Lexus NX 300h 2WD (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | NX 300h 2WD |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 64.408 km |
KM-stand laatst | 69.741 km |
Wat heb je gekocht, een Lexus hybride?
- 64.408 km
“Wat heb je gekocht, een Lexus hybride ??” was de vraag van familie en vrienden toen ik vertelde dat ik een Lexus NX gekocht had. Een beetje plagerige maar begrijpelijke reactie want ik reed bijna altijd Volvo, waaronder ruim 17 jaar in een onverwoestbare Volvo 240GLE station en als laatste in de afgelopen 8 jaar een XC90V8 (zie review Volvo XC90 4.4V8 Executive Geartronic 2005).
En wat een Lexus NX heb ik gekocht, een vrijwel nieuwe auto van eerste eigenaar die zeer zuinig was op zijn auto. Het interieur is smetteloos, geen gebruikssporen, geen beschadigingen niets. De auto stond te koop bij de Toyota dealer in Waddinxveen, waar we door de verkoper Rob Olde Heuvelt ontvangen werden en ons voorzag van alle relevante informatie over de auto. En geen OH verhalen waar we die dag er al weer genoeg hadden gehoord.
In de eerste instantie had ik een Toyota RAv4 voor ogen, mooie auto’s gezien, maar de meesten geïmporteerd uit het buitenland waardoor de historie en herkomst van de auto hand in hand gingen met verhalen die bijna te mooi leken om waar te zijn.
De Lexus NX overtuigde echter meer en na eerst nog in schitterende Italiaanse import RAv4 proefgereden te hebben, was de conclusie duidelijk, de Lexus is de betere keuze. En dat analoge klokje op het dashboard gaf de doorslag. Verkoper Rob gebeld, dit gaat’m worden!
De Lexus zag er ongepoetst al prima uit, maar een week later stond er een 2016 Lexus NX in nieuwstaat op ons te wachten.
Hoe de Lexus zich op termijn houdt? De eerste 600 km zijn veelbelovend, de stoelen zitten erg goed, het hybride systeem is super en werkt zonder laadpaalstress. Geen rammeltjes of kraakjes, alles ademt kwaliteit.
Een detail viel wat tegen, de snelheidsmeter wijkt nogal af, de snelheid bij 100 kmh is volgens gps 92 kmh. Positief is weer wel dat je wat minder snel te horen krijgt "schat er is post voor je.....uit Leeuwarden".
4 seizoenen Banden
- 66.179 km
De Lexus NX is een andere auto dan wat we gewoon waren en moet je wennen aan het ‘anders’ rijden. Na een lange snelweg rit viel me op dat de rechtuit stabiliteit erg ‘ nerveus’ was. Je hoefde maar aan sturen te denken en de auto ging al opzij, mijn echtgenote was het ook opgevallen.
Het leek me niet bij de Lexus te horen en een afspraak gemaakt bij Brouwer Banden in Zaandam. Die adviseerde om de uitlijning te controleren en daaruit bleek dat de uitlijning van de wielen niet goed was Na het uitlijnen was de rechtuitstabiliteit weer ok.
De kosten van het uitlijnen zouden normaal onder de Bovag garantie vallen, alleen om twee keer een uur heen en weer naar de Toyota dealer in Waddinxveen te rijden was wat te veel. Toch een berichtje aan de verkoper Rob gestuurd dat ik wat kosten gemaakt had, wat eigenlijk niet nodig was. Nog geen kwartier later kreeg ik als antwoord, we vergoeden de helft. Strikt genomen had ik daar geen rechtop, maar, deze reactie bevestigde dat we de Lexus bij het goede adres gekocht hadden. Compliment voor deze respons.
De zomerbanden waren nog wel APK bestendig, maar inmiddels bijna 8 jaar oud, het waren de eerste banden onder de auto. Ik had met een vorige auto goede ervaring met de vier seizoenen banden van Vredestein, type Quatrac Pro plus 106v en die zitten er nu onder. Precies zoals verwacht, zeer tevreden met deze banden.
Perfecte auto, maar die stuurbekrachtiging!
- 69.741 km
Een half jaar en 5000 km verder met de Lexus NX is de relevante vraag “Ben je blij met de Lexus?”.
Het korte antwoord is “ja best wel”. Geen rammeltjes, geen kraakjes, geen vreemde geluiden en alles werkt vlekkeloos in deze perfect afgewerkte auto en dat strookt niet met het antwoord op de eerste vraag.
De Lexus heeft eigenschappen die je niet verwacht bij een auto van dit kaliber. De elektrische stuurbekrachtiging stuurt zenuwachtig, een fractie van beweging met het stuur en je zit op de vluchtstrook of de linker baan. Dat maakt het rechtuit rijden nerveus en zeer onrustig. Opnieuw uitlijnen gaf wat verbetering maar het blijft een nerveuze stuurbekrachtiging.
Daarbij is de auto be hoorlijk zijwind gevoelig wat niet bijdraagt aan een rustig stuurgedrag.
De bediening van de cruisecontrol is middels een soort stengeltje onder het stuurwiel, onlogische plek vlak bij je rechter knie. Niet handig te bedienen.
De CVT automaat zorgt bij niet eens zo fel accelereren dat de motor enorm hoog in de toeren klimt, zonder dat je er echt vandoor sprint.
De laatste twee zijn geen halszaken, maar het stoort in een auto die zo perfect is afgewerkt.
De stuurbekrachtiging is wat mij betreft een min, ik weet alleen niet of het exemplarisch is. In het stadsverkeer heb je er geen hinder van, maar op de snelweg is het irritant, jammer want voor de rest is het een bovengemiddeld goede auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus NX 300h AWD Business Line Pro | Panoramadak | Lederen Bekleding | Trekhaak |
- 2017
- 107.797 km

Lexus NX 300h AWD President Line Trekhaak/ Mark Levinson audio/ 360 camera/ DAB/ Elek. achterklep
- 2015
- 132.942 km

Lexus NX 300h AWD Luxury Line, 1e EIGENAAR, Trekhaak, NAVI, LEER, Cruise contr, Park Sens V+A etc
- 2015
- 223.624 km