Lexus IS 200 Executive (2000) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 200 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 178.000 km |
KM-stand laatst | 252.000 km |
ERVARINGEN
Mij bevalt het exterieur en interieur, daarom heb ik de auto gekocht. De prestaties zijn wel goed, maar mis ik power onderin (onder 4000 toeren/min). Verbruik is redelijk op benzine (1:10.5) en LPG 1:8.5
Zwakke punten : velgen en CD-speler.
Velgen zijn na 4 jaar duidelijk gecorrodeerd en dienen gestraald te worden en gepoedercoat.
De CD-speler is zeer fragiel en dient vervangen te worden. Ondanks de verlengde garantie, vallen veel mensen (zoals ik) NIET onder de garantie. Ruiltoestel en nieuw toestel zijn peperduur en niet door ander merk te vervangen.
Mijn auto is verlaagd en kent de nadelen van stoepen, drempels etc. En natuurlijk steenslag voor.
Toch is het comfort ruim voldoende gebleven, comfortabel zelfs.
Wegligging is super. Vooral met goede banden (Dunlop SP9000, Bridgestone Potenza RE720).
PROBLEMEN
- 252.000 km
Velgen en CD-speler kapot. Motormanagement lampje aan en gereset. Verder 1x klapband (reserve ook al), dus 2 nieuwe banden. Nieuwe accu. Deur rechtsachter kan niet van kinderslot af. Pas heb ik zonder koelvloeistof gezeten (te weinig gechecked, omdat het heel moeilijk af te lezen is), waardoor het managementlampje (traction control) begon te branden, gelukkig (ondanks 20 km doorrijden) geen motorschade!
Update 23.5.2006 Bougies laten nakijken. Van de 6 bleken er 5 los te zitten, waardoor ik iets vermogensverlies had. Ze zagen er na 30000 km nog redelijk uit!
Update 6.11.2006 Onderhoud: Motorolie, Remolie en Differentieelolie ververst. Verder geen problemen. Alleen de velgen vragen om renovatie!
Update 2.2008 (228500): Duurste reparatie ooit. Fuseekogel en stuurkogel vervangen. De laatste zorgde voor knarsende geluiden bij in-en uitsturen vanuit stilstand, maar was alleen verroest, echter invetten hielp niet echt, daarom toch vervangen. Verder gewoon onderhoud: uitlijnen (wegens reparatie), APK, olie vv. en luchtfilter + interieurfilter. De laatste kan ik gelukkig zelf. Tja, de kosten komen met de jaren. En drempels betalen hun tol!
Update 234 000: Airco laten testen en er zat 1/3 te weinig koelmiddel in. Laten bijvullen (duurt 30 min) en tevens lekdetectievloeistof laten inspuiten (vergemakkelijkt lekkages op te sporen). Wel dure klus! Nu koelt hij beter!
Update 235 500: Een van de Bridgestones was tot de draad versleten (60 000 km) en heb ik vervangen. Ook een van de Dunlops (idem).
Update 252 000: Sinds ruim een jaar merk ik dat de auto inhoudt. Vooral onder de 3000 rpm. Ik heb bougies en luchtfilter gewisseld en compressie laten meten. Geen verschil.
Ook heb ik zelf luchtmassameter bekeken (sensor)...goed.
Nu heb ik de auto ook op foutcodes laten uitlezen bij Lexus...niets! Zij denken dat de katalysator verbrand is vanwege de verbrande geur...echter heb ik dit ook laten checken. De CO is goed en hij rammelt niet!
Dus? Volgende week laat ik de kleppen nakijken en evt. stellen. Dit schijnt belangrijk te zijn bij LPG. Afwachten!
Verkocht
- 252.000 km
Na 4 analyses van o.a. Lexus en Toyota, het besluit genomen om hem in te ruilen. Het stellen vd. kleppen incl. nw. pakking ging teveel kosten. Na reparatie zou ik nog 5 jaar door kunnen rijden, maar dat wilde ik niet.
Tijd voor iets anders: hybride!
(toch maar geen LPG meer voorlopig)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.