Mazda 2 SkyActiv-G 115 Skylease GT (2018)

autoreview

Mazda 2 SkyActiv-G 115 Skylease GT (2018)

Signalement

Uitvoering2 SkyActiv-G 115 Skylease GT
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf36 km
KM-stand laatst156.232 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een dwarsligger

  • 1.300 km

Het is een simpel gezegde: het zijn de dwarsliggers die het spoor recht houden. Achter de meute aanlopen is soms handig, maar je eigen weg gaan is eigenlijk veel leuker. Bood men mij als eerste leasewagen een "gunstige aanbiedingsauto" van Franse makelij? Ik kwam bij een duurdere maar veel leukere Mini uit. Koos iedereen op de afdeling en masse voor de Renault Megane Estate, had ik liever een Alfa Mito. En als iedereen een Skoda of VW als sjoemeldiesel wil, liefst grijs want da's goedkoop, kies ik een driedeurs Seat met de duurste kleur die ik kan vinden.

Kortom: ik ben eigenwijs, dus zocht ik als vierde leaseauto ook een eigenwijze oplossing. Een crossover komt er bij mij niet in: te duur en voor mij onnodig. VAG viel ook af, Skoda en VW word ik niet warm of koud van, Seat Ibiza had misschien gekund, maar ik hoef niet zo nodig aan de downsize turbo. Zoals altijd in een zoektocht naar leaseauto's maak ik een proefrit met een Mini Cooper, en het rijgedrag daarvan is nog steeds uitstekend. Maar dat is helaas alles, het ontwerp bevalt me de laatste jaren niet meer en de prijslijst begint wel laag, maar als je andere stoelen, andere velgen en een ander kleurtje wil stijgt de prijs vrij scherp.

Uiteindelijk zet een Autoweek-test me op het juiste spoor. De multitest waarin de Seat Ibiza en de Ford Fiesta tegen elkaar werden uitgespeeld met wat vulling van o.a. Suzuki, Renault, Peugeot... en Mazda. Ik had de Mazda 2 al in het oog, maar ik kwam nergens info tegen over de 115pk versie. Wel heel veel over de 90pk. Zelfs mn werkgever leek hem niet op de radar te hebben. Pas toen ik er zelf naar ging vragen bleek ook de 115pk te leasen, maar er was nauwelijks vraag naar. Een proefrit in de 90pk was genoeg om een indruk te krijgen en ik bestelde in november vorig jaar een Mazda 2 115pk in Skylease GT trim. Als kleur werd in de showroom nogal veel Soul Red ten toon gespreid, maar dankzij een CX3 in Dynamic Blue die buiten stond, was ik er al vlug uit. "Is die kleur ook op de 2 te krijgen?"

smooth as oil

  • 2.200 km

Eind maart kwam het verlossende telefoontje. De Mazda 2 was binnen. Leen-peugeot heb ik ingeleverd en bij Auto Smolders heb ik de nieuwe auto in ontvangst genomen. Skylease GT is qua uitrusting goed te vergelijken met de Luxury uitvoering, het enige verschil is dat de achteruitrij camera ontbreekt op de Skylease. Voor de rest zitten bijna alle catalogus opties die je kan vinden erin.
- Regen- licht- en parkeersensoren en een headsup display
- Radio met FM en DAB+, plus mogelijkheden tot afspelen van usb sticks, stitcher web radio en bluetooth audio, inclusief carkit en navigatie
- airco, off white leren stoelen (met een stoffen zitvlak)
- veiligheidsopties als lane departure warning, vermoeidheidsherkenning, grootlicht assistent en crosstraffic alert

Na twee maanden in die Peugeot kwam de leren kuipstoel van de Mazda als een hele opluchting. Het kleine stuur leek na het Playstationstuurtje in de Fransman ook bijna een vrachtwagenstuur, maar het wende snel en ligt heerlijk in de hand, met alle knoppen binnen handbereik en bekrachtiging die zich WEL aan je snelheid kan aanpassen, zodat je nauwelijks hoeft te corrigeren. De zit is een beetje in de geest van de Mini's: wat verder naar achter met een langere motorkap en omdat de wielen op de hoeken zitten is de wagen erg wendbaar.

De geest van Mini zit ook in de motorisering, maar dan wel de geest van Mini's met Tritec motor. De 115pk motor van de Mazda heeft een inhoud van 1,5l terwijl de Tritec Mini 1,6 liter had, maar het rijdt bijna hetzelfde als zijn 12 jaar oudere neef: maak flink toeren tot 4000 rpm en ineens slaan die opmerkingen in de tests over "langzamer dan ie aanvoelt" helemaal nergens meer op. De versnellingsbak lijkt rechtstreeks uit de MX5 geïmplanteerd, je klikklakt zo van 1 naar 6 en terug. Smooth is het juiste Engelse woord voor deze auto: hij accelereert gladjes, remt gladjes en zelfs de bediening is dankzij de vele sensoren gladjes te noemen en dankzij de HUD hoef je niet of nauwelijks op je tellers te kijken, alle info van snelheid, routeaanwijzingen en waarschuwingen staat recht voor je neus geprojecteerd.

Dankzij het altijd verrassende Nederlandse spitsverkeer heb ik de eerste weken een aantal sluiproutes moeten rijden, afgewisseld met een paar snelwegritten in het weekend. Als je een downsize turbo gewend bent, verwacht je een giftige acceleratie al tegen de 2000 rpm, met de piek vaak rond 2500. Zoals gezegd, de piek van de 2 ligt rond de 4000 rpm, dus maak toeren en dan komt die acceleratie vanzelf. Het beviel me in de Mini al goed 12 jaar terug en het werkt nog steeds. Wil je wat rustiger rijden, kun je gewoon 2500 rpm aanhouden en je hebt aan de Mazda een reisgenoot die op b-wegen zowel tot feestje als tot zuinigheidswonder kan transformeren, hangt er vanaf hoe diep je het gaspedaal indrukt. Drie tankbeurten heb ik nu gehad, met gemiddeld 1 op 17 en ongeveer 650km per tank ben ik gewoon tevreden, temeer daar ik nog marge over heb (tussen de 5 en 6 liter over als ik ga tanken). De stoelen bieden goede steun en zitten lekker comfortabel, vooral als ik ze net zo diep zet als in de Leon. Armsteun heb ik expres niet gekozen, vanwege de draaiknop die van de MMI-systemen in de Duitse merken lijkt afgekeken. Het zou vanwege het wat bonkige ontwerp van die steun nét in de weg zitten bij de bediening.

Planet Electro

  • 2.200 km

Een apart stukje heb ik gewijd aan de electronica in deze auto. De Mazda heeft een MZD infotainment system met BMW-draaiknop (het lijkt zelfs een zeer getrouwe kopie van het systeem dat ik jaren terug al eens in een gehuurde BMW Z4 tegenkwam), die tijdens het rijden de enige mogelijkheid tot bediening is, het touchscreen werkt alleen als je langzamer dan 7 km/h rijdt. Bluetooth verbinding naar de telefoon ging prima en hoewel telefoneren in de Peugeot toch beter klonk, het is nog steeds goed verstaanbaar. Grote vooruitgang is dat USB-poorten nu gewoon in de middenconsole zitten, USB sticks vallen niet uit onderweg en zou het wel zo zijn, heb ik dat onder handbereik en niet in een dashboardkastje waar ik niet bij kan.

De 115pk uitvoering heeft daarnaast ook i-Eloop aanboord, een extra accu die wordt opgeladen met uitrol en remenergie van de auto. Dit drijft de meeste stroomverbruikers in de auto aan en verlengt de duur van het start-stop systeem, zodat de hoofdaccu minder wordt belast en het benzineverbruik nog iets vermindert. Je moet dan wel in de versnelling uitrollen en afremmen, in zijn vrij werkt het niet.

De navigatie heb ik ook een aantal keren uitgeprobeerd en hoewel ik verhalen heb gehoord dat updates niet even vlekkeloos verlopen, bevalt de initiële versie me beter dan de Seat. De verkeersinfo biedt op verzoek de mogelijkheid om omleidingen te kiezen als de vertraging te ver oploopt en is ook in te stellen op "vermijd snelwegen", wat ik tijdens mn komende vakantie weekend in de Eifel eens verder ga onderzoeken.

De vele waarschuwingsmeldingen zijn erg hulpzaam. Parkeersensoren dacht ik niet echt nodig te hebben (kom ik zo op terug ;) ), cross traffic waarschuwt zowel bij achteruit rijden als bij inhalers op de snelweg, zowel met lichtsignalen (in de spiegels) als geluid. Lane departure was een paar keer handig na een latertje. Toen had ik m ook bewust aangezet, want onder normale omstandigheden is het systeem wat overijverig. Lichtsensor en groot lichtassistent maakt dat ik die knop gewoon op "Auto" laat staan, want alles stelt zich automatisch goed in. Het display vond ik wel wat fel, maar dat is zo aan te passen.

Dab-radio vind ik beetje tegenvallen. De ontvangst is soms kraakhelder, maar vaak stottert de radio als ie tegen zijn grensbereik aanloopt. Ik luister vaker naar Classic21 (Belgische rockzender) en blok 12B waar die in zit is na Leende niet meer te ontvangen. Zelfde geldt voor WDR2, dus erg interregionaal is "de opvolger van FM" nog niet, terwijl de oude FM-frequenties het nog tot in Eindhoven doen.

Qua verwarming en airco heb ik niks te klagen. Eén nachtvorstje gehad en de voor en achterruit waren in een mum van tijd ontdooid. Ik was even vergeten dat deze Skylease variant ook stoelverwarming heeft, best prettig eigenlijk. Achterruit en spiegelverwarming zitten trouwens gekoppeld onder één knop, ook iets dat ik even over het hoofd zag. Eén ding heb ik nog niet genoemd, de regensensor. Reden is een eigen variant van de Kruisweg die me tijdens het Paasweekend overkwam.

Te snel, te laat, te vroeg

  • 2.200 km

Schade rijden is sowieso niet leuk, of het nu na 150.000 km gebeurt of na 250 meter (zoals een ongelukkige collega van mij een keer overkwam). Maar in het paasweekend was het zowel eigen schuld als domme pech wat me overkwam. Ik wou op Goede Vrijdag achteruit rijden bij een tankstation, netjes om een paaltje heen richting de bandenspanningschecker. Helaas, ik zag het niet goed, in plaats van dat ik netjes langs die paal afging, schampte ik langs de rechthoekige basis van dat ding. Resultaat, een kras in achterspatbord en deur. Grrrr! nog geen 1300 km gehad en nu al gezever.

Het was nog niet het einde, want op Tweede Paasdag zie ik 's morgens na een wandeling dat er een flinke barst in de ruit zit. Ik ben die vrijdag en zaterdag nog wel onderweg geweest maar kan me helemaal geen steenslag of afketsende onderdelen herinneren. Het leek wel alsof de ruit onder te hoge spanning stond en daardoor barstte. In de volgende 48u werd het ook alleen maar erger. Gelukkig kon ik toen bij Carglass terecht en is de ruit binnen 3 uur vervangen, voor de kras moet ik nog langs de schadehersteller. Om nog even op de regensensor terug te komen, er is me toen ik de Mazda terugkreeg verteld dat alles opnieuw gekalibreerd is en dat de sensor "alles even moet zien" voor het weer goed werkt. Die woendag moest ik nog richting Utrecht en kreeg ik een kanjer van een stortbui over me heen, die dus niet door het systeem als zodanig herkend werd. Beetje jammer, maar we houden het in de gaten met de volgende regenbuien de komende week

Back in action

  • 3.776 km

Inmiddels is alle onderhoud uitgevoerd na de episode van de vorige keer. De regensensor is nog eens nagekeken door Carglass en binnen vijf minuten werkte die weer. Voor de kras is de auto twee dagen weggeweest en kreeg ik een Nissan Micra er voor in de plaats. Nadat ik die twee dagen later weer omruilde maakte ik eens de balans op van het verschil tussen de downsize Japanner en de eigenwijze Japanner:
- de Micra heeft dezelfde motor als de Renault Clio, een 898cc 3 cilinder met turbo. Door die turbo pakt ie wat sneller op, maar hij lagt een beetje tot 2500 toeren, waarna ie alsnog wakker wordt. Daardoor maakt ie in het wegrijden steeds wat meer toeren
- op een constante snelheid in top-gear is de 6-bak van de Mazda een voordeel, want de Nissan blijft in zn 5 meer toeren maken, terwijl de Mazda in zn 6 met 1000rpm minder ook toekan.
- Qua rijgedrag zijn beide auto's op b-wegen even leuk. De Micra laat net zo makkelijk zich door een bocht smijten als de 2, al zit je steviger en comfortabeler in de kuipstoelen van de 2, terwijl je in de Micra je schrap moet zetten omdat de plattere en zachtere stoelen niet veel zijsteun bieden.

Ik heb in de Micra vier keer een route gereden van woonplaats naar werkplaats van 68 km, waarvan 15 snelweg en 53 km normale weg. Ik wilde eens vergelijken hoe de twee auto's zich tot elkaar verhielden op een terrein waar ze elkaar qua rijplezier en rijgedrag weinig ontlopen.
- De Micra reed in die vier ritten 6.1 / 6.0 / 6.1 en 6.2 liter per 100 km
- De Mazda deed dezelfde route in 5.5 / 5.6 / 5.7 en 5.1 liter per 100 km

Vooral in het accelereren verbruikt de kleinere turbo-ondersteunde motor van de Micra meer en omdat die motor kleiner is moet de turbo soms wat harder werken om m op het zelfde tempo te houden. De Mazda heeft geen turbo, moet langer accelereren maar blijft constant lage cijfers noteren als je langere tijd tussen 75 en 95 rijdt. Die extra versnelling en die extra motorinhoud zijn hier een groot voordeel. Je kan dus met een beetje oefening gerust meer dan 700 km rijden. Toch zit ik zelf nog een beetje te klooien met die boordcomputer. Ik weet van de Seat al dat die dingen te veilig zijn afgesteld, maar Mazda gaat nog wat verder. Tot de helft van de tank leeg is krijg je een realistische weergave, daarna "versnelt" het balkje en ontstaat er een afwijking van rond de 8 a 9 procent.

Ter illustratie, na een weekend trip in Duitsland en een carpoolrit met twee passagiers tussen Weert en Utrecht had ik 665km gereden, zat er nog 5 liter in de tank (goed voor 85 km met de waardes die ik op dat moment haalde) en dan blért dat ding dat het maar 21 km is. Ik kan me goed voorstellen dat mensen zich afvragen of ik de tank wel volgooi als ik bij de pomp sta, want meestal is er nog tussen de 6 a 8 liter over op dat moment. En dan heb ik ook de tic dat ik een zo rond mogelijk getal probeer af te tanken. Oh well, iedere jeck zijn eigen gebrek.

Mei 2018

  • 7.800 km

Het probleem met de regensensor is helaas weer teruggekeerd. Echte regen wordt niet herkend, kunstmatige neerslag uit een plantenspuit of een plens water uit een fles herkent ie wel. De auto is voor onderzoek even naar de dealer geweest en daarbij is geconstateerd dat er bij de voorruit vervanging toch iets stuk gegaan is bij zowel regen - als lichtsensor. Dus volgende week staat er een afspraak om die te laten vervangen.

In de tussentijd had ik een paar dagen een Mazda 2 90pk als vervangend vervoer. Zwart, nogal stoffig en standaard, dus behalve een werkende regen- lichtsensor cruise control en lane departure warning zat er niks extra's op. Dan merk je toch wel hoe lui je wordt van al die comfort opties in je eigen auto. Zelfs de witte bekleding ga je wat meer waarderen omdat je eigen auto in je vakantieweekend in de Eifel niet helemaal tot oventemperatuur is opgebakken na een middagje geparkeerd te hebben gestaan in de volle zon. De 90pk had daar iets meer last van met zwarte lak en zwarte stoffen stoelen. Qua rijgedrag verschillen de auto's niet veel op b-wegen, de 90pk lijkt zelfs iets steviger te sturen met Michelins (de 115pk heeft toyo's). Wel een groot verschil op de snelweg, waar het verbruik wat hoger uitvalt (meestal rond 6.0/100km). Dit lijkt vooral te komen doordat de 90pk met een versnelling minder en 25pk meer toeren moet maken om op snelheid te blijven, in te halen en te accelereren. Ook start-stop springt veel minder vaak aan en houdt het niet zo lang vol in files of voor verkeerslichten (heeft die E-loop accu toch meer effect dan gedacht.)

In mn vakantie had ik over het rijgedrag van de 115pk niet veel te zeuren. De heenreis verliep noodgedwongen zonder snelwegen en dat pakte heel goed uit, dus bleef ik dat de eerste drie dagen ook doen, mooie route met veel 100km wegen, weinig verkeer en leuke haarspeldbochten. Gevolg, een verbruik van 4,7/100km na drie dagen en 300 km. Terugreis in stromende regen ging weer over de snelweg, dus aan de pomp kwam er weer gewoon 5.6 te staan.

Augustus 2018

  • 17.032 km

De vakanties voorbij, de wegen lopen langzaam weer vol, en ik rij ineens veel meer snelweg dan voorheen. Mn laatste ICT-opdracht liep af in juli, waarna ik even alles aan de kant heb gezet (ook de Mazda) en drie weken door Europa ben getoerd in een Mercedes Cabrio. Weer terug moest ik dus weer 'gewoon' op kantoor komen en dat betekent veel meer snelweg kilometers, dubbel zoveel om precies te zijn. Wel heb ik meteen uitgezocht of ook hier een snelwegloos parcours mogelijk is, maar dat kan helaas niet in de spits wegens maatregelen tegen sluipverkeer.

Vóór mn vakantie begon is het verhaal met de regensensor/voorruit afgehandeld. Probleem was blijkbaar dat niet alleen de regensensor een defect had, maar ook dat de ruit die ter vervanging was geplaatst niet voldeed, blijkbaar konden de overige sensoren door de voorruit ook niets meer 'zien', was niet zo handig als ik een noodstop had moeten maken. De Mazda dealer heeft aangegeven welke ruit erin moest, die is door Carglass geplaats en tot slot hebben ze bij de dealer de defecte sensor vervangen. Heel gedoe weer, maar voor de maand juni begon was alles rond.

Nog even terugkomen op een opmerking van Felipe, die zich afvraagt of mijn vergelijking van Mazda en Nissan Micra wel klopt: ik had moeten vermelden hoe hard ik in topgear ging, want die 15 km snelweg in het "testtraject" heeft een max speed van 130km/h, die ik dus ook aangehouden heb. 3200rpm voor de Mazda (6th gear), 4300 voor de Micra (5th gear). Niet dat ik er nu veel aan heb, want door het verkeer haal ik die snelheden helemaal niet. Verbruik gaat daardoor ook niet dramatisch omhoog, meestal zit ik weer rond de 5,5 liter per 100 km, hangt eigenlijk van de drukte af, hoe langzamer het verkeer hoe meer ik de rechter baan opzoek terwijl de rest in de linkerbaan start-stop gaat spelen in de harmonica file. Je blijft lekker doorrollen, kan de e_loop accu wat extra opladen en kan bijna 120km verder rijden dan de bange boordcomputer beweert.

Stennis met Sensoren

  • 37.000 km

Allemaal de beste wensen voor 2019! De feestdagen hebben we zonder al te veel problemen overleefd. Mechanisch gezien is alles in orde met de Mazda. Midden december zijn er na veel gesteggel Pirelli winterbanden onder geschroefd (Leasemij wou een ander merk, maar dat was pas 31-1 leverbaar). Wat opvalt is dat het verbruik en afrolgeluid op de snelweg flink toenemen, beiden nemen echter weer flink af als je < 100 km/h rijdt. Ik heb ook gemerkt als je de limiter functie gebruikt op 80 km wegen je lange stukken zo rond de 3.0/ 100km verbruikt. Alles wordt echter weer op de snelwegen teniet gedaan want daar kom ik niet onder de 5.9 / 100 km.

Elektrisch gezien loopt het niet zo lekker. De regensensor is in orde gebleven na zijn reparatie, maar kort achter elkaar beginnen de lichtsensor en parkeersensor problemen te geven. Lichtsensor past de sterkte van je koplamp niet meer aan en als je hem op standje 'auto' laat dan branden alleen de koplampen, achterlichten doen het niet. Dusss, daarvoor kan ik over twee weken nog een naar de garage. Kunnen ze gelijk naar de parkeersensoren kijken die cross traffic alerts geven. Op b wegen gaat alles goed, maar op snelwegen BLIJFT het waarschuwingslampje in de linkerspiegel branden en gaat niet meer uit tot je van de snelweg afgaat. Ik ben er nog niet achter of het simpelweg vuil of zout is van de weg of dat het systeem ineens hypergevoelig op achteropkomend verkeer reageert, maar op zo'n manier kan je m eigenlijk net zo goed uitzetten. Ik hou u op de hoogte over de voortgang.

Rammelende Ruiten

  • 70.000 km

We zijn een half jaar en twee reparaties verder. Het heeft nog steeds met die verd.... sensoren te maken. Kort na de vorige update is alles nog eens nagekeken en heeft de dealer na overleg met de leasemij zelf de voorruit vervangen. Ineens werkte alles weer, ook de zgn defecte licht- en parkeersensoren. Dat ging een half jaar goed, auto deed verder niks geks, verbruik daalde van 5,9 weer naar 5,4 toen de zomerbanden er weer onder kwamen. Die hele discussie over maximumsnelheid is voor mij persoonlijk trouwens nutteloos, ik rij in de spits sowieso niet harder dan 110, omdat het verkeer veel te druk is om harder te rijden zonder mensen over de vluchtstrook in te halen

De tweede reparatie kwam een maand terug in protestmaand oktober. Iemand had bedacht dat ik op de dag dat de boeren hun stem lieten horen en hun tractoren lieten brullen en toeteren over de snelwegen richting Den Haag, een sollicatiegesprek moest hebben. Het is uiteindelijk gelukt om op tijd te komen en wonder oh wonder ik kreeg de baan. Maar de prijs was dat ik ergens bij Leerdam een steen van een voor mij rijdende trekker op mn ruit kreeg. Binnen een dag was die doorgescheurd en heb ik mijn record van 2010 verbroken met de Mini Cooper. Vier vervangen voorruiten heeft de Mazda inmiddels gehad, waarvan slechts één door steenslag... zucht. Over rijgedrag, verbruik e.d. heb ik bij deze auto niets te klagen, maar dat gedoe met die ruiten gaat me tegenstaan.

Na de lockdown

  • 90.900 km

We zijn een aantal heel vreemde maanden verder. Begin 2020 kon ik nog naar kantoor in Utrecht of Apeldoorn (meestal per auto, soms per spoor), maar in maart gingen we dus in lockdown vanwege de Corona crisis. van half maart tot half mei heb ik thuisgewerkt en heeft de auto dus stilgestaan. Maar terwijl de meeste mensen in NL nog steeds thuis werken, moest ik vanwege veilgheidsmaatregelen toch weer naar kantoor met slechts 1 thuiswerkdag. Het leverde wel een unieke kans op. Hoe gedraagt mijn auto zich op een legere snelweg met een lagere max snelheid?

Want weten we het nog? Ergens eind december, begin januari was het land te klein, want de max snelheid ging van 130 terug naar 100. Iedereen liet luidkeels horen er zich niks van aan te trekken als het zover was, maar die schreeuwers lijken in het huidige verkeer een tiental BMW, Mercedes en Audi rijders te zijn die me inderdaad met 130 plus voorbij vlammen 's morgens op de A2. De meerderheid houdt zich redelijk aan de snelheid, en omdat er dankzij dat vele thuiswerken 2/3 minder auto's op de weg zijn 's morgens is de verkeersdrukte weliswaar gelijk, maar de verdeling een stuk fijner. Bouwvakkersbusjes en vrachtverkeer hou je toch, maar er zitten minder forensen tussen

En dat levert een vlotte doorstroom op en zorgde bij mezelf voor ontspannen autoritten. Net als vroeger toen het verkeer drukker was, kun je ook vaak niet harder dan 115, want er is altijd wel een busje dat probeert een vrachtwagenoptocht in te halen. Maar dat busje heeft nu geen sliert geïrriteerde forenzen in VW/Seat/Renault/Skoda achter zich aan, waardoor de verkeersstroom niet iedere keer stokt. Het vlotter stromende verkeer zorgt bij mij ook voor verbazing. Want als ik ongeveer 100 ga rijden (meestal 103 op de teller, tegen de 115 als ik even snel inhaal) dan zakt het verbruik van mijn Mazda'tje van zijn pre Corona standaard (5.6l per 100 km) naar ongeveer 4.6l per 100km. Dat is ongeveer 1 op 22 (fabriekswaarde volgens nedc test was 1 op 20). Het bereik is ook flink groter geworden, meestal ging ik bij 700 gereden km's tanken, want dan had ik nog 5 liter over. Ik zou dus voor Corona met 130 km max en drukker verkeer ongeveer 790 km hebben kunnen rijden voor de tank helemaal leeg was. Bij de laatste paar tankbeurten had ik die 5 liter ook weer over, maar dit keer kwam ik op 38 liter benzine 825 km ver. Als ik die 5 liter er ook nog uitgeperst had, had ik gewoon 930 km op één tank gehaald.

Heel, heel netjes voor een auto die niet als hybride is weggezet, maar wel een E-loop accu heeft. In het nieuwe model is die accu blijkbaar vergroot en is de wagen wel als mild hybrid weggezet. Maar waar ik NIETS van begrijp, waarom wordt de 115pk motor niet met die accu aangeboden en alleen met een schamele 90pk motor? Ford biedt de nieuwe Fiesta Mild Hybrid ook gewoon met 125 pk aan! Ik durf daarom nu al te beweren dat ik extra van de komende twee jaren in mn Mazda2 ga genieten, want het zullen meteen de laatsten zijn.

Oops I did it Again!

  • 111.000 km

$%#@%$#@...... (haalt diep adem). Het is werkelijk heel bijzonder. Minder verkeer op de weg, geen files meer, altijd lekker rustig doorrijden, maar toch is het wéér gelukt. Zo'n beetje de laatste werkdag dat ik naar Utrecht moest haalde ik bij Den Bosch een vrachtwagen in en PATS. Weer knalt er een steen tegen de voorruit, weer in de rand en WEER scheurt die meteen door. Ik ga niet herhalen wat ik op dat moment allemaal geroepen heb. De Vijfde Gesneuvelde Voorruit. Het weinige geluk bij zoveel pech: het kon dit keer snel verholpen worden. De autotaalglas bij me om hoek had binnen 48 uur plek, ik kreeg een leuke Mini Clubman mee voor de laatste keer 240 km woon werk verkeer en bij terugkomst bleken alle sensoren die me de vorige keren zo hinderden gewoon in één keer goed te werken. Applaus voor Autotaalglas dus.

Intussen moet ik nog steeds naar kantoor om te werken, maar gelukkig is het aan kilometers met 2/3e afgenomen. Ik kan nu in Eindhoven terecht en heb nog maar 80 km heen en terug. Ik merk daardoor wel dat de Mazda zijn lage verbruik niet helemaal meer haalt, want de afstand is een beetje te kort. Meestal haal ik 's morgen 5.2l per 100km, 's middags weer 4.8 (komt wss omdat de auto in een parkeergarage staat en niet veel last van weersinvloeden heeft om op te warmen / af te koelen). Daar komt mn totaal verbruik weer op zijn standaardwaarde, maar sta ik wel maar 1 keer in de twee weken bij de pomp, in plaats van 1 keer per week. Stilaan mag ik wel gaan uitkijken naar een mogelijke opvolger (die 1000 km in de week tussen oktober 2019 en september 2020 hebben er toch flink ingehakt). Een Mazda zal het vrees ik niet worden, misschien zijn zusje van Toyota. Ook de Fiesta MHEV staat op de lijst en wie weet misschien geef ik de Clio E-tech ook een kans. Maar da's nog even toekomstmuziek. Volgende week moeten de winterbanden er onder, waardoor - gebaseerd op eerdere resultaten in een pre corona tijdperk - mn verbruik helemaal in zal storten. En er komt nog een 100.000 km beurt aan. We houden u op de hoogte.

De Winter door

  • 121.152 km

Leve de koning, hoezee, hoezee, hoezee. Op deze koningsdag even de tijd nemen voor een kleine update. Technisch gezien is eigenlijk alles in orde, auto rijdt goed en zonder problemen. Maar goed ook want de dealer in Eindhoven is met Mazda gestopt, volgens de email in januari zou ik nu naar het filiaal in Tilburg mogen. Ja me nona, bekijk het maar, ik ga wel naar Roermond voor de volgende beurt. Aangezien ik nog maar 400 km in de week maak ipv 1000 zal dat wel tot ergens in de herfst of begin winter gaan duren. Enige echt vervelende momentje wat ik in de afgelopen maanden heb gehad was die weken dat we ineens sneeuwval gecombineerd met zware vorst hadden. De dikke laag sneeuw op de auto was aangevroren en de kofferklep was zo vastgevroren dat ie niet meer openwilde. Een geluk dat ik een ijskrabber in mn rugzak had gehouden voor dit soort geintjes, maar ik heb even staan beitelen om de ruiten aan de zijkant ijsvrij te krijgen haha.

Dubbel zo handig ook dat ik bij mn werk in de parkeergarage mag staan, want aan het eind van de werkdag was alles gesmolten en weggelopen in de regengoot waar ik naast stond, klep ging weer gewoon open. Toch iets sneller zijn dus de volgende keer met het invetten van deurrubbers (2 auto's terug nog standaard, nu al bijna vergeten). Onderweg geen enkel probleem tegen gekomen, de Mazda startte gewoon met 10 onder nul, winterbanden deden hun werk en het viel eigenlijk nog mee met de verbruiksstijging. Die kwam op ongeveer 5.2l/ 100km uit. Normale banden zijn er sinds twee weken weer onder en het verbruik zakte weer richting 4.8. Sinds een aantal weken loop ik wel tegen iets geks aan met de radio. Ik heb een USB stick met muziek er op en die begint ineens de titels van nummers bij de verkeerde artiesten en albums te zetten. Meest bijzondere is nog wel Fischer Z's album Word Salad, wat ineens is gecategoriseerd als klassieke muziek van de Zuid-Duitse 18e eeuwse componist Johann Caspar Ferdinand Fischer!? Misschien toch een keer een software update inplannen ofzo.

Terug de winterstand in

  • 135.135 km

Klinkt nogal voorbarig hè die titel. Dat komt vooral door de laatste onderhoudsbeurt die in Roermond is uitgevoerd, ik kwam bij die garage verrassend veel personeel tegen van de Seat dealer die vroeger in dezelfde straat zat en waar ik toen mn Leon SC in onderhoud had. De bougies zijn vervangen, een ruiterwisser achter die knarste is vervangen, de batterij van de sleutel is vervangen en het reservoir ruitenwisservloeistof was helemaal leeg, dus die is weer opgevuld. De twee achterbanden waren zo afgesleten dat Eddy Keur iets zou hebben geroepen als "Schat dat is geen rijen maar glijen." Helaas wilde men een beetje moeilijk doen bij de leasemij en moest maar meteen de winterbandenwissel gedaan worden. Nou daar gaat de zuinigheid van de laatste halfjaar en 14000 km - tjsoep - het raam uit. Ik moest een paar weken om de zoveel dagen naar Utrecht en haalde op sommige ritten van 125 km 4.4l per 100km aan verbruik. Dat waren overigens uitzonderingen, meestal schommelde het tussen de 4.6 en 4,9. Gaat nu waarschijnlijk weer richting 5.2l standaard. Waarschijnlijk zal ik ook nog een afspraak met een schadebedrijf moeten maken wegens een deukje linksvoor van een losgebroken winkelwagentje, maar mechanisch gezien is er helemaal niets mis met de Mazda.

Ik heb op de dag van de onderhoudsbeurt nog even zijn opvolger uit kunnen testen, de 2 MY 2021 met 90pk en een grotere startmotor zodat ie als mild hybrid is geclassificeerd. Grappig, maar ook die auto had een probleem met de voorruit, een flinke ster in het midden (ben dus duidelijk niet de enige). Qua rijbeleving ben ik het hartgrondig ONEENS met de verschillende sites en bladen die de auto 'te dociel' noemen en stellen dat je niet in zijn zes kan blijven als je een brug oprijdt. Ik vraag me af welke brug dat is geweest, het viaduct van Millau bij Clermont Ferrand soms? Maak gewoon toeren tot 3000 rpm als je vlot vooruit wilt, tussen de 2000 en 2500 in de stad en 4000 als je wil inhalen of na 19u 130 wil rijden, zo moeilijk is dat niet. Of zijn we zo verwend met turboblokjes dat we een turboloze motor hebben afgeleerd? Helaas mag ik m niet als nieuwe leaseauto mocht ik dat willen, en ook mn favoriete keus Toyota gaat het niet worden, Japans en Koreaans is nu off limits. Eigenlijk heb ik nog maar twee keuzes, een Renault of iets van de VW groep. Ik mag nog vijf maanden en dan moet er een beslissing volgen.

Sayonara

  • 156.232 km

Het is helaas zover, de Mazda is na meer dan 4 jaar trouwe dienst ingeleverd. In November vorig jaar heb ik een keus gemaakt voor een van de weinige auto's die ik nog mocht leasen die me wel leuk leek, dat is een Renault Clio geworden. Omdat die natuurlijk niet op voorraad was, heb ik eerst tot maart 2022 met de Mazda door kunnen rijden, en daarna nog eens tot juni 2022 omdat er een paar onderdelen aan de Renault ontbraken.

In deze laatste periode zijn er geen echt grote gebreken boven water gekomen, een reservesleutel waarvan de batterij leeg was en dat was het verder. Waar ik in die laatste maanden wel verrast over ben is dat de winterbanden die ik er vanaf oktober op heb gehad een minder zware uitwerking op de zuinigheid hadden dan ik vreesde. De Mazda blijft een duurloper die bij korte ritjes iets teveel verbruikt, maar zodra de afstand boven 100km komt en de snelheden niet te buitensporig worden blijft ie garant staan voor 1 op 21 qua verbruik. Het is dan ook met enige weemoed dat ik deze verrassend leuke auto nu inlever. Ik rij nu een week met de Renault daarover plaats ik binnenkort weer een review

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.