Lexus IS 200 Sport (1999) #2

autoreview

Lexus IS 200 Sport (1999)

Signalement

UitvoeringIS 200 Sport
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf76.450 km
KM-stand laatst103.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 83.735 km

Na enig speurwerk op internet en heel veel de Lexus brochure uit 1999 gelezen te hebben, heb ik uiteindelijk een heel mooie metallic zilveren IS200 sport uit 1999 aangeschaft. De auto is uitgerust met alle mogelijke opties voor dit model zoals o.a. lederen bekleding en een DVD navigatie systeem. Nadat ik een proefrit had gemaakt wist ik zeker, dit wordt em! Binnen een paar kilometer voelde de auto al zo vertrouwd aan en wat een geweldig onderstel om nog maar te zwijgen over het heerlijke gedempte motorgeluid bij optrekken!

Hoewel de motor de bruutheid -die ik van mijn GTI gewend ben- mist, is het wel een zeer fijne motor. Zeker vanaf zo'n 4000 toeren is de motor goed bij de les en mede door de close ratio versnellingsbak heb je bij iedere snelheid een juist toerental waarbij de motor goed oppakt. De pakt bij lage toeren zonder tegenzin op maar voor het gevoel van snelheid moet je toch echt toeren maken! De 6e versnelling is zeker geen overdrive, bij 140 km/u draait de motor toch al bijna 4000 toeren, overigens zonder herrie te maken.

Wat ook positief opvalt is de versnellingsbak, hoewel niet vederlicht laten de versnellingen zich lekker klikkerdeklak inleggen, waardoor je snel van de ene naar de andere versnelling kan schakelen. De koppeling is eveneens niet vederlicht, maar grijpt wel lekker aan.

Het is duidelijk dat de auto ontworpen is met maximaal rijplezier in gedachten, ik verbaas me steeds hoe soepel de auto door bochten heen te jagen is en hoe hard je rotondes kan nemen. Het goede weggedrag is niet eens ten koste van het comfort gegaan. Een heel verschil als ik de auto met mijn GTI vergelijk.

Tot slot nog even een paar woorden over het interieur en het uiterlijk van de auto. Hoewel er over smaak niet valt te twisten, vind ik de auto van buiten erg mooi. In het echt ziet de auto er mooier uit dan op foto's. Op het eerste gezicht zit de auto er niet echt spannend uit, maar de diverse lijnen van de koets zijn bij nadere bestudering toch echt heel mooi. Ook binnenin vallen de erg apparte klokkenwinkel en het dashboard positief op. Zou ik nog bijna vergeten te vertellen dat de stoelen erg lekker zitten en goed te verstellen zijn en dat de standaard audioinstallatie zeer goed klinkt! Voorin zit je als een vorst, maar achterin is het toch wat aan de krappe kant voor volwassenen.

Update 2-10-2007:

Na een dikke 2000 met zeer veel plezier gereden kilometers moet ik concluderen dat het benzineverbruik aan de stevige kant is. Van een Japanse auto met moderne motortechniek had ik wel iets beter verwacht dan de krappe 1 op 11 die ik nu haal. Dit bij ongeveer 90% snelweg kilometers met een gemiddelde van ongeveer 130 km/u. Op zich is dit ook niet echt verwondelijk met een 6 cylinder. Met een vergelijkbare rijstijl kom ik in mijn GTI op ruim 1 op 13 / 1 op 14 uit.

Ik blijf me keer op keer weer verbazen over de wegligging van de auto, deze blijft zo lang neutraal, soms is het gewoon eng zo hard als je de bocht om kan, de auto rolt totaal niet over zijn as. Knap dat ontwerpers van de auto er toch zeker geen stuiterbak van hebben weten te maken!

Update 30-12-2008:

In augustus heb ik de achterbanden laten vervangen door banden van het zelfde merk als de banden die ik onder mijn Golf heb zitten. bij een lokale garage heb ik de banden er onder laten letten. Helaas zijn tijdens het omleggen van de banden mijn wielen dusdanig beschadigd dat ze opnieuw gepoedercoat moesten worden. Na enig aandringen hebben ze gelukkig alle kosten opzich genomen.

In augustus heb ik bij de Lexus dealer een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. De prijs van de beurt was wel even slikken mede door dat de distributieriem vervangen moest worden. Verder rijd ik zoals verwacht nog steeds zeer tevreden rond en hebben er zich geen problemen voorgedaan.

PROBLEMEN

Met het aantal gereden kilometers zijn er zoals te verwachten geen problemen opgetreden. Het enige enige wat ik kan melden is het bekende Lexus kwaaltje: uitgeslagen wielen, bij aankoop zijn de wielen echter opnieuw gepoedercoat.

Over betrouwbaarheid en onderhoudskosten kan ik (nog) niks zeggen, maar daar maak ik me gezien de reputatie van de auto geen zorgen om!

Update 2-10-2007:

Even leek het erop dat de waterpomp de reputatie van de betrouwnbaarheid te grabbel zou
gooien. Er zaten wat leksporen van koelvloeistof onder de waterpomp en ik miste opeens een halve liter koelvloeistof. Na bijvullen van de vloeistof alles goed in de gaten gehouden, maar na 2000 km staat het niveau nog precies zo als op het moment van bijvullen. De garage waar ik de auto heb gekocht heeft nog een keer het systeem helemaal afgeperst om er zeker van te zijn dat er niks lekt, maar er was niks van lekkage te bespeuren. Ook na 6 jaar is er geen lekkage (meer) opgetreden. De overall conclusie blijft overeind dat dit een super betrouwbare wagen is!

De balans na 6 jaar

  • 103.000 km

Sinds de laatste review zijn er inmiddels wat jaartjes en heel wat plezierige kilometers met de Lex verstreken. Gelukkig hebben zich gekke dingen voor gedaan. Vorig jaar heb ik de fusees aan de voorzijde laten vervangen, dit is een typisch kwaaltje van de IS200. Buiten dit alleen maar regulier onderhoud gedaan. Waarbij de service van de Lexusdealer top is en de kosten zeer redelijk te noemen zijn. De waterpomp is ook nog steeds lekkagevrij, hier had ik bij aanschaf van de auto wat twijfels bij, onterecht dus. En hoewel de auto nog steeds uitstekend bevalt hebben we inmiddels ons oog op een andere auto laten vallen. Met gemengde gevoelens heb ik inmiddels de Lexus te koop gezet.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.