Lexus ES 300h Business Line (2019) #2

autoreview

Lexus ES 300h Business Line (2019)

Signalement

UitvoeringES 300h Business Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst75.676 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers

  • 470 km

Sinds een kleine week nu de Lexus ES Business in bezit. Tijdens een 2-daagse proefrit erg onder de indruk geraakt van het comfort en het rijden.

Zat tijdens de zoektocht meer op de nieuwe BMW 3-serie, Lexus IS300 en nieuwe Volvo S60. Door een superscherp aanbod kwam de ES300 ineens voorbij en heb deze keuze gemaakt.

Aangezien ik de auto nog maar net heb is het lastig om zaken zoals betrouwbaarheid e.d. goed aan te geven dus vooralsnog maar even uitgaan van het positieve :). De reputatie hebben ze mee, maar dat ga ik later nog beter bepalen.

De business uitvoering van de Lexus is echt heerlijk compleet. Ik heb gekozen voor donkerblauw met bruin interieur. Het is eigenlijk ook mijn eerste Japanner (muv van de voorloop Mazda) in de rij van veel Duitse en Franse auto's en nog een Zweed/Chinees (Volvo).

Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind het model heel erg mooi. Ook de neus, of met name de gril, vind ik best geslaagd maar kan me voorstellen dat andere dit juist niet mooi vinden. De ruimte binnen is geweldig. Veel beenruimte achterin en de afwerking is super. De uitrusting is super compleet en ik mis niets. Even de positieve en aandachtspunten tot nu toe.

Positief:
- Comfort zoals rust, zitcomfort en ruimte is heel erg goed
- Weggedrag
- Verbruik (tot op heden 15,8 km/l en dat met veel snelweg kilometers)
- Bijzonder, je ziet de auto niet veel en dat vind ik leuk (wel minder leuk voor de dealer natuurlijk)
- Behandeling dealer, Lexus doet erg zijn best om je als rijder een speciale behandeling te geven en daar slagen ze erg goed in.

Aandachtspunten:
- Gewenning voor de media. Het touchpad gebruik moet je even aan wennen. Het went en het werkt, maar is minder handig dan de iDrive van BMW of Audi. Wel veel prettiger dan die touchscreen ellende van Volvo (over onhandig gesproken)
- Vermogen: auto heeft op papier vermogen genoeg maar het lijken toch andere pk's te zijn :). Misschien nog een kwestie van wennen, maar ik mis een beetje de duw in de rug als je het gas iets intrapt.
- Kofferruimte, voor mij ruim voldoende maar let op, de achterbank is niet neerklapbaar.

Maar ben nog steeds superblij met deze keuze en zou deze keus direct weer maken.

Een korte update

  • 3.800 km

Even een korte update van mijn ervaring met de Lexus. Er staat bijna 4000km op de teller en hoe bevalt de auto na een paar weken en wat doet het verbruik?

De auto bevalt ontzettend goed. Ik ben als een blok gevallen voor de Lexus en het rijgenot wat hij geeft. De auto klopt gewoon of je rechtuit rijdt of de bochten aansnijdt, het klopt gewoon. Er zijn echt wel betere bochtenridders, maar dan kom je toch meer in een ander type auto terecht. De auto is heerlijk comfortabel, de rust fenomenaal. Ik heb vrij veel auto's gereden maar deze behoort tot de top-3 van de fijnste auto's die ik gehad heb.

Het verbruik wordt ook steeds beter. Gemiddeld schommel ik rond de 1:19 met veel snelweg kilometers en rijdt niet met een fluwelen voet. Ik moet wel zeggen dat ik niet als eerste bij het stoplicht weg wil zijn, maar ik rijd wel door.

Ik heb ondertussen de Lexus ook even uitgeprobeerd en de begrenzer grijpt in bij 190 km/hr (op de teller). Je voelt dat er meer inzit, maar helaas grijpt de electronica dan in. Echter voor hier in Nederland zul je daar weinig last van hebben.

In mijn laatste review had ik een opmerking dat ik vond dat er wat weinig vermogen aanwezig leek te zijn, maar na een tip blijkt dat je het gas wat dieper in moet trappen. De paarden zijn er wel, maar je moet meer gas geven :) en dan is de Lexus snel genoeg.

Blijf het verbruik in de gaten houden. Begreep dat het na 5000km nog beter zou worden en nu op weg naar de eerste beurt.

Na 30.000km

  • 32.000 km

De Lexus is weer een tijdje in mijn bezit en gaat bijna voor zijn 2e beurt naar de garage.

De auto bevalt super, ben heel erg te spreken over de auto in zijn algemeen. Allereerst een algemene update tav verbruik:
We hebben een mooie zomer gehad en het verbruik varieerde ongeveer tussen 1:19km/l en als beste heb ik 1:22.5 km/l gehaald. Helemaal super. Nu de temperatuur wat lager ligt merk je dat aan het verbruik, maar we hebben natuurlijk nu ook die aanpassing van de E10 brandstof gehad met Ethanol en het verbruik schommelt nu tussen 17 en 19 km per liter. Nog steeds erg prima, maar een merkbaar verschil als de temperatuur zakt.

Als je het gas verder intrapt, sprint de auto lekker vooruit en is goed bij de les. Zitcomfort is erg goed. Rijd behoorlijke afstanden en ook de stilte in het interieur draagt enorm bij aan het comfort.

Wat valt mij op na wat langere tijd:
- als de tankklep open is (bij het tanken) en de wind staat erop, slaat hij erg makkelijk dicht. Zit geen veertje of zo achter.
- hoewel ik geen echte audiofiel ben, vind ik het geluid toch wat minder en heb achteraf wel spijt dat ik geen upgrade van het audiosysteem heb genomen. Het geluid komt nu namelijk erg van voren en vind de klank/beleving toch iets minder. Geen groot issue voor mij, maar vond het bijzonder dat ik het opmerkte.
- Ik heb mijn navigatieinstelling staan op rijrichting, maar met enige regelmaat lijkt deze instelling verdwenen te zijn en moet ik dit even opnieuw dit aanklikken. Geen groot probleem, maar kleine glitch. Hetzelfde is dat deze navigatieinstelling niet doorgezet wordt als je Home scherm aanklikt.
- Ramen sluiten/openen niet met gebruik van de sleutel. Dit is een setting wat ik de garage zal vragen aan te zetten. Vreemd dat dit niet vanaf fabriek al wordt gedaan. Zag zelfs een YouTube film dat je met je sleutel ook de auto kunt starten terwijl je buiten staat ;)

De enige storing die ik nu heb is dat 1 van mijn parkeersensoren aan de voorkant een vochtprobleem heeft. Bij flinke regen valt deze hierdoor in storing. Dit wordt nu verholpen.

Ik ben super tevreden en ja, er zijn een paar dingetjes die beter kunnen maar ik zou deze auto direct weer uitzoeken en ga nog veel kilometers genieten :).
Tot de volgende keer.

Helaas tot ziens

  • 75.676 km

Helaas is er een einde gekomen aan mijn bezit van de Lexus. Het contract kon ik niet meer verlengen en ik moest de auto gaan teruggeven.

Met pijn in mijn hart, want wat heb ik genoten van deze mooie auto. Stil, ruim, zeer zuinig, betrouwbaar, etc.

Uiteraard geen storingen te vermelden want de Lexus is bulletproof.

Gelukkig is het geen permanent afscheid, want een relatie van mij heeft de Lexus overgenomen en geniet er al net zoveel van, dus ik zal de auto nog regelmatig zien.

De nieuwe auto is helaas geen Lexus geworden, maar dit is een keuze door de opzet van mijn leaseregeling. De nieuwe auto is een Passat 1.5 eHybrid geworden, PlugIn hybride, een financiële keuze.

Lexus, ik ga je missen...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.