Lexus UX 250h F Sport Line Premium (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | UX 250h F Sport Line Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 38.000 km |
KM-stand laatst | 63.000 km |
Een kleine Lexus, die aanvoelt als een grote
- 42.000 km
Ik ben twee jaar vreemd gegaan, weliswaar binnen dezelfde familie maar toch...
Ik was 2 jaar geleden "gedwongen " mijn Lexus GS 450h F-sport en mijn Yaris weg te doen. De eerste vanwege de te lage instap en de tweede omdat hij te klein werd. Een vervelende handicap dwingt mij met een zo goed als gestrekte linker onderdaan te rijden.
Lexus concessionnaire ver weg en toen gebruikte CHR gekocht. Goede auto, zuinig (minder dan 5 liter/100km), maar wat weinig vermogen en wat simpel van binnen. Twee jaar gehad, 40.000 km mee gereden en aankoopprijs van destijds teruggekregen. De TCO was volgens mij laag.... Even overwogen om een RX aan te schaffen. Na proefrit tot de conclusie gekomen dat die veel te groot is om bijna altijd door 1 persoon te worden bereden.
Ik vond 600 km van huis een jonge UX voorzien van alle mogelijke opties en van buiten onopvallend wit.
Van binnen opvallend rode zetels en alles wat de auto een Lexus maakt.
Een lekker dik stuur, logisch ingedeelde knoppen erop, waarmee je ook het scherm achter het stuur van lay-out kunt veranderen. Een flinke rij knoppen voor elementaire functies als ventilatie en verwarming ook voor de stoelen.
Achter de middenarmsteun zit een unit waar je de audio moeiteloos kunt bedienen. Ik gebruik soms de knoppen op het stuur, maar vaker de centrale unit.
Android en Apple play zijn bedraad beschikbaar. En de telefoon kan draadloos worden opgeladen. Beetje raar...
Het rijden net de UX is een feest. Lekker snel, geen hoog in de toeren lopende motor bij stevig optrekken en bijna onhoorbaar mede dankzij de stevige dempingsmaterialen die zijn toegepast. Volgens mij zijn de onderstellen van een Toyota CHR en de UX vrijwel gelijk, maar in details beter uitgevoerd. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de lagers. De UX stuurt heerlijk over de fijne wegen met veel bochten, die we hier in ZW Frankrijk hebben. De sport en sport-+ stand, via een knop op het dashboard in te schakelen, veranderen de kleur van de centrale meters en -veel belangrijker- de gas- en stuurrespons. Je zou het dan bijna een gooi- en smijtauto kunnen noemen. Ook op de autoroute, waar ik ca 135 km/u rijdt waar mogelijk vreet de UX als een grote Lexus de kilometers. Stilte, vaak verstoord door de muziek uit heel veel luidsprekers.... Ook net als een grote L. Maar een stuk zuiniger dan bijvoorbeeld de GS. Ik heb tot nu toe ca 5,5 liter per 100 km verstookt.
Mijn UX is ook uitgerust met een heldere head-up display, overal camera's, die in en uitparkeren gemakkelijk maken en soms handig zijn om voir of achter om een hoekje te kijken. De auto grijpt in als er iets of iemand achter of voor langskomt. Handig.
De stoelen, zetels is een beter woord, zijn op allerlei wijzes te verstellen. Mijn bijzondere rijpositie maakt dat er achter mij niemand kan zitten. Ik rijd 95% van de tijd alleen, dus geen probleem.
De bagageruimte is klein, maar met een groot vak eronder. Ik begrijp niet goed waar het verschil met een CHR vandaan komt.
Ik ben blij met mijn UX sport executive. Onopvallend van buiten, niet van binnen. Sommige mensen denken dat ik volledig électrique rijd, want ze horen mij geruisloos aankomen en vertrekken.... Over een jaar of wat kijk ik misschien naar een volledig electrische auto. Wat mij betreft nu nog te veel ongemakken en vooral erg duur.
Weinig te melden, behalve tevredenheid
- 59.800 km
Bijna 20.000 km gereden met mijn UX sport. De auto rijdt voortreffelijk, stuurt als een kleine, maar weggedrag als een limousine. De auto is stil, heeft genoeg vermogen om er -als het moet- snel vandoor te gaan. Ik woon in ZW-Frankrijk met veel leuke departementale wegen met bochten, hoogteverschillen en op één uur bij de Pyreneeën vandaan. Overal plezier, zeker als je de stand Sport-plus inschakelt, met snelle gasrespons en meer effectieve schokbreker. Voeg daarbij een fraai stuurwiel met geperforeerd (echt) leer, de zeer goed gevormde stoelen, opnieuw van echt leer en goed verstelbaar en je kunt de smile op mijn gezicht aflezen.
De auto heeft 1000 km geleden een grote beurt gehad, waarbij veel filters en allerlei oliën zijn vernieuwd. In nog geen anderhalf uur stond ik weer buiten, dankzij de aanpak van 2 monteurs.
Verbruik tussen 5 en 5,5 liter per 100 km, gemeten aan de pomp. Bij autoroute kilometers, met de teller op 134 echte kilometers, loopt het op naar de 6 liter.
Conclusie: ik ben zeer tevreden met mijn UX. Wendbaar in de stad, lekker sturend op buitenwereld en stabiel op de autoroutes. Één keer tanken per 700 km, half E85 en idem E98, ofwel ca 1,40 per liter.
Ik laat graag raden waar ik was bij de toegevoegde foto in de Pyreneeën.
Verkocht
- 63.000 km
Na 1 jaar en veel plezierige kilometers heb ik afgelopen vrijdag mijn fijne UX achtergelaten bij de dealer om met een grotere Lexus weer op stap te gaan. Ondanks de fijne maat, in diverse opzichten, voor iemand die bijna altijd alleen in de auto zit, is de UX te klein geworden. Ik sprak eerder over de goede sportstoelen, het ruim voldoende vermogen en de voelbare kwaliteit (ik denk aan het fraaie stuur en de knoppen). Een net verbruik over de hele periode van ca 6 liter per 100 km en de stilte tijdens het rijden maken het geheel compleet.
Banden zijn op ca 50% van de levensduur, carrosserie smetteloos (wit😉). Enige "reparatie" was het vervangen van de 12V accu, die het na 4 jaar voor gezien hield.
Mijn volgende Lexus is een RX geworden. Met grotere stoelen en vooral veel meer ruimte voor een onderdaan, die na het inkorten vervolgens veel langer geworden is. Ik zal binnenkort een eerste review maken van de RX met 47k ervaring, maar zgan en met 6 jaar volledige garantie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus UX 250h Comfort Line Automaat | Apple Carplay | Navi | Dodehoek Det. | Camera |
- 2022
- 14.657 km

Lexus UX 250h Comfort Line | Met o.a. elektrische achterklep, achteruitrijcamera, navigatie, stoelventilatie en verwarming!
- 2021
- 34.518 km

Lexus UX 250h F Sport Line | Facelift, Head up display, Blind Spot, 18 inch, Parkeersensoren, Stoel + Stuurverwarming, Groot scherm
- 2023
- 19.710 km