Lexus UX 250h F Sport Line Premium (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | UX 250h F Sport Line Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 50.495 km |
KM-stand laatst | 65.178 km |
Het eerste half jaar
- 56.223 km
Het begin/de zoektocht (optioneel):
Een paar jaar geleden kocht ik een Lexus CT200H. Hier heb ik 25.000 km probleemloos mee gereden en toen kreeg ik er mijn eigen geld weer voor terug. Bovendien begint het altijd na 2 jaar wel weer te kriebelen. De Lexus werd verkocht en er kwam een BMW X1 2.0 Xdrive (2017) voor in de plaats met alle opties (behalve leer en DAB radio) en 175.000 km minder op de teller.
Dat was ook een enorm fijne auto. Ik reed toen 3x per week 180 km voor werk en de BMW zat ook fijner. De stoel in de Lexus kwam net een paar cm te kort voor een ontspannen zit. Verbruik van de X1 was toen ook nog wel te doen met 1 op 13,5. Echter door verandering van baan, ging ik alleen nog maar kortere stukjes rijden, met een verbruik van 1 op 10 tot gevolg.
Ook had ik er in 1 jaar 3 grote reparaties aan; een of andere sensor à 600 euro, de waterpomp en motorsteun. Welleswaar keurig binnen garantie opgelost, maar als je dat zelf had moeten betalen, had je best wat onkosten gehad voor zo’n jonge auto. Bovendien was hij duur in vaste lasten en verbruik en had ik er niet de klik mee die ik met de Lexus had. Dat merk had stiekem toch al wel mijn hart veroverd tijdens mijn ervaring met de CT. Én de beruchte 2 jaar zat er bijna op ;).
Ik was eruit: er zou weer een Lexus komen. Probleemloos, zuinig en relaxed rijden.
Maar welke? In eerste instantie dacht ik meteen; de ES300H. Wát een prachtbak is dat! Vooral in President Line.
Binnen mijn budget kwam er 1 President (2019) te koop, in donkerblauw met bruin interieur. Bij een Vakgarage. Kreeg een mooie inruil terug voor de BMW.
Alleen 2 twijfelpunten:
-De kilometerstand van 142.000 km (de BMW stond op 80K). Niet zozeer angst voor problemen, wel wat meer voor inruilwaarde over een paar jaar.
-is die voor mij niet een beetje erg groot? We zijn met z’n tweeën, ik rijd 80% van de tijd alleen en we wonen in een appartementencomplex en een stad met krap bemeten parkeerplaatsen. Bovendien ben ik 28 en past een auto als dat over een paar jaar beter bij me.
Alternatief was de UX250H. Ik moest aan het uiterlijk wennen, maar naarmate ik meer testvideo’s ging kijken, werd ik enthousiaster. Bovendien iets compacter en een iets hogere zit.
Nu nog op zoek naar een mooie. Wilde eigenlijk een fully loaded Exectuive Line, donkergroen met bruin of crème interieur. Ohja, en met Mark Levinson, schuifdak en origineel Nederlands.
Zoeken naar een speld in een hooiberg. Of te duur, of import of ontbrekende opties.
De auto:
En toen kwam deze! Een F-Sport Premium AWD. 2019/50.000 km/origineel NL en bij de dealer in Eindhoven incl. 2 jaar garantie.
F-white metallic met zwart lederen interieur
Opties;
President Pack F-Sport
Schuif-/kanteldak
Dit was dus niet de samenstelling die ik zocht, maar wel een mooi alternatief.
De F-Sport heeft weer zaken die de Executive niet heeft en de lage kilometerstand en sluitende historie, gaven uiteindelijk de doorslag.
De auto bleek nieuw als demo te zijn afgeleverd bij Lexus Rotterdam en daar na 1000 km door de vorige eigenaar aangeschaft. Deze eigenaar heeft hem dus al die tijd gereden, tot hij overleed. De zoon van deze eigenaar, heeft deze auto daarop aan de dealer in Eindhoven terugverkocht.
De aankoopnota van de vorige eigenaar à 56.000 euro was nog aanwezig evenals de bonnen van de reeds uitgevoerde beurten (bij Lexus Sittard.)
De auto was bijna in nieuwstaat. Enkel de velgen hadden stoeprandschade. Om dit evt in eigen beheer te laten herstellen, ontving ik 600 euro korting. De auto kreeg nog een beurt en daarna mocht ik hem -inclusief 2 jaar garantie- ophalen.
De aflevering was een hele beleving op zich. Enige slordige was: toen ik thuis kwam, gaf de boordcomputer aan: batterij sleutel vervangen. Ik vond het nogal slordig hen had voorkomen kunnen worden doornpreventief de batterijtjes te vervangen. Het voelt nogal klungelig om elders 6 euro voor een sleutelbatterijtje te moeten betalen nadat je net voor zo’n bedrag een auto hebt afgetikt.
De looks:
Over het interieur kan ik kort zijn; ik vind het super en qua vormgeving en materiaalgebruik echt op een wat hoger plan dan mijn X1. Hierin zitten mooie details als de rode stiksels, analoog klokje, witte interieurverlichting, mooi dashboard etc. De cd-speler is wel heel 2011 en prominent aanwezig.
Aan het uiterlijk moest ik echt wennen. En nog steeds wel een beetje.
De voorkant vind ik mooi, de achterkant minder en vanaf de zijkant lijkt hij wel een soort van uit verhouding te zijn. Naar mijn idee zeker niet de mooiste Lexus ooit.
Echt zo’ styling waarvoor geldt; je vindt het fantastisch of je vindt het afschuwelijk. Dat merk ik ook in de reacties van mensen die ik kreeg; de ene helft vond hem schitterend en mooier dan de X1, de andere helft vond de X1 mooier. Ach, het blijft subjectief. Voor mij klopt het totaalplaatje van de auto wel.
Ik vind de black chrome afwerking op deze F-sport wel heel mooi. Een soort gun metal.
Voor mij had de chromen dakrailing en raamomlijsting dan weer niet gehoeven. Op de spiegels en spoiler is namelijk ook zwart hoogglans te vinden en dat vind ik wel een beetje veel van alles.
Het rijden:
Dat voelde weer oud en vertrouwd. Totaal niet te vergelijken met de BMW. Die was veel directer, hing meer aan het gas en reed sportiever. In deze Lexus is het meer: relaxed cruisen en jezelf meer laten rijden door de auto. Als het moet, heeft hij wel de power om even wat meer door te trekken.
Bij de CT vond ik het gebrek aan power het grootste nadeel. Dat is bij deze niet meer.
Bijkomend voordeel daarvan is dat het CVT “gejoel “ binnen de perken blijft, je bent wat sneller op koerssnelheid. Dat is sowieso een sterk punt van deze auto/Lexus: goede isolatie waardoor het eigenlijk altijd rustig en stil aan boord is.
Ook ligt de auto echt als een blok op de weg. Ik snap wel dat hij in tests als dynamisch wordt beschouwd. Ook het sturen is een stuk directer dan ik in de CT gewend was, alles is ietsje meer op sportiviteit gericht zonder af te doen aan comfort.
Als ik hem in de hoogste Sport stand zet, word het allemaal wel een beetje stuiterachtig en hard aan boord. De demping staat dan anders ingesteld. Die stand gebruik ik nooit.
Ik rijd eigenlijk altijd in de custom stand, waarbij de airco op ECO, vermogen op power en demping op normaal staat. Dat vind ik de fijnste balans.
De zit/ ruimte;
Ik ben 1.92m en zit niet in iedere auto goed. Zoals gezegd; de stoelen van de eerdere CT waren iets te klein voor mij. Ook had de stoel eigenlijk net 4 cm verder naar achteren moeten kunnen.
In de X1 zaten de stoelen perfect (elektrische sportstoelen met verlengbaar zitvlak). Dat laatste mis ik wel in deze. Wel is het zo dat de stoel ver genoeg naar achteren kan, door elektrische verstelling goed instelbaar en omdat het de F-Sport is, ook wat sportiever gevormde stoelen dan in de standaard.
Jammer dat het (elektrisch verstelbare) stuur niet net iets meer naar me toe kan.
Eerlijk gezegd zat de BMW voor mij persoonlijk wat lekkerder, maar dat is heel persoonlijk en zijn deze Lexus stoelen echt klasse en zit je ook wat meer in de auto dan zoals in de BMW; iets meer op de bok gevoel.
In testen is het gebrek aan ruimte onmiskenbaar de nummer 1 misser.
Ik vind dat persoonlijk meevallen. Zoals gezegd rijd ik meestal alleen of met passagier, heb ik geen gekke hobby’s en hoeven alleen de weekboodschappen mee. Voor grotere gekke, gekke dingen hebben we nog onze 2e auto; een Renault Grand Modus.
Een groter nadeel vind ik zelf het gebrek aan beenruimte achterin.
Eigenlijk is deze auto niet in te zetten als gezinsauto als je kinderen hebt. Je komt dan echt (opberg)ruimte te kort.
Uitrusting:
Alles zit erop en eraan. De auto is in de basis al zeer luxe uitgevoerd, maar het President Pack voegt daar nog goodies als stoelkoeling, stuurverwarming, 360 graden camera’s, easy entry voor stoel en stuur ( deze schuiven terug bij uitschakelen motor t.b.v. ruime instap). En als kers op de taart: Mark Levinson audio. Wat een verwennerij. Nadeel; je kunt maar 6 voorkeurzenders opslaan in de radio. Gezien het uitgebreide zenderaanbod, vind ik dit wat weinig.
Apple carplay of android auto gebruik ik nooit, dus daar kan ik niets over zeggen.
Schuif-/kanteldak is er een van het jaar 1986. Geen mooi panoramisch dak o.i.d. maar echt een dakraam en daarin zitten aan de (in deze uitvoering zwarte) hemel 2 losse knoppen. Eentje voor kantelen (en sluiten) en eentje voor openschuiven (en sluiten). Dit moet toch wel iets anders kunnen, Lexus. Op de snelweg is het overigens aan te raden de zonwering dicht te doen, dat scheelt enorm veel windgeruis.
Verder zit er standaard een safety pakket op, met o.a. dodehoeksensoren, adaptive cruise control, stuurhulp/Lane Assist, verkeersbodenlezer, remfuncties bij noodgevallen etc.
Werkt allemaal super! Acc ook veel fijner dan in de BMW, daar zette ik hem altijd om naar reguliere cruise control. Icm de stuurhulp, kun je bijna zonder handen en voeten te gebruiken, cruisen over de snelweg. Enkel de verkeersbordenlezer is soms wat traag/geeft iets anders aan dan de borden de ik zelf op de weg voorbij heb zien komen.
Ook noemenswaardig; lexus conciërge voor climate control. Werkt perfect, enkel nog zelf temperatuur afstemmen en hij regelt alles zelf zo snel, efficiënt en geruisloos mogelijk. Ditzelfde geldt voor stoel/-stuurverwarming en koeling. Dit systeem kent de CT200H niet en kende ik dus ook nog niet, maar biedt echt een meerwaarde.
Adaptieve Led koplampen zijn schitterend om te zien en ik heb nog nooit een auto met zo’n goed lichtbeeld op de weg gereden. Ook groot licht wordt op tijd uitgeschakeld voor tegenliggers.
Tot slot; de creditcardsleutel van Lexus. Ideaal! Dacht eerst wat moet je ermee, maar gebruik nu geen van de 2 hoofdsleutels meer. De Lexus card zit in mijn portemonnee bij de pasjes verborgen en wat overblijft is slechts een sleutelbosje met wat huissleutels, die makkelijk in je zak bij te steken zijn i.p.v. een sleutelbos van 6 kg.
De kosten/het verbruik:
Natuurlijk de hamvraag bij deze overstap; ben ik er wat mee opgeschoten?
Ja en nee. Auto valt in een klasse zwaardere categorie voor de HSB dan de X1, dus een tientje per maand meer. Verzekering wel 20 euro per maand goedkoper. Iets lagere cat.waarde.
Verbruik: zo’n beetje 1 op 17,5 met kleine uitschieters naar boven en beneden.
Nu in de winter rond de 1 op 16. Trajecten zijn afwisselend korte stukken en snelweg. Woon-werk 75% elektrisch.
Valt me een beetje tegen, maar komt denk ik ook door AWD en het feit dat er (Vredestein) allseasons onder liggen. Verder is het een kwestie van de rechtervoet natuurlijk. En aan de andere kant; dit is ook het verbruik dat ik met de CT haalde (helaas nooit rond die1 op 20 of beter uit gekomen) en dit is wel weer wat meer en zwaardere auto. Bovendien een enorme vooruitgang t.o.v. de BMW.
Tank nu iedere 570 km zo’n beetje voor 55 euro de tank vol. Bij de BMW haalde ik voor dat geld nog geen 350 km mee.
Ook onderhoud is bij Lexus vriendelijker geprijsd, hoewel het interval wel 12 mnd/15.000 km is en bij BMW niet, dus dat zal elkaar onder aan de streep niet veel ontlopen. Hoewel Lexus natuurlijk uitgebreidere garanties kent, mocht er iets kapot gaan wat niet hoort.
Samengevat komt het erop neer dat ik blij ben met de overstap. Dit merk past echt bij me. Af en toe mis ik wel het sportieve van de X1, wat ook een fijne auto was. Maar dit is een heel andere, relaxte manier van rijden. Ik ben er weer 2 jaar en wat km’s op vooruit gegaan en ook wat toeters en bellen en benzinekosten. Geen spijt van de overstap dus.
Problemen:
Na de eerste dag merkte ik dat de regensensor niet werkte. Meteen de dealer gebeld die de auto de week erop netjes ophaalde, een leenauto achterliet en ’s avonds weer om kwam ruilen.
Voor-/en nadelen:
+Dynamische rijeigenschappen
+verbruik
+Kwaliteitsgevoel
+Unieke verschijning
-ruimte achterin
-Ergonomie niet helemaal top (touchpad, bediening schuifdak etc).
-krasgevoelige deurpanelen voorin
14 maanden in bezit
- 65.178 km
Inmiddels een kleine 10.000 km gereden sinds de vorige review.
Eigenlijkmweimig bijzonderheden te melden, het blijft nog steeds een fantastische auto.
De auto heeft bij 60.500 een beurt gehad, EUR 740 euro incl nieuwe ruitenwisserbladen à EUR 85. Red Carpet Treatment stelt niks voor. Een paar jaar geleden was dat wat beter van wat ik me herinner met de CT. Was overigens wel een andere Louwman vestiging.
Ook een batterijtje in de creditcard sleutel moeten vervangen à EUR 28,00! Gelukkig gaat er zelden wat kapot aan een Lexus, want volgens mij zijn onderdelen vrij aan de prijs.
Een aantal weken geleden met 4 man incl. bagage door de Champagnestreek getrokken. Totaal ong. 1200 km afgelegd.
Was te doen, maar beide voorstoelen moesten naar voren worden geschoven voor het creëren van een matige zitplek achterin.
Kofferbak lag helemaal vol met 1 trolley en 3 weekendtassen.
Wel voordeel is de "hoedenplank" die je als netje kunt opvouwen en ergens tussen kunt steken. Zo kun je iig de hoogte in met de bagage.
Gemiddeld verbruik afgelopen maanden: 1 op 17 / 1 op 17,5.
Met af en toe een keer een uitschieter naar 1 op 16 of 1 op 18.
Ben ik tevreden mee! Wel een kleine tankinhoud, dus actieradius houdt niet over. Ik probeer meestal te tanken voor het lampje gaat branden, dus na plm. 600 km rijden.
Heb onlangs wel geïnformeerd naar een gebruikte ES300h PresidentLine. Altijd al schitterend gevonden. Toch niet gedaan. De auto is met bijna 5 meter lengte echt wel wat te groot, zeker waar wij wonen kan dar parkeerproblemen opleveren. Ook zie ik weinig beweging in de markt van gebruikte ES' en. Ik heb het gevoel dat ze iets minder courant zijn dan de UX. Blijft wel een fantastische wagen die nog meer rijcomfort geeft dan de UX.
Ik spaar maar door voor het nieuwe type NX , dat lijkt me een mooi compromis qua grootte en toch fijnere hoge zit.
Restwaarde is altijd een beetje schrikken natuurlijk, echter met 4500 per jaar wel iets gunstiger dan bij de X1 van hiervoor.
Zou hem nog steeds, voor tweepersoons huishoudens, aan iedereen aanraden. Heerlijk weggedrag, luxe, betrouwbaar, zuinig en apart.
Volgende update zal in maart 2025 bij apk zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus UX 250h Comfort Line Automaat | Apple Carplay | Navi | Dodehoek Det. | Camera |
- 2022
- 14.657 km

Lexus UX 250h Comfort Line | Met o.a. elektrische achterklep, achteruitrijcamera, navigatie, stoelventilatie en verwarming!
- 2021
- 34.518 km

Lexus UX 250h F Sport Line | Facelift, Head up display, Blind Spot, 18 inch, Parkeersensoren, Stoel + Stuurverwarming, Groot scherm
- 2023
- 19.710 km