Lexus RX 300 Executive (2004) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | RX 300 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 229.000 km |
KM-stand laatst | 290.000 km |
Youngtimer tijd
- 219.000 km
Na een goede beschouwing werd helder dat een auto op de zaak geen slecht idee zou zijn. En al helemaal als dat een youngtimer zou zijn. Eigenlijk was ik er snel uit ; ik wilde ruimte, een automaat en zo betrouwbaar als mogelijk voor een auto van 15+ jaar. En daarbij ook enigszins aantrekkelijk. Dat lijstje afstrepende kwam ik bij de RX serie van Lexus.
Na wat googlen besloten om de president versie met luchtvering te laten staan en ondanks prima ervaringen met een Prius ook de Hybride niet te overwegen onder het motto - wat er niet op zit.. de RX350 staat ook niet als foutloos bekend dus bleef er 1 optie over; de RX300.
Het aanbod is niet enorm en in dat aanbod zitten naast de meest wanstaltige kleurcombinaties (exterieur/interieur) ook veel import. Na een paar maanden kwam er dan een kanshebber; zwart op zwart, en van de 1e (!) Nederlandse eigenaar.
Op naar het Zuiden voor een proefrit en vrijwel direct besloten tot koop. De auto kreeg nog een beurt en nieuwe accu en daarop pikten we de RX op. Het is een heerlijk solide auto, met een interieur wat er prima mee door kan. Lekkere stoelen, prima audio, stuurt best fijn en er zit meer dan voldoende power in het blok. Je merkt dat de auto gebouwd is om (lang) goed te blijven, alles werkt, sluit goed, klinkt goed, voelt goed. Rondom heeft de auto wat gebruikssporen maar niks storends, alleen de velgen kunnen een nieuwe coating gebruiken.
Na de eerste paar honderd km sturen daalt er een soort rust op je neer. Je gaat als vanzelf relaxt cruisen, lekker achterover in de grote stoelen, arm op de leuning. Tot mijn verbazing is 1:10 dan ook makkelijk haalbaar. Nota bene net zo (on)zuinig is als mijn vorige auto, een Lancia Delta. Blij met deze aanschaf!
Update 229000 KM / Juni 2021
De auto doet het probleemloos op een paar dingen na;
- VSC lampje dat ging branden
- Piepende remmen, bonkend gevoel in pedaal
- Een raamlijst waaide van de auto af
Alledrie blijken het typische RX kwalen.
Het VSC lampje is weer uit gegaan en het lijkt erop dat het te maken heeft met het ontluchting van de tank, althans dat is online te vinden op fora. De dealer kon niks vinden .
De remmen hebben te lijden gehad onder het stilstaan bij de vorige (oudere?) eigenaar. De boel is gangbaar gemaakt door de dealer en aan de voorzijde wordt de remmerij vervangen zodat het bonkende remmen straks weg is.
Tenslotte een nieuw raamlijstje besteld via Ebay. Er bestaat een site toegewijd aan dit specifieke onderdeel.. Dat geeft aan hoe vaak dit gebeurt. Lexus levert alleen de hele ruit met lijstjes a 350,- euro exclusief inbouwen, waar dit plastic onderdeel een paar tientjes kost.
Tussendoor nog een flirt gehad met het inbouwen van een GROM VLINE waarmee je - in theorie- je bestaande systeem upgrade tot een systeem met alles erop en eraan tot Carplay aan toe. Helaas na drie maal in- en uitbouwen en vele firmware updates het spul niet aan de praat kunnen krijgen en geretourneerd. Helaas is het dashboard na 15 jaar niet meer zo flexibel als toen de auto nieuw was en is het kunststof wat gescheurd. Wellicht ga ik toch over op een retrofit dubbeldin of bluetooth Yatour of Grom.
Wat als een paal boven water staat is in ieder geval dat het ding fantastisch rijdt voor een auto van 15 jaar oud en tegen beheersbare kosten. Met een enorme bak ruimte en handige klepjes en vakjes in de kofferbak etc; van die dingen waar je gaandeweg achterkomt en je doen beseffen hoe doordacht het geheel is. Ik vind het ook een prettige auto om naar te kijken, hij veroudert goed. Waar het destijds een flinke verschijning was met pretenties is het in het huidige verkeer een vrij neutraal model die niet uit de toon valt tussen andere SUV`s op de parkeerplaats, al blijft hij ietsje forser dan een Xtrail or Sportage.
Bijna 2 jaar verder
- 255.000 km
Korte update op de ervaringen met de RX; vorig jaar onkosten gehad aan de remmerij, met vervangen van blokken en schijven etc. aan dat en regulier onderhoud ben ik een kleine 4000,- kwijt geweest ( bij de dealer) waaronder een nieuw buitenspiegelglas a 400,- euro nodig voor de APK.
Wat blijft is enorme tevredenheid. Het is een goedmoedige lobbes met Amerikaans comfort, solide, rustig en lekker koersvast. Altijd genoeg vermogen en ruimte voor mensen en spullen. Het voelt ook echt als een ruime auto, zeker voorin. Wat me opvalt als ik uit andere auto`s kom is dat het geluidsniveau prettig laag is. Het is niet op het niveau van een moderne RX, GLE of X5 maar het is aanzienlijk beter dan gemiddeld.
Als ik tussentijds zelf in een moderner auto rij irriteer ik me overigens vaak aan het ingebouwde gevoel en al die hulpsystemen die je al dan niet uit kan zetten. Blij dat de Lexus die nog niet heeft ;)
Het verbruik ligt rond 1:10 en op lange ritten op cruise control ietsjes lager.
Eigenaardigheden zijn er ook, maar niet veel.
De auto is nu 2 keer uitgelijnd in een jaar tijd, het lijkt toch wat gevoelig. Verder blijven de remmen piepen bij achteruit rijden/inparkeren, ook na vervanging. Als het echt koud is kraakt het paneel van de metertjes met het dashboard. Een keer duwen is meestal genoeg om dat op te laten houden.
De coating van de velgen liet al los bij aanschaf, dat zet nog wat door, typisch ouderdomskwaaltje. Het stoort me te weinig om er kosten aan te maken. We rijden lekker verder zo!
Onvermoeibaar
- 290.000 km
Bij de onderhoudsbeurt bij de dealer afgelopen januari kwamen wat kleine dingen naar voren, waarbij vooral de corrosie aan de achterlicht reflectoren kritisch begint te worden. De buitenunits waren al losgekoppeld voor de vorige APK maar de binnenunits zitten ook op de grens. Maar de APK zit er weer op en met wat filters, wisserbladen en nieuwe accu weer de weg op.
Het zijn wel dingen als die lichtunits die de leeftijd (21 jaar!)beginnen te tekenen en waar ik natuurlijk wat kritischer naar kijk. Nieuwe lichtunits komen op 650,- per stuk, datis echt te gek. Maar op aliexpress vind ik setjes voor 250,- Misschien komt er tweedehands nog iets voorbij dit jaar.
Ook was de distributieriem aan vervanging toe. Een prijsopgaaf kreeg ik niet, wel de vriendelijke, meedenkende constatering dat het misschien slim was dit elders te laten doen.
Zo gezegd zo gedaan en ligt er een nieuwe riem en pomp op door een kundige lokale monteur, voor minder dan 1 nieuw achterlicht bij de dealer..
We houden de RX dus nog een poosje aan zolang het tegen reeële kosten kan. De auto voelt daarbij onverzettelijk aan en rijdt onverminderd fijn en relaxt. Hij doet het altijd, geen drama, geen lampjes. Gezien de leeftijd is het ook niet zo erg als de kinderen hun blubberlaarzen tegen de stoelen drukken, de scheurtjes in t dashboard zie ik al niet meer en het is ook een soort bestelbusje voor de zaak, alles past er in. Na een wasbeurt is het eigenlijk nog steeds best een hele fatsoenlijke verschijning. Kortom, wordt vast vervolgd :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.