Lexus RX 400h Edition (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RX 400h Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 185.500 km |
KM-stand laatst | 255.555 km |
Aanschaf RX
- 185.550 km
Al twee jaar was ik aan het kijken en informatie aan het lezen. Voorzichtig de auto af en toe laten zien aan mijn vrouw... tja, toch wel mooi he?!
Nou! We hebben er 1! Onze nieuwe gezinsauto:
Een 400h Edition uit 2009.
Dit betekend geen elektrische kofferklep en stuur.
Ook geen geheugen knopjes in de deur.
Ook geen meedraaiende verlichting.
Geen trekhaak, (komt er wel onder).
Wel leren bekleding, xenon, navigatie, Mark Levinson audio, bluetooth (helaas kun je geen audio streamen, wel bellen) en de rest zal wel gewoon standaard zijn.
De verschillen in uitvoeringen zijn toch lastig te vinden, daarom bovenstaand lijstje. Ik zal vast het eea vergeten zijn.
Persoonlijk vind ik dit een zeer mooie kleur voor deze auto, het past de auto goed. Ivm 2 kleine kinderen wilden wij geen lichte bekleding. Ook al ben je nog zo voorzichtig, het is toch besmettelijk.
Het rijden zelf:
Stil, heel stil! Alleen als je echt gas geeft hoor je ergens onderin een fijne v6 roffel.
Een bocht / rotonde moet je met beleid nemen, overhellen doet de auto graag. Tegelijkertijd moet je op de snelheidsmeter kijken en dan zie je dat je eigenlijk veel harder rijd dan met de vorige auto en het dus best logisch is dat de auto overhelt...
De auto krijgt nieuwe achterbanden en een set nieuwe remblokken achter en dan gaan we echte km's maken.
Binnenkort meer!
Ruim 6000km verder
- 192.435 km
Wij hebben de auto nu iets meer dan 3 maanden.
Er is ondertussen een Brink trekhaak onder gehangen, €900,-
Toen wij de auto een kleine 4 weken hadden, zijn wij heen en weer naar Portugal gereden en daar uiteraard ook leuke ritten gemaakt.
Nogmaals, de auto is stil en heel comfortabel! Verbruik tussen de 130 - 200 km/h (slechts 1 bekeuring gelukkig) schommelde rond de 1 op 9 of iets beter. Uiteraard kan zij zuiniger rijden als wij langzamer gereden hadden.
De auto vliegt trouwens richting de 200, ook als je bijv al 130 rijd, gas erop en je gaat.
Handig is de klokkenwinkel, als je als bijrijder in de bijrijdersstoel zit, zie je niet hoe hard ja aan het rijden bent. Zo dacht mijn vrouw dat ik netjes 130 reed, maar vaak was het tussen de 150 en 160 km/h.
Snelle snelweg bochten zijn geen probleem.
Uiteindelijk was vliegen en een auto huren wellicht goedkoper geweest maar nu geen stress en geregel ;-)
Bij terugkomst heeft de Lex een verse APK en beurt gekregen. Nieuwe remschijven (die trilden, echt een Toyota dingetje, lees mijn andere reviews er maar op na...), olie en alle filters die er zijn, zijn vervangen. De luchtfilter van de motor was goed vies...
Het rijden zelf:
Het sturen:
Een stuk zwaarder (meer gevoel) dan de Camry en Avensis.
Je merkt dat de auto een stuk zwaarder is en wellicht speelt de elektrische aandrijving ipv hydraulische aandrijving ook wel mee. Dit is mijn eerste ervaring met een hybride (de Honda Insight daargelaten, die had een 14pk elektro motor in het vliegwiel dus vond ik niet echt een hybride) dus het kan ook aan mij liggen.
Wil je de benzine motor uit laten staan, dan moet je een paar eieren onder je pedaal leggen. Van mij had hier meer weerstand in gemogen of dat de elektro motoren het langer zouden doen zonder de benzine motor te laten draaien. Soms gaat de benzine motor aan en gelijk weer uit. En dan is de accu volgens het display nog vol genoeg.
.Je voelt dan toch heel even een schokje, dat is irritant. Mijn vrouw merkt dat allemaal niet en vind dat ik niet moet zeuren...
Misschien moet ik het in perspectief zien?
Andere mensen met deze ervaringen?
Remmen:
Vooral op de elektro motoren, pas als je hard moet remmen voel je dat de remschijven het overnemen of extra werk doen.
Je voelt ze dan 'bijten'. Op zich prettig en prima op deze manier.
Audio:
Niet bijzonder. Prima geluid maar niet wat je van een Mark Levinson systeem verwacht. Ook kun je geen bluetooth muziek streamen, dat mis ik wel! De 6 cd's in de wisselaar ben je snel zat. Heeft er nog iemand cassette bandjes?!
Luxe probleem alom uiteraard ;-)
Cruise controle:
Die kan vervelend zijn en dat ben ik niet gewend van Toyota!
Als je berg naar beneden gaat, ga je harder dan de ingestelde snelheid, dan worden de accu's bijgeladen.
Maar ga je naar boven, dan laat hij hem te ver terug zakken, om vervolgens vol gas naar de ingestelde snelheid te gaan. Dit is vervelend.
Zo reden wij op de terugweg van vakantie, in Frankrijk in de regen, op het gemak 110km/h en precies bovenstaande situatie resulteerde in aqua-planning en een geel knipperend lampje van de ASR.
Geen probleem, geen gevaar oid, maar de auto veroorzaakte het zelf...Even rekening mee houden en bij berg op zelf even gas bij geven.
Dan bedoel ik dus de bergen in het buitenland en dus niet in het vlakke Nederland.
Afgelopen weekend voor het eerst met de caravan (max 1700kg) gereden.
De Lex speelt ermee. Camping op en af, op de accu, rustig rijden, je hoort alleen elektrisch gezoem :D Je ziet mensen echt kijken van, hoe kan dat dan...
Op de snelweg is het prima rijden en moet je echt op de cruise-controle rijden, anders rij je snel te hard. Uiteraard is het geen race auto maar je hebt echt kracht over. Erg fijn! Ook is de caravan (2,32m breed) in je spiegels maar iets breder dan de auto. De V6 hoor je wel wat harder dan normaal, die moet eindelijk werken voor z'n geld! Klinkt wel prima trouwens.
Geen enkele auto is perfect uiteraard maar nee, wij hebben absoluut geen spijt van deze aankoop!
Bijna 3,5 jaar verder
- 225.000 km
Tijd geleden dat ik de review bijgewerkt heb.
Dat komt mede omdat er weinig spannends te melden valt.
De teller staat inmiddels op 225k.
Wat een fijne auto!
Grote kosten zijn er nog niet geweest, alleen normaal onderhoud.
Nieuwe olie, filters, setje banden, dat soort dingen.
De kofferklep gaat de laatste tijd moeilijker omhoog, binnenkort worden de 'veren' vervangen bij de dealer. Deze moesten besteld worden en liggen niet op voorraad...
De caravan trekt hij met gemak, ook in de bergen.
Dan lust de auto uiteraard een flinke slok maar toch, het gebeurt met twee vingers in z'n neus :-D
Afgelopen beurt (kreeg als leenauto een bijna nieuwe NX mee, netjes) met APK en controle van airco en accu, toch maar eens gevraagd wat er gebeurt als de accu (hybride) stuk gaat:
''Dan belt u naar ons op en kijken wij de auto/accu na. Als blijkt dat de accu stuk is dan repareren wij de accu of komt er een nieuwe in, gratis.''
Ik moest lachen en zei dat kan toch niet waar zijn? GRATIS?!
''Jawel hoor, uw auto is bij ons in onderhoud en er zit 15 jaar garantie op de accu.''
Mooi merk!
De volgende wordt weer een RX ;-)
Tijd voor een 7 persoons auto
- 255.555 km
Na de komst van een pleegdochter merkten wij dat de auto achterin toch echt te krap is voor drie kinderen.
Langzaamaan gekeken voor een 7 persoonsauto en dat is na 6 jaar Lexus toch een ander merk geworden. Helaas maakt Lexus geen 7 persoons uitvoering waar een trekhaak onder mag...
Onze 'nieuwe' auto is een Volvo XC90 3.2 uit 2014 geworden, uiteraard ga ik het verbruik en review weer bijhouden ;-)
Wat betreft de Lexus, dit is tot op heden een zeer fijne en betrouwbare auto gebleken. Uiteraard zijn er dingen vervangen maar dit betreft alleen regulier onderhoud en preventief onderhoud, de auto heeft ons nog nooit laten staan en overal naartoe gebracht.
De auto staat nu te koop, wachtend op iemand die het merk en de uitstraling van een Lexus kan waarderen. De auto wordt verkocht incl nieuwe apk, onderhoud en hybrid health check.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.