Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 12.756 km |
Klein maar fijn?
- 925 km
De keuze
Dit najaar opzoek gegaan naar een kleinere auto als vervanger van onze Megane estate Tce 130 uit 2011. Mijn vrouw heeft een lease auto (Clio estate) gekregen die nu als gezinswagen dient, dus is de Megane onnodig groot en duur als tweede auto (en ja, het kriebelde weer).
De Clio is een fijne wagen, maar viel af omdat het wel saai is twee dezelfde auto's te rijden. De Twingo in Tce 90 uitvoering is vermakelijk pittig en wendbaar, maar toch iets te klein/onveilig. Had Renault een sterkere motor met handbak in de Captur geleverd, dan was dit ook nog een optie geweest (want ik hou nou eenmaal van schakelen, voor mij onlosmakelijk onderdeel van rijplezier).
Verder nog bij Honda wezen kijken (sentiment). HRV is prachtig maar groter en duurder (en 156 Nm is wel weinig hoor), de Jazz ehm... nou nee (achterzitting staat erg schuin en kwaliteit? Lees edmunds.com). Jammer, maar Honda gaat volgens mij de komende jaren weer een goede/mooie koers varen (nieuwe Civic bijv.). Nu nog niet goed genoeg. Het Mazda van nu lijkt in sommige opzichten op het Honda van eind jaren '80/begin jaren '90. En daar hou ik van.
Mijn shortlist bestond uiteindelijk uit de Mazda's 2 en CX 3 en de Suzuki Vitara. De Vitara is een stoere, ruime no nonsense auto die tegen relatief lage lasten te kopen en rijden is. Wel erg plastic fantastic (net als de Captur trouwens, bij de Clio in Dynamique uitvoering heb ik hier geen last van). Binnen zekere grenzen accepteer ik dit, maar bij een auto die in een nette uitvoering rond de 25 mille kost verwacht ik iets meer (zonder dat ik wil gaan aaien). De CX 3 is kleiner en duurder dan de Vitara, maar zeker ook mooier gebouwd met fraaiere Sky active techniek. De strakkere wegligging, sterkere motor, strakker schakelende versnellingsbak gecombineerd met wat vlottere looks van de CX 3 hebben ervoor gezorgd dat de Vitara van de shortlist verdween. Echter, hadden ruimte en centjes een belangrijkere rol in mijn afweging gespeeld, dan was het de Vitara geworden.
Maar ja, imho ziet de CX 3 er vooral fantastisch uit met de 18 inch wielen, anders komt het ontwerp toch wel over als een boodschappenwagen met kleine wieltjes eronder (no offence, ook dan nog een fraaie auto). En als je de grote wielen wilt, samen met LED verlichting rondom, dan kom je uit bij de GT-M uitvoering (TS+ met 18 inch is dan financieel weinig aantrekkelijk). De CX 3 GT-M kost rijklaar 29 mille wat weer verder afstaat van het idee 'kleiner en goedkoper voor erbij'.
De Mazda 2 dus. Vergeleken met de CX 3 heeft de Mazda 2 minder 'road presence', een kleinere bagageruimte, je zit wat lager en je hebt tot 3000 toeren meer last van het lagere koppel. Ook auto's met kleine turbomotoren lijken dan pittiger (lijken, want je moet natuurlijk toeren maken bij de 2). Ook een centrale plafonniere ontbreekt in de 2 vergeleken met de CX 3. Echter: de Mazda 2 is ongeveer 5 mille goedkoper, verbruikt minder benzine en weegt minder (2 gewichtsklassen minder wegenbelasting). De 2 heeft geen 18 inch nodig om er goed uit te zien: zelfs met 15 inch vind ik het een visueel goed te pruimen karretje. En ik heb 16 inch, al helemaal goed.
De uitvoering
In zekere zin is de 2 dus voor mij een (hopelijk zeer fijn) compromis, want als andere wensen/prioriteiten geen rol hadden gespeeld was het echt de CX 3 in GT-M uitvoering geworden. Om dit compromis zo min mogelijk te voelen was ik opzoek naar de dikste 115 pk uitvoering van de 2. Bij dealer Freeroad in Almere kon ik echter zeer goede zaken doen als ik een complete 90 pk GT-M nog in 2015 zou registreren. Toevallig in de door mij gewenste kleur Titanium flash dus vooruit, dan maar iets minder snel maar goedkoper naar winkels, school en mijn werk.
Bijzonderheden exterieur: Titanium Flash metallic, spatlappen rondom (ik rij regelmatig onverhard en heb geen zin in wekelijks poetsen) en een haaievin antenne (voor de sier). Spatlappen zijn meestal (erg) lelijk, maar deze zijn klein en vallen weinig op.
Bijzonderheden interieur: RVS instaplijsten, alu voetsteun, alu pedalen, rubberen matten, bagagebak en drivers pack.
Ik heb afgezien van de achterspoiler (vind ik pal van achteren niet mooi) en een armsteun voor (zit alleen maar in de weg, de opbergruimte heb ik niet nodig). Gezien de kwakkel winter heb ik vooralsnog afgezien van de montage van winterwielen. Voor komende winter (?) heb ik hiervoor een set MAK Nitro4 ICE velgen met ContiWinterContact TS 850 banden op het oog. Een nadeel van orginele Mazda velgen is de afwijkende maatvoering, waardoor niet alle banden (bijv. Michelin Crossclimates) passen. Mazda doet veel ontwikkelwerk met Toyo, dus kreeg ik van de dealer een set Mazda velgen met Toyo banden geoffreerd. In een test van de ANWB scoorden de winterbanden van Toyo minder op de punten nat wegdek, sneeuw en ijs. Juist.
Onder de streep kost het geheel € 22.375,26 wat nog best een aardig bedrag is voor een b-segmenter. Daar staat tegenover dat je wel een complete auto krijgt met veel moderne (veiligheids-)voorzieningen die zelfs bij menig C-segmenter (nog) niet eens leverbaar zijn. Het is ook goed mogelijk om 4 mille minder stuk te slaan op een 2 o.a. tegen inlevering van wat moderne snufjes.
De verwachtingen vooraf (opgeschreven voordat ik de auto heb gekregen)
Ik verwacht de komende 6 jaar (10.000 - 12.000 km per jaar) zonder grote problemen met een grijns op mijn gezicht rond te kunnen rijden. Mogelijk zijn er kleine kinderziektes bij de veiligheidssystemen of het infotainmentsysteem. Ik zal overwegend binnen de bebouwde kom en over b wegen rijden. Een verbruik van 1:18 zou ik zeer fraai vinden. Buiten de reguliere onderhoudsbeurten om denk ik ook weinig extra aan onderhoud kwijt te zijn. Als ik op € 300 per jaar uitkom ben ik tevreden (als langjarig gemiddelde). Zal de tildrempel naar de bagageruimte een wekelijks terugkerende ergernis worden?
Ik ben nieuwsgierig hoe de voor mij nieuwe systemen (head up display, blind spot monitoring etc.) me gaan bevallen. En hoe gaat dat verder met kaart updates van het infotainmentsysteem nadat de eerste gratis 3 jaar verstreken zijn?
Eerste ervaringen (910 km)
Voordat ik moppers krijg dat ik mijn ervaringen te vroeg deel: ik rapporteer alles van meet af aan omdat ik dat nu het beste me alles herrinner. Verdere updates alleen als er weer wat zinnigs te melden valt. Soms maak ik een vergelijking met de Clio Estate diesel die ik ook regelmatig rij (beide b-segmenters, in sommige opzichten mogelijk appels en peren, het is mijn actuele referentiekader). Reacties die niet op de persoon zijn probeer ik z.s.m. te beantwoorden.
Rijden - T.o.v. zowel de Megane als de Clio valt op hoe fijn de zitpositie in de 2 is in te stellen. Je zit meer in de auto, minder op de bok. De 2 ligt als een blok op de weg, minder windgevoelig dan de grotere en zwaardere Megane. Wel is de 2 stugger, wat je bij verkeersdrempels merkt zonder dat het écht onaangenaam wordt (gewoon drempels met max 40 km/h nemen). T.o.v. beide Renaults met turbomotoren mis je trekkracht onderin de toeren. Tot 2000 toeren gebeurt er weinig, tussen 2000 en 3000 iets, boven de 3000 meer. Een echte 'bite' pas vanaf 3500 toeren en hoger. Logisch. Je leert de schakelindicator te negeren, want 1250 toeren in 5 bij 50 km/h is niet altijd zuiniger dan in z'n 4 bij dezelfde snelheid (tenzij je voor langere tijd een constante snelheid kunt aanhouden op een vlak stuk). Als de motor warm is is het een genot juist hoger in de toeren te duiken. De combinatie van centrale toerenteller (drivers pack), fijne versnellingsbak, zitpositie en motor (heerlijk geluidje vanaf 3500 toeren met extra duwtje in de rug) zorgen ervoor dat ik de 2 bij voorkeur sportief rij. Schakelen van 3 naar 4 ging de eerste 500 kilometer nog weleens moeizaam, nu geen last meer van (inslijten?). De 2 heeft 5 lange versnellingen: dit zorgt er in het begin voor dat je voor je gevoel naar een te lage versnelling moet terugschakelen (soms wel 2 versnellingen terug). De 6 verzetten van de 115 pk uitvoering zijn wat korter, ik kan me voorstellen dat dit voor de sportieve rijd(st)er plezieriger is.
Infotainment - het systeem op zich is redelijk intuitief te bedienen, bovendien een mooie combinatie van touchscreen (bij stilstand), spraakgestuurde menu's en knoppen op de middentunnel. De geïnstalleerde Navteq kaarten zijn serieus verouderd en het updaten is nog niet gelukt (authorisatie lukt niet?). Zaakje voor de dealer om op te lossen. Verder heb ik de stand van automatische volume correctie (harder rijden = harder volume) nog niet ontdekt, dat mis ik wel. Ik zal in een later stadium weleens een uitgebreide vergelijking met R-Link 1 van Renault maken.
Kosten - ik hou een verbruiksmonitor bij. Extra vroeg getankt (32 liter) omdat ik geen zin had tijdens een langere rit langs de snelweg te tanken. Het verbruik van 1:16,98 voor de eerste tank voldoet aan mijn verwachting. Blijf je beneden de 120 (wat ik niet doe) dan kan je 1:18 en beter op de snelweg halen. Volgens de boordcomputer was het gemiddelde verbruik 5,9 liter, dus de afwijking lijkt minimaal. Hulde.
Trivia - Ik ben geen dashboard knuffelaar, maar de materialen vind ik dik in orde (m.u.v. dashboardkastje). Vooral de kunstleren band met rood stiksel over het dashboard en iets soortgelijks op de portieren doet het erg goed. Stoelverwarming is heerlijk (vooral in het begin van een rit bij een koude auto). De binnenspiegel kan in hoogte worden gekanteld. Samen met een lage zitpositie resulteert dit in een uitzicht rondom dat beter is (ook B- en C-stijlen) dan ik gewend ben (Megane 2011/Civic 2007/huidige Clio estate 2015 om een paar te noemen). De A-stijlen zijn dik en ontnemen wel zicht. Verder is de high beam control (drivers pack) i.c.m. de led verlichting zeer plezierig, is het head up display (wederom drivers pack) ook verrukkelijk en ben ik blij dat ik de automatische mirror folding heb besteld. Maar waarom moet ik hier extra voor betalen, net als voor een asbakje?. Fijner dan bij Renault is het instellen van de cruise control: geen stappen van 2 km/h maar gewoon per kilometer, ook in-/uitschakelbaar op het stuur. Jammer genoeg wordt de 2 standaard zonder thuiskomer geleverd (wel een spuitsetje). De EHBO- en noodset/gevaren driekhoek zijn onder de kofferbakvloer verborgen. Ook de parkeersensor achter vind ik wat later piepen dan bij de Megane, dus dat betekent oppassen, wennen en langzamer achteruit rijden.
Voorlopige conclusie - de 2 is een stugge, fijn rijdende, zuinige, redelijk overzichtelijke auto. Alle fabrieksopties voegen echt wat toe, dus als je het je kunt permitteren zou ik voor een zo luxe mogelijke uitvoering gaan.
Update na 1 jaar: klein en inderdaad fijn
- 12.756 km
De 2 heeft zich het afgelopen jaar als een fijne huis-tuin-en-keuken auto ontpopt. Nieuw is een afneembare trekhaak waarop ik mijn fietsendrager kan plaatsen. Niet gekocht bij de Mazda dealer (daar ben je € 750 kwijt), maar bij een lokale specialist (voor iets minder dan € 500).
In het voorjaar ging een storingslampje branden: de bandenspanning was te laag. Na visuele inspectie leek er niets aan de hand te zijn. Lampje ging aan en uit, verschillende dagen mee rondgereden totdat het lampje permanent bleef branden. Toen maar eens de bandenspanning nagemeten en ja hoor, links achter fors minder spanning. Toen de pechservice van Mazda maar ingeschakeld (hier betaal je verplicht voor, dus waarom naar de dealer rijden?) en deze heeft ter plekke een propje in het loopvlak geschoten.
Shoppen loont ook qua onderhoudsbeurt. Een eerste beurt zou bij de Mazda dealer in Hilversum maar liefst € 375 kosten. Dan zou mijn auto ook gewassen worden. Bij de Mazda dealer in Almere heb ik uiteindelijk € 250,92 betaald. Zonder wassen ;-). Nog steeds veel geld voor een kleine auto die net 12.000 km heeft gelopen, maar de verplichte pechhulpverzekering en speciale motorolie kosten natuurlijk ook wat.
Vroeger liet ik binnen het jaar de onderhoudsbeurt uitvoeren uit angst het recht op garantie te verliezen. Navraag bij mijn dealer leerde dat de soep niet zo heet wordt gegeten, dus een aantal weken later was geen enkel probleem.
Een resonantie in het dashboard wordt later onder garantie verholpen. Gaat circa 3 uur tijd kosten. Het schijnt exemplarisch voor te komen bij de 2.
Van winterbanden/-wielen zie ik definitief af. Ik rij hiervoor te weinig/te korte afstanden en het aantal weken per jaar dat je ze echt nodig zou hebben is voor mij (niet voor een zakelijke rijder) op de vingers van 1,5 hand te tellen. Dus geen extra investering van rond de € 750, geen gedoe met twee keer per jaar banden wisselen. Ik zal de zomerbanden wat eerder vervangen i.p.v. deze tot het wettelijk minimum op te rijden.
De 2 is al met al een zeer betaalbare b segmenter om te rijden. Het verbruik komt bij een gemiddelde tot sportieve rijstijl (afhankelijk welke CD - lekker dat dat kan - wordt gespeeld) bij het nodige fileverkeer en korte afstanden uit op ca. 1:19,5 (zie verbruiksmonitor), verzekering is zeer goedkoop, wegenbelasting door het lage gewicht voordelig (gewichtsklasse 850 - 950 kg) en de onderhoudskosten zijn te overzien als je kritisch bent bij welke dealer je dit laat uitvoeren.
Alle eerder genoemde pluspunten blijven overeind. De minpunten zijn ook evident en in de praktijk irritant. De verstopte gordelvergrendeling achterin, de diepe kleine en onhandig van vorm zijnde bagageruimte, 's winters geen centrale of achterin geplaatste plafonniere en de wat ondiepe kaartenbakken in de portieren waar ik met moeite mijn ruitenkrabber in kwijt kan. De kaarten van het navigatiesysteem zijn hopeloos verouderd (vind ik echt niet kunnen), ondanks de update service. Vergeleken met de nieuwe Clio is hij ook sportief gedempt.
"Ok, dus snel inruilen op iets anders?" Mijn antwoord: na een jaar kijk ik de auto nog altijd met een trotse en voldane grijns na als ik 'm heb geparkeerd. Tot nu toe blijf ik onder de indruk van de 2. Zijn minpunten (nu besef ik het pas: het is een hij) zijn hem vergeven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.