Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 2.923 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Aankoopoverwegingen
- 2.920 km
Na onze vakantie op Karpathos bleek er ingebroken te zijn in onze woning. Als kers op de slagroom werden daarbij onze beide auto's gestolen (Spacestar 2016 en Alto 2010).
Omdat beide auto's niet binnen 30 dagen werden teruggevonden werden we verplicht tot het zoeken naar vevangende auto's.
Omdat de Spacestar niet voldeed aan mijn verwachtingen (zijwindgevoelig
en teveel windgeruis) moest het wat anders worden.
De Alto van mijn vrouw had een automaat waardoor ik enthousiast werd over het rijden zonder koppelingspedaal.
Voor de aankoop van de Spacestar had ik al een lijstje gemaakt van auto's die ik wel wilde hebben. Mijn vrouw vond dat ik nu maar eens bij mijn topfavoriet moest beginnen, de Mazda 2 dus.
Sinds Autoweek (2014) in Lelystad mij liet rijden met de Mazda 3 altijd erg enthousiast over het merk geweest.
Een Mazda 2 moest ook goed rijden. Vraag voorgelegd bij Freeroad in Almere. Daar was een witte 2018 binnengekomen met 42.000 Kilometer op de teller. Mocht ik wel een proefrit mee maken. Al bij de eerste kilometer wist ik al dat ik niet meer in een andere auto hoefde te rijden. Deze 2 pakte mij.
Zoektocht naar een geschikt exemplaar
- 2.920 km
Bij 't Jan Scholten team in Almelo (tot 2005 officieel Mazda dealer geweest en nu onder andere MX-5 Specialist) een titanium flash kleurige GT-m automaat gevonden van September 2015 gevonden. Kilometerstand 2920 kilometer. Eigenlijk nieuw dus. Omdat ik een goed gevoel bij het autobedrijf had (reviews) en de beschrijving van de auto plus de goede verklaring van de lage kilometerstand niet naar Almelo geweest en de auto gekocht van het plaatje en het praatje (lees: e-mail contact)
Levering op dinsdag 20 augustus
- 2.922 km
Op 20 augustus 2019 kon ik de auto ophalen. De auto zag we zo mogelijk nog mooier uit dan op de plaatjes. Alle tijd werd genomen om de auto uit te leggen. Ook het bedijf mogen zien. Niks was teveel. Heel fijn bedijf waar je je echt klant voelt.
Hoe rijdt dat nou?
- 25.000 km
In een woord geweldig. Ik heb gewacht om de review aan te maken om een zo objectief mogelijk te kunnen zijn. Dus niet alleen hosanna maar ook grotere en kleinere kritiekpunten.
In rechte lijn is de auto stevig geveerd en gedempt maar nog niet oncomfortabel. Zelf hou ik hier wel van omdat de auto in bochten zo ontzettend strak op de weg ligt. De grenzen liggen heel ver weg. De besturing is heel direct zonder nerveus te zijn. De Mazda geeft veel feedback.
De Skyactiv 1500 heeft 90pk en 148Nm aan koppel. Klinkt niet als veel maar is ruimschoots voldoende. Het blok is zeer soepel en trekt ook vlot en linear naar hogere toerentallen.
Nu 25.000 kilometer resulteert in een gemiddeld verbruik van 1 op 17,3 waarbij ik niet mijn best doe om zuinig te rijden. De uitersten liggen tussen 1 op 15,2 en 1 op 20,8. Kenschets mijzelf als een vlotte automobilist maar ben geen hardrijder (scoor nauwelijks boetes) maar ga een stoplichtsprint niet uit de weg.
Automaat
- 25.000 km
De Mazda automaat heeft 6 versnellingen en krijgt in de pers nogal wat kritiek. Hij zou ouderwets zijn. Ben ik het niet mee eens.
Normaal gesproken schakelt de bak vlot door waarbij de schakelmomenten best wel voelbaar zijn. Daar zou Mazda wel verbetering in kunnen bereiken. Ook moet je flink doortrappen om de kickdown te forceren. Daarom wilde ik ook een exemplaar met flippers achter het stuur.
Rechts is opschakelen, links is terugschakelen. Daarmee kun je de kickdown mooi ondervangen. De reacties op de input zijn niet supersnel, in het begin moest ik daar aan wennen.
De manuele stand gebruik ik nauwelijks. Nog een kritiekpuntje: op de snelweg schakelt de bak erg snel terug van 6 naar 5. Mij iets te nerveus. Aan de andere kant begrijp ik het wel omdat de fut er in de 6 er echt wel uit is. Mocht je de manuele stand gebruiken en je rijdt op een provinciale weg en je wil een vrachtwagen inhalen? Vergeet niet terug te schakelen (liefst naar 4!) want anders is de reactie op het gasgeven zeer flauw. De bak heeft verder nog een sportstand waarbij de motor later opschakelt. Vermakelijk bij een sprintje.
Afwerking
- 25.000 km
Mazda wordt vaak gezien als bijna premium. Dat kan ik wel onderschrijven. De GT-m versie is er eentje met de nodige luxe, automatische airco, licht-en regensensor, lane departure warning, stoelverwarming (wat een zaligheid!) en de mooie stiknaad op het dashboard. Je voelt je echt door luxe omgeven.
Is er geen kritiek te leveren? Ja toch wel. Als je de achterdeur
van buitenaf opent en de portierhandel weer loslaat hoor je een blikkerig geluid. Kniesoor misschien maar een VW Polo doet dat beter. Wel vallen alle deuren met een solide plof dicht.
Stuurpositie, dashboard en ruimte
- 25.000 km
De stuurpositie is goed in te stellen. Het stuur is in hoogte en diepte te verstellen. De toerenteller is met zon van achteren nauwelijks af te lezen. Verder is het dashboard mooi en overzichtelijk. Een watertemperatuurmeter ontbreekt. De boardcomputer geeft onder andere het gemiddelde verbruik, actuele verbruik, gemiddelde snelheid en de resterende actieradius aan.
Voor de ruimte koop je geen Mazda 2. Met mijn 1meter 81 en zitpositie vrij dicht op het stuur kan ik achter mijzelf zitten maar de ruimte houdt niet over. De bagageruimte is duidelijk groter dan die van de Spacestar maar haalt het niet bij de jongste Clio van Renault. Wel opvallend dat de Spacestar alleen in de bagageruimte het toelegt op de Mazda 2 terwijl de auto toch ongeveer 25 centimeter langer is.
Conclusie
- 25.000 km
Heel fijne auto waar ik elke keer met plezier instap. Rijdt zeer goed en is ook een mooie auto om naar te kijken. Nu met de Corona crisis werk ik vanuit huis en staat de auto door de week stil. Dan verheug ik mij gewoon om vrijdag avond een stuk te gaan rijden en te genieten van deze auto waarvan ik de kritiekpunten met liefde door de vingers zie. Hoop dat deze uitgebreide review helpt bij een eventuele aankoop. Zijn er vragen, stel ze gerust. Zal ze naar eer en geweten beantwoorden.
Onderhoud
- 25.000 km
Op 24 januari 2020 onderhoud laten uitvoeren bij Freeroad. Nieuwe filters, olie, remvloeistof plus een navigatieupdate. €280,- Kan de auto er weer 20.000 kilometer we tegenaan.
De Mazda 2 is net gefacelift. Door een mildhybrid systeem en een extra versnelling op de handgeschakelde versies is de auto weer zuiniger geworden. De automaat moet nog volgen. Waarschijnlijk komt
die versie in Juni.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda 2
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Zo zuinig is de Mazda 2 in de praktijk

Occasion Test: Seat Ibiza (2015) vs. Mazda 2 (2016)

Op zoek naar: Toyota Yaris - Honda Jazz - Mazda 2

Test: Kia Rio - Volkswagen Polo - Mazda 2 - Nissan Micra

Test: Ford Fiesta - Kia Rio - Mazda 2 - Opel Corsa - Renault Clio - Seat Ibiza - Suzuki Swift
