Mazda 2 SkyActiv-G 115 GT-M (2015)

autoreview

Mazda 2 SkyActiv-G 115 GT-M (2015)

Signalement

Uitvoering2 SkyActiv-G 115 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst46.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

OKT 15 - Aankoop en eerste indruk

  • 109 km

De Aanloop
Nadat mijn Mercedes-Benz 190E kapot gegaan was en economisch total loss was, was het tijd voor iets nieuws. Het doel was: een auto waarbij ik de komende paar jaar even klaar ben met constant naar de garage te moeten. Het voelde als een chronisch zieke patient die iedere keer weer een operatie moest ondergaan om te kunnen overleven. De Mercedes is helaas overleden.

Dus; een auto waar ik voorlopig even niks mee hoef te vrezen (hopelijk). Mazda stond al bekend als betrouwbaar, maar maken de laatste jaren ook verrekte mooie auto's. Bovendien zie je ze hier in Berlijn (woon in Duitsland) nauwelijks rijden. Iets speciaals dus!

Aangezien de Merc dood was en ik graag z.s.m. een nieuwe auto wilde, moest het een bestaande auto zijn die al gebouwd was. Door middel van reviews en heel veel internetgespeur had ik besloten blind voor een Mazda 2 te gaan.

De Auto
Het is de Mazda 2 geworden in "Obsidiangrau Metallic"; een soort grijs bruine kleur, best mooi.

Uitvoering is letterlijk de meest complete versie. 115 PK Skyactive benzine i.c.m. Sportsline, lichtpakket en tec pakket en navigatie.

De koop
Ik had de Mazda dealer verteld dat ik geen zin had om te proberen een kapotte auto aan iemand hier in Duitsland te slijten en ik hem graag bij hem zou willen dumpen. In ruil daarvoor (hij wilde hem eigenlijk niet hebben), heb ik nog winterbanden erbij geregeld en een 0% financiering met 5.000 aanbetaling. De totaalprijs ligt hier bij bijna 23.000 EUR.

Eerste indruk
Vele reviews zeggen dat er onderin weinig leven is in de Skyactivs. Dat klopt ook enigszins, maar ik ben een oude auto gewend met 109 PK op 1150 kilo (de 190), nu heb ik 115 voor 1050 kilo. De eerste indruk is dat dit echt een scheurijzertje is.

De Motor & Verbruik
Klein, wendbaar en heel vermakelijk zodra de toeren omhoog schieten. Mijn favoriete ding is bij het wegrijden een 50 zone om in z'n twee direct door te versnellen naar 50 en dan direct naar 4 zodra de maximum snelheid is bereikt.

Onderin mist daadwerkelijk wat kracht (onder 2000 toeren), maar erboven voel je de power toenemen en dat is best verslavend. Ik ben blij een "dikke" te hebben gekocht met 115pk en niet de 90pk versie.

Qua verbruik doet de Mazda ongeveer 1 op 12,5 op puur stadsverkeer, dat is al heel wat beter dan de 190 die 1 op 7 deed op slechte dagen. Het verbruik op de snelweg heb ik nog niet kunnen meten.

Het Exterieur
Ik ben in Berlijn letterlijk nog geen Mazda 2 van de huidige generatie tegengekomen. Het voelt best leuk een "unieke" auto te hebben. De lijnen zijn scherp en speels, tegelijkertijd leiden ze ergens heen: hetgeen het design wel gebalanceerd maakt. De hoge heupen maken het zicht naar achteren wat minder, maar de grote zijspiegels maken daar veel van goed.

Het Interieur
Voorin is het heel behoorlijk met mooie rode accenten in de stoffen bekleding en de (kunst)leder inleg tussen de roosters en de zijkant van de midden console. Ergonomisch is het erg praktisch met een grote knop voor het entertainment en navi systeem (soort MMI, iDrive achtig). Werkt perfect en alles kan op de tast gedaan worden.

Achterin is het wat minder gesteld met minder ruimte en weinig opties om dingen op te bergen. Echter, zit hier in de meeste gevallen niemand, aangezien we met zijn tweetjes zijn.

De kofferbak heeft een relatief hoge tildrempel, maar een redelijk volume. Als je de stoelen neerklapt heb je iets meer ruimt (900+ liter), maar geen vlakke tildrempel.

De Techniek
De Mazda heeft een paar hele "coole" features, die het rijden best comfortabel maken. Een gimmick als een Head Up Display (HUD) lijken overbodige luxe, maar het went heel snel. Hierin worden de snelheid en navigatie-instructies geprojecteerd.

De navigatie werkt snel en goed. De kaarten en instructies zijn overzichtelijk en de menu's zijn makkelijk te navigeren.

Het audio systeem biedt vele mogelijkheden tot het verbinden van media. Van CD speler tot USB, van AUX tot Bluetooth tot apps op je telefoon. Alles wat de moderne nerd kan wensen zo ongeveer. Prima gedaan.

De buitenspiegels hebben een dodehoek-sensor die ook middels ene geluidje waarschuwen zodra jij richting aangeeft terwijl er iemand in je dodehoek zit. Best praktisch.

Verdere Kosten
Nederlanders, houdt uw hoed vast! Deze auto kost 70 euro in belasting PER JAAR! Een ontzettende grap natuurlijk. In Duitsland wordt je afgerekend op motorinhoud en gewicht. En met een inhoud van 1.5 en een gewicht van dik duizend kilo valt het reuze mee. De Mercedes kostte ongeveer 130 Euro per jaar.

Omdat deze auto stukken zuiniger is dan de oude, vallen de benzinekosten ook weer mee. Daarbij komt dat in Berlijn de goedkoopste brandstofprijzen van heel Duitsland zijn (1,28 voor een liter Euro 95).

De verzekering kost 570 Euro per jaar; All Risk met 500 Euro eigen risico. De Mercedes kostte 500 Euro WA!

Al met al ben ik dus stukken goedkoper uit en heb ik me een tijd lang mezelf voor de gek gehouden.

Afsluiting eerste indruk
Dit is een gouden zet geweest. Ik rijd een splinternieuwe auto met moderne techniek en een zeer potente motor. Bovendien ziet hij er nog mooi uit en valt stukken goedkoper uit in de kosten. Ik kijk nu al uit naar vele extra kilometers!

JAN 16 - De lange afstanden

  • 4.200 km

Dus, fatsoenlijk kennis kunnen maken met de Mazda 2, ook op de lange afstand.

OKTOBER 2015
In oktober een ritje naar Nederland t.w.v. 1100 kilometer gemaakt, precies wanneer het begon te stormen. Eens goed kijken of de auto ook last van de wind had. De wind had wel wat invloeden, maar deze vielen gemakkelijk op te vangen en waren zeker niet (ondanks de kortere wielbasis) erger dan in de oude Mercedes.

De auto voelde solide op zowel 100 als 150 km/u en bleef mooi koersvast, zeker niet nerveus. Op 130 km/u in zijn zes draait de motor mooi 3000 toeren wat perfect is voor een versnelling indien het moet (het koppel komt gevoelsmatig echt los vanaf 3000), maar tegelijk blijft het verbruik binnen de perken.

Mijn vriendin klaagde over de harde stoelen in de auto met stevige zijwangen (die vlakke en zachte stoelen van de Mercedes gewend zijnde). Het waren de minst comfortabele stoelen waarin ze ooit had gezeten, zei ze. Ik persoonlijk vond het minder erg, maar had wel wat last van een stijve nek. Ik zit nogal rechtop, waarbij de hoofdsteun helaas niet naar voren kan kantelen en me daarbij steunt. De stoelinstelling is niet echt praktisch tijdens het rijden. Het is een hendel in plaats van een draaiknop, waarbij het voelt alsof de rugleuning "losschiet" en je niet zoveel controle denk te te hebben dan met zo'n ronde knop. Dit is een gemist puntje.

Het entertainment systeem op het stuur alsmede op de middenconsole zijn echt fenomenaal uitgedacht. Ieder knopje heeft een klein verhoginkje, waardoor je direct weet welke knop je op de tast te pakken hebt. Dit is zeer praktisch om je ogen op de weg te houden terwijl je tijdens het navigeren toch de radiozender kan wisselen. De combinatie scherm, stuur en middenconsole is geweldig.

Ondertussen het stadsverbruik terug weten te schroeven naar 7,7L op de 100 kilometer (was 8 tot 8,5). Vijftig in zijn vijf is ook makkelijk te doen.

DECEMBER 2015
In december vanuit Berlijn naar de Alpen gereden, midden in de nacht. Wat opvalt is dat de LED-verlichting zeer helder en fel is, wat een zeker en prettig gevoel geeft. Tegelijkertijd heeft Mazda ze mooi van vorm voorzien, wat altijd mooi is meegenomen natuurlijk.

De lange afstand (740km) viel zeer goed uit te houden en de auto gedraagt zich prettig op de Autobahn.

Natuurlijk niet vergeten wat bergweggestjes mee te nemen en hier valt op dat de motor lekker veel pit heeft en verrassend lekker stuurt, het nodigt uit tot lekker "scheuren".

Praktisch gezien was de kofferbak te klein voor al onze bagage, wat in principe natuurlijk geen probleem is omdat we slechts met zijn tweetjes zijn en daarbij de dikke koffer op de achterbank legden. Dit kan echter problematisch worden als je kinderen of vrienden meeneemt op vakantie.

Problemen zijn mij tot nog toe vreemd en ik ben zeer tevreden met het "scheurijzertje".

JUN 16 - Bella Italia

  • 14.000 km

JUNI 2016
Lange radiostilte vanwege het eenvoudige feit dat ik niets te melden heb gehad. Geen nieuws is goed nieuws! Enige bezoek aan de garage was de bandenwissel met eindelijk de mooie 16" velgen.

Afgelopen week vanuit Berlijn naar het zuiden gereden voor een weekend Salzburg en daarna een week Italië; de vakantie was goed voor bijna 3000 kilometer. Hoe beviel de auto op de lange afstand?

Op de heenreis was het vreselijk weer met heel veel regen waarbij ik de snelheid van 100 op de snelweg bijna niet heb kunnen overschrijden. Later op de doorreis naar Italië hadden we na 1100 kilometer een gemiddeld verbruik van 5,4 op de 100. Zeer netjes als je het mij vraagt.

De luxe in de vorm van airco is een zegen en het stabiele weggedrag ook op hogere snelheid zorgen voor comfortabel reizen; stiekem gezegd merk je qua rijden niet dat je "slechts" in een B-segmenter rijdt, het kon net zo goed een C-segmenter zijn. In nauwere Italiaanse straatjes ben je dan wel weer blij met de compacte afmetingen, kleine overhangen en wendbaarheid.

In Italie nog aardig wat door de bergen getourd, waarbij de kracht van de motor weer naar voren kwam, zij het dat de motor enigszins op toeren gehouden moet worden. Bij hogere toeren is er echter genoeg koppel om mee te spelen. De versnellingsbak maakt duidelijke slagen en zorgt voor snelle wisselingen als je snel even wat extra vermogen nodig hebt. Zowel bergop als bergaf was de besturing scherp en rijk aan gevoel met weinig rol in de body van de auto was een gevoel van een veilig platform gaf. Het rijden in de bergen was dan ook een plezier!

Het enige echte serieuze minpunt is voor mij nog steeds de statische hoofdsteunen, die op lange ritte zorgen voor stijfheid in mijn schoudergebied (mijn rug is wat krom door scoliose, dus rechtop zitten is geen natuurlijke houding voor mij). Ik ga denk ik op zoek naar een soort van kussentje die ik op de hoofdsteun kan monteren op mijn hoofd te ondersteunen en de schouders te ontlasten.

Ter afsluiting, heb ik het stadsverbruik op 6.5L op de 100km kunnen drukken (was 7.0), doordat ik m'n woon-werkroute heb geoptimaliseerd.

JAN 2018 - Probleemloos tot de boem

  • 31.000 km

JANUARI 2017
In begin 2017 stond ik voor een stoplicht te wachten op een driebaans weg in het centrum van Berlijn. Hier is een bestelbusje die op de tussenliggende parkeerplaats stond, achteruitgereden en heeft mij getoucheerd, waarbij een deuk op het achterspatbord onstond en krassen op de deur. Gelukkig kon ik meneer stoppen en met hulp van de politie alles afgewikkeld. Auto 2 dagen kwijt met 1800 Euro schade (gedekt door de bestelbusman) en waardeverlies van ongeveer 300 euro.

JANUARI 2018
Na al meer dan een jaar zonder updates volgt hier een update van begin januari 2018.

De reden voor het uitblijven van updates is dat er gewoon weinig te klagen valt. Buiten het voorgeschreven onderhoud heb ik nog niets hoeven te vervangen en is er nog niets stukgegaan. Dat ik even op de kaart moest kijken waar de dealer precies zat is veelzeggend. Ik kom er maar twee keer per jaar voor onderhoud en een bandenwissel.

De auto bevalt nog steeds prima, al merk je op de lange afstanden dat er comfortabelere opties zijn (vooral die met langere wielbasis, wat in essentie niet eerlijk is om te vergelijken). De vader van mijn vriendin rijdt een Mazda 3 en ik ben hiervan erg gecharmeerd, ik denk dat dat de opvolger gaat worden (ook na het zien van de smakelijke Mazda Kai concept met nieuwe Skyactiv technologie).

Qua tripjes zijn de gebruikelijke trips van Duitsland naar Nederland veelvuldig gereden in begin 2017 en met kerst 2016 nog richting de Alpen gereden. Het blijft lekker sturen in de bergen!

In december 2017 helaas sloeg het relatieve noodlot toe. Op onze jaarlijks reis naar de Alpen ben ik vlak voorbij Leipzig; om 6 uur 's ochtends met 140 Km/u in een everzwijn gereden, waarna de auto direct in het crashprogramma ging. Gelukkig was de reflex van mijzelf rustig en kon de auto gecontroleerd op de vluchtstrook tot stilstand brengen. Wijzelf zijn er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, het zwijn heeft het niet overleefd.

Zoals meerdere moderne auto's reageert de auto met het laten ploffen van de stoppen die de brandstoftoevoer regelen, waardoor je na je tot stilstand bent gekomen de motor niet meer kan starten.

Eenmaal uitgestapt bleek de volledige voorkant-links weggeslagen te zijn . De halve bumper was weg, de lichtunit was vernietigd en de mistlamp was weg. Het spatbord linksvoor is sterk vervormd en de deur ging niet meer helemaal lekker open (alleen met kracht).

De auto is door de ADAC afgesleept en later die week onderzocht door de schadeinspecteur; oordeel: 7000 Euro schade.

Ik moet de auto nog terugzien aangezien hij op dit moment in de reparatie staat. Wordt vervolgd!

MRT 2018 - We rollen weer

  • 32.000 km

MAART 2018
Drie weken geleden heb ik afgesproken in Leipzig; met de monteur van het bedrijf die in opdracht van mijn verzekering de auto heeft gerepareerd. De reparatie heeft al met al 2 maanden geduurd. Een flinke storm heeft in januari stormschade bij Mazda Duitsland veroorzaakt, waardoor leveringen tijdelijk opgeschort waren en de wachtlijsten opliepen.

Alhoewel de garage geen gecertificeerde Mazda dealer/vakgarage is; is de auto toch tip top gerepareerd. De kleuren matchen 1 op 1 en de nieuwe onderdelen sluiten naadloos aan op de oude delen. Voor 150 Euro "Selbstbeteiligung" (eigen risico voor de verzekering) was ik klaar en mocht ik weer de weg op met de kleine Japanner. Eindkosten voor de verzekering lagen bij €6.500,-.

Samenvatting van de reparatie:
- Nieuwe bumper
- Nieuwe grill
- Nieuw spatbord
- Nieuwe mistlamp LV
- Nieuwe LED unit LV
- Deur opnieuw gespoten LV
- Nieuwe wieldop (voor de winterband)

Bij het terugkrijgen van de auto nog maar even voor eventuele storingen gecheckt in de "app" van de auto. Een waarschuwing gevonden: "Het kan glad zijn buiten". Dat was allemaal voor mekaar dus!

In de afgelopen maanden heb ik een Volkswagen Touran (van de ADAC gekregen om de vakantie toch nog te bereiken) , een Opel Corsa (gehuurd), een Smart ForTwo Brabus (geleend) en een BMW 2 Active-Tourer (gehuurd) gereden als huur- en leenauto's. Stuk voor stuk ook prima wagens, dus ik was bang dat ik misschien de Mazda niet leuk meer zou vinden.

Het was weer even wennen na 2 maanden, maar al met al ben ik weer blij dat hij terug is. Hij stuurt scherp, de versnellingsbak blijft de beste van alle auto's die ik gereden heb; waarbij de koppeling wel erg licht is tegenover de rest. Om even snel een vergelijking te trekken; de Mazda laat het toe heel snel door te schakelen, wanneer je het gas los laat kun je direct schakelen. De Touran blijft eerst "coasten" en verliest dan pas toeren; waardoor wanneer je de koppeling intrapt direct nadat je je gas loslaat ,de motor in z'n vrij opeens heel hoog in de toeren hoort loeien; wat effectief je schakeltijd verlengt en minder sportief rijgedrag toestaat.

Op lange afstanden en hogere snelheden bestaan er betere alternatieven dan de Mazda, getuige de stabiliteit en rust die men ervoer op de Autobahn met de Touran en de Active Tourer. Dit is een extra argument om als volgende auto een grotere aan te schaffen.

In het kort; weinig te klagen en de kosten blijven binnen de perken. Ik ga met een glimlach de lente tegemoet.

Verkocht

  • 46.000 km

Ik heb de auto inmiddels verkocht en ingeruild voor een Mazda CX-30 met Skyactiv X motor. De reden hiervoor is het oog op de toekomst en het comfort op de langere afstand.

Al met al was de Mazda 2 een erg fijn sturende auto die mij nooit heeft laten staan, altijd zijn werk heeft gedaan en met een flinke aanrijding heelhuids heeft laten doorstaan.

De nadelen waren vond ik het mindere comfort op de lange ritten en de stoelen en de steun in de bovenrug.

Als je deze auto voor woon- werkverkeer zou willen hebben en lekker vlot onderweg wilt zijn (met de 115 pk versie) is dit een hele prettige wagen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 2

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.