Lexus RX 400h Executive (2006) #3

autoreview

Lexus RX 400h Executive (2006)

Signalement

UitvoeringRX 400h Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf121.500 km
KM-stand laatst165.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eenmaal een Lexus....

  • 165.000 km

We spreken 2010. Lexus Groningen haalde mijn Lexus Sportcross op voor een beurt. Altijd nieuwsgierig waarmee ze nou weer aan kwamen zetten wachtte ik geduldig op de monteur. Het bleek een RX400h te zijn. Wat een bak, wat een beest en vooral...wat een feest zou deze dag gaan worden. Toen het moment daar was dat ik de eerste meters reed met deze auto wist ik het.... deze RX400 komt ooit onder mijn carport te staan! Wat een overweldigende ervaring in elk opzicht!

2013; het was zover. Ik stelde in Autoscout een zoekopdracht in en zou dan weldra beloond worden met een fantastisch aanbod van gebruikte RX400h modellen. Hmpf...Viel dat even tegen. Ik had slechts de keuze uit een dozijn auto's en bij nagenoeg elk model vroeg je bij jezelf af...hoe hebben de eerste eigenaren ooit 80 rooien betaald voor een donkergroen model met lichtgrijs leder, of nóg erger, een champagnekleur met beige leder. Werkelijk de meest afschrikwekkende kleurcombi's kwam ik tegen. Die vielen sowieso al af. Andere eisen van mij waren 1 vorige eigenaar, max. 125.000 op de teller, origineel NL kenteken, schadevrij, alle beurten gehad bij uitsluitend een Lexus dealer, complete historie vanaf km1, zwart of champagnekleur, zwartleren interieur en een max. bedrag wat ik in mijn hoofd had. Welnu.... die dagelijkse zoektocht met deze wensenlijst heeft letterlijk ruim 3 jaar in beslag genomen. 3 jaar om de eenvoudige 2 redenen dat: 1) de auto simpelweg niet in waarde is gedaald in die 3 jaar tijd en 2) van het geringe aanbod geen enkele RX voldeed aan mijn wensenlijst. Totdat...

...in de lente van 2016 voorbij Rotterdam (ik woon zelf in het noorden van het land) een RX in de verkoop kwam die aan al mijn wensen voldeed. Dezelde dag knalden wij die kant uit en een week later stond mijn droomwagen dan eindelijk onder de carport. Bij de aankoop was inbegrepen een grote beurt, APK, nieuwe riemen, nieuwe accu, nieuwe banden en uitlijning (tip: bij een RX400 ALTIJD met de motor draaiend). De auto had slechts 1 eigenaar gehad en letterlijk alle documentatie was aanwezig, tot de aankoopnota aan toe. Na de aanschaf heb ik de wagen bij Lexus Groningen aan een inspectie onderworpen en werd bevestigd dat deze bij wijze van spreken rechtstreeks uit de showroom gereden had kunnen worden.

So far so good. En dan nu mijn eerste review gebaseerd op een trip naar Denemarken en diverse lange - en kortere ritten. Goed om te weten; ons gezin bestaat uit 5 personen.

Waarom ik de auto wilde hebben is omdat de RX400h in mijn bescheiden beleving de enige auto op de markt is die:

- tot de top van betrouwbaarheid behoort
- 2 ton weegt en 1 op 11 haalt
- korte ritten beloont met elektrisch rijden
- je altijd uitgerust uit de auto komt, zelfs na 10 uur rijden
- alle denkbare luxe aanwezig is
- zeer ruim is
- bizar stil is
- een grote (verstelbare) kofferbak heeft (ja Autoweek, een GROTE kofferbak en niet wat jullie beweren in AW 20, 2016)
- je, als je dat wilt, de stoeptegels bij je achterligger in het dashboard kunt planten
- samengevat alles in 1 is

Uiterlijk:
Love it or hate it; ik vond en vind het model prachtig, zelfs mooier dan de 450. (die ik overigens ook gereden heb). Met name de achterzijde vind ik af! Hij staat hoog op de poten en de belijning is, anders dan de huidige modellen, juist ontdaan van allerlei frutsels, hoeken, kermisverlichting en trendy looks. Deze RX is gewoon simpel. En dat maakt het voor mij juist een verademing t.o.v. andere wagens. De voorzijde vind ik echter m.i. te spits maar de auto is van grote afstand al duidelijk te herkennen als een RX.

Interieur:
Wat een ruimte, wat een luxe en wat een afwerking! Ik kan hier een heel epistel gaan schrijven over hoe alles ergonomisch klopt maar bottomline is dat alles gewoon klopt. Echter.... het enige wat ik niet begrijp is waarom je geen directe knoppen hebt voor bediening van de climate control. Je dient elke keer eerst op de Climate knop te drukken en vervolgens dien je alles in te stellen. Dit is m.i. onlogisch, onhandig en zelfs gevaarlijk omdat je echt tijdens het rijden wel moét kijken op je scherm. Voor het overige is het 1 groot ruimtewonder. Met ons gezin van 5 personen (waaronder 1 baby: dus VEEL extra bagage) stouwen wij de auto zonder problemen vol. Dus anders wat Autoweek in nr. 20, 2016 beweert -en dus niet klopt- heb je een enorme kofferbak die je ook nog eens groter kunt maken door de achterbank naar voren te schuiven (scheelt je zo 15 cm). In ons geval staat de achterbank in de achterste stand. Ter vergelijking; er zijn veel, HEEL veel gezinsbakken die (aanzienlijk) minder ruimte hebben in de kofferbak en wanneer je de achterstoelen naar voren schuift zit je ver boven de 500L inhoud. Klap de banken (in delen) neer en je kunt erin overnachten. Dus vergeet al die hassle over te weinig kofferruimte.

Motor & hybride:
De auto is, ten tijde van mijn review, 10 jaar oud en nóg moet ik mensen uitleggen dat je echt geen stekker nodig hebt om het hybride systeem op te laden. Sterker nog, er zijn legio volksstammen die nog nooit gehoord hebben van regeneratie en hergebruik van energie. Als je dan uitlegt dat de auto zichzelf oplaadt en je zo ettelijke km's lang beloond wordt met 'gratis' rijden dan kijken ze je vreemd aan. Eerlijk is eerlijk, je hoeft er niet op te rekenen dat je een kwartier lang hybride kunt rijden. tussen de 5-10 minuten is wel de max. Daarnaast is het, bij gunstige omstandigheden mogelijk om tot een max van ±65 km/u hybride te rijden. Tevens knalt de motor soms ineens aan terwijl je nog genoeg elektrisch vermogen over hebt. Gas loslaten en weer opnieuw zachtjes indrukken wil dan wel eens helpen om weer elektrisch te rijden. Of dit een manco is weet ik niet. Ook een weetje; met koude motor werkt de hybride niet direct dus denk niet dat je in de winter direct na het starten hybride kunt gaan rijden. Je zult echt eerst wat km's moeten rijden bij kouder weer. Voor het overige is het een heerlijkheid en de combinatie van de elektromotoren en de machtige V6 zorgen er voor dat je bij een start of inhaalmanoeuvre de lappen teer op de voorruit van je achterligger plempt. Niets of niemand houdt je tegen als je die V6 laat brullen...alsof je in een sportwagen zit; wat een gebulder! Maar eenmaal weer in rustiger vaarwater aangekomen ontdek je weer de serene rust die de auto je geeft; je hoort niets. Hier heeft Lexus (ook) goed over nagedacht. Ook de automaat is fantastisch; je vergeet gewoon dat je hem hebt.

Wegligging:
Klopt! Het is geen kart met de wegligging van een ferrari of porsche. Maar welke SUV bezit deze eigenschappen wel? Voordat ik deze auto kocht werd ik al in alle testen gewaarschuwd voor de 'belabberde' wegligging. Welnu: niets aan 't handje. Hij rijdt perfect, voelt nooit aan alsof je overhelt en gedraagt zich zoals een SUV zich normaliter ook zou moeten gedragen.

Luxe & opties:
Here we go: (in mijn geval) klasse 3 alarm, meedraaiende Xenon koplampen met sproeiers, elektrisch bedienbare achterklep (ook in remote control), fabrieks-af geleverde getinte achterruiten (houdt écht alle warmte tegen en je ziet er nagenoeg niets doorheen van buitenaf), stoelverwarming (wat sneller werkt dan bij ieder ander merk die ik ook getest heb bij vrienden), cruise-control, voorruit-, achterruit- en buitenspiegelverwarming, elektr. verstelbare stoelen met geheugen, verstelbare achterbank (voor/achter en rug op en neer), in delen neerklapbare achterbank, 3 lampen in kofferbak, extra verborgen ruimtes in kofferbak, verstelbare middelconsole, pefect werkende Navi en climate control, goede stuurbediening van audio, volume, bluetooth en cruise control, pefecte stoelen, overal binnenverlichting; in de deurgrepen, raamknopjes, bij je voeten, in de dorpels, in de middenconsole, in de zonneklep (zelfs handmatig dimbaar) en een nachtlamp die de cabine zachtjes verlicht bij donkere ritten. Noviteit: wanneer je de zonneklep naar de deur draait kun je deze vervolgens uitschuiven. Regensensor met instelbare gevoeligheid, achterruitwisser met interval, achteruitrijcamera en uitgebreide informatie omtrent je energieopbouw en -verbruik. Ik ben ongetwijfeld zaken vergeten maar dan heb je een idee.

Verbruik:
Vergeet (net zoals bij ieder ander merk) de fabrieksopgave. Na 5.000 km rij ik gemiddeld tussen de 9.0L per 100 km. Ik vind dat voor een auto van 2 ton en 10 jaar oud ronduit netjes. Echt minpunt: de tankinhoud is te klein.

Betrouwbaarheid:
Lexus, dus als een kluis. Dat voel en merk je aan alles. Voorbeeld: de deuren voelen aan als de kluisdeuren van de Nederlandsche Bank maar je kunt ze bij wijze van spreken dichtblazen. Ook van binnen is het gewoon af! Het enige waar ik mij aan irriteer (en wat verholpen kan worden) is een kraakje tussen de 2 achterbankdelen. De oorzaak is het leer wat tegen elkaar schuift door minieme vibraties. Beetje was er tussen en klaar alweer. Voor het overige zijn er geen minpunten.

Overall:
Deze auto is in mijn bescheiden mening uniek en een regelrechte kanshebber om een echte cult-knaller te worden. Je kunt er eindeloos mee touren, een opgefokte VAG puist achter je belonen met een liefdevolle serenade van stoeptegels, uitgerust uitstappen en genieten van alle weelde, ruimte, luxe en betrouwbaarheid.

Kortom: Een kameleon op wielen

Update na 9.000 km:

Verbruik is gestabiliseerd tot 9.5L/100 km. Bij korte ritten daalt het naar 9.3L. Bij snelwegritten met CC aan op de 130 kom ik dan op de 9.5L. De wegligging is prima. Ik kan me dan ook niet vinden in tests. Ook de kofferruimte is, anders dan in tests, meer dan voldoende en groter dan veel gezinsbakken.

De voice commands werken zeer goed maar ik zie de meerwaarde er niet van in omdat je nagenoeg alles via het stuur ook kunt bedienen. Waar ik overigens erg van gecharmeerd ben is de auto-dimmende binnen- én buiten(!)spiegels van de auto zodra het donker wordt. Met name de buitenspiegels is echt een verademing. Ook zijn deze buitenspiegels echt groot wat een genot is w.b. veiligheid.

Ik mis in mijn navigatie mijn daadwerkelijke snelheid en de adviessnelheid op dat moment. Ook kan ik niet zoeken op namen van bv winkels zoals de Hema o.i.d.. De navigatie is erg uitgebreid maar bezit heel veel onnodige functies die je nooit zult gebruiken wat het voor de n00b wellicht wat omslachtiger maakt.

De meedraaiende koplampen zijn echt fantastisch in het donker en verder geen gebreken of kraakjes/piepjes e.d.. Je merkt echt dat je een merk rijdt wat al jaren wereldwijd terecht aan de top van betrouwbaarheid staat. Eenmaal Lexus doet je beseffen dat andere merken gewoon een trede lager staan.

Kortom: geen spijt van de aankoop.

## UPDATE MAART 2018 ##

Hallo en dank voor al uw reacties.

Hierbij een update van mijn RX400h. Ik heb bewust langer gewacht omdat ik dan een meer betrouwbare update kan geven.

KM stand: 145.000.

Rijden in deze auto is nog steeds een zaligheid. Ik kan hier wederom ellenlange dichtbundels copy/pasten maar onderaan de streep wil je dat een auto doet waarvoor hij is gemaakt. Bij een Lexus ligt de verwachting hoog en wil je dat die daar aan voldoet. En ik kan zeggen dat dat zo is. Ik vind rijden in de auto nog steeds een belevenis. Iedere keer wanneer ik instap dan geniet ik van de aankoop en begeef ik mezelf in een wagen waar de emotie van afdruipt. Ja het is subjectief maar wanneer ik in een Octavia of andere VAG stap dan is diezelfde emotie in geen velden of wegen te bekennen en verveel ik me al na 2 seconden.

Wel heb ik geleerd (nee, heeft de auto mij aangeleerd) dat racen tot de verleden tijd behoort. De auto dwingt je bijna om chill te worden, volwassen te worden. En zo voelt dat ook wanneer je deze koets berijdt; je wordt chill, wetende dat je meer dan genoeg power onder kap hebt mocht het nodig zijn. Dit maakt rijden zóveel leuker.

Is het dan allemaal hoorngeschal, pauken en halleluja? Nou nee. Natuurlijk moet ik ook eerlijk zijn. Er zijn wel degelijk kanttekeningen (het is al bijna bijzonder te noemen omdat iedere auto die heeft).

De auto is erg gevoelig voor tegenwind wat je direct merkt in het verbruik. Je gaat zo van 10L/100 km naar 12L/100 km bij een straffe tegenwind op de snelweg bij 130km/u.

Tevens heb ik gemerkt dat (in mijn geval) er écht verschil is wanneer je er de Duitse E10 in plempt of Super98 (of welke variaties al die pompen ook hebben). Ik zag letterlijk verschil in verbruik. Vanaf dat moment giet ik er uitsluitend de meest dure peut in wat anderen er ook van mogen vinden.

Wat betreft onderhoud: Lexus, dus je betaalt alleen de loonkosten. Ook zijn de banden na 25.000km nog prima en heb ik gemerkt dat de lak mooi dik is. Krasjes kun je zo wegpoetsen met Commandant. Wel begint hij bij het remmen iets te trillen. Binnenkort APK dus benoem ik dat ook even.

Over de vaak door Autoweek bekritiseerde kofferbakruimte: Keep on bashing on Japanese cars Autoweek. Deze RX is een ruimtewonder in zijn kont. Wat we er ook in leggen, die bak lijkt nooit vol te komen. En dan staan de verschuifbare achterstoelen ook nog eens in de achterste stand.

Verder blijft het zoeken naar adressen in de NAV soms onhandig en vindt hij straten pas wanneer je deze letterlijk invoert zoals ze geprogrammeerd staan in de CDROM. Er zit geen auto-search functie in en dat is soms frustrerend.

Daarnaast is en blijft het gewoon onbegrijpelijk dat je niet blind de kachelstanden kunt bedienen. Het blijft gevaarlijk omdat je tijdens het rijden je op het scherm moet kijken.

Blijft dit onze auto totdat we dankbaar mogen zijn dat we samen in een seniorenflat op 6 hoog mogen eindigen? Nee. Hoewel dit van al mijn auto's by far de beste is kijk ik wel vooruit en komt/is deze (binnenkort) te koop. Ik ben echter absoluut van mening dat deze auto het predikaat 'cult' mag/kan/gaat verdienen in de toekomst.

Reden is dat ik weer een uitkijk naar een jonger model, de 450. Alleen, net als bij deze 400h, heb ik alle tijd en is mijn auto gebaseerd op emotie maar een aanschaf op verstand.

## UPDATE MAART 2020 ##

Hallo en dank voor al uw reacties.

Hierbij de volgende update van mijn RX400h. Rij ik er nog steeds in? Yup.
Zojuist ben ik teruggekomen van de Lexus-dealer. Mijn auto had een beurt nodig. Ik heb er ook direct 4 nieuwe Bridgestones (zó stil) onder laten zetten, een APK-check gedaan en een uitgebreide hybride-check laten doen. De auto is tenslotte 14 jaar oud. En zoals het Lexus betaamt: de auto mankeerde niets en de accu's waren allemaal nog in topconditie. Vreemd maar je verwacht ook niet anders van dit merk.

Mijn ervaringen na bijna 45.000 km: rijden blijft een feest! Ik heb ondertussen al nagelnieuwe Lexussen gereden zoals de RX, de UX en ook de NX. Schitterende wagens en ik blijf het herhalen: neem plaats in een Lexus en je voélt je gewoon thuis. In dat opzicht zit dat steengoed in elkaar bij de laatste modellen. Wel vind ik de kwaliteit minder dan mijn oude RX. Ook Lexus ontkomt er klaarblijkelijk niet aan om steeds meer kunststof te gebruiken. Ik heb het dan met name over het exterieur. Ze ogen erg plastic en dat haalt voor mij het solide gevoel (onterecht) iets naar beneden. Maar de NX...wat een bak!

Maar ok, terug naar mijn 400h. Het wordt zo langzaamaan een youngtimer maar nog steeds is de hybridetechniek volledig bij de tijd. Dit werd zelfs een tijd terug door Autoweek bevestigd toen ze de 400h uitlichtten. Hosanna en hoorngeschal viel deze auto ten deel. Eindelijk erkenning voor het merk door een vag-blad.

De auto blaast nog net zo graag zijn stroom af op het teer als toen ik hem kocht. Rijden blijft gewoon fun. Ja, de nieuwe RX/UX/NX hebben een VEEL betere wegligging maar je bezit geen 400h om vervolgens een 911 in een bocht te dissen. Dan eindig je in een zijdelingse slaaphouding. De auto is een cruiser. Een luxe cruiser. Er zitten gadgets op die je in de nieuwste modellen niet terugziet (andersom uiteraard ook).

Het verbruik: niets is zó veranderlijk aan deze auto als het verbruik. Vorig jaar op vakantie reed ik 8.5/100. Met hele korte ritten zit je al snel op 9.5/100. Ook gaat het verbruik snel omhoog wanneer je op de snelweg met tegenwind rijdt. Maar je bezit deze auto niet om daarmee bezig te zijn (al doe je dat stiekem wel omdat dat gewoon een sport is. Hybride-rijders begrijpen wel wat ik bedoel).

Voor het overige heb ik de voor- en achterbumper in de tussentijd vervangen door Lexus. Geen ongelukken maar als je op trede 25 zit dan kun je dit soort zaken eenvoudig gratis vervangen. De nieuwe bumpers zitten er strakker op dan de oude. Super!

Verder blijft de, door AW ooit gebashte, kofferbak gewoon een genot. Ruimte genoeg en ook opent de kofferdeksel mooi hoog en blijft de auto van deze leeftijd, afgezien van enkele kleine cosmetische krasjes in uitmuntende staat. Van binnen is hij nog steeds als nieuw en ook onder de motorkap is hij als nieuw. Mag ook wel want ook dat gedeelte krijgt alle liefde van mijn plumeau. ;)

Ik vertelde in mijn vorige update dat ik na zat te denken om een andere wagen te kopen. Dat blijft ook wel want ooit zal er een andere komen. Dat zal hoogstwaarschijnlijk een IS300 worden. Maar aangezien er bijna alleen maar Business-modellen op de markt zijn wacht ik daar nog even mee.

Maar voor nu: het blijft genieten in deze unieke wagen.

KM stand: 165.000.

## UPDATE AUGUSTUS 2020 ##

Het is zover: ik heb mijn RX400h te koop gezet. Reden: ik ga inderdaad voor een IS300h. Met pijn in mijn Lexus-hart? Ja. Omdat ik weet dat mijn auto in topconditie is en dat deze RX alles heeft om een cultwagen te worden.

Na de grote beurt enkele maanden terug heb ik nog de volgende verbeteringen aangebracht zodat de nieuwe eigenaar een RX400h krijgt in absolute topstaat en veel zorgeloze, kostenvrije kilometers de komende jaren:

- Nieuwe accu
- Nieuwe airco-condensor t.w.v. € 900,-
- Koplampen en gehele body professioneel laten polijsten
- Nieuwe voorruit, origineel Lexus

De auto komt te koop voor € 11.990. Veel geld? Misschien. Maar je hebt RX400h auto's die goedkoop zijn en je hebt RX400h auto's die goed zijn. De mijne behoort absoluut tot de laatste categorie. Tel daarbij op: grote beurt, nieuwe banden, nieuwe accu, nieuwe Airco-condensor, nieuwe voorruit, nieuwe bumpers, volledige polijstbeurt en lage km-stand van nog geen 170.000 i.c.m. de meest gewilde kleurstelling en je zult begrijpen dat deze auto zijn geld meer dan waard is. En voor wat het waard is: ik ben een Lexus adept in hart en nieren. Dus een wagen die met liefde is onderhouden.

Laatste update: De wagen is verkocht en inmiddels prijkt er een opvolger op mijn oprit: een RX450h. En ja, mijn eerste review + foto's staan inmiddels online.

Ook interessant:
http://www.autoliefhebber.com/lexus-rx400h-p-236.html

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.