Lexus LS 430 (2002)

autoreview

Lexus LS 430 (2002)

Signalement

UitvoeringLS 430
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf218.000 km
KM-stand laatst327.000 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Supersedan

  • 235.000 km

Na ruim een jaar in deze auto gereden te hebben, blijft hij me verbazen door de rust, het comfort, de ruimte en de betrouwbaarheid. Met mijn 204 cm en het rijke bezit van 2 zoons die ook langer zijn dan 2 meter worden er aan de ruimte veel eisen gesteld. Hoewel we in het verleden met onder meer een Ford Windstar wel wat gewend waren is er met de binnenruimte van deze supersedan niks mis. Bovendien is hij muisstil, en dat laat de inzittenden optimaal genieten van de formidabele geluidsinstallatie met cd-wisselaar van Mark Levinson die er standaard in zit. De automaat schakelt zijdezacht, de voorstoelen zijn in alle mogelijke standen verstelbaar, net zoals de achterbank van deze President-uitvoering (hoewel daar na dag 1 nooit meer gebruik van is gemaakt).
De kofferbak is enorm; je kunt er 2 golftassen en trolleys in kwijt plus de nodige andere bagage.

Bij aanschaf is de dvd van het navigatiesysteem vervangen (goed voor bijna 300 euro, maar het lukte niet via marktplaats o.i.d. een recente kopie te bemachtigen), waardoor je moeiteloos overal komt waar je wezen moet. Het instellen van de navigatie, de geluidsinstallatie, de climate control, enzovoorts gaat doodeenvoudig via het grote touch-screen.
Het verbruik valt met 10,5 L/100 km reuze mee, maar deze auto nodigt niet uit tot jakkeren en wordt vooral gebruikt voor langere afstanden, want ik fiets naar mijn werk.
De dealer heb ik na de aanschaf niet meer nodig gehad. De beurten gebeuren hier in het dorp, omdat ik van plan ben lang in deze auto te blijven rijden en de dichtsbijzijnde dealer ruim 30 km verderop zit.

Problemen
Die zijn er niet geweest. Het enige is dat het stuur soms kraakt als het zijn voorkeurspositie inneemt bij het starten van de auto, ondanks het feit dat het motortje al eens onder garantie vervangen is. Bovendien klappen de spiegels tijdens flinke vorst niet uit, zodat je er aan moet denken de functie van automatisch inklappen van de spiegels aan het begin van de winter uit te zetten. Verder zit alles nog steeds piep- en kraakvrij in mekaar.
Afrekenen met de fiscus en de verzekeraar doet wel even pijn, maar de afschrijving is inmiddels niet hoger dan die van een recente middenklasser en bijkomende kosten waren er niet.

Nog steeds super

  • 250.000 km

Zo, weer een jaar verder met deze geweldige auto. Vorige week de 250.000km-grens overschreden. Inmiddels heb ik dus al ruim 30.000 kilometer genoten van de rust, ruimte en kwaliteit. Goed voor een dikke 3.000 liter Euro 95 ongelood (nog steeds zo’n 1 op 10). Oké, daar was ik met een Prius waarschijnlijk dubbel zover mee gekomen, maar ik heb het er zeker voor over.
De Lexus doet in elk geval nog steeds waar hij bijna 8 jaar geleden voor gemaakt is, en waarvoor hij door mij aangeschaft is. Onlangs in Engeland wel een vervelend akkefietje gehad. Het stuurwiel, dat normaal gesproken bij het starten van de motor netjes z’n vooraf ingestelde positie inneemt, stopte dit keer niet op die stand tijdens het uitschuiven, maar kwam ongewoon ver naar buiten, waar vervolgens niks meer aan te veranderen was. Daar zit je dan, in een vreemde omgeving, aan de ‘verkeerde’ kant van de weg, met een stuur tot onder je kin. Geen zicht op de kilometerteller, die je met het kilometer-mijlen verschil toch wel af en toe in de gaten moet houden. De Lexus-dealer aldaar wilde er natuurlijk wel even naar kijken, om vervolgens het hele dashboard te demonteren om er na een flinke speurtocht achter te komen dat één of andere borgring miste. Die is men waarschijnlijk vergeten terug te plaatsen toen het ietwat kreunende motortje vervangen was bij mijn aanschaf in 2007. Reparatiekosten: 200 pond, die ik op aanraden van de Engelse dealer moest terugvragen bij mijn eigen dealer.

Na wekenlang wachten op een reactie op mijn keurige brief, kreeg ik na een telefoontje van mijn kant te horen dat ze zich niet verantwoordelijk voelden en ik dus niks vergoed zou krijgen. Dat terwijl ze nog geen twee maanden vóór dit voorval nog aan het stuur bezig waren geweest omdat de geheugenfunctie het niet meer deed (die het na een reset overigens weer gewoon deed). Mijn mededeling dat ik dan natuurlijk ‘klaar was’ met hun bedrijf, maakte ‘dat ze er nog eens naar zouden kijken’. Vervolgens nooit meer iets van gehoord. Die zullen me dan ook niet snel meer als klant hoeven verwachten.
Al was het maar omdat mijn dorpsgarage ook uitstekend overweg kan met het onderhoud. Voor een grote beurt was ik daar zelfs minder kwijt (€260) dan voor een eerder bezoekje aan de dealer voor het afvullen van de airco, de eerder genoemde stuur-reset en nog wat andere kleine zaakjes. Oké, ze brengen je zonder moeite thuis, een rit van dik 20 minuten vice versa (al nam mijn zoon genoegen met een veel korter ritje naar het station), maar uiteindelijk betaal je natuurlijk wel voor deze uitstekende ‘Red Carpet Treatment’. Ze hadden de auto zelfs bij me thuis willen ophalen, in ruil voor een leenauto. Mijn dorpsgaragist wil me echter vast ook thuisbrengen als ik het vriendelijk vraag, maar die 2 minuutjes kan ik eigenlijk nog wel lopen.

Die dorpsgarage had ik bij de laatste APK ook maar een setje achterbanden laten kopen. Die waren na 60.000km trouwe dienst aan vervanging toe. Dat werd wel even schrikken; bijna 400 euro voor 2 stuks Bridgestone Turanza. Ter vergelijking: de 4 vrijwel nieuwe Dunlop winterbanden plus Antera velgen op de foto hebben me via Marktplaats minder gekost. Al was dat wel een ultiem koopje. Zelf wat rondspeuren kan dus wel degelijk gunstig zijn. Gelukkig kan ik er met mijn rijstijl weer een flink aantal kilometers tegenaan, dus omgerekend per km is de schade alsnog beperkt. Andere kosten heb ik er overigens niet meer aan gehad.

Gelukkig worden er regelmatig nog wat langere ritten met volle bezetting gemaakt, zodat ook van de luxe op de achterbank genoten kan worden. De volgende generatie voelt zich telkens weer de koning te rijk, vibrerend van de massagefunctie, onderuitgezakt in de elektrisch instelbare ligstand, gloeiend van de stoelverwarming, verscholen achter de gordijntjes voor de zij- en achterruit en genietend van een gekoeld blikje fris uit het koelkastje tussen de achterstoelen. Ze kunnen van achteren zelfs mijn muziekinstellingen veranderen, al heb ik ze dat snel afgeleerd. Zoonlief neemt maar al te graag het stuur van me over, zodat ikzelf een royaal dutje kan doen op een van de achterste fauteuils. Dan wel graag zònder die akelige trilfunctie!

Voorlopig blijf ik in elk geval nog lekker rijden in m’n LS. Ik blijf altijd maar herhalen dat ik ‘hem op zal rijden’ (ook een reden waarom ik de relatie met de dealer en de stempels in het onderhoudsboekje niet zo belangrijk meer vind), maar de vraag is hoe lang je je daaraan houdt. Die nieuwe LS is toch ook wel mooi, wie weet. Stiller zullen ze waarschijnlijk niet worden, de opvolgers zijn allemaal zelfs tienden van een decibel luidruchtiger dan de mijne. Op dat gebied zijn auto’s blijkbaar aardig uitontwikkeld, al zullen er vast nog wel antigeluidsystemen of iets dergelijks voor in de auto ontwikkeld worden, zoals ook in de luchtvaarttechnologie al bestaat. Maar eigenlijk ben ik wel heel erg tevreden over deze auto. Ik hou het zeker nog wel een jaar vol tot mijn volgende update.

Op naar de 300.000 km

  • 280.000 km

Sinds de laatste update hebben we weer 30.000 km en zo’n twee jaar gereden in deze nog steeds geweldige auto. In totaal heb ik de Lexus al ruim 4 jaar; lang geleden dat ik zo lang in dezelfde auto rij. Dat geeft wel aan hoe tevreden ik ermee ben.
De voorstoelen zitten nog steeds vorstelijk, de binnenruimte blijft riant, alle golfspullen passen nog steeds in de kofferbak en d’r piept en kraakt nog steeds helemaal niks. En het verbruik blijft met gemiddeld iets meer dan 10 liter per 100 km nog steeds binnen de perken. De rit van gister, Amsterdam – Maastricht, waarbij de kilometerstand de 280.000 doorbrak, heb ik afgerond met een verbruik van 8,9 L / 100 km. Daar was ik dus ook wel tevreden over.
Hij hoeft voorlopig dan ook nog altijd niet weg.

Inmiddels gebruikt een van de zonen de auto van mijn vrouw als woon-werk vervoer, waardoor er ruimte kwam voor een derde auto. Het is een Chrysler Sebring 2.7 V6 cabriolet uit 2001 geworden. Net als de LS een auto die de meesten onder ons, mochten ze voor de keus staan, niet zouden kopen. Daarom heb ik hem maar gekocht, al was het vooral omdat dit vrijwel de enige cabrio is waar je met 4 personen van ons formaat nog enigszins in past, en ik vind hem erg mooi. Daarnaast is hij exact dezelfde kleur als de Lexus, dus dat staat wel leuk op de oprit.

Als ik blader door de stapel onderhoudspapieren van de Lexus, mag ik wel concluderen dat we weinig problemen hebben meegemaakt. We hebben natuurlijk het stuur gehad, dat eigenlijk vanaf aanschaf (vervanging van het motortje) niet helemaal lekker loopt. Inmiddels beweegt het wel nog naar voor en achter, maar niet meer omhoog en omlaag. Hij staat goed zo, dus ik laat het maar.
Daarnaast heb ik een keer een stoeprandje gemist (of juist niet gemist), wat een nieuw wiellager opleverde à 380€ incl. btw en montage. Afgelopen zomer werd de airco niet meer koud, wat niet verholpen kon worden met opnieuw vullen. Binnen een maand was alles weer leeg, blijkbaar het gevolg van een lekkage in het leidingsysteem. Het lekje zat halverwege in de leiding die naar het koelkastje achterin loopt, waardoor vervanging nogal een ingewikkelde, dus prijzige klus was. Uiteindelijk moesten onder andere de uitlaten, de wielen, de aandrijfas, de benzinetank en de kofferbakbekleding gedemonteerd worden om het lek op te sporen. De hogedrukleiding zelf kostte ook een ruime 200€, waardoor het grapje in totaal bijna 800€ heeft gekost, gezien de moeite eigenlijk nog wel redelijk. Hadden we een Executive gehad in plaats van de President (dus zonder het koelkastje) dan lag die hele leiding er waarschijnlijk niet en was dit ons gespaard gebleven…

Verder zit er sinds een paar maanden nog een nieuwe accu in en nieuwe remblokken, eerder de twee zomerbanden en de set winterbanden, maar de overige kosten waren alleen de gewone grote/kleine beurten (met name bij de dorpsgarage). Totaal zo’n 3100 euro voor alle onderhoud en reparaties over 62.000 km lijkt me niet gek.
De verzekeringsmaatschappij adviseerde me om de auto uit de all-risk te halen omdat dat met de huidige dagwaarde niet meer lucratief was (lage uitkering bij total loss). Dat zullen we na de winter dus maar doen, en hopen dat er geen ongelukken gebeuren. De vaste lasten zullen daarmee weer wat afnemen.
Al met al heb ik dus maar een extra sterretje voor de kosten gegeven.

Het enige probleempje dat regelmatig voorkomt is een melding van het navigatiesysteem om de dvd te verifiëren, waardoor de navigatie niet werkt. Na een keer opnieuw starten is de melding vrijwel altijd weer verdwenen en werkt alles weer prima. We hebben de dvd al een keer schoongemaakt, en na het terugstoppen in het apparaat in de achterbak wordt er inderdaad geverifieerd, maar de melding blijft af en toe terugkomen. Valt op zich wel mee te leven, hoor.

Bij 300.000 km is de distributieriem weer aan vervanging toe. Dat duurt met dit tempo dus nog wel een dik jaar. Een grote beurt plus distributie van mijn vorige Lexus (GS300) kostte bij de dealer zo’n 1000€, dus misschien dat we dat voor deze ook wel daar laten doen. Al was dat wel alweer ruim 5 jaar geleden, en toen was het nog maar net een officiële Lexusdealer. Inmiddels zullen ze wel meer durven vragen, zeker voor een LS. En we zouden niet meer naar de dealer gaan, hadden we gezegd.
We zullen zien wat de toekomst zal brengen. Een volgend model LS zal het waarschijnlijk nooit worden, eerder een RX vanwege de hogere zit. Maar ik ben er eigenlijk van overtuigd dat er over een jaar gewoon weer een update van deze LS430 komt. Voor de tussentijd zit ik daarom te denken om de auto eens goed van binnen en buiten te laten schoonmaken door zo’n professioneel poetsbedrijf, inclusief polijsten van de lak enzovoorts. Daarnaast zijn de originele velgen flink gecorrodeerd (daar schijnen ze allemaal wel last van te hebben), dus misschien is het een idee om die opnieuw te laten spuiten/poedercoaten.
Tot volgend jaar!

300.000+

  • 300.000 km

Weer (ruim) een jaar en 20.000 km verder. De 300.000 km is een paar weken geleden overschreden. Het lijkt de Lexus helemaal niks te doen, hij blijft maar gaan. Kort voor het ‘klokje-rond’ is hij bij de dorpsgarage onder handen genomen voor een grote beurt en het vervangen van de distributieriem met alles dat daar bij hoort. Totale kosten; bijna €1350. Ongeveer de helft voor onderdeel- en montagekosten van de distributieriem en bijbehorende rollen, riemen en spanners. De andere helft voor de grote beurt. Met bijvoorbeeld 8 bougies à €20,- per stuk (excl. BTW…) kom je dan al een heel eind. Natuurlijk de standaard vloeistofwisselingen, lucht-, interieur- en oliefilters, maar ook nieuwe remblokken achter en twee nieuw geslepen sleutels met behuizing (die behuizing is al een aantal keer gescheurd). Een hoop geld, maar hopelijk een investering voor weer een heleboel fijne kilometers. Daarnaast heeft de auto onlangs een uitwendige poets- en polijstbeurt gehad. Erg mooi resultaat, maar zolang je je auto niet elke week opnieuw wast, zie je er na een tijdje toch niet zo veel meer van.

Het afgelopen jaar ben ik één keer tussentijds bij de garage geweest omdat er een lampje van het stabiliteitssysteem brandde. De oplossing was het vervangen van een sensor, wat bij de laatste beurt geregeld is. Verder was het lampje van de binnenverlichting voorin al een tijdje kapot, maar als dat de zaken zijn die je op een plek als dit moet opsommen, dan zat het verder blijkbaar wel goed.
Ook ontdekte een achterpassagier dat de subwoofer in de hoedenplank wat kraakte. Gelukkig bleek dit niets meer dan een los contactje, waardoor het Mark Levinson-systeem nu weer kraakhelder werkt.

Na ruim 10 jaar en zoveel kilometers valt het me op dat de auto, met name van binnen, nog als nieuw voelt en oogt. Natuurlijk stamt het design nog van het begin van deze eeuw, maar slijtage is nauwelijks te zien. Het leer op de stoelen is nog prachtig; niet verkleurd, het glimt nergens en er zijn al helemaal geen scheuren of slijtplekken. Duidelijk dik en goede kwaliteit leer. Alleen wat krasjes op het kunststof rond het navigatiescherm en een klein deukje in het klepje naast de versnellingspook, maar dat hebben we natuurlijk zelf gedaan. Het scherm van het navigatiesysteem is nog volledig krasvrij en het systeem werkt perfect, het wordt niet langzaam en ondanks dat er wel eens een rotonde in het straatbeeld is bijgekomen, navigeert hij nog zoals het bedoeld is. Het probleempje met de dvd-verificatie dat sinds de aanschaf van een originele up-to-date navigatie-dvd regelmatig voorkomt, is er nog steeds, maar ik vind het het geld niet waard om er een nieuwe dvd voor te kopen. Verder doet werkelijk elk knopje in de hele auto het nog, nergens kraakt of kreunt er iets. Oké, alleen het stuur dan, dat niet meer in alle standen te verstellen is. Dat laten we maar niet meer repareren. Kost weer een hoop en het stuur staat nu goed.
Het enige waar de kilometerstand enigszins aan te zien is, is het leer van het stuur dat wat glad wordt en minimale schilfertjes begint te krijgen. En aan de buitenkant de velgen met hun corrosie, maar ik denk dat zelfs de eerste eigenaar dat al gemerkt heeft. Verder hier en daar een krasje en een parkeerdeukje, maar dat stoort me niet.

Het brandstofverbruik is de afgelopen 5 jaar stabiel gebleven, met 70% snelweg en de rest in en rond dorp en stad verbruiken we gemiddeld per 100 kilometer niet meer dan 10 liter (en een beetje), altijd gewoon Euro 95. En wat blijft de motor stil en soepel, zeker na de beurt en riemwissel. Daarvoor wilde hij in de kou nog wel eens wat piepen bij stationair draaien, maar dat is na de beurt volledig verdwenen.

Met de investering van de afgelopen grote beurt hebben we eigenlijk besloten om nog maar lekker door te rijden met deze Lexus. Je krijgt er nu nog een paar duizend euro voor terug, en dat zal over een jaar niet veel anders zijn. Daarentegen zal zijn opvolger, misschien wel een RX450h, tegen die tijd weer een flink stuk betaalbaarder zijn. Dus, wie weet. Ondanks dat er na dit model inmiddels alweer 3 nieuwe of gefacelifte LS’en gevolgd zijn, hebben we zeker niet het gevoel in een verouderde auto te rijden. Het blijft een statige auto waar nog heus wel eens iemand naar om kijkt, al was dat zeker niet de reden waarom we hem gekocht hadden. We blijven genieten!

Eind van een tijdperk

  • 327.000 km

Inmiddels ruim anderhalf jaar en 27.000 km na de laatste update is er toch weer wat te vertellen. Niet veel bijzonders, maar toch hier en daar wat kleinigheden aan deze inmiddels ruim 12 jaar oude auto. Op het oog zie je de leeftijd er niet aan af. Natuurlijk hier en daar wat krasjes en deukjes, maar na een poetsbeurtje glimt de lak nog als nieuw, er is geen spatje roest te zien en ook het interieur heeft op het oog weinig slijtage. Enige smetje aan de buitenkant zijn de originele lichtmetalen velgen die eigenlijk al vanaf aanschaf geoxideerd zijn. De wintervelgen, waarschijnlijk bijna net zo oud, zien er nog stukken mooier uit, maar eigenlijk staan de originele velgen het best.

Wel zijn er wat elektronische problemen opgetreden. De elektrische verstelling van de stuurkolom doet het al jaren niet, ondanks eerdere reparatie bij de dealer. In- en uitschuiven gaat nog wel een beetje, maar omhoog en omlaag is er vrijwel geen beweging meer. Het stuur staat voor mij zo prima, dus ik laat het maar niet meer repareren. Hetzelfde geldt voor een foutmelding van het ESP ('Check VSC'). Volgens mij is het hele systeem nu uitgeschakeld. Zolang je het niet nodig hebt, merk je ook niet dat het niet werkt. Misschien wat hypocriet, maar ik rij altijd voorzichtig, dus het lijkt me het repareren ook niet waard.
Ik begreep van een van mijn zonen dat je nu met een beetje slechte wil zonder moeite de achterkant kan laten uitbreken, voorzichtigheid geboden dus.

Het navigatiesysteem werkt nog steeds feilloos, ondanks dat de (originele) dvd nog af en toe niet herkend wordt. Het systeem werkt snel, het touch screen is nog goed gevoelig en het geheel voelt en oogt nog zeker niet verouderd. De kaarten zijn inmiddels 7 jaar oud, maar voor af en toe gebruik nog acceptabel. Een kopie van de nieuwste versie via marktplaats kon helaas niet door het systeem gelezen worden.

Ook het geluidssysteem is nog steeds geweldig. Ik heb een tijdje het idee gehad dat de centrale speaker op de hoedenplank wat kraakte, waarschijnlijk een los contactje, maar dat is inmiddels vanzelf verdwenen. Het geluid is kraakhelder, ook op hoger volume. Helaas is de cd-wisselaar stuk; cd's worden niet meer afgespeeld en de ingevoerde cd's komen er niet meer uit. Hij maakt nog wel het gebruikelijke laadgeluid nadat er op eject gedrukt wordt, maar vervolgens is er geen beweging meer. We hebben het hele systeem losgehaald, maar er lijkt niks dwars te zitten, dus er zal een of ander motortje of schuifje stuk zijn. Tweedehands zijn ze binnen Nederland niet te vinden en naar de nieuwprijs bij de dealer heb ik voor mijn eigen veiligheid maar niet geïnformeerd. De radio werkt gelukkig nog prima, al is de geluidskwaliteit dan natuurlijk wat minder.

Dan zijn er nog wat minder belastende kleinigheden. De klep van de armsteun lijkt iets ontzet waardoor hij eerst een stukje naar voor gedrukt moet worden voordat hij open kan. Daarnaast zit er een afdekkapje over de achterste zij-airbag los dat zich maar niet vast wil laten drukken, dus die komt af en toe weer een stukje naar voor.
Ook is er af en toe sonore brom te horen bij stationair lopen, die weer verdwijnt bij beetje gas of wegrijden. Jammer bij de anders zo stille stationairloop, maar verder ook geen probleem.
Afgelopen jaar heb ik één keer stilgestaan door een lege accu, helaas net ver van huis. Twee weken stil staan op het vliegveld was blijkbaar iets te lang. Al had ik waarschijnlijk een binnenlampje aan laten staan, eigen schuld dus.

Al met al zijn er dus een aantal reparaties nodig om hem weer perfect te maken, maar ik ga het niet meer doen. We schrijven al een aantal keer over wat nieuws, en dit is misschien de gelegenheid.

Het is inmiddels een lange zoektocht, zie deze auto maar eens te overtreffen en zolang deze nog rijdt was er geen haast.
We hebben inmiddels een aantal keer in het vorige model RX400h gezeten en gereden, maar dat is toch echt een ander niveau; minder verfijnd, minder stil. Geweldig als je vanuit een reguliere auto overstapt, maar niet genoeg als je uit een LS430 komt.
Hetzelfde geldt voor de nieuwere RX450h, die vast weer beter is dan zijn voorganger, maar die vinden we gewoon niet zo mooi. Verder hebben we nagedacht over een Mercedes GLK, Mazda CX-7 of CX-9, Audi Q5 of Q7, maar ze zijn het allemaal niet geworden. Ik kwam namelijk mijn inmiddels nieuwe auto tegen, en was meteen verliefd. Het is een LS460 geworden, dus toch de opvolger van mijn huidige. Geen hogere zit, want dat kan altijd nog. Met name de kleur heeft me overgehaald; verdigris mica, een soort olijfgroen, met een beige interieur met donker hout, erg chique. Veel mooier dan het zwarte interieur in de LS430. Dan is dit nog een van de laatste van voor de facelift (2010) die vooral een nieuwe, minder mooie grille meebracht, verder weinig spannende updates. Daarnaast heeft hij weinig kilometers gereden en vroeg de dealer volgens mij een reeële prijs.

Het is geen LS600h geworden, want die lijkt vooral nuttig bij met name kortere afstanden die wij nou juist minder afleggen. Eenmaal op de snelweg ben je vooral ruim 300 kg extra aan het meezeulen en de kofferbak is door alle accu's en elektronica flink kleiner. Daarnaast blijft het de vraag hoe lang de accu's mee gaan en aangezien ik er weer lang mee hoop te rijden is de kans groot dat ik dan net degene ben die het accupakket opnieuw mag aanschaffen als het er ooit van moet komen. Ik kom regelmatig advertenties van LS600h's tegen met een foto van het dashboard waar toevallig het gemiddelde verbruik op staat, 1 op 7 is dan geen uitzondering. Met de LS430 heb ik eigenlijk altijd rond de 1 op 10 gezeten. Als de nieuwere dat ook haalt (iets zwaarder en krachtiger, maar wel 8 in plaats van 5 versnellingen), ben ik tevreden.
We hebben de nieuwe LS nu een paar weken, dus we zullen binnenkort een review starten.

Concluderend was deze LS430 7 jaar lang en over een afstand van 110.000 kilometer een geweldige auto. Nooit heb ik zo lang in dezelfde auto gereden, dat zegt misschien al genoeg. Zeker met maximaal 4 personen is het optimaal genieten van de rust, ruimte en luxe. Een eventuele 5e inzittende zit wat lullig achter in het midden, hoog op de middentunnel, maar ook dat gaat nog wel. De kofferbak is gigantisch, ondanks dat de elektrische verstelling van de achterbank en het koelkastje wat ruimte innemen. Dankzij de luchtvering rijdt hij ook super bij volle bepakking.
De afschrijving viel met nog geen 3500€/jaar of nog geen 25ct/km reuze mee. Er zijn wel wat prijzige onverwachte reparaties geweest, zoals de lekke aircoleidingen naar de achterbank waarvoor de hele aandrijflijn los moest, maar uitgespreid over alle kilometers was ook dat acceptabel. Regulier onderhoud viel bij de plaatselijke garage prima te doen, is dan niet veel duurder dan dat van een normale middenklasser. Verzekering en wegenbelasting zijn natuurlijk een slag duurder, maar dat is vooraf te berekenen en je krijgt er daadwerkelijk een hele belevenis voor terug.
Vrijwel direct na aanschaf hadden we een tweedehands set lichtmetalen velgen met vrijwel nieuwe winterbanden gekocht, waar inmiddels iets minder dan de helft van de gereden kilometers mee afgelegd zijn. Diezelfde banden zijn nog niet versleten. De zomerbanden waren nieuw bij aanschaf, daarvan heb ik er in de tussentijd 2 moeten vervangen. Al met al dus ruim 110.000 km met 2,5 set banden, die momenteel nog lang niet 'op' zijn.

De LS430 is inmiddels door de Lexus-dealer thuis opgehaald (100 km enkele reis!) tegen inwisseling van de nieuwe. Toch wel een treurig moment, maar ik weet gelukkig wat er voor teruggekomen is.
De volgende eigenaar zal er vast nog veel plezier van beleven. We hadden gedacht dat er een Oostblokker van zou gaan genieten, maar blijkbaar zijn de gebreken verholpen en wacht hij nu toch op een nieuwe Nederlandse eigenaar. Wie het ook moge zijn; veel plezier ermee!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.