Lexus UX 250h Business Line (2019) #2

autoreview

Lexus UX 250h Business Line (2019)

Signalement

UitvoeringUX 250h Business Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf98.000 km
KM-stand laatst110.000 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen en review

  • 110.000 km

Algemeen
In april 2024, hebben wij onze vorige auto (lexus CT 200H) ingeruild voor deze UX-250H. Voor de ervaring van de CT zie "".
De aandacht/interesse werd getrokken naar de UX, omdat de auto een hogere instap heeft en de bestuurders stoel in hoogte verstelbaar is. Qua aanschafprijs ligt de UX een stuk hoger als occasion, alleen je krijgt natuurlijk wel meer auto en opties (zoals adaptieve cruise, achteruit rij camera, led verlichting, 2L motor, betere stoelen etc.).

De kwaliteit en afwerking is nog steeds van hoog niveau, echter wel iets minder dan de CT (kras gevoeliger en de deur afwerking is van plastic niet meer van alcantara bekleding. Na aanschaf eigenlijk geen grote garantie zaken geweest, alleen de 12V accu is vervangen na 2 maanden.

Wegligging
Aan alles is te merken men duidelijk deze beter is dan de CT, de vering is niet meer stug en verkeerdrempels voel je dus absoluut niet meer. Dit komt veel meer in de richting van het gevoel alsof je in een Citroën C5 rijdt als je een vergelijking zoekt. Bochten kunnen nog steeds zeer strak genomen worden, zonder dat je het gevoel hebt de achterkant wil uitbreken. Windgevoelligheid in vergelijking met de CT geen verschil.

Ook het banden geluid (opnieuw nieuwe all-seasons van Vredestein type Quatrac) is stiller dan bij de CT. Optrekken heerlijk en de 2 liter motor bevalt mij beter ten opzichte van de de 1.8 die in de CT zat. De CVT overbrenging is nog steeds een verademing je voelt helemaal niets.

In het begin eigenlijk de adaptieve cruise control niet gebruikt, echter na 2 maanden bewust gaan gebruiken en eigenlijk bevalt dit beter dan ik had verwacht. Enige min punt is dat bij het inhouden op 80km wegen te abrupt inhoud. Eigenlijk rijd ik continue in de eco stand. we hebben deze auto gekocht met 98000 gereden kilometers en zitten nu 2e week van december op 110000 kilometer.

Eerste totaal indruk
Op een volle tank benzine rijd je gemiddeld 680 tot 710 kilometer wat ik zeker voor een 2 liter motor en het gewicht van de auto ruim 1500 kg vs. 1450KG CT-200H erg goed. De donkere bekleding geeft meer rust tijdens het rijden (zeker langere stukken).

Het dasboard staat schuin richting de bestuurder wat positief is en meer overzicht geeft. Ook een plus zijn de zonnekleppen (bestuurders en bijrijderskant). Deze kan je namelijk uittrekken na het uitklappen, waardoor je minder snel last hebt van de zon (goed over nagedacht).
Opbergruimte voorin is minder dan in de CT.

Been ruimte is zowel voor als achter een stuk ruimer (zeker gezien mijn lengte van 192cm). Hogere instap en de bijrijdersstoel die ook in hoogte verstelbaar is prima. De muispad die vaak als negatief wordt ervaren valt inderdaad wat over te zeggen, echter went snel en doe eigenlijk alles met de stem herkenning (navigatie/handfree bellen etc). De overige zaken zoals climat control doe je gewoon met de knoppen wat ik zeer prettig vind dit niet in menu's is verwerkt en het display is groot genoeg. wat ook handig is bij het navigatie systeem is dat je ook begeleid wordt via het display van de snelheidsmeter.

Het geluid van het audio systeem is van mooie kwaliteit en de cd speler vindt ik prima dat deze er nog steeds inzit! USB mogelijkheden ook goed en fijn er twee extra aanwezig zijn voor de achter bank passagiers en deze zelf ook achter de temperatuur kunnen regelen. Nadeel achter zijn wel de kleine portier deuren zeker bij het instappen.

De kofferbak ruimte met neergeklapte achterbank is prima. Zonder het neerklappen, is minder logisch door de sterk aflopende achterklep (minder ruimte dan de CT). Dit komt ook, omdat de vloer hoger ligt. Qua afwerking is het "net" wat dienstdoet als hoedeplank echt niet goed doordacht.

Het zitcomfort is perfect, zelfs met mijn lengte, het zit net allemaal beter en lekkerder dan in vergelijking met de CT200H. Verder is alles mooi afgewerkt, stuur ligt lekker in de hand en gaat soepel eigenlijk voel je je één met de auto. De buitenkant van de auto vinden wij erg mooi zeker het achterlicht in de avond. Net zoals de CT is het een auto met een vormgeving die absoluut geen standaard uitstraling heeft wat juist leuk is.

Zodra je in het donker de auto via de afstandsbediening van het slot haalt is de omgevingsverlichting fijn en handig (ledlampen gaan aan samen met de verlichting in de handvatten van de portieren).

Conclusie na 8 maanden
Je krijgt veel auto voor je geld en daarbij zeker de betrouwbaarheid. Blij dat we opnieuw voor Lexus hebben gekozen en ook mogelijk is. Wanneer deze UX zo blijft bevallen ga ik er vanuit we deze op rijden of de onderhoudskosten te hoog worden (wat ik me niet kan voorstellen eerlijk gezegd). Na de eerste beurt (om de 15.000 km), zal ik een nieuwe update geven.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.