor de meerijders inderdaad een irritatie puntje, maar voor mij niet omdat ik natuurlijk nooit achterin zit.

Ik ben dan na 14 maanden dan ook nog steeds ongelofelijk blij met mijn rode M2. Ik ben er zelfs trots op omdat ik nog steeds veel reacties krijg en duimpjes omhoog voorbij zie rijden.

Voor het eerst ben ik dan ook echt bloed zuinig op mijn auto. Hij gaat trouw om de 2 a 3 weken in bad (ja wel de wasstraat) en er zit na 14 maanden nog geen krasje plekje of deukje op/in mijn M2. Al mijn vorige auto's hadden al na een paar maanden de nodige krasjes en plekjes. Dat waren voor mij ook gewoon vervoersmiddelen. Mijn M2 is echt mijn trots en ik loop thuis (echt waar) regelmatig naar het keukenraam om te kijken of hij er nog wel staat en even te genieten van die prachtige rode kleur (waar mijn buurman bijzonder jaloers op is).

Op dus naar zijn 2e beurt eind 2018. Dan zal er (hopelijk) ook wel weer weinig te melden zijn.

De standkachel heb ik trouwens niet laten plaatsen om de simpele reden dat ik het te veel geld vind. Mijn kont is al binnen 1 minuut op warmte door de verwarmde voorstoelen, dus dat geld bespaar ik mooi uit. Misschien binnenkort een vette sportuitlaat en laten chippen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.