Lexus UX 250h Luxury Line (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | UX 250h Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 23.177 km |
KM-stand laatst | 23.177 km |
Totaal anders dan verwacht
- 23.177 km
Ik had er lang op moeten wachten, maar uiteindelijk werd het wachten beloond! Gisteren de Lexus UX kunnen ophalen. De verwachtingen waren hooggespannen. Ik reed eerst een Toyota Corolla (Hatchback) 1.8 Hybrid uit 2020. Door het hoge aantal kilometers die ik probleemloos met de corolla gereden had, moest het haast wel zo zijn dat het rijden in de Lexus UX alleen maar leuker kon gaan worden. De corolla was wendbaar, vlot, sportief, goede vering, voorzien van diverse luxe en verder een prima auto die echt tot de laatste dag uitstekend voldeed. Na een jaar rijden 2000 euro moeten afschrijven maar desondanks toch een mooi inruilbedrag ervoor terug gehad. Dus dat was wel de doorslag om bij Lexus Zwolle, welke valt onder autobedrijf Van Leussen, om bij Van Leussen weer een auto aan te schaffen. Na eerst een proefrit te hebben gedaan in de Lexus LBX, kwam ik er al snel achter dat deze te klein is qua beenruimte en ik met mijn 186 geen fijne zithouding kon aanmeten. Het had zo moeten zijn, een prachtige UX stond reeds te pronken voor een volgende proefrit. De rijprestaties waren duidelijk een stuk fijner en ook qua beenruimte en zithouding zat het voor op dat moment prima, ik kom er op terug! Het luxe grote scherm van 12" en de premium uitstraling van het interieur en exterieur gaven de doorslag om toch voor de UX te kiezen.
Vanaf het moment van ophalen moet ik toch wel op een paar praktische zaken terugkomen die mij meteen al het gevoel gaven de auto niet voor langere tijd te willen houden. Het ging eerst al om de optie dat de buitenspiegels niet automatisch inklappen als je de auto op slot doet met de afstandsbediening, misschien in de ogen van velen een dingetje om niet meteen op te willen foeteren, maar als je dat eenmaal gewend bent en te bedenken dat het standaard op nagenoeg iedere toyota corolla zit, is dat toch wel een groot gemis. Daarna kwam al snel het volgende heikele punt aan bod, de kofferruimte! Deze is echt heel laag en niet bepaald ruim. Een te volle krat met boodschappen waar net iets bovenuit steekt doet meteen de hoedenplank optillen. Ondanks dat de laadvloer beschikt over een dubbele bodem, toch niet echt een praktische kofferruimte. Ook het feit dat de auto steeds trillingen vertoonde boven bepaalde snelheden en de garage hier reeds naar gekeken heeft en aanpassingen had gedaan, bleven de trillingen terugkomen. Dus constant weer een ergernis erbij. De grootste ergernis kwam voorbij toen ik 's avonds in het donker naar huis reed. Ik kwam erachter dat het zicht in het donker niet al te best was ondanks de led verlichting. Ik kon geen knopje vinden om het licht iets omhoog te draaien zodat ik een beter zicht had. Navraag bij de dealer leerde mij dat er inderdaad geen mogelijkheid is om het licht zelf handmatig te kunnen verstellen. Een simpel draaiwieltje die wel in de corolla zat was dus een groot gemis. Ook het uitschakelen van de airconditioning gaat via het menu die verwerkt zit in het grote scherm. Dus ook niet echt een praktische zaak. Verder is het scherm van het instrumentarium eigenlijk minder mooi dan ik in de Corolla gewend was. Het was erg rommelig waarvan een groot deel digitaal en ook nog een paar grote analoge meters als de brandstofmeter en de temperatuurmeter. Het instrumentarium was daardoor erg druk en straalt niet bepaald het premium gevoel uit maar meer iets futuristisch, maar door de rijprestaties kon ik er desondanks wel mee leven. Waar de Corolla automatisch diverse icoontjes van de verschillende menu's netjes laat verdwijnen, blijven ze in de Lexus staan wat het drukke geheel er al niet bepaald overzichtelijker en rustiger op maakt, ik had verwacht hier meer opties te hebben om diverse zaken niet te laten weergeven of automatisch te laten verdwijnen zoals de Corolla dat wel kan. En dan nog een nadeel: als het geregend heeft en je de deur opent heb je meteen al natte bovenbenen zonder dat je al een been buiten boord hebt. Al deze voor mij toch wel nadelen, heeft mij na 1,5 week rijden besloten de auto niet te willen houden en deze om te ruilen voor een Toyota Corolla Cross.
Was de Lexus UX dan echt alleen maar een ergernis? Het antwoord is NEE! Zeker het rijcomfort qua wegligging, optrekken, vering en weinig ruis, waren erg aangenaam. Evenals het geweldige audiosysteem en het prachtige exterieur van de auto. Hij gaat dan ook met gemengde gevoelens terug naar de dealer. De dealer heeft mij goed behandeld en mij het prijsverschil laten bijbetalen omdat de Corolla Cross duurder was in aanschaf. Daar staat tegenover: Alle luxe die ik al gewend was van de corolla, het nieuwe digitale instrumentarium, een nieuwere hybride motor (5e generatie), meer PK's, een grotere kofferruimte, een zeer stabiele en mooiere wegligging bij oneffenheden in de weg, stuurverwarming, een elektronisch op afstand bedienbare achterklep en ook niet onbelangrijk een auto die nog weer een jaar nieuwer was en minder kilometers op de teller! De proefrit gaf meteen al weer het vertrouwde gevoel wat ik miste ondanks het premium gevoel wat de lexus mij gaf.
De afgelopen weken heb ik nog in de Lexus UX moeten doorbrengen en dat was zeker geen straf! Maar desondanks ging dat wel met gemengde gevoelens. Het meest ga ik het audiosysteem missen en de stilte tijdens het rijden en de stoere en luxe uitstraling van het exterieur.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.