Lexus UX 300h Business Line (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | UX 300h Business Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 248 km |
KM-stand laatst | 1.000 km |
Relaxed rijden
- 1.000 km
Na 4,5 jaar en 40.000 km tot tevredenheid een Toyota Corolla Hatchback 1.8 Hybrid te hebben gereden, wilde ik me voor mijn pensioen trakteren op een mooie auto. Ik was al lang gecharmeerd van Lexus en in het bijzonder de UX.
In eerste instantie was ik op zoek naar een 2e hands UX, en daar heb ik ook als eerste mee proefgereden (250h uit 2021), maar ik dacht niet dat ik vriendjes zou kunnen worden met het touchpad voor de bediening van de radio, navigatie, etc. Dit is met een facelift eind '22 vervangen door een touchscreen. Van dat model had de dealer (Lexus Zwolle) ook een aantal jong gebruikte (import) auto's staan (alle ca. 1 jr oud en 15.000 km gelopen), maar die hadden allen leren bekleding, en daar hou ik niet van.
Er stond één voorraadmodel 300h in Business uitvoering met een Comfort Pack (dat o.a. stuur en stoelverwarming, meer speakers en een 12" navigatie scherm omvat) en stoffen bekleding. De 300h is op punten bijgeslepen t.o.v. het 250h facelift model. Iets meer vermogen, ietsje zuiniger, ietsje stiller en een nieuwe 'versnellingspook'. Deze auto viel na een proefrit zeer in de smaak. Omdat de 35th Editions eraan zaten te komen kreeg ik een mooie inruilprijs voor mijn Corolla, en een aardige korting op de nieuwprijs. De koop was snel gesloten.
De eerste 1000 km zitten er ongeveer op. Ik kan het volgende zeggen over:
- Comfort:
Ik vind dit een zeer comfortabele auto. De stoelen zitten uitstekend ondanks dat mijn uitvoering geen instelbare lendesteun heeft. De deuren voelen erg stevig aan en sluiten met een mooie 'ploemb', heel anders dan de Corolla, die veel blikkeriger klonk.
Ook het geluidscomfort is goed. De banden zijn wellicht niet de stilste (het zijn run-flat banden). Ik heb voorlopig besloten deze op te rijden, en als er nieuwe op moeten om dan stillere uit te zoeken. Dat zullen dan zeer waarschijnlijk niet run-flat banden moeten worden, want daar zit volgens mij de crux.
Het veercomfort en afrolcomfort zou ik als uitstekend willen betitelen. Als ik bij ons de straat in draai, zit er een aardige 'val' in de weg, en heel anders dan bij de Corolla, merk je daar bijna niets van.
De auto is voorzien van de laatste stand op het gebied van assistentie systemen. Dat is op zich aardig, maar naar goed EU gebruik staat alles standaard aan. De meest irritante kun je met een paar keer drukken op het scherm eenvoudig uitzetten, maar bij iedere start moet je dat opnieuw doen. Ik zou het handiger hebben gevonden als er ergens een fysieke knop zou zitten waar je dit in één keer mee zou kunnen doen.
Gelukkig heeft de auto wel nog gewoon knoppen voor de verwarming, ruitbediening, etc. Voor mij een vereiste.
De audio installatie is meer dan voor mij nodig is. Er zitten geloof ik 10 speakers in en een subbas in de kofferbak. De bassen heb ik helemaal teruggedraaid, dan is het voor mij OK. Anders zijn ze voor mij te luid.
Ik ben erg gecharmeerd van de Climate Concierge, de luchtreiniging en de spraakbediening. Ik weet dat dat laatste op veel auto's zit, maar het werkt hier zeer goed. In alles voel je dat de auto met aandacht is ontworpen en gebouwd.
Er zitten nog geen rammels in de auto. Ik hoop dat dat nog een tijdje zo blijft.
Dat de auto niet zo groot is achterin en een kleine bagageruimte heeft is een gegeven, maar ik kan prima (1m81 lang) achter mezelf zitten. Omdat we maar met z'n tweeën zijn is het voor ons geen probleem.
-Prestaties:
De auto is snel genoeg. In ca. 8 sec. kun je naar 100 km/h, mocht je dat willen. Met inhalen of invoegen heb je ook genoeg reserves. Het 'CVT geloei' waar AW graag over mag klagen valt reuze mee. Allemaal een kwestie van de rechtervoet. Maar zoek je een sportieve auto, moet je volgens mij geen Lexus willen rijden. Zoek je comfortabel rijden op limousine niveau (voor zover mogelijk in een kleine Lexus), dan zit je uitstekend.
Het stuur geeft voor mij voldoende gevoel. Het is wel iets minder scherp dan in de Corolla, is mijn indruk. Die gaf meer door van wat er aan de voorwielen gebeurde (noem het sportiever), hier is het duidelijk meer gericht op comfort.
- Betrouwbaarheid:
Hier is nog niets over te melden, behalve dat Lexus als een van de meest betrouwbare merken te boek staat. Ik denk daarom dat het hier wel mee los zal lopen.
- Kosten:
Ik hou het benzineverbruik bij in de AW verbruiksmonitor.
Verder: Zie boven.
Ik zal proberen na iedere beurt een update te geven.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren