Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 750 km |
KM-stand laatst | 98.000 km |
Een nieuwe auto!
- 750 km
Op zaterdag 12 november 2016 ging ik bij een officiële Mazda dealer kijken op ongeveer 150 kilometer afstand van mijn huis. Dit naar aanleiding van mijn zoektocht naar een nieuwe auto voor woon-werkverkeer. Ik start in januari bij een nieuwe baas en hiervoor dien ik iedere dag om en nabij de 100 kilometer af te leggen. Het betreft louter snelweg kilometers. Het werd dus tijd om een auto te zoeken die aan deze vraag kon voldoen.
Ik kwam natuurlijk niet per abuis bij deze dealer terecht. Op internet kwam ik een pracht van een witte Mazda 2 Skyactiv-90 GT-M line tegen. Het betrof een demo auto. Na kort telefonisch met de desbetreffende dealer te hebben gesproken, kon ik langskomen voor een proefrit. Uiteraard was ik zeer enthousiast, want uiteindelijk ben ik gevallen voor deze prachtwagen.
Maar voor het zover was, had ik al bij andere dealers rondgesnuffeld. Zo heb ik bij Toyota gekeken naar de nieuwe Yaris 1.0 VVT-I en bij Opel naar de nieuwe Karl. Daarnaast is er bij VAG ook genoeg te kiezen, echter wil ik geen turbo-motor. Daarnaast heb ik op mijn heen gemerkt dat VAG duur is in onderhoud, maar er ook vooral veel onderhoud gedaan moet worden. Veel onderdelen gaan kapot, die eigenlijk niet kapot horen te gaan, en worden dan, vaak net buiten de garantie, niet onder coulance gemaakt. Ook het TSI debacle heeft mijn doen besluiten niet voor de VAG groep te gaan.
Ik kon moeilijk een keuze maken en al deze auto's hadden zo zijn voor- en nadelen. Veel van de auto's (Yaris, Aygo en Karl) zijn auto's die rond de 14 seconden naar de 100 km per uur optrekken en qua vormgeving niet helemaal mijn smaak zijn. Daarnaast lees en hoor ik verhalen dat dergelijke motoren niet al te zuinig zijn op de snelweg en dat is nou juist het domein waar ik vooral zal rijden. Toen ik las op internet dat Mazda met zijn Skyactiv techniek uit een 1.5 motor 90 pk krijgt, hetgeen nog niet zo bijzonder is, maar wel in combinatie met een auto die in minder dan 10 seconden op de 100 km per uur zit en ook nog eens bij 120 km per uur een verbruik van 1:17 of zuiniger weet neer te zetten. Toen wist ik voldoende. Deze auto is een serieuze kandidaat, ook nog eens good-looking en naar zeggen van velen: hondsbetrouwbaar. Tijd om dus snel een proefrit te gaan maken.
Deze proefrit heb ik uiteindelijk gemaakt in de auto die nu mijn eigendom is. Ik kwam aan bij de dealer, kreeg de sleutels overhandigd en stapte in de auto. Ik ben zelf 1,90m, maar zit voortreffelijk in de auto. De stoelen geven voldoende steun en zijn in een prima zitpositie in te stellen. De auto stuurt sportief, heeft een relatief kleine draaicirkel en is niet te comfortabel geveerd, maar enigszins sportief. Het prachtig vormgegeven interieur, de goede rijeigenschappen in combinatie met een imposante voorkant, een prachtverbruik van 1:17 bij 120 km per uur en de kwaliteit en betrouwbaarheid van het merk Mazda, zijn de doorslaggevende factoren geweest.
Waarom de GT-M line? Tja, ik heb lang getwijfeld over welke uitvoering ik wilde hebben. Ik wist wel zeker dat ik de 90pk variant wilde. 75pk vind ik net te weinig voor alleen maar snelwegkilometers en de 115pk uitvoering werd prijstechnisch te gortig. Ik vind persoonlijk de GT-M line interessant vanwege de mooie knoppen aan de binnenkant van de middenconsole en alle (extra) opties die er op zitten. Deze zijn bij bijv. de TS uitvoering simpelere draaiknoppen. In de GT-M line zijn dit RVS draaiknoppen en dit geeft meteen een meer premium gevoel. Ook heeft de GT-M line mooie 16" velgen, parkeersensoren, climatecontrol, stoelverwarming en navigatie. Juist die laatste opties deden mij doen besluiten dat de GT-M line voor mij de beste uitvoering was.
Dan de kleur. Ik heb nooit een witte auto gehad. Ik heb daarentegen wel altijd een witte auto gewild. "Met een witte blijf je zitten"? Deze gezegde gaat mijn inziens niet meer op. Hedendaags rijden er steeds meer witte auto's rond. Mijn auto heeft een metallic witte kleur en wordt ook wel Snowflake White Pearl genoemd. Vooral de velgen vind ik er persoonlijk goed onder staan.
Uiteraard heb ik nog maar weinig te melden. Ik ga de komende jaren hopelijk veel veilige kilometers maken. Ik zal jullie dan op ook de hoogte houden en proberen iedereen enthousiast te maken om serieus te overwegen een Mazda te kopen. Ik ben zelf 27 jaar en ik heb nooit gedacht een Mazda te kopen. Het staat in mijn kringen toch meer bekend als een ouwe-lullen auto. Volledig onterecht, vooral nadat vele modellen die agressieve voorkant hebben gekregen! Dit heeft, ook naar zegge van Mazda dealer, een hoop jong publiek richting de dealers getrokken. Het eigenzinnige merk, dat niet meedoet met de downsize trend, heeft voor nu mijn hart gestolen.
Tussentijdse update
- 11.000 km
Ik had mezelf voorgenomen om vaker ervaringen te schrijven over deze auto. Liefst maandelijks, maar helaas is dat er niet van gekomen. Wederom ga ik proberen mijzelf aan deze belofte te binden!
Inmiddels staat er 11.000 km op te teller. In die tussentijds is er niets spannends gebeurd, behalve een krakende bijrijdersstoel. De stoel kraakte in het zitgedeelte aan de rechter-onderkant (het zwarte plastic). Hoe of wat is mij niet duidelijk, maar wel dat het probleem inmiddels is opgelost gratis onder fabrieksgarantie. De diagnose was eerst vastgesteld door de Mazda-dealer, maar deze kon het probleem niet direct oplossen. Vervolgens een tweede afspraak gemaakt. Ik kreeg netjes een leenauto mee, de Mazda 3 GTM sedan uit 2017 (p.s. heerlijke auto!). Later op de dag stond de Mazda 2 alweer klaar. De kraak is weg en tot op heden, enkele honderd kilometers verder, heb ik geen geluid meer waargenomen.
Tja, en verder heb ik weinig te melden. De auto rijdt heerlijk, mooie dynamische wegligging en ik heb verder geen onvolkomenheden ontdekt aan deze auto. Het verbruik heb ik niet exact bijgehouden, maar wat natte vingerwerk brengt mij op een verbruik van ongeveer 1:18 met veel snelwegkilometers, alleen rijdend met ongeveer 105/110 km per uur.
Tijd voor een aantal plussen en minnen over deze auto waar IK tegenaan loop:
- de vloermat aan de bestuurderskant is op de plekken waar mijn schoenhak rust al aanzienlijk dunner geworden. Hier ga ik over niet al te veel kilometers doorheen ben ik bang.
- wanneer mijn linkervoet niet wordt gebruikt bij de koppeling, laat ik deze altijd rusten links naast het pedaal. Helaas is dat op tapijt en is er geen stukje rubber of iets dergelijks op het tapijt gezet, wat de staat van het tapijt niet ten goede komt.
- bijrijdersstoel is niet in hoogte verstelbaar (schijnen bijna alle Mazda's te hebben)
Tja, het zijn geen grote onvolkomenheden en daarom vallen ze ook in het niet bij de pluspunten:
+ de 90 pk is zuinig en heeft voldoende kracht voor een auto in deze klasse en uitvoering om goed met het verkeer mee te komen.
+ de handbak schalt formidabel en doet me denken aan een oude MX5 Miata uit 1992 waar ik een tijd in heb mogen rijden.
+ een zeer prettig werkend infotainment systeem voor een auto in deze klasse (hoeveelheid functies, gebruiksvriendelijkheid en prettige bediening).
+ zeer dynamisch onderstel dat goed met je communiceert tijdens het rijden. Je hebt een goed idee wat de auto doet, kan en waar zijn uiterste limiet ligt.
Ik ga het niet over de looks hebben, want dat is nogal subjectief. Maar voor mij is het een geweldig ogende auto.
Tussentijdse update
- 12.700 km
Vorige week heb ik een week vakantie gehad. Door de hoeveelheid spullen die ik in de Mazda moest vervoeren, heb ik beide achterbankdelen, voor het eerst, neer moeten klappen. Na de week vakantie wilde ik de zittingen weer terugklappen, maar 1 achterbankdeel vergrendeld niet. Waarschijnlijk iets mis met de kabel die door de achterbank loopt, onder de bekleding. Voor maandag 19-6-2017 staat een afspraak gepland bij de dealer om dit euvel onder fabrieksgarantie te laten verhelpen. Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang.
Voor de rest presteert de motor naar behoren. Ik heb ongeveer 400ml olie bijgevuld, omdat het oliepijl rond de helft stond. Uit de review van Autoweek, duurtest Mazda 3 meen ik, haalde ik de informatie dat de SkyActiv motor wel een slok olie lust. Vooralsnog vind ik dit geen verontrustende cijfers (al helemaal vergeleken bij mijn vorige auto die 1 liter op 1000km verbruikte).
Voor de rest bevalt de auto prima en ik ben benieuwd wanneer Mazda de firmware voor de auto aanpast, zodat ook Apple Carplay beschikbaar komt. Nieuwe modellen hebben het al, maar wanneer oude modellen worden geupdate, is onbekend. Ik hoop in ieder geval snel!
Op naar 40.000km
- 38.500 km
Ik heb de tik wekelijks autosites als Autoweek en Gaspedaal te bezoeken op zoek naar een nieuwe auto. Echter, blijft het altijd bij kijken. Wellicht klinkt dit mening lezer bekend in de oren. Afijn, nu ik toch op Autoweek aan het speuren ben, kan ik net zo goed een tussentijdse update doorvoeren. En wat voor een, want de kilometerstand is inmiddels ruim verdubbeld sinds de laatste update.
Ik zal beginnen met de conclusie in plaats van het onderliggende relaas dat tot de conclusie leidt: de auto presteert prima, alleen verdomme Mazda wanneer komt Apple Carplay eindelijk beschikbaar? Beloften maar geen daden!
Maar goed, dat neemt niet weg dat ik de auto kocht en wist of had kunnen weten dat er geen Apple Carplay beschikbaar was. Echt reden tot klagen mag ik dan ook niet hebben.
Maar hoe komt het nu, die verdubbelde kilometerstand? Nou eigenlijk betreffen het alleen woon-werk kilometers. Een enkele reis is +/- 45 km, waarvan 35 km op 80 km p.u. wegen zijn. De rest is snelweg. Het gemiddeld verbruik is al een hele poos, volgens de boordcomputer, 5.4l/100km. Dit komt aardig in de buurt van het door mij geschatte verbruik, ongeveer 1:18,5. Dit is met een enigszins sportieve rijstijl van snel op trekken, maar ook vaak lange stukken op de cruise.
Ook ben ik samen met de vriendin in de Mazda naar de Dolomieten gereden augustus 2017 en vanuit daar nog naar San Severino Marche. Toch een flink ritje en vooral in de Dolomieten was het heerlijk sturen met de Mazda. Je merkt dan toch wel dat de 90pk net iets te weinig is. Je moet de auto erg op toeren houden en als je dan iets te vroeg schakelt, valt die gelijk dood. Ik ben benieuwd hoe de 115pk handbak zou presteren in de Dolomieten. Dat moet bijna wel een feestje zijn. Maar deze vakantie, waarin we bijna 4.000km hebben gereden, heeft ook bijgedragen aan de huidige kilometerstand.
In mijn vorige review had ik het nog over het olieverbruik. Dat is inmiddels stabiel; een licht verbruik. Echter, dit mag geen naam hebben. Al met al ben ik erg tevreden. De auto vind ik nog steeds erg dynamisch rijden en het verbruik en de algehele onkosten/verbruikskosten (wegenbelasting - verzekering) vallen mij mee. Daarnaast is het een leuke auto om te zien (okay, dat is subjectief), maar mening ander zegt dat tegen mij. En daar ben ik het natuurlijk volledig mee eens.
Oh ja, tijdens het schrijven van deze review schiet me ineens nog een minpunt te binnen. Aangezien ik geen zin heb om mijn tekst van hierboven aan te passen, schrijf ik het maar in dit stuk. En dat is de prijs van de onderhoudsbeurt(en) van Mazda. Om een hartverzakking van te krijgen. Tuurlijk, een Mercedes of Audi is duur, maar kom op €270,- euro voor een 20.000km beurt. En wat wil je controleren dan? Ok, olie verversen prima incl. filter, maar meer lijkt mij niet nodig. Vind het persoonlijk schandalig. Maar waarom ga ik dan naar de dealer voor onderhoud? Nou, omdat ik anders mijn fabrieksgarantie en wegenhulp verlies en dat is me ook wat waard.
Ach ja, we blijven lekker rondrijden en binnenkort een afspraak plannen voor de 40.000km beurt.
63000 km and going
- 63.000 km
Ongeveer 10 maanden na mijn laatste update vond ik het tijd om weer wat van me te laten horen. Nouja van mij, vooral van de Mazda.
Waarom nu pas een update?
Eigenlijk omdat er niets bijzonders valt te melden. De auto heeft inmiddels in 10 maanden tijd ruim 23.000 kilometer probleemloos afgelegd.
Vandaag is de auto naar de lokale Mazda dealer geweest voor zijn derde 20.000 km onderhoudsbeurt. Zoals gebruikelijk heb ik de auto om 08:00 uur voordat ik na me werk ging bij de dealer afgezet. Aldaar kreeg ik een leenauto mee (overigens tegen betaling) en stond de auto om 17:00 uur weer klaar. De totale kosten zijn ongeveer 850,00 euro. Een hoop geld vind ik. Daarom doe ik, ook hier, mijn beklag over die onderhoudsprijzen van Mazda. Maar wat is voor dat geld dan gedaan?
- Kleine onderhoudsbeurt conform brochure
- 2x zomerbanden vervangen (de standaard Toyo's voor deze uitvoering)
- Remblokken voor vervangen
Sommige zullen zeggen dat het mee valt, sommige zullen het met me eens zijn. Wat er ook van zij, de auto op zichzelf genomen is een prima auto met relatief lage verbruikskosten (o.a. wegenbelasting a 25,- p.m. en verzekeringstechnisch). Het gemiddelde verbruik, als ik de boordcomputer moet geloven, is 5.2l/100km. En dat over ALLE 63.000 gereden kilometers, aangezien ik me boordcomputer nooit heb gereset. Hoe haal je een dergelijk verbruik?
- Als het even kan de cruisecontrol gebruiken
- Alleen in de zomer met airco rijden, anders nooit
- Start en stop systeem staat niet altijd aan (zou dus nog zuiniger moeten kunnen)
- Veel 80km per uur wegen woon/werk en op snelwegen rond 110 rijden.
Ik heb met tijd en wijle een sportieve rijstijl. Als ik me wat meer zou inhouden zou ik met gemak 4.5l/100km moeten kunnen halen.
Na deze kilometers ga je je auto ook beter kennen. Zo kom je achter een aantal bijzonderheden.
- Wanneer de blazer op de voorruit staat werkt het start en stop systeem niet. Op de overige blazer standen werkt het wel. Je moet dus onnodig switchen van blazerstand.
- Wanneer de blazer op de voorruit wordt gezet, slaat de AC aan. Persoonlijk vind ik dit hoogst irritant omdat ik deze nooit nodig heb en om het start en stop systeem te kunnen gebruiken, vaak switch tussen de blazerstanden van de auto.
- Soms duurt het lang voordat het navigatiesysteem de telefoon heeft gesynchroniseerd. Ook de waarschuwing bij opstarten blijft soms (onnodig lang) in beeld.
- Het is achterin voor passagiers toch wel ERG krap hoor! Vooral als je, zoals mij, 1.90 bent dan moeten je volledige benen geamputeerd zijn wil je comfortabel zitten.
- Om het raam aan de bijrijderskant naar beneden te kunnen doen (of hoog) moet je het knopje ingedrukt houden (geldt overigens ook voor de achterramen, behalve de rijderskant). Het gaat dus niet automatisch.
- De kofferbakverlichting achterin is zeer matig.
- De banden maken veel herrie (bandgeruis). Schijnt aan type band te liggen. Omdat de banden mij bevallen, erg veel grip, heb ik ze bij de 63.000 km beurt toch weer laten monteren (dus ja ik mag eigenlijk niet klagen).
- De motor heeft toch wel erg weinig koppel en moet echt op toeren gehouden worden. Je kunt er een prachtig verbruik mee halen, maar soms wou ik toch wel dat ik wat meer koppel had.
- De zittingen van de stoelen kunnen niet worden "uitgeklapt" of worden verzet, zodat je meer ondersteuning krijgt in je kuiten. Ik ben behoorlijk lang en met die korte zittingen is het toch wel vervelend en vermoeiend om lange stukken te rijden.
- De vloermat van de bestuurderskant was na 55.000 km ongeveer al versleten bij de voeten. Er zit al een gat in. De mat is niet verdikt op de plek waar je je voet neer zet als bestuurder.
Het lijkt zo een hele lijst, is het misschien ook, maar toch zijn het geen schokkende zaken. Wellicht ben ik een zeikerd, het zij zo. Al met al tevreden met de Mazda, anders had ik deze sterren ook niet toegekend! Geen enkele auto is perfect.
84000 km (4de onderhoudsbeurt)
- 84.000 km
Traditiegetrouw werk ik deze pagina bij als er iets te melden valt over de Mazda of wanneer er een onderhoudsbeurt heeft plaatsgevonden. Voor nu is dit laatste het geval. De vierde onderhoudsbeurt (80.000 beurt) stond op het programma. De interval van onderhoud bij deze Mazda 2 is 0-20.000 (kleine beurt), 20.000-40.000 (grote beurt), 40.000-60.000 (kleine beurt) en 60.000-80.000 (grote beurt). Daarbij kan het zijn dat specifiek onderhoud/vervanging van specifieke onderdelen noodzakelijk is.
Het onderhoud heeft vandaag, 23 oktober 2019, plaats gevonden bij de lokale Mazda dealer. Ongeveer 1 maand voorafgaand aan deze dag, begon het controlelampje van de bandenspanningsmeter te branden. Oftewel, een band kon lek zijn (spanning checken) of er is sprake van een storing van dit systeem. Na een feitelijke constatering dat de banden nog steeds de juiste spanning hadden waren, was dat laatste het geval. Doorrijden tot het onderhoud zou plaatsvinden kon dus. Dat heb ik dan ook gedaan en vandaag is de foutmelding in het display van de auto verholpen. Er heeft een reset plaatsgevonden.
Het spontaan en zonder reden geven van een melding dat de bandenspanning niet op orde zou zijn is de enige (foutieve) melding die ik tot dusver heb gehad (en dus het eerste mankement; hoe gering van betekenis dan ook). Verder rijd ik al 84.000 km probleemloos met de Mazda.
De oplettende lezer zal het mogelijk zijn opgevallen dat de afgelopen maanden de kilometers die per maand worden gereden gemiddeld aanzienlijk zijn toegenomen. Naar verwachting zal ik ongeveer 45.000 km per jaar gaan rijden. De kilometers die ik met de Mazda maak zijn naar verhouding erg goedkope kilometers. Liever zou ik een andere, meer comfortabelere, auto aanschaffen. Maar omdat de Mazda het mogelijk maakt goedkoop kilometers te slijten, twijfel ik hier sterk aan. Vooralsnog zal ik dus gewoon blijven rijden in de Mazda, met alle liefde en plezier.
Wanneer er weer ontwikkelingen zijn, waarschijnlijk de 100.000 km beurt, dan horen jullie weer van me.
Auto verkocht!
- 98.000 km
Aan alles komt een eind. Zo ook tussen mij en me vertrouwde Mazda. Met een kilometerstand van omstreeks 98.000 is deze verkocht aan een gezin dat er hopelijk nog veel plezier van gaat beleven! Twee dingen wil ik dan natuurlijk bespreken:
- de nieuwe auto;
- een terugblik.
De nieuwe auto
Daar kunnen we kort en krachtig over zijn. Het is een leaseauto geworden. De Mazda reed ik privé en nu rijd ik me auto zakelijk. Het is een Tesla Model 3 Long Range AWD geworden in de kleur Donker Grijs. Het zal vast een exotische naam hebben, uiteindelijk is het donkergrijs/antraciet. Ook van deze auto zal ik op Autoweek een review gaan bijhouden!
Een terugblik
Als ik terugblik moet ik haast wel oordelen dat het een zeer gebruiksvriendelijke auto is die sportief oogt en stuurt. Ergonomisch zit de auto zeer goed in elkaar. Het navigatiescherm is hoog geplaatst en de draaiknop went erg snel. Veel veiliger dan een groot aanraakscherm zoals bijv. in Volkswagen (die ook nog lager is geplaatst) of in een Tesla. Ik merk dat ik in de Tesla veel meer ben afgeleid dan in de Mazda. Dus dat heeft Mazda goed voor mekaar.
De motor klinkt erg stil en verbruikt nauwelijks olie. Alleen toen kort na aflevering, de eerst 10.000 km, was het olieverbruik wat hoger. Maar dat was slechts 0,5L wat ik heb hoeven toevoegen. Daarna is het nooit meer voorgekomen.
Verder is het een zeer zuinige auto die vanwege zijn beperkte gewicht slechts 25,00 euro wegenbelasting per maand kost. Het onderhoud is voor mijn gevoel aan de dure kant en de onderhoudsfrequentie is best hoog. Maar dat schijnt vaker te zijn bij Japanners. Wellicht dat de levenscyclus van deze auto ook hoger is dan van Duitse modellen.
Natuurlijk zijn er ook zaken waarop je bedacht moet zijn. De zittingen zijn kort (typisch Japans) en dat kan vermoeiend zijn op lange ritten en/of als je lange benen hebt zoals ik. Verder is de dode hoek best aardig en maken de banden veel herrie. De isolatie is ook beperkt, waardoor als je aan het bellen bent in de auto men op straat jouw gesprek volledig kan volgen. Dat merk je ook als je de deuren dicht gooit. Het voelt redelijk blikkerig. Al met al geen onoverkomelijke dingen, maar ben je er bewust van als je een auto koopt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.