Mazda 121 1.3i GLX Cabrio Top (1992)

autoreview

Mazda 121 1.3i GLX Cabrio Top (1992)

Signalement

Uitvoering121 1.3i GLX Cabrio Top
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf249.000 km
KM-stand laatst261.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bolhoedje gekocht!

  • 249.500 km

Beste lezer, hierbij introduceer ik onze Mazda 121 GLX CabrioTop. We hebben deze auto aangeschaft, omdat we allemaal ons rijbewijs hebben. De enige auto die we nu hebben, moest dus aangevuld worden. Voor een klein budget moest een betrouwbare auto voor de deur komen. Door onze goede ervaringen met oudere Mazda's is onze keus gevallen op deze Bolhoed.

We zijn dus gaan kijken bij de Mazda 121 in Nijmegen. Bij aankomst zagen we al gauw dat de banden niet nieuw meer waren. Daarentegen remde hij goed en ook de schokdempers voelde goed voor de kilometerstand. Wel was hij een stuk lelijker (veel krassen en deukjes) dan we aanvankelijk dachten.

Desondanks toch gekocht en vrolijk vanuit Nijmegen naar huis gereden. Eenmaal thuis aangekomen een nadere inspectie gedaan. Toen kwam er een lijk uit de kast zetten. Er lag een laag water in de reservewielkuip met een hoop roest. Dat was even een dompertje. Positief was dat er aan achterkant twee Monroe schokdempers gemonteerd zitten, die vrij nieuw aanvoelen. Wat ons betreft zijn zeker iets te hard, of voor een zwaardere auto bedoeld. Want de bolhoed weegt maar een schamele 835 kg.

Hoe rijdt zo'n bolhoedje nu?
In één woord 'grappig'. Heel grappig maar ook zwaar. De auto heeft geen stuurbekrachtiging en dat is even goed wennen als je langzaam rijdt. Verder schakelt de bak best precies en is koppeling nog best fris.
Het is echt een auto om lekker mee te rijden, wat zijn uiterlijk niet zou doen denken. Hij ligt lekker stabiel op de weg en is voor een auto van die leeftijd niet extreem rumoerig.
De 1.3 motor snort lekker maar heeft wel een lichte tik in de motor. Dat moet nog even uitgezocht worden.

Update

  • 253.500 km

Inmiddels weer zo'n 4000 km gereden in een half jaar tijd, dus is het tijd voor een update! Er valt nu wat meer zinnigs te zeggen over de Bolhoed en dat is best wat...

Waar zal ik eens beginnen: eerst maar al het negatieve:

Het uiterlijk van de Bolhoed... Het ontwerp van de Mazda 121 was van origine al bijzonder opvallend. Het was en is de kleinste sedan ooit gemaakt en dat is te zien. Dit exemplaar heeft daarnaast ook nog een flink zwaar leven gehad: werkelijk overal zitten butsen, deuken of krassen.

Even een opsomming:
- De wielkasten zijn ooit door een beunhaas opnieuw ingespoten,
ongelofelijk prutswerk qua afwerking, maar het lijkt wel aardig tegen
roest te beschermen.
- Alle deuren zitten vol met kleine deukjes
- Er zit 1 grotere deuk bij het achterlicht (zie foto)
- De balken zijn ook ooit door een beunhaas behandeld
- Op de achterklep zitten bijvoorbeeld twee grote plekken met krassen, alsof
er een kind met een sleutel rondjes heeft lopen tekenen, aii wat lelijk!

Technisch is de auto ook zeker niet 100%. Zoals eerder vertelt, zit er een tik in de motor. Wat dat precies is, weten we niet. Maar de motor sleurt er nog goed aan, dus laten we dat nu even voor wat het is.
Stationair loopt het motortje erg rustig, maar schut de hele auto alle kanten op. Waarschijnlijk een motorsteunrubber dat compleet vergaan is. Niet erg, zolang je niet stil staat. ;)
Verder is de motor wat zweterig. Ook dat laten we voorlopig even voor wat het is.
Tot slot is het opmerkelijk dat het achterlicht aan één zijde al tweemaal is doorgebrand.

Tot zover de negatieve punten. Want het blijft toch een erg grappig auto!
Ondanks dat de Bolhoed geen stuurbekrachtiging heeft, lokt de auto een sportief rijgedrag uit. Dat komt door het lage gewicht en een levendig motortje. Daarnaast schakelt hij ook gewoon erg lekker, vergeleken met de Premacy die wij ook in bezit hebben.

Nu het wat lekkerder weer is geworden, is het open dak een geweldige uitkomst! Geen herrie rondom je oren maar wel verkoeling op de warme dagen. Want aan een airco ontbreekt het.

Tot nu toe al veel lol aan beleefd, ook al is niet iedereen in het gezin met de auto even blij. (het uiterlijk is nou niet "je van het")


Dan nog het gepleegde onderhoud:
- Nog de achterbak geschuurd en ingespoten met Hammerite
- 4 nieuwe Vredestein alltrack (all season) banden
- Dakje schoongemaakt en meerdere keren ingespoten met wd40
- roesplekken ingespoten met antiroestmiddel
- wat plekken met tectyl bespoten

ROEST!

  • 256.000 km

Tijd voor weer een update!

We hebben de Mazda 121 nu bijna een jaar. In dat afgelopen jaar, hebben we al heel wat dingetjes ontdekt. Maar het grootste dingetje, was dan ook de afgelopen weken:

Via de Mazda 121 groep op Facebook, kwam ik op het idee om het interieur van onze 121 te vervangen. Een eigenaar van een Bolhoed uit Zuid-Limburg besloot hem in onderdelen te verkopen. Voor 150 euro krijgen we:
- Nieuwe knipperlicht
- Andere buitenspiegel
- Voorstoelen en achterbank
- Wat interieur delen (plastic)

Daar in Limburg mooie verhalen gehoord over hun Mazda 121: met de caravan erachter naar Roemenië! Dat kun je je niet voorstellen.

Eenmaal thuis gelijk begonnen om de stoelen en achterbank eruit te halen. Op een bepaald moment bedachten we dat het een slim idee was even de vloerbekleding eruit te halen.
OEPS! ROEST! Er zat in mijn vakantie dus 1 ding op; roest verwijderen, opschuren en inspuiten met Hammerite. natuurlijk wat gaten tegengekomen, en 1tje laten lassen. De kleine gaatjes van 1,5 cm hebben we dicht gekit, omdat dit geen dragen functie had, en lassen onnodig duur is. De auto is immers maar 800 euro waard...

Nu moeten we nog een lek ontdekken bij het linker voorscherm, daarna plaatsen we het interieur terug en gaan we volgende zomer weer verder met een nieuw klusje! Wat er mankeert genoeg aan!

Tot zover.

Nieuwe APK

  • 261.000 km

Inmiddels hebben we de Mazda 121 al weer 1,5 jaar in bezit. Het is inmiddels de derde auto geworden, want qua betrouwbaarheid liet hij helaas toch even wat steekjes vallen ;)

Eind december gaf de startmotor de brui vlak voor een spoorwegovergang. Na een tik op het motorblok, startte de Mazda elke keer wel, zo kwamen we erachter dat het de startmotor was. Het grapje kostte bij de garage 400 euro, omdat ze een origineel ongebruikt exemplaar hadden opgesnord.
Maar goed, hij startte weer!

Eind mei was het tijd voor de APK. Ik wist al dat hij er niet doorheen zou komen vanwege een lekke homokineethoes. Het vervangen van de hoes was net zo duur als het vervangen van de complete homokineet.
Dus zodoende dachten we even een homokineet rechts-voor te bestellen. Maar dat had nog wat voeten in de aarde, na 3 bestellingen en 4 weken later, was het gelukt. Je moet wat over hebben voor je auto!
Hij kwam compleet verstoft van de garagist terug op ons erf.

Uiteindelijk is voor de apk een bedrag van ongeveer 300 euro uitgegeven. De homokineet is vervangen, de remleidingen zijn getectyleerd en een klein remverschil is opgelost.

Dus nu mogen we tot 2027 mogen weer verder!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.