Mazda 2 SkyActiv-D 105 Skylease+ (2017) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 2 SkyActiv-D 105 Skylease+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 8.650 km |
Eerste kilometers
- 2.400 km
Introductie
Bij het uitzoeken van een nieuwe auto, heb ik veel gehad aan de reviews op de Autoweek website.
Tussen de vele reviews van de Mazda 2 met Skyactiv technologie zat er echter nog niet eentje bij over de versie met dieselmotor. Ook de Skylease+ uitvoering is op dit moment volgens mij nog niet beschreven.
Reden voor mij om ook een review te maken en wel over de Mazda 2 Skyactiv-D 105 Skylease+
Van de zaak heb ik ruim 4 jaar in een Volkswagen Polo gereden met 1.2 liter 3 cilinder Bluemotion dieselmotor. Toen deze aan vervanging toe raakte, was het bijtellingsvoordeel van de Polo verdwenen en daarmee was ook een sterk verkoopargument van deze auto weg.
Ik vind het design van de huidige Mazda modellen erg mooi. Daarnaast trok het me dat ze bij Mazda de downsize-hype niet gevolgd hebben en een “gewone” 4 cilinder 1.5 diesel aanbieden in de 2.
Toen ik ook toestemming kreeg om buiten de Volkswagen showroom te informeren naar een opvolger van mijn Polo, is de keuze gevallen op de Mazda 2 diesel in de Skylease+ uitvoering. Vanwege de overige auto’s op de zaak werd het een zwarte (wit had ik zelf ook wel mooi gevonden).
De Skylease+ versie is nagenoeg gelijk aan de TS+, welke op dit moment ongeveer 400 Euro duurder is. De uitrusting is hetzelfde op twee dingen na: de TS+ heeft LED koplampen, maar mist de navigatie.
De auto is zonder meer compleet met onder andere:
Handmatige airco
Parkeersensoren
Cruise control
Multimedia systeem met navigatie en superfijne commander op de middenconsole
Lane departure warning system
Stoelverwarming
6 versnellingsbak (handmatig)
Automatische verlichting en ruitenwisser
In deze review wil ik de komende tijd mijn ervaringen met de auto delen. Omdat er al de nodige reviews zijn over de Mazda 2, zal ik me vooral richten op de dieselmotor en zo nu en dan ook wat vergelijkingen maken met de Polo Bluemotion (dan wel met de 2012 versie, welke ik gereden heb).
De eerste ervaringen
De auto is netjes afgeleverd door Nieuwkoop in 's-Hertogenbosch. Er zitten winterbandjes onder dus we moeten nog even wachten hoe de lichtmetalen wielen er onder staan. Deze zijn bij de Skylease uitvoering afwijkend van de andere uitvoeringen. Maar de dealer had er een paar nette wieldoppen op gezet.
Wat een plaatje! Gedrongen, sportief en met een uitstraling dat hij er klaar voor is om zoveel mogelijk kilometers asfalt te verslinden. Ook de kleur verraste me positief! Het is mooi diep zwart met metallic deeltjes in allerlei kleuren. Het zal er in de zomer met het zonnetje erop helemaal mooie effecten geven.
Na alle afhandelingen van het papierwerk en een uitgebreide toelichting op alle bedieningsonderdelen konden we de weg op.
De eerste ervaring: wat een rust! We hadden proefgereden in een versie met benzinemotor, maar nog niet kennis gemaakt met de SkyActiv dieselmotor. De motor is echt mooi stil; stationair hoor je hem nauwelijks en tijdens rijden is geen typisch nadrukkelijk dieselgeluid aanwezig! Hier is al een heel groot verschil met de Polo. Ik weet dat de huidige Polo een vernieuwde en sterkere dieselmotor heeft gekregen vergeleken met die ik had. Maar hoewel hij me destijds best nog verraste, de 3 cilinder Bluemotion was toch rauwer, veel duidelijker aanwezig en draaide onrustiger.
Deze SkyActiv niet. De motor loopt zo mooi soepel en trekt lineair gretig door. Waar ik bij de Polo nog wel eens mijn inhaalacties moest “inplannen” of me verkeek, wanneer ik nog even snel een kruispunt wilde overschieten, versnelt deze twee gewillig als reactie op het commando van het gaspedaal. Die reserve is wel erg prettig.
Natuurlijk, in zijn 6 moet je geen grote acceleraties meer verwachten, maar in alle overige versnellingen weet de auto gemakkelijk op tempo te komen.
Het valt me ook op, dat ik in de bebouwde kom al snel in hogere versnellingen kan rijden. Een rotonde in zijn 3 nemen is geen probleem.
Ik heb de auto nu twee weekjes in bezit en ik heb al de nodige kilometers gemaakt (ongeveer 2400 km) over snelwegen, maar ook in de bebouwde kom en over binnenweggetjes.
Het sturen is echt een feest! Er is al veel over geschreven, maar ook in dieseluitvoering is de 2 een heerlijk autootje om te sturen! De heerlijke scherpe besturing en het prettige, stevige onderstel, geven een sportief, maar nog altijd comfortabel rijgevoel. Het geheel voelt heel stevig en solide aan. Het geeft veel vertrouwen in de auto en de veiligheid op de weg. Op- en afritten van de snelheden stuur je in en de auto volgt onverstoorbaar de rest van de bocht.
Hier voelt de auto echt een halve klasse hoger dan de Polo die ik gereden heb! Daar stuurde je in een richting die je wilt en de auto ging ongeveer daarheen. De Mazda gaat precies daarheen, waar je op mikt. Heerlijk!
De stevige demping is, misschien gek genoeg, juist bij verkeersdrempels fijner dan de nogal weke voorkant van mijn Polo, die na elke drempel even door de knieën ging.
Eerste conclusie
Na de eerste twee weken ben ik zeer tevreden over de auto. Zijn er dan nog geen minpunten te noemen?
Op praktisch vlak mis ik in het interieur de nodige opbergvakken. Twee bekerhouders en een klein vakje achter de handrem, een dashboardkastje, twee kleine deurvakken voor (achter weet ik eigenlijk niet eens!) en een kaartenvak aan de achterkant van de bijrijdersstoel…. In de Polo had ik nog een aantal extra plaatsen om iets op te bergen, waaronder een fijne lade onder de bijrijdersstoel.
Verder vind ik de afwerking van de kofferbak iets minder. Op de bodem ligt een dun afdekplaatje die een wat flodderige indruk maakt en aan de binnenkant van de kofferklep is een stukje stof bevestigd in plaats van een kunststof paneel. Het ontbreken van een reservewiel moet ik ook nog even aan wennen. Maar verder heb ik nog geen echt negatieve dingen gevonden.
Wat betreft het interieur wil ik nog wel wat kwijt. Wanneer men auto’s van onder andere Volkswagen test, dan worden de gebruikte materialen van het interieur altijd geroemd. In mijn Polo viel me dat eigenlijk toch wel een beetje tegen. Okay, het was niet slecht, maar het dashboard was gewoon van hard plastic en het rubber laagje rondom de radio liet al vlot los. Zo onder de indruk was ik er niet van eigenlijk, zeker met al die tests in mijn achterhoofd.
Dan vind ik het interieur van de 2 er zeker zo goed uitzien en aanvoelen. Mooie materialen/ Prachtig design ook! En wat een joekels van buitenspiegels!! Maar wel heel prettig met veel zicht. Dat is wel fijn, want naar achteren toe zijn er wel wat dode hoeken. De spiegels zijn trouwens erg fijn geplaatst; een stukje naar achteren, dus los van de voorste raamstijl. Het fijne daarvan is dat je tussen de spiegel en de A-stijl door kunt kijken, wat een goed stukje extra zicht geeft.
En eindelijk geen draaiknoppen meer om de stoelleuningen te verstellen! Natuurlijk, met draaiknoppen kun je nauwkeuriger verstellen en dat eventueel ook nog redelijk veilig tijdens het rijden doen, maar wat was je een half uur aan het draaien, als je de leuningen eens in de slaapstand wilde leggen!
Oh ja, het verbruik tot nog toe bij gemengde snelheden, wegsoorten en ritlengtes ligt op zo’n 4 liter per 100 km. Ik zal ook een verbruiksmonitor op Autoweek gaan bijhouden.
De eerste conclusie is dus dat het een fijne, soepele en erg leuk rijdende auto is. Voor particulier gebruik is de diesel misschien aan de dure kant, maar als zakelijke auto is hij perfect.
Los van de aanschafprijs heb ik zelf het gevoel, dat de diesel misschien wel de fijnste combinatie in deze auto!
Ik houd jullie op de hoogte.
Fijne reisgenoot en echte berggeit
- 6.650 km
De auto is nog niet lang in ons bezit, maar we hebben hem al uitgebreid getest op een reis naar Oostenrijk. Afgelopen week zijn we in Ost-Tirol geweest en om het maar alvast te verklappen: de auto heeft ons wederom erg positief verrast!
Dat begon al met de reis over de Duitse Autobahn. De auto voelt stevig en vertrouwenwekkend aan en ligt goed stabiel op de weg. Hier is te merken, dat ook kleine auto’s groot worden!
Het is mooi stil in de auto. Het motorgeluid is niet of nauwelijks te horen. De enige geluiden kwamen van de winterbanden en de dakdragers met ski’s, maar ook die waren niet storend.
Wij hebben de stoelen als erg comfortabel ervaren en ook na 1000 km rijden hadden we geen last van rug of benen. Het is erg prettig reizen in deze auto. Het in mijn ogen prettig ogend interieur draagt daar zeker aan bij.
Het navigatie systeem doet ook goed zijn werk. De aanwijzingen zijn duidelijk en de stem is prettig. We zijn steeds de goede wegen en afslagen op geleid. Ik heb nog een proefabonnement van de Mazda Live Services lopen waarmee live verkeersinformatie aanwezig is en ook onder andere weersverwachtingen opgeroepen kunnen worden.
Daarover ben ik gemengd enthousiast. Het is ideaal om altijd de actuele verkeersinformatie op te kunnen roepen. Jammer is alleen, dat je daarvoor steeds een aantal submenu’s moet openen. De Tomtom Go die ik op mijn mobiel heb draaien, laat de komende files met afstand tot aan die file en informatie over de extra reistijd continu in beeld zien. Dat is dus pas echt realtime verkeersinformatie.
Ook heb ik het idee dat Tomtom nog nauwkeurigere informatie geeft en de vertragingstijden beter kloppen.
De afslagenlijst in het MZD systeem is op zich ook handig. Het geeft alle komende afslagen weer met bijbehorende afstand en of daar bijvoorbeeld een tankstation is. Alleen is het jammer, dat je daarbij niet kunt zien, of het tankstation of de parkeerplaats direct langs de snelweg ligt, of dat je daarvoor een stukje moet afwijken.
En toen gingen we de bergen in…..en beklommen we de eerste paswegen….en daar werden we helemaal erg blij van de Mazda. De SkyActiv diesel trekt de auto erg enthousiast de bergen door. Je hoeft daarvoor niet eens zo vaak voor terug te schakelen en kunt relatief schakellui de haarspeldbochten door. Wat een feest is dit! De besturing, het schakelen en de heerlijke dieselmotor maken deze auto een hele fijn wagen om de Alpen mee te doorkruisen!
Het geluid blijft daarbij steeds op de achtergrond. Ook de soms wat slechtere wegen (door de strenge vorst in de winter) werden stevig maar niet onprettig door de schokbrekers opgevangen.
Het verbruik tijdens de reis naar en van Oostenrijk lag tussen de 5,5 en 4,6 liter/100km. Dit is dus op winterbanden en met een allesdrager met ski’s op het dak en grote delen over de Duitse Autobahn.
Na de eerste kilometers in Nederland zei ik nog, dat deze mazda een halve klasse hoger aanvoelt dan de Polo die ik hiervoor reed, maar nadat ik ermee over de Duitse Autobahn en door de bergen heb gereden, wil ik dat veranderen door te zeggen, dat de auto beslist een hele klasse hoger aanvoelt!
Minpuntjes zijn er ook wel, maar dat zijn voor mij geen schokkende dingen.
Ik mis wat aflegruimte in het interieur. Er hadden wel wat meer vakjes en bakjes in gemogen en ook de portiervakken (alleen in de voorportieren) zijn niet al te groot.
Het achterraam vervuilt voor mijn gevoel ook vrij snel, maar daar zit dan gelukkig weer een wisser met sproeier op.
Ik kijk uit naar het voorjaar en ben benieuwd hoe de auto rijdt en wat het verbruik is, wanneer de lichtmetalen wielen met zomerbanden er op gemonteerd zijn.
Praktische zaken van alledag
- 8.650 km
We zijn ondertussen weer ruim 2000 km verder, tijd voor wat praktische zaken toe te lichten. Ondertussen staat de auto op zijn zomerwielen en de velgen, zoals die standaard op de SkyLease+ versie geleverd worden, zijn anders dan van de andere versies. Het is weliswaar 15 inch, maar ze staan de auto goed.
Afremmen op de motor
Tijdens mijn reis naar Oostenrijk viel het me op, dat ik soms wat verder terug moest schakelen, om goed op de motor af te kunnen remmen. Voor mijn gevoel was de afremmende werking iets minder dan de Polo. Wellicht komt dat doordat de SkyActiv diesels een relatief lage compressieverhouding van 14:1 hebben?
Radio
Ik heb het al eerder genoemd, maar het infotainment systeem bevalt me werkelijk prima. Vooral de bediening via de grote draai/drukknop op de middenconsole is echt super! Tijdens het rijden wordt het touchscreen uitgeschakeld, maar dat mis ik geen moment; sterker nog, ook wanneer het touchscreen wel beschikbaar is (bij stilstand), dan gebruik ik nog steeds de commander! Mooie bijkomstigheid is dat het scherm vrij van vingerafdrukken blijft! Het is me opgevallen, dat met laagstaande zon het scherm ook nog steeds goed afleesbaar blijft. De hoge plaatsing zorgt er sowieso voor dat de zon er veel minder makkelijk op kan vallen. Ik vind dit echt de enige juiste plaatsing van een infotainment scherm! Hoog, zodat je niet steeds ver naar beneden moet kijken, maar niet zo hoog, dat hij voor het raam zit.
Eén dezer dagen loopt mijn proefabonnement af voor de live diensten en dan zal het een betaalde dienst worden. Ik laat het even zo. De verkeersinformatie zoals die in het systeem (live) wordt aangeboden heeft me niet helemaal overtuigd. Zoals al eerder gezegd is het minder accuraat dan bijvoorbeeld Tomtom live en Google Maps en de manier waarop de informatie wordt aangeboden had denk ik ook nog wat beter gekund. Vooral Tomtom blinkt hierin uit naar mijn mening.
Maar de geruchten worden steeds hardnekkiger, dat er misschien toch Android Auto en Carplay aan zitten te komen! Een Mazda woordvoerder zou hierover onlangs uitspraken hebben gedaan. Eerst zien dan geloven, maar het zou een mooie aanvulling zijn, wat mij betreft vooral vanwege Google Maps.
Overigens neemt dat niet weg, dat het navigatie systeem van Mazda op zich prima werkt! De routebegeleiding is duidelijk en ik ben eigenlijk nooit vreemde afslagen op gestuurd. Dus los van de verkeersinformatie (welke ook via TMC aanwezig is, wanneer je geen live abonnement hebt), is er goed mee te navigeren!
Dodehoek en spiegels
De C stijlen van de 2 leveren een redelijk grote dode hoek op. Vooral bij het verlaten van een rotonde is het even goed opletten of er nog fietsers aan zitten te komen.
De linker spiegel bevat een extra stukje “dodehoekspiegel”. Dit ben ik van mijn vorige auto’s ook gewend, maar hier is iets typisch aan de hand. Wanneer een auto aan de linkerzijde inhaalt, dan lijkt het of die op het laatste moment ineens naar rechts komt (gezien in de spiegel). Dat gaf in het begin wat schrikmomentjes, maar het went. Blijkbaar vervormd deze dode wat meer!
Ik ontdekte dat de binnenspiegel een dubbel kogelgewricht heeft. Dat is handig, want je kunt de spiegel daarmee niet alleen kantelen, maar ook in hoogte instellen. Zelf vind ik het fijn om hem omhoog te zetten, zodat het voorraam vrij blijft. Dat was een ergernis in de Polo, waar de binnenspiegel een groot deel van het midden van het raam afschermt. Ik heb op die manier nog wel eens een tegemoetkomende fietser over het hoofd gezien bij rechts afbuigen!
Gaspedaal
Soms zijn het de kleine dingen welke onopvallend prettig zijn! Een voorbeeld daarvan is het gaspedaal. Deze zit aan de onderkant scharnierend aan de vloer bvestigd. Dat bevalt mij prima, omdat dat beter overeenkomt met de beweging van de voet/enkel en op die manier voelt het gaspedaal natuurlijker aan.
Spiegelverwarming
Afgelopen tijd heb ik de spiegelverwarming een aantal keer goed kunnen gebruiken. In de Polo was dit een aparte draaischakelaar (dezelfde waarmee ook de stand van de spiegels versteld wordt). Het nadeel is, dat de schakelaar ook handmatig uitgezet moest worden, en er was geen lampje of iets dat aangaf, dat de spiegelverwarming nog ingeschakeld stond. In de Mazda zit dit gewoon gekoppeld aan de achterruitverwarming, welke na een bepaalde tijd automatisch uitschakelt. Wel zo handig!
Draaicirkel
Deze auto rijdt heerlijk op de lange afstanden over grote wegen, maar ook de kleinere landwegen en bochtige weggetjes zijn een feest om te rijden! Daarnaast is de Mazda ook heel erg prettig in de stad! De draaicirkel is heerlijk klein. Deze is met 9,4 meter echt heel klein voor deze klasse! Het is zelfs 1,2 meter kleiner dan die van de Polo (10,6m)! Ter vergelijking, om er maar eens een paar belangrijke concurrenten bij te halen: Toyota Yaris: 9.6m , Ford Fiësta: 10,2m, Peugeot 208: 10,4m, Opel Corsa en Renault Clio: 10,6m. Zelfs een Volkswagen Up! heeft een grotere draaicirkel (9,8m)! Dat is echt wel merkbaar binnen de bebouwde kom en als je eens op een smallere weg wilt keren!
Schoonmaken
De eerste wasbeurten (ja, ook met de hand!) zorgen er altijd voor, dat je nog meer details in het design ontdekt! En dan valt op, hoe mooi de vormen van het plaatwerk en de grill en dergelijke in elkaar overlopen! Ik vind het echt een heel knap design! Vooralsnog is het ook een makkelijke vorm om te wassen. Wat me blij verraste, waren de deurstijlen, ter hoogte van de scharnieren en de deurvangers. Dat is een plek waar altijd veel vuil komt te zitten en wat altijd een lastige plek is om schoon te maken. Bij de 2 is dat gedeelte mooi strak ontworpen met relatief weinig hoekjes en uitsparingen; dat maakt het schoonmaken een stuk eenvoudiger!
Ook kunnen eindelijk beide ruitenwissers weer overeind gezet worden. Dat lijkt logisch, maar bij de Polo kun je de ruitenwisser aan de bestuurdeskant alleen maar opklappen, als de motorkap geopend is! Erg onhandig met wassen en in de winter bij vorst.
Het interieur van de Mazda is ook goed te reinigen; de bekleding is tot nog toe erg prettig en lijkt goed schoon te houden. De voetmatjes zijn wel iets lastiger uit te zuigen en ik ben benieuwd hoe de stof zich gaat houden bij de pedalen.
Overigens valt na het wassen en met het zonnetje erop, ineens op, hoe bijzonder de zwarte lak eigenlijk is! Er zitten metallic deeltjes in van verschillende kleuren, met name groenig en blauwig; heel anders dan de metallic lakken van “vroeger”. Het geeft de auto een mooie diepe kleur en waar de zon op staat, komt er een ander effect naar voren.
Verbruik
Ik rij over het algemeen langere afstanden en ben een rustige rijder (al vind ik het ook heerlijk om de kleinere bochtige weggetjes op te zoeken) en het verbruik ligt op 4.4 l/100km, maar dat is nog inclusief de wintervakantie met ski’s op het dak. Het dagelijks verbruik in Nederland ligt steeds op ongeveer 4 l/100km, en dat is met de ongeveer toegestane snelheden. Nu de zomerbanden gemonteerd zijn en de temperaturen langzaamaan omhoog gaan, ben ik benieuwd of dat nog merkbaar wordt in het verbruik.
Conclusie tot nog toe
Elke dag rijd ik weer met een grote glimlach rond in mijn Mazda! Ik ben voor werk en privé veel onderweg, dus het is erg prettig, dat ik daar veel plezier aan beleef! En het is erg goed uit te houden in dit mooie interieur. Het plezier wat je in het stuurgedrag beleeft, de rust van de motor en het stevige, vertrouwenwekkende onderstel laten je merken, dat je een degelijk stukje auto onder je kont hebt.
Langzaamaan komt het kampeerseizoen er weer aan en ik kijk er erg naar uit om met de auto onder andere de Ardennen in te trekken!
Wordt vervolgd….
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.