Lexus CT 200h Hybrid Business Line Pro (2012) #4

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid Business Line Pro (2012)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Business Line Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf35.461 km
KM-stand laatst126.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 36.741 km

Na een jaar te hebben aangerommeld met mijn gezondheid kwam ik erachter dat mijn handgeschakelde Volkswagen Golf IV 2.0 Highline niet langer voldeed. De auto had ruim 210.000 km op de teller en er was in de afgelopen jaren jaarlijks 30.000 km mee gereden. Fysiek kon ik het niet langer aan te blijven rijden in de Golf en de kans op flinke onderhoudskosten werd door de leeftijd van de auto steeds groter.

Hierop heb ik besloten te zoeken naar een zuinige en betrouwbare auto uit de compacte middenklasse (C-segment) met een automatische versnellingsbak en een lage kilometerstand.

In eerste instantie leek ik uit te komen op een Toyota Auris Hybrid uit 2010, maar toen ik eenmaal plaatsnam in een Lexus CT200h was ik snel verkocht.
De CT200h rijdt en zit een stuk beter dan de Auris Hybrid en de gebruikte materialen voelen stukken beter aan.

Uiteindelijk is mijn oog gevallen op een jong gebruikte parelmoer witte Lexus CT200h Business Line Pro met o.a. een aftermarket multimediasysteem en parkeersensoren rondom als opties.
De auto is van 2012 en had bij aanschaf iets meer dan 35.000 km gereden.

Inmiddels zijn we ruim 1000 km verder en heb ik via de Lexus-dealer een Bearlock stuurasslot laten monteren. Dit maakt de CT200h minder diefstalgevoelig.
Ook de Golf was voorzien van een Bearlock-systeem (op de versnellingspook) en het beviel ons zeer goed.

Ik heb tot op heden slechts een paar minpunten kunnen ontdekken aan mijn nieuwe auto:
- De voorruit beslaat vrij snel bij regen en het vervolgens ontwasemen is minder eenvoudig dan bij mijn Golf IV Highline het geval was
- Het aftermarket multimediasysteem van Noxxes kan een update gebruiken. Er zitten een paar hinderlijke bugs in
- Ik kan de steile helling van mijn parkeergarage waarbij ik ook een draai van 90 graden moet maken nauwelijks halen met de Lexus. De auto past prima, want hij is compacter dan de Ford Focus die ik in het verleden heb gereden, maar ik vermoed dat een combinatie van het hoge gewicht van de accu's onder de achterbank i.c.m. de CVT-bak, banden met een lage rolweerstand en een niet uit te schakelen traction controlsysteem de oorzaak zijn. Uiteindelijk parkeren we de Lexus nu elders en staat de Toyota Yaris die mijn vriendin gebruikt in de parkeergarage.

Al met al ben ik tot op heden zeer tevreden over de auto.
Als het straks weer kouder gaat worden zal ik winterbanden laten monteren, maar verder verwacht ik de komende tijd naast de reguliere onderhoudsbeurten geen hoge kosten en vooral veel onbezorgde kilometers.

Update 38.500 km

  • 38.500 km

Inmiddels zijn we een paar duizend kilometer verder.
De problemen met de beslagen voorruit heb ik opgelost door de voorruit aan de binnenkant te behandelen met een anti-condens spray.

De auto bevalt uitstekend. Binnenkort, als de temperatuur weer beneden de 10 graden komt, zal de dealer 16 inch lichtmetalen velgen met Nokian winterbanden monteren.

Eerste reguliere onderhoudsbeurt met de CT200h

  • 49.000 km

De Lexus is afgelopen week voor het eerste sinds we hem in het bezit hebben voor regulier onderhoud langs de garage geweest.
Tegelijkertijd zijn de 17 inch lm-velgen met zomerbanden er weer opgezet en gaan de 16 inch lm-velgen met winterbanden in de opslag.
Het verschil tussen 16 en 17 inch is goed te merken in de demping.
Met 17 inch rijdt de auto strakker en met 16 inch rijdt de auto comfortabeler.

Zoals verwacht rijdt de CT200h als een zonnetje. Binnenkort gaan mijn vriendin en ik met de CT200 op vakantie richting Scandinavië. Dan zullen er een flink aantal kilometers worden afgelegd. Tot die tijd komen er elke maand ongeveer 2000 km bij.

Update 53.000 km

  • 53.100 km

Gisteren met de CT200h naar een meeting van het Lexusforum geweest. Deze keer vond de meeting plaats bij Lexus importeur Louwman & Parqui.
Een leuke bijeenkomst waarbij de organisatie in samenwerking met de importeur een mooi programma had bedacht.
Op de heenweg naar Raamsdonksveer de 53.000 km zien passeren.

De auto rijdt nog steeds erg lekker. Wel irriteer ik mij af en toe aan wat onderstuur bij het wat sneller door een bocht heen gaan. Mijn vorige auto, de Golf IV 2.0, tilde in dat geval liever een achterwiel op dan dat hij over de voorbanden weggleed. Het zou goed kunnen dat de 17 inch Yokohama-banden die onder de Lexus liggen de oorzaak zijn. Als deze banden zijn versleten zal ik er waarschijnlijk Michelins onder laten leggen.

Ik overweeg op dit moment om een K&N vervangingsluchtfilter aan te brengen. Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met een dergelijk luchtfilter bij een CT200h, Auris Hybrid of Prius III?

Ervaringen tijdens vakantie in Scandinavië

  • 61.500 km

Afgelopen maand zijn we met de CT200h naar Denemarken en Zweden op vakantie geweest.
In totaal hebben we in iets meer dan 2 weken 4750 km gereden.

Tijdens de rit over de Duitse autobahn hebben we een topsnelheid van 182 kmh (volgens navigatiesysteem) aangetikt.
De auto bereikt deze topsnelheid met het grootste gemak, waardoor ik vermoed dat een begrenzer de auto rond de 180 kmh moet afregelen.

Vergeleken met auto's die ik eerder met die snelheid op de Duitse Autobahn heb gereden is de stabiliteit te vergelijken met mijn vorige auto: een Golf IV 2.0 uit 2002.
Alleen de Ford Focus TDCi uit 2009 die ik in het verleden als leaseauto heb gehad vond ik prettiger rijden bij hoge snelheden.

De CT200h reed tijdens ons verblijf in Scandinavië voortreffelijk, zolang het niet te warm of te nat was. Met name tijdens flinke regenbuien hadden de voorbanden de neiging door te slaan.
Dat is geen ramp als je optrekt bij een verkeerslicht, maar bij 100 kmh geeft dit geen prettig gevoel.

Gezien mijn eerdere ervaringen met banden van het merk Yokohama (o.a. een vierwieldrift in een 4x4 aangedreven Subaru Outback tijdens een flinke regenbui in Frankrijk) en ervaringen van mensen in mijn nabije omgeving met dit merk banden denk ik dat de oorzaak van dit doorslaan bij de af-fabriek gemonteerde banden van Yokohama ligt.
Bij thuiskomst heb ik de banden, ondanks dat op de oude banden nog voldoende profiel zat, direct laten verwisselen voor zomerbanden van Michelin.

Eind augustus gaat de auto voor onderhoud naar de garage. Tegen die tijd zal de auto in de buurt van de 63.000 km staan. Het moment waarop ik mij weer zou moeten melden voor een groot onderhoudsbeurt aan de CT200h.

Verbruikscijfers zijn via de verbruiksmonitor van Autoweek terug te vinden.

60.000 km onderhoudsbeurt en K&N luchtfilter

  • 63.000 km

Afgelopen week is de CT200h naar de garage geweest voor de 60.000 km onderhoudsbeurt. Men heeft de batterij van de sleutel vervangen, omdat die af en toe een melding gaf en men heeft een reinigingsmiddel aan de brandstof toegevoegd om het brandstofinjectiesysteem schoon te houden. Verder waren er geen bijzonderheden.
Kort na het onderhoud ontving ik het door mij bestelde K&N luchtfilter. Dit vervangingsfilter moet de rest van het leven van de auto mee kunnen (garantie tot 1.000.000 km) en moet tussen de 50.000 - 100.000 km even schoongemaakt worden en opnieuw worden geïmpregneerd met speciale olie. Ik ben benieuwd!

75.000 km beurt en vervanging remmen voor

  • 75.000 km

Met 75.000 is de Lexus voor een kleine onderhoudsbeurt naar de garage geweest. Daar bleek dat de remblokken vóór aan vervanging toe waren. De remschijven vóór bleken net boven de norm te zitten en zijn direct vervangen.

Afgezien van de slijtage aan de remmen waren er geen bijzonderheden.

100.000 km

  • 100.000 km

Vandaag heb ik de 100.000 km aangetikt met de CT200h.
De auto staat sinds kort weer op de 16 inch winterbandjes en doet het nog steeds uitstekend. Ik merk een duidelijk verschil in het rijgedrag tussen de 16 inch winterbanden en de 17 inch zomerbanden. De 16 inch passen naar mijn mening meer bij het rustige karakter van de auto, maar het hardere van de 17 inch zomerbanden is zeker niet onaangenaam.

Met 105.000 km zal ik weer een afspraak inplannen bij de garage voor een onderhoudsbeurt en komend voorjaar als de buitentemperatuur weer wat aangenamer is zal ik het K&N luchtfilter voor het eerst reinigen en opnieuw inspuiten met de speciale olie.

Op naar de 200.000 km!

105.000 km onderhoudsbeurt en schadeherstel

  • 106.000 km

De Lexus heeft recent de 105.000 km onderhoudsbeurt gehad. Geen bijzonderheden. Heel saai, maar prettig voor de portemonnee.

Minder prettig, maar het overkomt bijna iedereen wel eens had ik onlangs bij het uitparkeren bij de supermarkt een paaltje geraakt.
Gevolg: Nieuwe voorbumper.
Voordeel: gelijk ook alle beschadigingen aan de onderspoiler van hoge stoepranden zijn direct verdwenen.
Nadeel: het was best een duur grapje.

De auto staat inmiddels ook weer op de zomerbanden.

Over 10.000 km eens kijken hoe vuil het K&N luchtfilter is geworden na 50.000 km en bijna 2 jaar.
Het reinigingsmiddel en de speciale K&N olie heb ik al klaarliggen. Nu nog het zonnige weer om het filter lekker te kunnen laten drogen in de zon.

Aanstaand afscheid

  • 126.000 km

Na ruim 4 jaar en bijna 100.000 km nemen we binnenkort afscheid van de Lexus. Sinds 3 maanden hebben we een dochter en met de kinderwagen, reiswieg en alle spulletjes die je als verse ouders meesleept werd de Lexus wat klein.
Ik had gehoopt dat de bagageruimte van de Lexus net groot genoeg zou zijn, want ik had liever nog geen afscheid genomen van deze fantastische auto.

Binnenkort nemen we de opvolger, een Toyota Auris Touring Sport Lease Pro uit 2015, met dezelfde mooie hybride-techniek in ontvangst.
We hebben nog even gekeken naar andere merken, waaronder Skoda, Ford en Mazda, maar uiteindelijk zijn we toch weer bij Toyota uitgekomen.

Bijkomend voordeel is dat ik zaken zoals de winterbanden op 16 lm-velgen mee kan nemen naar de Auris. Maar aangezien ik door een verandering van baan minder kilometers per jaar afleg overweeg ik ook nog om na dit setje winterbanden en zomerbanden de velgen te verkopen en Goodyear, Continental, Vredestein of Michelin 4-seizoenen banden te monteren op de primaire set velgen van de Auris.

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.