Lexus UX 250h Luxury Line (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | UX 250h Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 7.060 km |
KM-stand laatst | 28.730 km |
Eenmaal een Lexus, altijd een Lexus ?
- 28.730 km
De aanschaf van een nieuwe auto ( nieuw of occasion ) was voor mij vaak een heel proces, tot dat ik mijn eerste Lexus in het versier kreeg.
Na zo’n 3 jaar Lexus CT 200h ( 80% tevredenheid ) daarna 3 jaar Lexus IS 300h ( 90% tevredenheid ),toen 3 jaar Toyota CHR 1.8( 80 % tevredenheid) en dan bijna 2 jaar een Lexus UX 250h als logisch vervolg.
De switch in 2018 van Lexus Is 300H naar Toyota CHR had een praktische achtergrond; een lichamelijke noodzaak om wat hoger te zitten en de aanschaf van een nieuwe hond, die bij een 5e deur wat makkelijker mee kan rijden en in feite achter de bank zijn eigen plekje heeft.
Lexus had in het voorjaar van 2019 voor ons nog geen alternatief, de Lexus UX was net op de markt en aanschaf nieuw was geen optie, daar rij ik als particulier te weinig km’s voor.
Opvallend is dat bij aanschaf van de CT en de IS 300h een toevallige proefrit de aanleiding was van aanschaf. Ook nu weer bij de Lexus UX 250h, ik had een jaarlijkse onderhoudsbeurt van de Toyota CHR en liep op het zelfde terrein de Lexus garage binnen. Ik kreeg een aanbieding voor een proefrit van de Lexus UX 250h: dit gaf me duidelijk meer rijplezier en comfort dan de Toyota CHR.
De opmerking naar de verkoper “ deze auto in deze groene kleur wil ik wel kopen, “ dan rij ik binnenkort weer Lexus “ was raak.
3% van ons Nederlandse wagenpark is groen van kleur en het aandeel Lexus is 0,13%.
Enkele weken later vond ik deze Lexus met nauwelijks 7000 km in de Luxury uitvoering op de Nederlandse markt.
Nu na ruim 1 1/2 jaar en 20.000 km verder hierbij mijn ervaringen en conclusie :
Het rijden en de bediening :
Elke rit voelt heerlijk aan , passagiers -onbekend met Lexus maar wel bekend met premium- merken - , zijn verbaasd en complimenteren de luxe afwerking ,de rust en het comfort.
Ergonomisch klopt ook alles, met uitzondering van de touchpad, die ik natuurlijk rijdend niet gebruik, maar in stilstand probleemloos aanvoel ( de gevoeligheid is instelbaar ).
De leren stoelen zitten uitstekend, je zit als bestuurder in een cockpit en alles is binnen handbereik. Alles in de Ux werkt, zoals je mag verwachten van een Lexus, de uitgebreide veiligheidssystemen beperken zich tot assisteren, maar werken uitstekend.
De navigatie werkt prima op mijn stem en bovendien zet ik geplande ritten vaak via “mijn Lexus “
op de Lexus App. De airco/climate control is te regelen via de druktoetsen, Cruise control en telefoon op het stuur, het audiopanel ( druk en draai op gevoel ), waar mijn hand rust op de middensteun.
Apple CarPlay ( via software update later toegevoegd ) werkt prima, het is toch heerlijk om je
muzieklijst via Spotify te horen.
Het is een cross-over en geen SUV ), waarin je duidelijk hoger zit dan in een IS ( sedan ) met een uitstekend onderstel, waarmee deze UX wil/kan wedijveren qua wegligging, bochtenwerk, stilte en comfort.
Het onderstel is comfortabel, de demping van oneffenheden worden netjes geneutraliseerd.
De UX rijdt levendig en soepel, geeft een lux rijgevoel, minimale body-bewegingen in de bochten door het lage zwaartepunt.
Op lange afstanden ervaren wij het als een probleem om na 2 uren te stoppen voor een pauze/wisseling of op het eind v/d dag maar niet door te rijden, omdat een gevoel van vermoeidheid volledig ontbreekt.
Gelukkig volgen we ons verstand.
Verbruik :
Het gemiddelde ligt tussen de 1 op 18-19 met in de zomermaanden 1 op 20-21 , waarbij de App
aangeeft dat de UX op jaarbasis 45% van zijn rijtijd elektrisch rijdt, waarvan een groot deel op provinciale 80 km wegen.
Formaat en Ruimte :
Deze auto is compact en heeft voor ons de juiste maten, handig om te parkeren en de binnen ruimte is voldoende, praktisch gebruikt als 2 zitter.
De kofferruimte (320l ) is beperkt, maar op vakantie kunnen er 2 normaal formaat rolkoffers in,
bovendien is onder de deksel nog ruim 45l beschikbaar. De hoedenplank ( door velen vervloekt)
vouwen we op als de hond op zijn plekje zit. Voor het vervoer van grotere stukken kan eenvoudig de achterbank in 2 delen worden weggeklapt.
Conclusie :
Deze auto past ons een jas , die als je hem aantrekt, meteen weer lekker en vertrouwd aanvoelt, waar ik warm en behaaglijk mee rondloop, waar je de inhoud van elke zak kent, waar elke knoop in zijn knoopsgat past, die je na het seizoen weloverwogen - doe ik hem weg of hou ik hem nog een jaar- weer in de kast hangt en zo kan ik nog wel even doorgaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus UX 250h Comfort Line Automaat | Apple Carplay | Navi | Dodehoek Det. | Camera |
- 2022
- 14.657 km

Lexus UX 250h Comfort Line | Met o.a. elektrische achterklep, achteruitrijcamera, navigatie, stoelventilatie en verwarming!
- 2021
- 34.518 km

Lexus UX 250h F Sport Line | Facelift, Head up display, Blind Spot, 18 inch, Parkeersensoren, Stoel + Stuurverwarming, Groot scherm
- 2023
- 19.710 km