Mazda 2 SkyActiv-G 90 GT-M (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-G 90 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 3.200 km |
Eerste ervaringen en Mazda 2 GT-M feitjes
- 3.200 km
Ik heb de Mazda 2 SkyActive-G GT-M nu zo'n 2 maanden in bezit. Ik zal geen uitgebreide review van de Mazda schrijven, maar wat vergelijkingen doen met mijn vorige auto, de Mazda 2 van de vorige generatie. En ik zal wat feitjes melden die je niet zo snel in de brochures tegenkomt.
Net als de vorige keer was mijn enige alternatief weer de Ford Fiesta. Maar het uiterlijk van de Mazda, zowel interieur als als exterieur hebben me toch weer tot de Mazda geleid (eerste keer merkentrouw :-). Het prijsverschil tussen de Ford en Mazda is in de meest complete uitvoering klein (navigatie bij Ford is als €1000)
Allereerst bevalt de auto tot nu toe super. De 1.5 SkyActiv motor is duidelijk krachtiger dan de 1.3hp uit de vorige Mazda 2. Je kan heel duidelijk op 2 manieren rijden. Als je bij lage toeren doorschakelt, kan je goed met het verkeer meekomen en rijdt de auto vrij zuinig (19-20 km/l). De GT-M heeft een schakelindikator. Die duidelijk is afgesteld op zuinig rijden. Deze stelt voor om als je stabiel 60 km/uur rijdt al naar zijn 5 te schakelen. Dat gaat inderdaad goed en je rijdt dan heel zuinig. Maar op het gaspedaal reageert de auto dan niet meer ;-)
Als je flink toeren maakt is de auto behoorlijk snel, de motor maakt een geluid dat me aan DTM auto's doet denken. Tussenversnellingen op de snelweg zijn geen probleem. Maar je moet daarvoor wel terug naar zijn 4 of zelfs 3. Schakelen gaat trouwens zeer soepel.
De auto heeft een duidelijk minder harde vering dan de vorige generatie. Dit gaat iets ten koste van het gevoel met het wegdek. Maar dat heb ik er wel voor over omdat de vorige mazda-2 te hard geveerd was en soms ook klappen maakte als het eind van de vering werd bereikt als je over een verkeersdrempel reed.
De GT-M heeft het MZD connect systeem. Dit omvat een kleuren touchscreen met navigatie, communicatie, entertainment, auto instellingen een een soort apps. Het systeem werkt zeer intuïtief. De zeer dikke (onduidelijke) papieren handleiding heb je niet nodig. Navigatie werkt goed al wou hij me 1 keer in een natuurgebied over het fietspad sturen!? Er zijn 2 USB ingangen. Een 8 gb USB stick met MP3's wordt zonder problemen ingelezen en goed doorzoekbaar weergegeven. Tijdens het afspelen zie je mooi alle info met een plaatje van de albumhoes. Connectie met mijn android telefoon via Bluetooth of USB verliep zonder problemen. De brandstofverbruik app die erbij zit is ook leuk. Het laat je verbruik tijdens deze rit zien in een bar grafiek. Laatste 10 minuten per minuut en daarvoor per 10 minuten.
De andere opties werken zoals verwacht. Automatische airco werkt goed. Automatische verlichting en ruitenwissers ook. Hoewel deze, zoals volgens mij bij alle auto's, wel een overdreven reageren. Je kan het wel een beetje tunen. De LED koplampen zijn zeer krachtig. De dagrijverlichting heeft een U vorm en ziet er leuk uit. Dimlicht is zeer helder wit en zeer krachtig. Cruisecontrol werkt zeer prettig. Eenvoudig vanaf het stuur hoger of lager te zetten. Je kan hem ook tijdelijk annuleren (als je voorganger niet op tijd opzij gaat ;-) en later weer resumen.
Het LDWS (Lane Departure Warning System) doet zijn werk ook goed. Ik heb hem zo ingesteld dat hij een bromtoon laat horen via de speaker. Het klinkt dan alsof je over een ribbelrand aan die kant van de weg rijdt. Je moet netjes richting aangeven bij het veranderen van baan, anders gaat het systeem steeds (onterecht) af. Zeker in het begin heb je dit systeem nodig omdat je de neiging hebt om met het MZD connect systeem te spelen. En voor je het weet dreig je dan in een andere baan terecht te komen :-(
Ik heb het Driver pack niet genomen. Dit omvat o.a. een head up display met de snelheid en navigatie aanwijzigen en dode hoek waarschuwing (en nog meer maar ik weet niet meer wat). Ik vond de head up display niet mooi/functioneel. Het is gewoon een stukje doorzichtig plastic bovenop het dashboard. Let wel op. Als je het driverspack niet neemt krijg je de dashboard layout van de "gewone" mazda 2. Dus niet die met een grote toerenteller in het midden! Dit was voor mij een verrassing toen ik de auto kreeg. Ik had proef gereden in een Mazda 2 GT-M met driver pack en alle foto's van de GT-M laten ook dit dashboard zien. Ik heb nu dus een gewone analoge snelheidmeter in het midden.
De auto heeft geen reservewiel. Bij navraag of die aan te schaffen was, werd er aangeraden gewoon de hulpdienst te bellen bij een lekke band. Deze is bij onderhoud bij de mazda dealer gratis. Ook werd afgeraden zelf met de spuitbus aan de gang te gaan.
Deze Mazda 2 heeft net als de vorige generatie maar 1 nadeel vind ik. En dat is bergvakjes. Er is geen asbakje meer, dus geen plek om klein afval te laten. Je heb tussen de 2 stoelen voorin 2 rondvormige vakje en 1 klein vierkant vakje. Je kan daar maar weinig in kwijt. Zonnebril moet al rechtop staan.
Tot zover mijn ervarigen tot nu toe.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.