Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 82.000 km |
Eerste ervaring en uitrusting
Na een bezoek aan de showroom van de Mazda-dealer besloot ik deze Mazda 2 aan te schaffen. De beslissing was snel gemaakt vanwege de rijke uitrusting en de fijne rijeigenschappen die de auto biedt. De kleur rood sprak me direct aan – een opvallende en frisse kleur die ik nog nooit eerder had gereden. De Mazda 2 voelt compact en wendbaar aan, ideaal voor zowel stadsritten als langere ritten.
Dit model betreft de Mazda 2 Skyactiv-G GT-M met een krachtige motor van 90 pk, gekoppeld aan een zeer fijne handgeschakelde versnellingsbak die zorgt voor direct en soepel schakelen. De auto is rijk uitgerust met een aantal opties die in 2015 als bijzonder luxe werden beschouwd binnen het B-segment. De automatische airconditioning houdt het interieur op een ideale temperatuur zonder handmatige aanpassingen, wat bijdraagt aan een comfortabele rit in elk seizoen. De verwarmbare voorstoelen zorgen op koude dagen voor extra comfort, wat in compacte auto’s destijds een zeldzame optie was.
Ook heeft de Mazda 2 een automatisch botswaarschuwingssysteem dat ingrijpt om aanrijdingen te voorkomen, wat voor extra veiligheid zorgt. Tijdens lange ritten biedt de cruise control gemak door een constante snelheid te handhaven zonder dat ik steeds het gaspedaal hoef in te drukken. De LED-koplampen zorgen voor optimale zichtbaarheid, wat extra veiligheid biedt tijdens het rijden in het donker, en geven de auto een moderne uitstraling.
Bovendien zijn er slimme automatische functies zoals een regensensor en automatische verlichting die zich aanpassen aan het weer en de lichtomstandigheden, wat betekent dat ik me volledig kan concentreren op de weg. Met de toevoeging van Apple CarPlay is het makkelijk om mijn telefoon te koppelen voor navigatie, muziek en berichten, wat het infotainmentsysteem gebruiksvriendelijk maakt en een moderne uitstraling geeft. De keyless start-functie, waarmee ik de auto kan starten zonder de sleutel in het contact te steken, was in 2015 een bijzonder luxe optie in dit segment en biedt veel gemak. Tot slot klappen de buitenspiegels automatisch in wanneer de auto op slot gaat, een praktische functie die voorkomt dat ze beschadigd raken in krappe parkeersituaties.
Deze uitgebreide optielijst laat zien hoe compleet en luxe deze Mazda 2 Skyactiv-G GT-M is uitgerust, zeker voor een B-segmentauto uit 2015. Het is een compacte auto die verrassend veel comfort, moderne technologie en rijplezier biedt, ideaal voor zowel dagelijks gebruik als lange ritten.
Update na 4 jaar
- 25.000 km
De eerste drie jaar is mijn Mazda 2 vooral als tweede auto gebruikt en heeft hij relatief weinig kilometers gemaakt. Inmiddels heeft de auto zo’n 12.000 kilometer op de teller en voldoet hij nog steeds uitstekend. Vanaf dit moment zal hij vaker ingezet worden voor zowel korte als lange ritten. Ik zorg goed voor de lak door hem wekelijks met de hand te wassen en elk kwartaal in de wax te zetten, wat de rode kleur in topconditie houdt. Dit trekt veel positieve reacties.
In augustus 2019 had ik al vier jaar in de Mazda gereden, en de kilometerstand was opgelopen tot 25.000. Ondanks de bescheiden krachtbron blijkt de auto verrassend snel voor zijn gewicht van 950 kilo. Hoewel de motor in eerste instantie misschien wat rustig lijkt, komt de kracht goed naar voren wanneer er meer toeren gemaakt worden. De 90 pk en 148 Nm koppel zijn ruim voldoende om vlot te accelereren en geven voldoende trekkracht voor lange ritten. Dit jaar is de Mazda ook gebruikt voor diverse langere trips, waaronder een wintersportvakantie naar Oostenrijk. Zelfs met volle bepakking bleek 145-150 km/u op de autobahn geen enkel probleem te zijn. Het geluidsniveau bleef daarbij verrassend binnen de perken en het gemiddelde verbruik kwam uit op een zuinige 6,2 liter per 100 kilometer.
Tijdens de laatste onderhoudsbeurt kwamen er geen problemen naar boven, en er was ook geen sprake van olieverbruik. De auto, uitgerust als GT-M, heeft luxe functies zoals automatische climate control, elektrisch inklapbare spiegels, en automatische licht- en regensensoren, die allemaal het rijcomfort verhogen. De Mazda blijft betrouwbaar, praktisch, en bovenal plezierig in het gebruik – een auto waar ik nog steeds erg tevreden over ben.
Mazda en coronavirus
- 48.000 km
Ondanks de coronapandemie heeft mijn Mazda het afgelopen jaar toch behoorlijk wat kilometers gemaakt. Het jaar begon sterk met een rit naar Oostenrijk voor een wintersportvakantie. De auto hield zich uitstekend, zelfs met zware sneeuwval. De winterbanden maakten het rijden door verse sneeuw van zo’n 20 centimeter moeiteloos en gaven veel grip, wat het rijden veilig en comfortabel maakte.
Na deze reis stond de auto door het vele thuiswerken wat langer stil, maar in de zomer kon hij weer volop aan de slag voor een autovakantie naar Spanje. Met temperaturen rond de 35 graden bleek de airco goed te presteren, en de stoelen bleken comfortabel tijdens de lange ritten. In drie weken heb ik zo'n 4500 km afgelegd. Bij thuiskomst had de Mazda nog steeds geen olie verbruikt, wat opnieuw bevestigt hoe betrouwbaar hij is. Wel viel me in de weken na thuiskomst op dat de airco niet meer goed koelde. Een bezoek aan de garage wees uit dat de condensor lek was. Gelukkig werd dit onder garantie vervangen en heb ik meteen Apple CarPlay laten inbouwen. Dit geeft een moderne uitstraling aan het infotainmentsysteem en maakt het gebruik ervan een stuk gebruiksvriendelijker.
Het gemiddelde brandstofverbruik ligt op ongeveer 5,8 liter per 100 kilometer, zonder dat ik bewust zuinig rijd en met een vlotte rijstijl.
In de herfst is de Mazda opnieuw ingezet voor een korte vakantie naar Oostenrijk, waar ik onder andere de beroemde Grossglockner-pas heb gereden. Dit is een 48 kilometer lange bergpas die eindigt in Heiligenblut, met onderweg maar liefst 36 haarspeldbochten en een stijging naar ruim 2.500 meter hoogte. Het prachtige uitzicht en de uitdagende bochten maakten deze rit tot een waar genot. De auto bewees hier nogmaals zijn uitstekende wegligging en het plezier dat hij biedt in bochtige bergwegen.
Bij thuiskomst heb ik de auto grondig gewassen en opnieuw in de wax gezet, zodat hij er weer perfect uitziet.
Verder overweeg ik om de auto te tunen om het vermogen iets op te schroeven. Ik las online dat mijn Mazda’s motor te chippen is naar 128 pk, een toename van 38 pk. Dezelfde motor wordt ook geleverd met 115 pk, en ik vraag me af of er verschil zit in de motoren of dat ze eigenlijk identiek zijn. Ik ben benieuwd of andere eigenaren hier ervaring mee hebben en of deze toename merkbaar verschil maakt in het dagelijks rijden.
Mazda Update: Brandstofkeuze, Onderhoud en Nieuwe
- 59.995 km
Sinds de invoering van E10-brandstof in Nederland in 2021 ben ik overgestapt op premium benzine, wat eigenlijk nog steeds E95 is. Aangezien ik door de coronapandemie weinig rijd, blijft de auto goed bewaard; hij start altijd soepel zonder haperingen.
In juli 2021, met een kilometerstand van 49.000, heb ik een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren ter voorbereiding op de zomervakantie. Hierbij zijn de bougies vervangen, het interieurfilter vernieuwd, en is de airco grondig gereinigd. Ook heb ik twee nieuwe Toyo-voorbanden laten monteren. De vorige banden bevielen goed: ze rijden comfortabel en stil op droog wegdek, al merk ik dat ze bij nat weer iets minder grip hebben bij scherpe zijwaartse bewegingen.
In november 2022, bij een kilometerstand van 59.550, heb ik nog enkele praktische aanpassingen laten doen. Ik liet een afneembare trekhaak monteren met een 13-polige aansluiting, die ik gebruik voor onze nieuwe vouwwagen met een maximaal gewicht van 750 kg. Bij een testrit bleek de combinatie stabiel en comfortabel te rijden, zelfs bij snelheden van 100 km/u. De auto heeft ook een kleine onderhoudsbeurt gehad, waarbij alles nog in uitstekende staat bleek te zijn.
Een zeer betrouwbare metgezel
- 82.000 km
Het afgelopen jaar heeft mijn Mazda zich weer van zijn allerbeste kant laten zien. Hoewel dit eigenlijk onze ‘tweede’ auto is naast de BMW i4, die van een heel ander kaliber is, biedt de Mazda minstens zoveel rijplezier. Elke rit bewijst opnieuw dat betrouwbaarheid en rijcomfort hand in hand gaan, ongeacht de omstandigheden.
Tijdens de wintersporttrip naar Oostenrijk dit jaar, waar ik rond de 130/140 km/u reed, bleef hij lekker zuinig met een verbruik van slechts 5,7 liter per 100 km. De Mazda liet zich niet afschrikken door de bergen en koude temperaturen, en ook de rit terug verliep zonder problemen. Zoals altijd tank ik uitsluitend Euro 98, en daar gedijt hij nog altijd goed op.
De echte test kwam echter in de zomer, toen we met een vouwwagen van zo’n 700 kg op pad gingen richting Spanje. Ook hier liet de Mazda zien wat hij waard is. Hij reed ontspannen 110 km/u, en in de heuvels moest ik af en toe terugschakelen naar de 4e versnelling. Toch ging dit zonder problemen, mede dankzij het krachtige, atmosferische motorvermogen dat zelfs met de extra lading soepel blijft presteren. Omdat de motor geen turbo heeft, levert hij zijn kracht op een natuurlijker, geleidelijker manier. Dit geeft hem een stabiel en voorspelbaar vermogen, wat het trekken van een vouwwagen extra comfortabel maakt – hij heeft gewoon minder moeite om krachtig en soepel door te trekken.
Met de vouwwagen was het verbruik gemiddeld 6,4 liter per 100 km, wat gezien het gewicht bijzonder netjes is. De airco hield ons lekker koel onder de Spaanse zon, en met Apple CarPlay was het een stuk makkelijker navigeren en muziek luisteren. De Mazda toonde zich weer een echte allrounder die niet terugdeinst voor lange ritten, zelfs met een vouwwagen in de achteruitkijkspiegel. (Heb ook foto's met vouwwagen bijgevoegd)
Uit voorzorg heb ik dit jaar ook een set nieuwe achterbanden laten monteren. De originele banden begonnen wat droog te worden, dus dit was geen overbodige luxe. De Mazda-dealer heeft hem tevens weer helemaal nagekeken tijdens de onderhoudsbeurt, wat ook meteen een jaar extra pechhulp opleverde – al ben ik ervan overtuigd dat ik die niet nodig zal hebben.
Daarnaast staat de auto in een keramische coating, wat het onderhoud nóg makkelijker maakt. Dankzij de coating is vuil eenvoudig weg te spoelen, en hij ziet er na elke wasbeurt weer uit alsof hij net uit de showroom komt. Nog steeds krijgt de auto wekelijks een handwasbeurt, wat vaak complimenten oplevert over de kleur.
Inmiddels staat de teller op 80.000 km, en hij start nog altijd als een zonnetje. Nog nooit heeft de auto moeizaam gestart of gelopen. Zelfs na 8 weken niet gebruiken tijdens een lange vakantie. Ik ben trots op hoe betrouwbaar en plezierig hij blijft rijden. Inmiddels zitten de winterbanden er al weer een tijdje op. Volgend jaar moeten ze vervangen worden.
Op naar de volgende avonturen met de Mazda!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 2
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G GT-M LEDER HEAD-UP CAMERA KEYLESS
- 2015
- 154.910 km

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G TS
- 2016
- 84.398 km

Mazda 2 1.5 Skyactiv-G Luxury 1e Eig,. Dealer Ondh, Navigatie, Apple Carplay/ Android Auto, A. Rij-Camera, Head-Up Display, Lichtmetaal, Stuurverw., Stoelverw. , Cruise Controle.
- 2020
- 61.363 km