Lexus UX 250h Preference Line (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | UX 250h Preference Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 6.500 km |
Eigenlijk best wel goed
- 6.500 km
Alweer de zoveelste auto. Inmiddels de tel kwijt. Dit keer een Japanner, de Lexus 250H.
Een korte review. Titel zegt het al, eigenlijk best wel goed. Een proefrit zegt niet zoveel. Na ruim 6500 km op de teller en de auto sinds begin juli in bezit heb ik al een beetje ervaring opgedaan met de auto.
Om te beginnen het brandstof verbruik. Digitaal geeft deze overall tussen de 19-20 km per liter aan. Ik heb dit nog niet gecontroleerd met een berekening met km en getankte liters, maar zal dat later nog eens doen. Dit is slechts een indicatie. Het betreft snelweg, stadsverkeer, berg ritten, gewoon van alles wat.
Leuk is wel dat als ik een korte rit maak naar de supermarkt ik volledig elektrisch rij, met zelf door de auto opgewekte stroom. Dat geldt ook voor file rijden. Dat voelt best wel lekker.
Het is voor mij een heerlijke rustige en stabiele auto. Hij onthaast zowat. Rust in de tent is het motto. Ook bij fors accelereren. Je hoort de motor dan beter, maar alles behalve lawaaierig. De auto laat zich niet opjagen. Gewoon rustig met lage toerental cruisen is het motto.
Niets piept of kraakt. Dat hoort ook niet bij een Lexus, en zeker niet bij een nieuwe denk ik. Alles bedienings toetsen zitten op een logische plaats en werken prima.
De door zovelen bekritiseerde touchpad is even wennen. Maar het went snel. Touch gevoeligheid is in te stellen en werkt eigenlijk gemakkelijk. Soms is het even zoeken waar wat zit, zoals het uitzetten van de airco, van het uitstekende ventilatiesysteem, maar als je het eenmaal weet dan….maar dat geldt voor meerdere dingen.
Toegegeven, een draai-druk knop werkt gemakkelijker, maar dit is ook prima. Ook het wisselen tussen de normale software en AppleCarPlay gaat simpel en snel.
Wat ik wel mis is het snel schakelen tussen 2 telefoons in Apple modus. Kabel overzetten werkt het snelst. Maar als je aan het rijden bent hoort dat niet. Dit kan beter.
Instellingen van de voorstoelen en stuurwiel is goed. Ruimte op de achterbank, eigenlijk tussen bank en voorstoelen is wat matig. Als snel moeten de voorstoelen ietsje naar voren. Nu rijd ik 95% van de tijd zonder achterpassagiers, dus geen probleem.
De net even wat hogere instap is zeer prettig.
Kofferruimte is niet zo groot. Bij de vakantie met 2 personen werd al snel de achterbank opgezocht om alle bagage kwijt te kunnen. Zegt misschien ook wel iets over de hoeveelheid mee te nemen kleding, maar toch. Een VW Polo kan meer bergen.
Een balk van 240 cm kan wel weer mee. 6 kratjes bier in de achterbak is lastiger.
Motorisch niets te klagen. Redelijk snel, maar geen raceauto. Gaspedaal intrappen bij onze oosterburen en zonder enige haperingen of vertragingen erg vlot naar de GPS topsnelheid van 185km/u. Ook bij die snelheid is het redelijk stil in de auto.
De auto en motor voelen aan sneller te kunnen. De begrenzing is er vast niet voor niets, en ach, als ik veel op de ‘autobahn’ zou rijden en harder zou willen dan moet ik wat anders gaan kopen. Voor mijn dagelijkse NL ritten volstaat het meer dan prima.
Alle veiligheidsvoorzieningen zijn aanwezig. Automatisch remmen, sturen of waarschuwen. In mijn beleving is alles prima in orde.
De 15000 km beurt is nog niet aan de orde.
Het is een auto die je nog niet zoveel ziet. Uiterlijk is wat mij betreft goed, zwarte kleur met achter extra getinte ramen tegen de inkijk. Goed zicht. Ook rondom. Prima stroomlijn. Ik ‘vang’ weinig muggen op de voorruit. Dat was met de vorige auto wel anders. Dit is opvallend te noemen.
De Lexus app laat je ondermeer zien waar je zuiniger had kunnen rijden of meer had kunnen anticiperen. Wel grappig.
Het woordje ‘korte’ bij review is al niet meer van toepassing zie ik.
Zou ik op basis van wat ik nu ervaren heb wéér deze kopen? Ja en nee. Het is echt een prima ‘waggie’, luxe, comfortabel, zuinig en snel, maar heeft zijn beperkingen qua binnenruimte voor de achterpassagiers en bagageruimte, bij de uitzonderingen, dan zou ik een NX of RX moeten overwegen.
Lexus heeft mij wel overtuigd mbt de kwaliteit die zij leveren.
Kleine update bij 10600 km:
Inmiddels wat kilometers erbij gereden, ook bij iets ander weer.
Wat opvalt is dat de zij-ramen minder snel vrij zijn van damp. Even schoon wisseren vóór het wegrijden want dan is er beter zicht, de ramen slaan snel weer dicht en dan duurt het best wel even voordat ze vrij zijn van de ‘beslagenheid’. Ook de opwarming duurt langer. Daarbij staat de afstelling op 24 graden voor een beetje warmte. Mijn vorige auto, Mercedes C, deed dat in beide voorgenoemde gevallen stukken beter. Als je ‘s ochtends heel saai altijd dezelfde route rijd dan valt dit op. Ik kijk eigenlijk niet uit naar de vrieskou en schoon geschrapte ramen.
Bij de komende 15000 beurt moet de ruitenwisser arm beter afgesteld worden. Delen van de vooruit worden niet altijd schoongeveegd.
Wat ook opvalt is dat de onderzijde binnenkant portier in de wasstraat niet schoon wordt. Het sluit allemaal erg goed. Misschien iets te goed.
Verbruik blijft gelijk. Bij iets kouder weer stijgt net zoals andere auto’s het verbruik iets. Bij meer file rijden daalt daarentegen het verbruik weer drastisch. Het schommelt nu tussen 18/19 km ltr. Nog steeds netjes.
Kleine update:
Inmiddels de 15000 km ruim gepasseerd. In 6 maanden tijd. Dit gaat sneller dan verwacht en de 1e onderhoudsbeurt staat al weer in de agenda.
Uiteraard geen problemen. Wel wat kleine opvallende dingen. Begreep ik nou goed dat het ontwerp van de auto in vrouwen handen heeft gelegen? Dan betrap ik ze toch op een foutje. Als het geregend heeft vallen er druppels water van het dak precies op de stoel. Best wel storend. Dit kan rare vlekken gaan geven.
Wat ook opvalt is de communicatie tussen de verschillende telefoons en AppleCarPlay. Dit verloopt niet altijd vlekkeloos. In 9 van de 10 gevallen is bijvoorbeeld het gebruik van Waze bevroren.
Overigens is telefoneren niet 100%. Er vallen woorden weg. Dit was bij mijn vorige auto (c-klasse) en dezelfde telefoons absoluut niet. Ook het overschakelen tussen de telefoons is lastiger. Het AppleCarPlay kabeltje moet dan overgezet worden naar de andere telefoon. Al rijdend niet handig. Overschakelen van telefoon naar telefoon via het ‘systeem’ kan dus niet. Zeker een min puntje voor mij.
Even op en neer naar Dld geweest. Het was redelijk koud. Verbruik rond 1 op 17. In NL rond 110 (teller) op de cruise, in Dld 130 op de cruise, binnenwegen de aangegeven snelheden. Valt niet tegen, maar ik had het ook iets zuiniger verwacht.
Wordt vervolgd.
Update bij 30710 km
Verbruik ligt rond de 1 op 18. Bij mooier, warmer weer iets zuiniger richting de 1 op 20. Onzuiniger bij normaal rijgedrag dan 1 op 17 kom ik niet.
Auto bevalt prima. Toch mis ik het weggedrag van de achterwiel aangedreven Mercedes. Ik vind het bij Mercedes beter voor elkaar. Het voelt veiliger.
De auto maakt je wel een rustige rijder. Waar dat door komt weet ik niet precies. Het is redelijk stil in de auto, de automaat werkt heel geleidelijk, het is allemaal erg comfortabel…..het lijkt allemaal op een onduidelijke manier te onthaasten.
Wat tegenvalt, al eerder genoemd, is de druppels op de wang van de voorstoelen bij het openen van het portier na een regenbui of veel condens. Dit druppelen is ook bij de achterklep. Oppassen voor druppels in m’n nek. Ik heb dit nog nooit eerder gehad. Wat ook opvalt is de ontwaseming van buiten. Op een mistige dag maak ik de ramen schoon met een wisser. Deze beslaan onmiddelijk weer. Dat herkent iedereen. Het duurt lang voordat al rijdend de ramen schoner worden. Ik weet niet of dit met de stroomlijn te maken heeft, maar bij mijn voorgaande auto's ging dit zeker sneller. Dat geldt ook voor de verwarming. Dit duurt aanmerkelijk langer voordat er warmte door de uitstroom openingen komt.
Gelukkig heb ik weinig passagiers op de achterbank, en ga ik weinig met de auto op vakantie. Binnenruimte achterin is beperkt, wat ook voor de laadruimte geldt. Dat wist ik van tevoren. Een paar tassen voor een weekend kan nét onder de flexibele bagage afdekking. Een paar koffers is lastiger, bijna onmogelijk.
Ik kijk al met een voorzichtig oog naar een RAV4, Kuga, XC60, GLB. VW Passat.
Ietsje meer ruimte maakt het nét wat comfortabeler.
Update bij 42315 km
Kleine beurt. Nieuwe runflat banden. Best wel vlot met mijn gematigde rijstijl. Schijnt normaal te zijn bij de UX.
Geen technische bijzonderheden naast steenslag en roestvorming midden boven voorruit.
Verbruik blijft hetzelfde. Variabel, hoe kouder hoe onzuiniger, en vice versa.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus UX 250h Luxury Line Limited | Leer | Head-up Display | Apple CarPlay / Android Auto |
- 2020
- 39.163 km

Lexus UX 250h Executive Line President Pack | Mark Levinson | Stoelventilatie | Memory | Groot scherm | 360 camera | Trekhaak | HUD | Blindspot
- 2019
- 97.263 km

Lexus UX 250h Executive Line
- 2019
- 57.781 km