Lexus IS 200 Business (2004)
autoreview

Signalement
Uitvoering | IS 200 Business |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 160.000 km |
ERVARINGEN
De IS200 is nu bijna een jaar bij ons in gebruik als tweede auto. Wij vinden de vorige IS een opvallende auto, die veel meer de aandacht trekt dan de zoveelste A4 of 3. Even getwijfeld over een gebruikte Avensis als ’gezond verstand-alternatief’, maar de emotie gaf toch de doorslag. De ouderdom van het ontwerp valt van binnen wat meer op, dat ligt ook een beetje aan de stoffen bekleding. Geen leer in onze Business helaas. Aan alles zie je dat je in een iets ouder model Toyota rijdt, ervaren Toyota-rijders herkennen ieder knopje en hendeltje. Niks mis mee overigens. De wagen werd keurig afgeleverd, een terloopse opmerking na de proefrit over de staat van de banden en velgen (wat krassen) was genoeg om vier nagelnieuwe lichtmetalen exemplaren met nieuwe banden te krijgen.
Gebruikt is er heel weinig mis met de prijs-kwaliteit verhouding van de IS200. Bij de dealer staan ze voor heel nette prijzen (zeker vergeleken met de genoemde concurrentie), maar dan krijg je er wel drie jaar Lexus Premium Warranty op en krijg je de Red Carpet Service. Kom daar maar eens om bij andere merken.
De kleine Lexus geeft je als rijder een bijzonder solide en sportief gevoel. Hoewel de 6-cilinder naar moderne maatstaven niet heel sterk is voel je daar weinig van. De zeldzame 3-liter uitvoering heeft nog wat meer bite, maar dat is echt niet nodig. De auto nodigt ook zo al voortdurend uit om het gas nog een beetje verder in te trappen. Vooral snel bochtenwerk en stevig doorrijden op de binnenweg is een genot. Inhalen is iedere keer weer een feest. Maar ja, meestal rijdt mijn vrouw met de Lexus, met kinderen aan boord, en die doet het dan wat rustiger aan.
Uit financieel oogpunt is het overigens wel verstandig om rustig aan te doen. Als je volop gebruik maakt van de potentie van de motor sta je wel heel snel de 70 litertank bij te vullen. Doorlopend snel/sportief rijdend, of met veel stadsverkeer (en een paar gewonnen stoplichtsprintjes) is het geen enkele kunst om onder de 1 op 8 uit te komen. Op de snelweg doorzoevend met legale snelheden is 1 op 10 tot 11 te halen, maar zoals gezegd valt dat niet mee met zo’n wagen.
Qua interieurruimte valt het ons reuze mee, voor zo’n compacte sedan zitten kinderen ook achterin prima. Door de lage zit is er genoeg hoofdruimte. Ook de bagageruimte is goed te doen.
Al met al een onderschatte ’premium’ auto, waaraan je veel rijplezier hebt en die ook nog opvalt op het parkeerdek bij kantoor.
GEEN PROBLEMEN
Problemen zijn er nog niet geweest. Alleen wat geks met een achterlicht. Het waarschuwingslampje gaf een defect licht aan, maar de dealer loste dit op met een flinke klap. Dit blijkt een bekend punt.
Update
- 71.000 km
We rijden al weer een tijdje rond met de IS200, en eigenlijk is er niets te melden. Geen enkel probleem, we hebben de drie jaar Premium Warranty nog nergens voor nodig gehad. De jaarlijkse onderhoudsbeurt en eerste APK viel ook erg mee, voor 260 euro waren we klaar. Alleen de reguliere dingetjes volgens het boekje, en het bijstellen van de koplampen.
Nog wel grappig om te melden: mijn vrouw had een contactsleutel gesloopt, in een poging door het stuurslot heen te draaien. Het plastic deel van de sleutel was gebroken. Dus maar een nieuwe sleutel bestellen (á 200 euro), maar dat vond de dealer (Lexus Amsterdam) onzin. Met een soldeerbout zijn ze ruim een uur bezig geweest om het plastic weer voorzichtig vast te smelten. Service!
Weer een jaar zonder opmerkingen
- 86.000 km
Inmiddels is de IS alweer zes jaar oud, een leeftijd waarbij je bij een onderhoudsbeurt toch weer afvraagt wat er gaat komen. Maar weer niks. Iets meer dan 300 euro voor een jaarlijkse beurt, incl. het vervangen van ruitenwisserbladen. Ik hoor genoeg verhalen over veel hogere rekeningen. Ok, het verbruik blijft met gemiddeld 1:8 tot 1:9 stevig, maar de totale autokosten vallen bij elkaar toch alleszins mee. De wagen ziet er nog uit om door een ringetje te halen, en levert nog steeds positieve reacties op. De (gratis) vervangende IS250 bracht ons wel weer aan het twijfelen over inruil.
Eerste kosten..
- 95.000 km
Na zeven jaar, en bijna 100.000 km ga je toch eens wat kosten verwachten. Tot op heden steeds alleen de reguliere kosten van de onderhoudsbeurten (rond de 300 euro per jaar). Nu moesten er toch echt nieuwe banden op, en nieuwe schijfremmen voor. Bij elkaar 900 euro. De eerste kosten in jaren.
Inmiddels valt op dat het comfort wel wat minder is, vergeleken met veel nieuwere auto's. Ondanks de 16" velgen voel je ieder rimpeltje in de weg, en de stoelen geven dat direct door. Maar goed, voor ons gebruik als tweede auto is dat nog goed te doen. Alleen het verbruik is echt niet meer van deze tijd. Neemt niet weg dat het een lekkere auto blijft, met lage kosten zolang je niet al te sportief rijdt.
Probleemloos
- 105.000 km
Weer een jaar verder, en zonder bijzondere kosten door de jaarlijkse onderhoudsbeurt en APK gekomen. Totale onderhoudskosten in een jaar bij de dealer: 292 euro. Prima.
De distributieriem...
- 112.000 km
Niet veel te melden na weer een jaar. Dat is ook niet zo gek natuurlijk, met maar weinig kilometers als tweede auto. Maar ja, wel een distributieriem te vervangen en dat is dan toch een flinke uitgave. Toch maar laten doen. Alleen niet bij de dealer, een andere merkdealer klaarde het klusje voor de helft van de offerte van de Lexus-dealer (900 euro). Een originele Toyota distributie-set voor de Lexus kost maar 153 euro ex, dus waarom dit bij de dealer zo duur moet zijn is mij een raadsel. Hoe dan ook, de IS blijft lekker rijden en ziet er nog prima uit, dus we gaan er gewoon mee door.
Keurig
- 117.000 km
Sinds we een snel woon-werk OV-alternatief hebben staat de Lexus grotendeels stil in de garage. Toch af en toe handig voor als mama-taxi richting sportvelden of de boodschappen, dus houden we hem maar aan. Na 10 jaar vallen de kosten erg mee, en het relatief hoge verbruik boeit ook niet met zo weinig kilometers.
Net weer een klein beurtje en APK, en een compliment van de dealer over de keurige tijdloze staat van de wagen. Eén APK-puntje: een kapot lampje bij de kentekenplaat.
Mag niet meer weg!
- 135.000 km
Aan de km-stand zie je al dat we de Lexus maar heel weinig gebruiken. Echt voor erbij, af en toe erg handig maar natuurlijk pure luxe. Extra kosten hebben we er niet aan, het beestje krijgt jaarlijks een standaard beurt bij de dealer en dat is het wel. Er zijn alleen twee aandachtspunten, helaas bekend bij Lexussen uit deze periode: de velgen hebben altijd last van corrosie, en er begint een randje roest bij de achterspatborden (tussen het plaatwerk) en bij de dorpel. Allebei maar een keertje aanpakken.
Eventjes pijn
- 148.000 km
Flink wat kosten tegelijk voor het oude beestje. De distributieriem en waterpomp vervangen, de klepdeksel pakking vervangen. Ook een nieuwe set Michelins (Cross Climate 2 dit keer, topband). En toen we toch bezig waren ook meteen maar de roestende wielkasten en de velgen laten herstellen. Alles bij elkaar een stevige uitgave voor deze steeds bijzonder wordende youngtimer, maar hij is wel weer helemaal in top-staat. Volgens sommigen een klassieker in wording, dus hij mag blijven.
Verkocht
- 160.000 km
Na 16 jaar afscheid genomen van de IS. Technisch nog steeds in topstaat, maar wel een paar kleine roestplekjes links en rechts. En het verbruik is niet meer van deze tijd. Gelukkig hebben we een liefhebber gevonden die er heel blij mee is. Als vervanger staat er nu een tweede Model 3 in de garage.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.