Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015) #3

autoreview

Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)

Signalement

Uitvoering2 SkyActiv-G 90 GT-M
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst15.290 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring met de Mazda2

  • 25 km

Maandag 5 oktober waren de nummerplaten geleverd bij de garage en mocht ik dus om mijn Mazda2 gaan. Dit is mijn eerste wagen en reed hiervoor met de wagens van mijn ouders (Nissan Qashqai en Mazda CX-5).

Mijn eerste indruk is nog steeds heel positief zoals de eerste keer dat ik de nieuwe Mazda2 zag staan bij de dealer. Het uitvoeringsniveau komt ongeveer overeen met de GT-M uitvoering maar de naamgeving is compleet anders in België. De volledige uitvoering is:

Mazda2 Play Edition + light pack + leather pack.

Het eerste wat me opviel is de grote spiegels! Ik ben dit gewoon van de auto's van m'n ouders maar m'n zus heeft een Peugeot 206SW en vergeleken daarbij zijn de spiegels echt wel groot. Je zal je best moeten doen om iets niet te zien erin!
De juiste rijpositie vinden is een makkie. De stoel kan omhoog/omlaag, voor/achter en de rugleuning kan ook in stappen ingesteld worden. Tevens kan het stuur omhoog/omlaag en in/uit ingesteld worden. Het stuur is groot voor dit type auto (het is hetzelfde als in de CX-5) maar dat is op zich geen probleem.

En dan de eerste kilometers maken! De boordcomputer gaf aan dat er nog 8 km kon gereden worden maar na enkele minuten stadsverkeer stond de teller op 0 km. Aangekomen bij het tankstation ging er met moeite 39.75 l in de 44 l tank. De reserve brandstof is dus mooi ruim geschat!

Het is even wennen aan de staande gaspedaal omdat je het gevoel krijgt dat deze iets dieper zit dan de koppeling en rem. Hierdoor heb ik de neiging om iets te weinig gas te geven bij het aanzetten en moet ik dit later corrigeren. Dit zal zonder enige twijfel wel wennen. De koppeling is letterlijk boterzacht. Dit is leuk bij filerijden want zo zal je been minder snel vermoeid geraken maar het is ook wel even wennen. In de Qashqai bijvoorbeeld hoef je enkel maar de spanning van je been te halen en de koppeling komt vanzelf op. Bij de Mazda2 heb ik het gevoel dat je bijna zelf je been naar achter moet brengen om de koppeling te laten opkomen. Dit is natuurlijk enkel gevoelsmatig en zal dus ook even wennen zijn.

De versnellingsbak is heerlijk om mee te schakelen. De slagen zijn kort en je kan heel nauwkeurig de versnellingen doorlopen.

Het multimedia systeem zit heel eenvoudig in elkaar en is makkelijk te gebruiken. De opties zijn helder omschreven. Ook de navigatie is duidelijk en het is gemakkelijk dat de GPS de straten die je kruist aangeeft. Zo zal je minder snel een straat voorbij rijden als je er bv nog niet veel geweest bent maar het toch zonder GPS kan vinden.

De comming home/leaving home optie is niet zo heel gebruiksvriendelijk. Hiervoor moet je de lichten op "aan" zetten en niet op automatisch. Anders werkt het niet. Hopelijk wordt dit later toegevoegd met een update.

De ruimte op de achterbank en de koffer is voldoende. Ik ben 173 cm en als ik achter mezelf zit heb ik ruim 10 cm beenruimte. In de koffer kunnen er zeker 2 plooibakken staan en heb je nog plaats over voor misschien een 3e of een pak water/melk oid. Het is dus een praktische koffer maar heeft wel een hoge laaddrempel.

Als ik wat meer kilometers gemaakt heb zal ik deze review aanpassen met het rijgedrag en/of andere zaken die opvallen over navigatie, multimedia of dergelijke meer.

Conclusie (tot nu toe): Ik ben zeer tevreden van de aankoop. De wagen ziet er prachtig uit en is toch praktisch. Door de lange motorkap en korte kont ziet de auto er visueel kleiner uit dan hij in werkelijkheid is.

Sterke en zwakke punten

  • 4.900 km

Met een kleine 500 km/maand is er nog niet veel verschot in de zaak gekomen omtrent het ontdekken van de auto. Vanaf nu zal ik echter 125 km/dag woon-werk afleggen en zullen de km zich sneller opstapelen.

Ik ben nog steeds blij als ik de auto zie staan op de oprit. Ik vind het nog steeds een heel mooie auto om te zien en ben nog steeds overtuigd dat ik de juiste beslissing heb genomen deze auto te kopen.

Het verbruik is gezakt en begint op een niveau te komen dat ik zeer aanvaardbaar vind en zelfs neigt naar de zuinigere kant dan ik had durven denken. Ik heb een normale rijstijl waarbij ik absoluut niet bang ben om het pedaal te vloeren bij het optrekken of het oprijden van de autosnelweg maar dit zie je niet aan het gemiddelde verbruik. De boordcomputer is vrij accuraat en zit er zo goed als altijd 0.1 l/100 km onder het werkelijke verbruik. In stadsverkeer kan je makkelijk 6 l/100 km halen terwijl op 50-70-90 wegen je makkelijk 4.5~4.7 l/100 km haalt. een "record" bij een gemengde 50/70 weg was 4.1 l/100 km!. Mijn dagelijks traject bestaat in de heenreis uit 30 km 50-90 wegen en 30 km autosnelweg en in het terugkeren bestaat het uit 50 km snelweg en 17 km 50-90 wegen. Dit levert een gecombineerd verbruik op van 4.8 l/100 km en vind dit een mooi resultaat. De garage vertelde mij dat de skyactive motor ingereden is rond de 8000 km en dan op z'n normaal verbruik terecht komt.

Wat zijn dan de zwakkere punten? Dit is voornamelijk softwarematig. Zo kan het start-stop systeem niet goed overweg met een situatie waarbij de motor net uitschakeld en je op dat exacte moment de koppeling opnieuw intrapt. Dan start de auto niet en moet de koppeling opnieuw worden ingetrapt. Hoewel dit zeldzaam is, kan het wat ongecoordineerd overkomen naar het overige verkeer.
Het entertainment systeem is goed maar heeft bijvoorbeeld moeite met het sorteren vanop de USB stick en het duurt toch een seconde of 20 vooraleer de USB stick herkend is en de muziek begint te spelen.
Het navigatiesysteem heeft soms ook kuren. Af en toe loopt het mis tussen de locatie van de wagen en de navigatiekaarten. Ofwel rij je consistent naast de weg op een andere plaats dan waar je bent ofwel vind het gewoon compleet niet waar je bent. Dit is meestal op te lossen door de auto af te zetten en opnieuw te starten of door de SD kaart te verwijderen en opnieuw insteken.
Extreem uitzonderlijk crasht het systeem ook wel eens. Zo heb ik de auto aan de kant moeten zetten vlak na het vertrek want het systeem laade gewoon niet in en bleef een zwart scherm vertonen. Na het opnieuw starten van de wagen was het opgelost. Ook heeft het systeem uit zichzelf beslist om 1x de taal te veranderen naar het engels. Na 2x naar Nederlands terug te zetten (1x foutmelding) zag het er goed uit maar waren de favoriete radiostations verwijderd. Geen groot drama maar het zou eigenlijk niet mogen.

Ook de beloofde 1 kaart/kwartaal is niet op orde. De vorige update is van November 2015 en het eerste kwartaal van dit jaar zit er al op.

Al deze zaken kan ik makkelijk relativeren. Het doet niets af aan het rijden van de auto zelf en zullen wel ooit gefixt worden met enkele software updates.

Softwareupdate en accessoires

  • 15.290 km

Na het spreken met de dealer over de GPS die vaak niet werkt heeft hij mij kunnen vertellen dat er een update bestaat voor het multimedia systeem. De update is zo'n 3000 km geleden uitgevoerd en sedert dien heeft de GPS nog geen enkele keer de weg kwijtgeweest of signaal verloren. Het lijkt erop dat de softwareupdate het probleem heeft opgelost.

Gezien ik ook iedere maal bij het parkeren de spiegels inklap, heb ik toen geopteerd om de automatische spiegel inklapmodule te laten installeren. Hier heb ik nog geen seconde spijt van. Het is toch alweer een stap minder bij het uitstappen dat je niet aan de knop moet draaien om de spiegels in te klappen. Gewoon uitstappen, auto sluiten en de spiegels klappen in.

Het enige mankement dat zich heeft voorgedaan is dat de bestuurdersdeur niet meer wou sluiten, zowel niet handmatig als met de sleutel. De kabel die naar de knop in de deur loopt was losgeraakt en zat vast. Hoogstwaarschijnlijk is bij het installeren van de spiegelmodule de kabel niet 100% goed terug gestoken waardoor deze na enkele weken los is gekomen. Gelukkig was het binnen de 15 min opgelost.

De volgende accessoire wordt waarschijnlijk de centrale armsteun. Het lijkt me aangenaam om op lange ritten de arm te kunnen laten rusten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.