Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2012) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid Luxury Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 203.000 km |
KM-stand laatst | 203.600 km |
Een week onderweg
- 203.600 km
De (te) lange intro:
Van mijn geloof gevallen? Je zou het haast denken, aangezien ik altijd een voorliefde heb voor Duitse (VAG-auto's) en een Japanse auto voor mij altijd afviel omdat ik ze maar saai vond en een beetje plastic interieur vond hebben (op mijn pre-historische Mitsubishi's na ;-)).
Hiervoor reed ik dan ook in in een Volkswagen Jetta 1.4 TSi Comfortline uit 2008. Destijds een beetje rationele aankoop omdat ik ontzettend veel snelwegkilometers maak. Dit was een beetje rationele aankoop, aangezien ik daarvoor een VW Fox reed (fijnste auto die ik ooit heb gehad prijs-/kwaliteitsverhouding gezien !) maar onvoorzien ineens ruim 25K per jaar ging rijden en ik de 6-bak en cruise control miste. Echter had ik net daarvoor een huis gekocht, dus wilde en kon ik er geen hopen geld bijleggen. Dat werd toen dus de Jetta. Echter,ik had niet echt dé klik met deze auto. Wel 15.000 km probleemloos mee gereden, maar het begon weer te kriebelen bij me. Daarbij wil ik eigenlijk al jaren een automaat rijden, maar bij iedere auto, komt het er niet van.
Toch maar voorzichtig kijken naar wat anders en een belangrijke eis, dit keer wilde ik echt binnen een gesteld budget blijven (i.p.v. zoals normaal tig keer verruimen ;)) en dat budget was €4000 bijleggen op de Jetta.
Als je dan gaat inruilen, kun je dus iets kopen van rond de €7000 rijklaar en als je particulier verkoopt, wellicht iets meer. In dat laatste had ik echter geen zin. Omdat mijn neef nu eigenlijk in dezelfde situatie zit als ik vorig jaar toen ik bij de Jetta uitkwam, heb ik hem mijn auto aangeboden. Hij was direct verkocht en ik heb er maar een paar honderd euro op afgeschreven. Ik kon daardoor nu op zoek naar een auto van max. €8500, maar ook daar koop je gek genoeg nog niet heel veel voor, als je wat bouwjaren en opties vooruit wil gaan. Daarbij heb ik een grote voorliefde voor Duitse auto's en dan kom je eigenlijk alleen maar uit in TSI-DSG combi's in de vorm van een VW Golf/Skoda Octavia/Seat Leon etc.
Ik had ook even gekeken naar een Lexus CT200H, gewoon omdat ik het een mooi model vond en wat aparter dan bovengenoemde. Maar kon er binnen dat budget geen vinden met <300.000 km of die nog een beetje netjes en luxe was.
Die was ik dus eigenlijk al vergeten.
Uiteindelijk uitgekomen op een Seat Altea 1.8 TSI DSG Style met alle opties, wit metallic uit 2012 (154 DKM). Echter was hier nog nooit iets aan de ketting en/of DSG bak gebeurd en olieverbruik is natuurlijk ook niet uit te sluiten. Lichtelijk huiverig ging ik dus al kijken en eerlijk is eerlijk, wat een heerlijke aandrijflijn blijft het toch ook. Echter was er een groter probleem, de stoel kon niet ver genoeg naar achteren! ik ben 1,92m, dus best lange benen en door de beetje hoog op de bok zit en net een paar cm stoelrail te kort, zat ik een beetje met opgetrokken bovenbenen en had ik na een paar minuten rijden al rugpijn. Toch maar besloten hiervan af te zien, aangezien ik het niet zag zitten de hele auto te laten verbouwen om erin te passen en misschien wel gewoon een voorteken er niet aan te moeten beginnen. Zeker met de beruchte verhalen hieromheen. En begrijp me goed, ik ben niet iemand die de menigte alleen maar napraat en geen meter in zo'n auto heeft gereden, ik heb zelf 2x een TSi gehad waarvan de Jetta een uit de allereerste lichting is met reeds vervangen ketting en jaren in de VAG autoverhuur gewerkt, honderden auto's zien komen en gaan en geen enkele had de beruchte problemen.
Toch kreeg zelfs ik het hier benauwd van, nog niet eens door de reviews, maar met name dat bij iedere 1.8 TSI DSG die te koop staat, iets vermeld staat over reeds vervangen onderdelen ervan en dat was bij deze dus niet gebeurd. Ik had al bijna de hoop opgegeven nog een andere auto te kopen, tot ik eens op Marktplaats verder in die CT200H ging duiken en het budget iets verhoogde. Hier kwam ik een Luxury Line uit 2012 tegen met 202.000 km op de klok. Hier schrok ik in eerste instantie enorm van, maar het blijft natuurlijk Toyota techniek en eerlijk gezegd had ik meer vertrouwen hierin dan in een 1.8 TSI met 50.000 km minder op de klok.
Toch eens een paar berichtjes aan gewaagd en mocht voor €8500 komen kijken. Dit is beduidend minder dan ze op Gaspedaal voor staan en überhaupt zijn Luxury Lines daar een zeldzaamheid. Zal wel komen omdat die destijds dik €42.000 kostten en daarmee destijds ondanks 14% bijtelling dan alsnog duurder dan een wat goedkopere concurrent met 20% bijtelling. Uit de historie blijkt; eerste 3 jaar lease, laatste 5 jaar particulier.
Omdat ik voor mijn werk wat connecties heb met leasemaatschappijen, eens een balletje bij mijn contactpersoon van Athlon opgegooid of dit een auto van hen is geweest en het was direct raak. Hij verzekerde mij dat dit een nette auto was. Tevens de onderhoudshistorie samen doorgelopen en daaruit bleek dat er 0 schademeldingen zijn geweest in de leasetijd, alle beurten netjes bij Louwman zijn uitgevoerd en daar nooit iets raars vervangen/gebeurd is. Tevens een gemiddeld verbruik op basis van tankingen van 5,6L/100 km. Lijkt dus een zuinige eerste bestuurder. Dan de 5 jaar erop, is deze van een oude man geweest (geen grapje) die na 94 jaar levenservaring het autorijden moest opgeven. De kleinzoon van meneer heeft de auto aan mij verkocht. In die laatste 5 jaar is de auto ook uitsluitend Louwman (Arnhem) onderhouden en zijn alle boekjes en facturen compleet. Ook alle uitdraaien van tussentijdse checks en Hybrid Health controles zitten erbij en een bon van een aantal maanden terug dat de dure kachelmotor vervangen is.
Dat levert bij elkaar een dik pak documentatie op. Daarbij de nette staat van de auto van zowel exterieur als interieur, op wat kleine schadetjes na als gevolg van leeftijd berijder. Uiteindelijk na nog wat onderhandelen (i.v.m. een apk die in mei verloopt, wat toch een gokje blijft) uitgekomen op €8350 en direct meenemen. Nooit gedacht dat ik ooit zo veel geld zou uitgeven voor een auto met >200.000 km op de klok, maar als ik het vergelijk met Gaspedaal en Marktplaats echt een koopje gedaan, vooral omdat het een Luxury Line is (en me pas later realiseerde wat deze auto allemaal extra heeft t.o.v. andere versies).
Gezien ik in Arnhem werk, had ik ook van tevoren al bedacht de Lexus daar in onderhoud te doen, dus lekker makkelijk dat de historie daar al bekend is, dan ontstaat er geen onduidelijkheid over wat wel of niet eerder al is uitgevoerd.
Het is dus een Luxury Line, dat betekent lekker in de spulletjes (leer + stoelverwarming en Memory Seat, Navi + Bluetooth, PDC voor en achter, achteruitrijcamera, LED koplampen en dagrijverlichting, Keyless entry, automatisch kantelende en dimmende buitenspiegels en als kers op de taart Mark Levinson HiFi.)
Daarbij is deze auto uitgevoerd met als optie een elektrisch schuif/-kanteldak.
Kleurstelling is Morello Red Metallic en Ivory leder.
Kleur vond ik eerst een beetje oubollig, maar moet zeggen dat hij in het echt een stuk mooier oogt dan op foto's en het weer eens wat anders dan leasegrijs/zwart is.
Het uiterlijk:
Van voren vind ik het een mooie, sportieve auto. De achterkant is wat meer wennen en daar wordt door veel recensenten over geschreven dat hij niet helemaal af lijkt. Ik moet zeggen dat ik dat niet helemaal heb en de achterlichten mooi vind. Ik vind het complete model gewoon strak ogen en niet direct een ontwerp dat al 9 jaar oud is. Uiteraard is dit allemaal persoonlijk en smaak en derhalve ook niet heel erg relevant.
Het interieur:
Dat is nou juist het punt waar alle recensenten het over eens zijn: premium en overstijgt zijn klasse. Daar kan ik me dan weer niet helemaal in vinden. Met name door het feit dat dit een luxury is, maakt dat het klasse en chique ademt, maar ook in dit 'premium' interieur is het leer gewoon kunst, zitten best wat stukken hard plastic, bedien je dagteller gewoon met een naar binnen priemend stokje, is het klokje Amerikaans, dus gaat maar tot 12,00 uur. Daarbij is de boordcomputer in het Engels en de multimedia in het Nederlands. Ook vind ik de binnenverlichting in het donker niet je van het.
Dit zijn echter allemaal kleine dingen en kniesoor die erop let, maar ondanks dat ik het een fijne cockpit vind om tegenaan te kijken en me er prima uren in kan vermaken, heb ik niet het vlieg-van-mijn-stoel-gevoel erbij, want zaken als de met leer afgewerkte tellers (geloof dat dat standaard was) had een Renault Twingo Dynamique uit die tijd ook al. Ik moet wel zeggen dat ik liever dit interieur heb, dan het interieur uit mijn voormalig BMW 1-Serie. Deze werd destijds in tests wel aangeduid als zijn directe concurrent (in de ogen van Lexus).
Ik moet wel zeggen dat de materiaalkeuze ontzettend goed is, niets piept/kraakt/rammelt en niets ziet eruit en voelt aan of het al ruim 2 ton achter de kiezen heeft. Uiteraard zal een en ander ook te maken hebben met hoe zuinig de vorige berijders met de auto zijn omgesprongen.
Bij het interieur hoort mijns inziens ook de ruimte die daarin zit en die zal ik hier dan ook aansnijden; wat mij betreft voldoende. Ik moet wel zeggen dat ik 80% alleen in de auto zit, 20% met partner ernaast en zelden tot nooit met mensen achterin. Dat zal in de Lexus ook een lastig verhaal worden, aangezien ik om lekker te kunnen zitten de stoel maximaal naar achteren heb staan en dan is er nog maar een paar cm beenruimte. Je kunt het best met 4 volwassenen (kortere) ritten maken inden de voorste passagiers wat inschikken, maar ik zou deze auto niet direct willen typeren als echte gezinsauto en moet er ook niet aan denken om van hier naar Zuid-Frankrijk met 4 personen te rijden. Kofferruimte is voor de zaken waar ik hem voor gebruik (wekelijkse boodschappen) meer dan voldoende. Onder de bodem een handig opbergvak en banken klappen levert in korte tijd een vlakke laadvloer op. Ook hier gaat het plaatsen van Bugaboo's etc. een uitdaging worden, gok ik zo.
De zithouding achter het stuur is goed, zoals hierboven gezegd, met mijn ruim 1.90 m de stoel in achterste en laagste stand en doordat deze versie elektrische stoelen bevat, kan wel het zitvlak iets schuin omhoog ter ondersteuning van de benen en is een lendensteun present. Ik had denk ik geen cm langer moeten zijn, maar zit voor nu precies en net goed.
Het rijden:
Dat is toch wel de belangrijkste verandering. Voor mij een keer geen TSi-aandrijflijn en dan ook nog eens hybride en CVT. Hoe rijdt dat nou? Heel kort samengevat: vlotte, relaxete cruiser die niet echt snel is en je subtiel richting een zuinige rijstijl weet te duwen. Er is een Eco- normal- en Sportstand. Ik heb hem altijd in normal staan, zodat je een mooie mix hebt tussen economisch rijden en voldoende kracht indien gewenst bij inhalen/invoegen. Dan staat er ook een eco-meter voor je neus en bij het inschakelen van sport, verandert deze naar een normale toerenteller. Het is (voor mij althans) best verslavend om de naald binnen het eco-gebied te houden en niet de power-baan te raken. Dit zorgt automatisch voor een gunstige boordcomputer, maar niet voor flitsende prestaties.
Voor mij ook niet nodig, want ik moet zeggen dat ik na een week in deze auto rijden, compleet onthaast ben! De Jetta nodigde best uit tot nog even doortrekken in toeren en een dotje gas extra bij, hier wordt je daarop meteen afgestraft met een joelende motor, verdwijnende blauwe gloed achter de tellers en een teller die ver in het power-gebied prijkt. Laat mij maar liever spelen met het gas om de elektromotor in te laten schakelen en geruisloos en nihil verbruik voorbij te zoeven ;).
Ik ben benieuwd of het me op de hele lange termijn niet gaat storen, maar voor nu is het gewend en ben ik best positief gestemd.
De CVT-transmissie (of zeg maar afgeleide ervan) ontneemt ook een beetje communicatief autorijden en is met name gebrand op dat relaxed en zuinig cruisen. Af en toe mis ik gewoon het gevoel van controle door het ontbreken van een kickdown/schakelflippers etc.
Hierbij helpt het om een beetje de mindset te hebben; laat maar, de computer hiervan zal het best weten hoe ik zo snel mogelijk op snelheid en erna in rustig toerental kom, niet te veel zelf willen pushen.
Overigens, de takkeherrie bij versnellen, waar hij in testen om werd afgebrand, deel ik niet. Het is zeker even wennen en hij maakt zonder meer geluid bij accelereren, maar welke auto heeft dat niet? Het is denk ik ook een beetje kwestie van spelen met het gaspedaal hoe lang en hoe extreem dit aanhoudt.
Ik moet zeggen dat ik hier ook af en toe nog een beetje zoekende in ben, dus wanneer iemand tips heeft voor het rijden met deze aandrijflijn, ik hoor ze heel graag!
Kosten:
De eerste tank had een verbruik van 1:18,5. Dit was met best wat file en stad erbij en zonder extreem mijn best te doen. De auto en ik moesten immers nog aan elkaar wennen. Ik vind dit dan ook ontzettend zuinig, maar wellicht ga ik ooit nog een keer mijn best doen hem naar 1:20 te krijgen.
Verzekering is niet duurder dan de Jetta, ondanks de 13k hogere nieuwwaarde, belasting is door het extra gewicht van de accu's wel weer een schaaltje hoger.
Onderhoudskosten heb ik uiteraard nog niet gehad en zullen hopelijk ook meevallen. Ik heb wel een afspraak voor de APK gemaakt voor over 2 weken. Met de Louwman Service Card à €30 is deze op zichzelf kosteloos. Ik weet verder dat in ieder geval het wisserblad van de achterwisser vervangen moet worden.
Met 210.000 km (over een paar maanden) krijgt hij een grote beurt die iets over de €400 gaat kosten en geef ik hem weer een health check voor het hybride systeem, zodat op hierop weer een jaar garantie zit en een jaar pechhulp etc. op de auto.
Wanneer daar gekke zaken gaan gebeuren, meld ik me hier.
Plus- en minpunten;
+Leuk en apart design, niet iedereen heeft hem
+Algeheel gevoel van kwaliteit
+Zuinig en relaxed autorijden
-Kleine brandstoftank
-Vergt her en der wat gewenning
-Niet de ruimste in z'n klasse
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.