Mazda 121 1.3i GLX (1992)

autoreview

Mazda 121 1.3i GLX (1992)

Signalement

Uitvoering121 1.3i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2000
KM-stand bij aanschaf97.300 km
KM-stand laatst155.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Mazda 121, model bolhoed was destijds zijn tijd wat vooruit. Het is in Nederland toch wel een succesnummertje geweest en je ziet ze nog vrij veel (erg veel met grijze koppies achter het stuur helaas.
In zijn tijd begin jaren ’90 een erg moderne verschijning, ook nu nog niet verouderd. Door het aparte design (wat het autootje vooral vijanden oplevert) biedt de 121 erg veel binnenruimte. Met vier vrienden van 1,90 m toch makkelijk zitten en de aparte kofferruimte is vrij groot en makkelijk uit te breiden.
De uitrusting is minimaal, zelfs op mijn GLX is het meest luxe een lichtzoemer en een binnen te openen kofferklep. Wel vrolijke bekleding en in kleur gespoten bumpers en spiegelhuizen, plus ee dakspoiler op de mijne.
De prestaties zijn zeer goed, 1.3i-16V met 75 pk bij 810 kg...dat wil nog best! 165 km/u en 0-100 in ongeveer 11 sec. Verbruik bij mijn pittige rijstijl altijd nog 1 op 12/13.
Erg fijn autootje, en voorlopig niet van plan ’m weg te doen... misschien wordt het nog een klassieker, de Kever en de Eend vond ook niemand mooi vroeger. Ik vind de 121 echt gaaf!

PROBLEMEN

Weinig schokkende problemen tot nog toe:

1) direct na aanschaf zo’n beetje alle lampen aan en in de auto moeten vervangen, tijdje nix aan gedaan: motorolie zat ook onder minimum.
2) bij 98.000 km de distributieriem laten vervangen
3) bij de APK alleen 2 nieuwe voorbanden
4) momenteel ratelt de uitlaat vrij hard, ter hoogte van de katalysator...binnenkort voor wegbrengen!

Kortom goedkoop studentenwagentje dus!

In mei 2004 verkocht aan mijn moeder met 130.000 km op de teller wegens aanschaf Peugeot 406 1.9 SLdt. Slechts de beurten, een keer een nieuwe voorruit (steen erop)en het hitteschild een keer vast laten zetten. Verder nooit iets! De auto rijdt nu nog en heeft inmiddels wel van voor tot achter een nieuwe uitlaat gekregen. Km-stand begin 2006: 137.000.

Na ruim 14 jaar trouwe dienst ingeruild

  • 155.000 km

Na bijna 24 jaar, waarvan 14 jaar trouwe dienst in onze familie, is het Bolhoedje verkocht.

De Mazda 121 is van 2004 tot november 2015 van mijn moeder geweest. Zij reed er in die tijd nog zo'n 25.000 km bij. Diverse schades gehad, en onderhoud wanneer nodig. Helaas toch inmiddels wat roest aan chassis en carrosserie, de koppeling was totaal op en er moest groot onderhoud aan remmen en remleidingen plaatsvinden.

Daarom heeft mijn moeder uiteindelijk besloten de Bolhoed in te ruilen op een splinternieuwe Ford C-max 1.0 Ecoboost Titanium met diverse optiepakketten (glazen dak, electrisch bedienbare achterklep, navigatie etc.)

Aangezien ze met ons kind vaak op stap gaat op zich wel een fijne gedachte, zo'n moderne auto. Maar toch jammer dat er weer 121 verdwijnt (vermoedelijk). Ooit moet ik nog eens een knappe op de kop tikken als toekomstige youngtimer/klassieker.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.